Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FILTRERT VANN ELLER DEMINERALISERT VANN I NICAD-BATTERIENE?

Startet av HD, torsdag 08. mars 2007, klokken 12:00

« forrige - neste »

HD

Hei elbileiere!

Vet dere noe om hva slags vann Nicad-batteriene trenger.  Bertel O. Steen sier at det SKAL VÆRE "demineralisert vann" i Nicad-batteriene!

Hva med kvalitet og levetid til Nicad-batterier som konsekvent bare får tilført  "filtrert vann" ved batteriservicene? 

Synspunkter!

HD

Thomas Parsli

Det står også klart og tydlig på "korken" som står over fyllepunktene, så det er ikke tvil om hva det skal være.
Jeg mener også at dette står i manualen, men den har jeg ikke for hånden.

Hvis du lurer på om det går "greit" med filtrert vann lurer jeg på hvorfor.
Er deminiralisert vann så dyrt at du ikke vil bruke det på en batteripakke til rundt 60.000,-?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Tror de fleste verkstedene bruker destilert vann fra Sønnak. Det gjør nå i alle fall jeg. Er vannet destillert i en glasskolbe burde det vel ikke være noen mineraler tilstedet etter destileringa.

Noen kjemikere der ute som kan klare opp i dette?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HD

Hei igjen!

Jeg nevner dette med filtrert vann fordi jeg har hørt at det er det en får når en tar batteriservice hos Enviro i Drammen.  

Jeg vet at det er allment kjent at det skal brukes godkjent batterivann eller deminiralisert vann på batterier - og det er derfor at jeg tar opp dette tema.

Jeg har ikke hørt noe sted at nye batterier koster kr. 60.000,00.  Greenland Elbil mener jeg har nevnt en pris på 120-130.000,00, og Bertel O Steen sier oppimot kr. 150.000,00 for komplett batteripakke!  Hva er riktig da?

HD

elektrolux

For tiden spriker prisen på NiCD blokker i alle retninger. Har hørt alt fra 170 Euro i Frankrike, til 10000 NOK hos Ford Norge. Dette på ubrukte blokker. Gang dette med 20 for å finne prisen for en full pakke.

Hadde jeg vist hvor i Frankrike nye blokker koster 170 Euro, ville jeg vært der nede nå. Antar at Enviro vet mer om dette.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Sitat fra: HD på torsdag 08. mars 2007, klokken 13:00
Jeg nevner dette med filtrert vann fordi jeg har hørt at det er det en får når en tar batteriservice hos Enviro i Drammen. 

Det ville jeg sjekket direkte med Enviro.

Sitat fra: HD på torsdag 08. mars 2007, klokken 13:00
Jeg vet at det er allment kjent at det skal brukes godkjent batterivann eller deminiralisert vann på batterier - og det er derfor at jeg tar opp dette tema.

Ah, det virket ikke slik på det første innlegget... -My bad.

Sitat fra: HD på torsdag 08. mars 2007, klokken 13:00
Jeg har ikke hørt noe sted at nye batterier koster kr. 60.000,00.  Greenland Elbil mener jeg har nevnt en pris på 120-130.000,00, og Bertel O Steen sier oppimot kr. 150.000,00 for komplett batteripakke!  Hva er riktig da?

Det er vel avhengig av hvor du har kjøpt bilen  :P
De som har kjøpt direkte av Enviro får deler til innkjøpspris. Siste jeg sjekket var prisen på batteripakken 60.000,-

Jeg aner ikke hva Enviro gir for batteriene, men det er innlysende at de har størst volum i Scandinavia på disse batteriene og derfor får en god pris.
Mitt inntrykk er at Enviro gjør dette for å få totalkostnaden på elbiler ned på et akseptabelt nivå. Med priser på 130.000 - 150.000,- blir  driftskostnadene på en brukt elbil så høye at de blir svært vanskelig å selge.
Jeg antar det er slik Enviro har resonert, men det er nok bedre å få dette direkte fra Enviro.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Ken

Hei, når de snakker om filtrert vann antar jeg at det er vann som er kjørt gjennom en filter som er fylt med avioniseringsresen. Uønket ioner er sugd opp i bitte små resen kuler  og erstattet med en annen ion type som er antydet uskadelig for batterier. Det er ikke bare å rense vann for partikler. Kanskje det er billigere i det lange løp enn å kjøpe disillert og avionisert vann men ikke bedre. Kjøp fra Sønnak. Det er lurt å ha tette beholdere ellers vill CO2 gjøre vannet sur som nøytralisere luten i batterier. Med vennlig hilsen, Ken
PS  et bilde av anbefalt vannfilter vises på verkstedboka side 11 generell informasjon. Når den er koblet til en vanlig kran gir den automatisk riktig vannfyllingshastighet pga trykkreduserende ventil. De som har lagd systemer med pumper eller tyngdekraft  og bruker avioniserte vann har fullverdige systemer om fyllingshastigheten er innen de parametrene gitt.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

#7
Enviro skriver i en artikkel på sin hjemmeside: "Sørg for påfylling av DEMINERALISERT vann på ...."
(http://www.elbilsalg.info/modules.php?name=News&file=article&sid=6)
'
Så da kan de vell ikke benytte noe annet selv.

Demineralisert vann er vann som er behandlet i et Ionebyttefilter, så det kan vell hende at noen kaller det for filtrert vann, selv om filtrert er mye mindre spesifisert. I Ionebyttefilter renses vannet til ledningsevnen er meget lav, og dette regnes som bar nok for batteriservice. (det er ikke sterilt, det fjerner igrunn bare metaller)

Destilert vann er med fordampning og kondensering og blr dermed helt rent (det nermeste en kommer helt rent vann), men dette krever mer energi enn ionebyttefiltrering og blir derfor enda dyrere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA