Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spennende elbilnyheter?

Startet av Mippen, fredag 21. mars 2014, klokken 15:03

« forrige - neste »

Olemann

#15
 
For oss er en trilling, og snart en i3 ideell.  Har bare hendt en gang jeg har ønsket mer kapasitet, det er ved tur/retur Gardermoen. 

Dette er en super bybil, kvikk, lett å parkere, fantastisk snudiameter, og om den lades hver natt har jeg 10 mil til disp. Lite batterier, dermed lett, og rask å lade opp.  Og lavt forbruk.

I tillegg trenger vi en større bil for hyttekjøring, dra henger, båt etc.  Da duger ikke engang en Model S.  Så nå er det en billig 2012 Focus STV som nesten ikke brukes annet enn til henger & hyttekjøring.

Drømmen er selvsagt kun en bil, men det ligger nok litt fram, tviler på om Model E får hengerfeste, i så fall antagelig lav totalvekt.
Og har mer enn en gang sett parkeringsforsøk med Model S i Sandvika storsenter der man sliter, og model X blir ikke lettere i så måte.

Ole

Mippen

Sitat fra: Olemann på tirsdag 25. mars 2014, klokken 09:28

For oss er en trilling, og snart en i3 ideell.  Har bare hendt en gang jeg har ønsket mer kapasitet, det er ved tur/retur Gardermoen. 

Dette er en super bybil, kvikk, lett å parkere, fantastisk snudiameter, og om den lades hver natt har jeg 10 mil til disp. Lite batterier, dermed lett, og rask å lade opp.  Og lavt forbruk.

I tillegg trenger vi en større bil for hyttekjøring, dra henger, båt etc.  Da duger ikke engang en Model S.  Så nå er det en billig 2012 Focus STV som nesten ikke brukes annet enn til henger & hyttekjøring.

Drømmen er selvsagt kun en bil, men det ligger nok litt fram, tviler på om Model E får hengerfeste, i så fall antagelig lav totalvekt.
Og har mer enn en gang sett parkeringsforsøk med Model S i Sandvika storsenter der man sliter, og model X blir ikke lettere i så måte.

Ole

Velkjent det du skriver der. Har selv også en bil som kan trekke og har 4x4 til alt elbilen ikke duger til. Problemet er at elbilen blir brukt nesten hele tiden og den andre bilen bare står der. Er ganske uøkonomisk i forhold til verditap, forsikring, veiavgift mm. Hadde man kunne bruke en elbil til det meste er det bedre. De 4-5 gangene i løpet av et år jeg har behov for å trekke tilhenger kunne jeg for eksempel ha lånt meg en bil i en bildelering eller av noen kjente.
Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

Sitat fra: Mippen på tirsdag 25. mars 2014, klokken 10:51
Sitat fra: Olemann på tirsdag 25. mars 2014, klokken 09:28
Har selv også en bil som kan trekke og har 4x4 til alt elbilen ikke duger til. Problemet er at elbilen blir brukt nesten hele tiden og den andre bilen bare står der. Er ganske uøkonomisk i forhold til verditap, forsikring, veiavgift mm.
Uøkonomisk dersom fossilen er en relativt ny bil som enda ikke er (nesten) helt avskrevet.
Men til relativt lite kjøring (5.000 km i året?) kan du godt klare deg med en billigbil
enten fordi den har mange km på telleren eller fordi den har flere år på baken.

En slik bil hvor mesteparten av avskrivingen er tatt, koster ikke stort med lite bruk.
Den behøver ikke kasko og drikker bare de få gangene du bruker den.
Ansvarsforsikring, rep og vedlikehold er bagatellmessig.
Største enkeltutgiftsposten er antakelig årsavgiften.

Du kan selvsagt leie bil til langturene mv.
Men det er så dyrt at det skal ikke mye kjøring til
før det blir dyrere enn egen reservebil.

Det aller billigste er hvis mulig å (bytte)låne hos slekt og venner.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mippen

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 26. mars 2014, klokken 13:52
Sitat fra: Mippen på tirsdag 25. mars 2014, klokken 10:51
Sitat fra: Olemann på tirsdag 25. mars 2014, klokken 09:28
Har selv også en bil som kan trekke og har 4x4 til alt elbilen ikke duger til. Problemet er at elbilen blir brukt nesten hele tiden og den andre bilen bare står der. Er ganske uøkonomisk i forhold til verditap, forsikring, veiavgift mm.
Uøkonomisk dersom fossilen er en relativt ny bil som enda ikke er (nesten) helt avskrevet.
Men til relativt lite kjøring (5.000 km i året?) kan du godt klare deg med en billigbil
enten fordi den har mange km på telleren eller fordi den har flere år på baken.

En slik bil hvor mesteparten av avskrivingen er tatt, koster ikke stort med lite bruk.
Den behøver ikke kasko og drikker bare de få gangene du bruker den.
Ansvarsforsikring, rep og vedlikehold er bagatellmessig.
Største enkeltutgiftsposten er antakelig årsavgiften.

Du kan selvsagt leie bil til langturene mv.
Men det er så dyrt at det skal ikke mye kjøring til
før det blir dyrere enn egen reservebil.

Det aller billigste er hvis mulig å (bytte)låne hos slekt og venner.
Min bil nr 2 er minst like dyr som min nye leaf, så er egentlig dårlig økonomisk sett. Er bare jeg som bruker de og. Derfor jeg vurderer å kjøpe meg en langdistanse elbil i stedet ala Tesla. Enste jeg vil savne er 4x4 og hengerfeste. Bruker ikke det så mye, men kjekt å ha når man akkurat har kjøpt seg hus med hage.

Er medlem i en bildelering. Betaler noen 100 lapper i mnd. Kan låne en bil for mellom 15 og 30kr timen (maks betaling 12t i døgnet) og 2,50 pr km. Drivstoff er inkludert i prisen. Blir ikke mange kr hvis jeg trenger å låne en Transit for eksempel en helg for å kjøre søppel eller hente ny sofa på ikea. Blir litt dyrere hvis jeg skal på ferie i noen uker. Typisk sommer for meg bak rattet hadde blitt mellom 10-15k for å låne en slik bil.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA