Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

32A enfas, erfaringer?

Startet av atleten, lørdag 22. mars 2014, klokken 17:09

« forrige - neste »

atleten

Hei.

Får bilen min på mandag og bør gjøre noe i garasjen.  Lurte på om noen kan dele litt erfaringer rundt 32A enfas 220 i garasjen.  Hva kostet det, trakk dere kabel selv og fikk elektrikker til å koble til? Ser jeg har en ny kurs dit men bare 2,5 tverrsnitt så regner med jeg må trekke nytt... Og eventuelt om dere har noen bra og billige elektrikkere å annbefale i skedsmo :)

eclipse

Du har ikke lov til å koble til 32A kabel så dette må elektrikeren gjøre. Du kan eventuellt grave gøft e.l. Det er umulig å si hva det koster når en ikke vet hva som må gjøres. Må du oppgrader hovedsikring inn til huset, grave gøft, lengden på kabel?

Det er kun en løsning og det er å få en elektriker til å komme å se hva som må gjøres og gi deg en pris.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

sigurdi

#2
Hos meg ble dette sydd inn i stor jobb, der hele hovedskapet ble byttet, fikk trekke til garasje selv og elektrikker koblet.
10m 4x10mm og 3 fas 32A ble koblet opp, mens søknad om enfas 32A er til behandling.
Kun garasje kom på ca 5000 ink RCCB-B vern, 32A sikring, kabel, trekkerør, samt vegg kontakt.
Horten
Model X90D (18.03.17)

atleten

Takk for noen svar. Jeg tenkte selvfølgelig ikke koble opp kontaktene selv, det får en elektrikker gjøre:)

sigurdi

40A RCCB-B verne og 32A sikring kom på 2800kr, (fikk kjøpe selv, siden elektrikker ikke fikk tak i det, ble kjøpt fra Salto.
Kunne brukt 32A kombivern, A vern, som da ikke tar DC spenning, men er helt lovlig å bruke.
Dette skulle elektrikker bare ha 1500kr for så hadde da kommet på 3800kr
2800kr i materialer og 1000kr i arbeid.
Var en time for kobling i skap, og en time til søknad om 32A enfas.
sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

kjølholdt

trekke ledning 24 m pluss koble til osv. 10000 kr
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA