Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMWs tilbud om befaring av mulighet for ladestasjon hjemme

Startet av EinarV, mandag 24. mars 2014, klokken 13:06

« forrige - neste »

EinarV

Er det noen som har benyttet seg av tilbudet fra BMW om befaring hjemme av en elektriker og eventuelt montering av hjemmeladestasjonen til BMW?

I dag har jeg en Saxo Electrique og lader hjemme sånn innimellom, men hovedsikringen ryker hvis jeg lager middag samtidig med at elbilen lader. Når jeg så litt nærmere på hovedsikringen så så jeg at denne er 32A enfas. Tror det ligger trefas kabel inn til skapet, men er usikker på tverrsnitt. Sikringen ute i skapet i hagen til naboen er 125A. Kunne tenkt meg en befaring for å sjekke hvilke muligheter jeg har med kabelen som ligger i bakken i dag og i tillegg hvilke muligheter jeg har til å få et skikkelig opplegg ut i garasjen. I dag henger det bare en 2,5mm² kabel ut gjennom veggen på huset og inn i garasjen, denne går fra en 16A kjellerstue kurs   :-[ ikke så gunstig å trekke "litt" strøm i fra over lengere tid når jeg ikke vet tilstanden på tilkoblingspunkter her og der.

Tips anyone?
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Vind

Sitat fra: EinarV på mandag 24. mars 2014, klokken 13:06
Er det noen som har benyttet seg av tilbudet fra BMW om befaring hjemme av en elektriker og eventuelt montering av hjemmeladestasjonen til BMW?

I dag har jeg en Saxo Electrique og lader hjemme sånn innimellom, men hovedsikringen ryker hvis jeg lager middag samtidig med at elbilen lader. Når jeg så litt nærmere på hovedsikringen så så jeg at denne er 32A enfas. Tror det ligger trefas kabel inn til skapet, men er usikker på tverrsnitt. Sikringen ute i skapet i hagen til naboen er 125A. Kunne tenkt meg en befaring for å sjekke hvilke muligheter jeg har med kabelen som ligger i bakken i dag og i tillegg hvilke muligheter jeg har til å få et skikkelig opplegg ut i garasjen. I dag henger det bare en 2,5mm² kabel ut gjennom veggen på huset og inn i garasjen, denne går fra en 16A kjellerstue kurs   :-[ ikke så gunstig å trekke "litt" strøm i fra over lengere tid når jeg ikke vet tilstanden på tilkoblingspunkter her og der.

Tips anyone?
Det er nok  andre her som kan gi bedre tips på oppkobling.

Selv hadde jeg bestillt en BMW lader - men fikk beskjed fra forhandler om at opplegget med befaring og installasjon ikke var klart enda - jeg kunne gjerne få kjøpt boksen.

Har egentlig endt opp med å bruke standard BMW lader hjemme og har kjøpt en løs Salto lader som jeg har i bilen.  Det fungerer fint for meg.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Mikmik

Sitat fra: EinarV på mandag 24. mars 2014, klokken 13:06
Er det noen som har benyttet seg av tilbudet fra BMW om befaring hjemme av en elektriker og eventuelt montering av hjemmeladestasjonen til BMW?

I dag har jeg en Saxo Electrique og lader hjemme sånn innimellom, men hovedsikringen ryker hvis jeg lager middag samtidig med at elbilen lader. Når jeg så litt nærmere på hovedsikringen så så jeg at denne er 32A enfas. Tror det ligger trefas kabel inn til skapet, men er usikker på tverrsnitt. Sikringen ute i skapet i hagen til naboen er 125A. Kunne tenkt meg en befaring for å sjekke hvilke muligheter jeg har med kabelen som ligger i bakken i dag og i tillegg hvilke muligheter jeg har til å få et skikkelig opplegg ut i garasjen. I dag henger det bare en 2,5mm² kabel ut gjennom veggen på huset og inn i garasjen, denne går fra en 16A kjellerstue kurs   :-[ ikke så gunstig å trekke "litt" strøm i fra over lengere tid når jeg ikke vet tilstanden på tilkoblingspunkter her og der.

Tips anyone?
Ehhhh ja.
Det høres helt riktig ut med en befaring av elektriker.
Nå tror jeg de fleste elektrikere har gratis befaring. Når de så har gitt tilbud og så skal gjøre jobben monterer de også ladestasjonen. Det blir i praksis som å montere en stikk.
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA