Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading

Startet av Mippen, søndag 23. mars 2014, klokken 16:17

« forrige - neste »

Mippen

Jeg vurderer å bestille meg en tesla til sommeren. Lurer i den forbindelse på hvordan det er med lading? Jeg har pr i dag en dedikert 16A enfas kurs til min Leaf. Jeg har også planer om å få lagt opp en 32A enfas kurs til en ekstra elbil etter hvert. Hvordan er det med lading på Tesla? På min Leaf har jeg en ladekabel som trekker 10A og en ladekabel som kan justere styrken på mellom 16, 10 og 8A.

Tenker hvis jeg har en Tesla med dobbel lader som i teorien kan trekke mye mer strøm, vil kursen min da bli belastet 100prosent hele tiden, eller kan jeg justere styrken laderen skal trekke etter kursen jeg bruker?
Fremtiden er elektrisk.

rene

Det finnes haugevis av info om dette i andre tråder. Felles for dem alle er at de er samlet her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/board,76.0.html

mgarm

Har du 32A enfas 230v vil du ikke lade raskere med dobbeltlader.
Inne i bilen kan du selv velge hvor mange Ampere du vil bruke. Standard er 48A tror jeg.
Bruker du vanlig stikkontakt justerer laderen seg automatisk til 13A som er maks
Bruker du blått adapter (32A enfas 230v) justerer laderen seg til 32A som er maks
Bruker du rødt adapter (16A trefas 400v) justerer laderen seg til 16A som er maks

Du kan selv justere ned dette inne i bilen.

Høgis

Sitat fra: mgarm på søndag 23. mars 2014, klokken 17:16
Har du 32A enfas 230v vil du ikke lade raskere med dobbeltlader.
Inne i bilen kan du selv velge hvor mange Ampere du vil bruke. Standard er 48A tror jeg.
Bruker du vanlig stikkontakt justerer laderen seg automatisk til 13A som er maks
Bruker du blått adapter (32A enfas 230v) justerer laderen seg til 32A som er maks
Bruker du rødt adapter (16A trefas 400v) justerer laderen seg til 16A som er maks

Du kan selv justere ned dette inne i bilen.

Desverre bare 13A på 3-fas 400V enn så lenge.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

jkirkebo

Sitat fra: Høgis på søndag 23. mars 2014, klokken 17:18
Sitat fra: mgarm på søndag 23. mars 2014, klokken 17:16
Har du 32A enfas 230v vil du ikke lade raskere med dobbeltlader.
Inne i bilen kan du selv velge hvor mange Ampere du vil bruke. Standard er 48A tror jeg.
Bruker du vanlig stikkontakt justerer laderen seg automatisk til 13A som er maks
Bruker du blått adapter (32A enfas 230v) justerer laderen seg til 32A som er maks
Bruker du rødt adapter (16A trefas 400v) justerer laderen seg til 16A som er maks

Du kan selv justere ned dette inne i bilen.

Desverre bare 13A på 3-fas 400V enn så lenge.

Med enkeltlader ja. Med dobbeltlader får du 3x16A med UMC og rødt adapter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

Sitat fra: mgarm på søndag 23. mars 2014, klokken 17:16
Har du 32A enfas 230v vil du ikke lade raskere med dobbeltlader.
Inne i bilen kan du selv velge hvor mange Ampere du vil bruke. Standard er 48A tror jeg.
Bruker du vanlig stikkontakt justerer laderen seg automatisk til 13A som er maks
Bruker du blått adapter (32A enfas 230v) justerer laderen seg til 32A som er maks
Bruker du rødt adapter (16A trefas 400v) justerer laderen seg til 16A som er maks

Du kan selv justere ned dette inne i bilen.

Ok, så bilen justerer seg automatisk etter hvilken type støpsel du bruker og du kan også stille dette i bilen. Har jeg forstått rett? Hva hvis du bruker adapter da, justerer bilen seg automatisk da også?
Fremtiden er elektrisk.

jog

#6
Nei, har du et adapter fra den blå til shuko, så vil du kunne trekke 32 amp, slik at sikringen på stolpen går, om du ikke husker å stille ned amp. inne på skjermen.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

eclipse

Sitat fra: Mippen på søndag 23. mars 2014, klokken 16:17
Jeg vurderer å bestille meg en tesla til sommeren. Lurer i den forbindelse på hvordan det er med lading? Jeg har pr i dag en dedikert 16A enfas kurs til min Leaf. Jeg har også planer om å få lagt opp en 32A enfas kurs til en ekstra elbil etter hvert. Hvordan er det med lading på Tesla? På min Leaf har jeg en ladekabel som trekker 10A og en ladekabel som kan justere styrken på mellom 16, 10 og 8A.

Tenker hvis jeg har en Tesla med dobbel lader som i teorien kan trekke mye mer strøm, vil kursen min da bli belastet 100prosent hele tiden, eller kan jeg justere styrken laderen skal trekke etter kursen jeg bruker?

Svaret på spørsmålet er ja, du kan justere hvor mye laderen skal trekke fra hver lokasjon. Dette gjøres fra skjermen i bilen. Dine valg blir lagret og neste gang du lagrer på samme sted så vil du ha samme begrensing. Det er også enkelt og oppheve/forandre settingene.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

NilsRo

Et dumt spørsmål, men jeg prøver siden jeg ikke er noen "elektromann".

Har tilgang på motorvarmeruttak i fellesgarasje, se bildet under. Dette uttaket er for meg og naboparkeringsplassen. Siden dette bør være dimensjonert for at to bruker motorvarmer samtidig, hva kan en annta er størrelse på sikring?
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

sn0le

Motorvarmere drar ikke all verden av strøm.
Sikringen kan være 10A f.eks.
Godt mulig at det er flere kontakter pr sikring.

I garasjen der jeg bor er det 3 garasjer pr 16A sikring.
Det er, tro det eller ei, mye bedre enn der jeg bodde før.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

NilsRo

Sitat fra: sn0le på mandag 24. mars 2014, klokken 18:50
Motorvarmere drar ikke all verden av strøm.
Sikringen kan være 10A f.eks.
Godt mulig at det er flere kontakter pr sikring.

I garasjen der jeg bor er det 3 garasjer pr 16A sikring.
Det er, tro det eller ei, mye bedre enn der jeg bodde før.

Takk for svar! Bør vel da gå for 8 eller 10 A lading?
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

sn0le

Ville hørt med den som er ansvarlig for garasjen der du bor.
Hvis sikringen er på 10A og har f.eks 6 parkeringsplasser tilkoblet så vil
sikringen på ett eller annet tidspunkt ryke hvis du lader samtidig som noen av naboene dine bruker motorvarmer og/eller kupevarmer samtidig.

Der jeg bodde før var det så mange stolper pr sikring at det kun var lov å bruke motorvarmer.
Men det var alltid noen genier som prøvde å bruke kupevarmer i tillegg.
Resultatet var at sikringen slo ut og alle var uten strøm helt til vaktmesteren
orket å vippe opp sikringa igjen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA