Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkeviddeangst og Batteri garanti

Startet av Harhol, lørdag 07. desember 2013, klokken 23:15

« forrige - neste »

Harhol

Jeg har vel et snev av rekkeviddeangst, og derfor har jeg testet e-up frem og tilbake til jobb på nytt. Resultatet er at selv på en varm vinterdag (+8C) er det bare 30% igjen av batterikapasiteten etter 70 km. VW sier nå at de ikke kan garantere at bilen vil greie 70 km på en kald vinterdag når batteri kapasiteten er svekket, men fortsatt innenfor garantien. (jeg venter forøvrig på en definisjon av 30%). Rekkeviddeangsten er smittsom og har nå bredt seg langt inn i leverandørens rekker, som ber meg tenke meg om en gang til om dette er bilen for meg. Jeg er i tenkeboksen, og mottar gjerne sysnpunkter.

Her er hva jeg skrev for noen uker siden:
VW garanterer at minst 70% av batteri kapasiteten skal være igjen etter 8 år. (det er sikkert noen betingelser i små skrift?) . Jeg har spurt min leverandør om hvordan dette defineres, hvordan jeg skal tolke det  og hvordan VW vil måle kapasiteten på batteriet.
Jeg har 70 km arbeidsvei, og har prøvd e-up til jobb. Vel fremme i 0 grader er det omlag 30% igjen av batterikapasiteten, og etter lading i løpet av en arbeidsdag er det det samme når jeg kommer hjem. Det betyr at om batteriet svekkes 30% vil det være helt marginalt om jeg når frem. Så derfor har jeg har spurt min lokale forhandler om jeg har en garantisak om batteriet er så mye svekket at det er tomt etter 70 km i 0 grader.  Jeg har også spurt om hvordan garantien skal tolkes over perioden på 8 år. Gjelder 30% uansett tidspunkt? Eller snakker vi om en lineær reduksjon over perioden.
Jeg venter på svar.
Er det noen som vet noe om dette? Jeg har også prøvd å finne data på nettet for litium-ion batteriers effekt som funksjon av temperaturen uten å lykkes. Er det noen som har funnet noe på dette?

elektrolux

#1
En enkel måte å måle batteriets kapasitet er å lade bilen med en kWt teller.

Kjør bilen helt tom til den stopper. Lad den opp og mål hvor mye strøm den tok ombord. Ca 85-90% av dette havner inn i batteriet, men det betyr lite i denne sammenhengen.

Gjør samme målingen etter 8 år og sammenlign. Tar bilen kun 69% ombord i forhold til referansemålingen tar du turen innom nærmeste VW forhandler og ber dem bytte til et batteri med minst 71% kapasitet. ;)

Jeg gjorde dette på en flett ny Think City jeg kjøpte for 2 år siden og oppdaget at batteriet hadde under 50% kapasitet, sammenlignet med en annen lik Think jeg kjøpte samtidig. Håpløst med 4-5 mils rekkevidde, så bilen ble satt vekk mens jeg venter på at forhandleren ( i Holland ) snart ordner opp. :(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Harhol

Takk for godt og smart råd. Den målingen skal jeg gjøre og ta vare på resultatet. For å kjøre den helt tom lar du den stå med lys og varme på til den dør?

Tangosierra

Sitat fra: Harhol på lørdag 07. desember 2013, klokken 23:15
VW garanterer at minst 70% av batteri kapasiteten skal være igjen etter 8 år. (det er sikkert noen betingelser i små skrift?) . Jeg har spurt min leverandør om hvordan dette defineres, hvordan jeg skal tolke det  og hvordan VW vil måle kapasiteten på batteriet.
Jeg har 70 km arbeidsvei, og har prøvd e-up til jobb. Vel fremme i 0 grader er det omlag 30% igjen av batterikapasiteten, og etter lading i løpet av en arbeidsdag er det det samme når jeg kommer hjem. Det betyr at om batteriet svekkes 30% vil det være helt marginalt om jeg når frem. Så derfor har jeg har spurt min lokale forhandler om jeg har en garantisak om batteriet er så mye svekket at det er tomt etter 70 km i 0 grader.  Jeg har også spurt om hvordan garantien skal tolkes over perioden på 8 år. Gjelder 30% uansett tidspunkt? Eller snakker vi om en lineær reduksjon over perioden.
Jeg venter på svar.
Er det noen som vet noe om dette? Jeg har også prøvd å finne data på nettet for litium-ion batteriers effekt som funksjon av temperaturen uten å lykkes. Er det noen som har funnet noe på dette?

Hei Harhol!

Jeg har også ca 7 mil til jobben. Hvordan kjørte du da du hadde 30% igjen? med eco+? eller helt vanlig, med varme og alt?  =)

Harhol

Hei,
Med normal modus hadde jeg 25 km igjen, og i eco modus hadde jeg 44 km igjen. I normal modus var forbruket 16,9 kw/100km og i eco 15 kw/100km. Jeg kjører stort sett på motorvei i 100 km/t.
Hvordan stemmer det med dine erfaringer. Må vel også si at det er heller kjølig i bilen når jeg kjøre eco.

Tangosierra

Jeg har ennå ikke fått min bil.  :(

Taz79

Hej! Hoppas du förstår min Svenska! :)

När du körde 70km till jobbet, hade du förvärmt bilen? Om inte, testa och gör det. Du borde spara många km (20km-30km) på att göra så! Sen om du har värmen avstängd påväg till jobbet borde du spara kanske 10km räckvidd per timme du sitter i bilen.. 

Jag har gjort en resa till mitt jobb, 30km lång sträcka. Jag hade 75% (3/4) batterikapacitet kvar när jag var framme. Det borde innebära att jag kommer minst 120km/12mil (ni norrmän använder inte mil?) om jag inte har förvärmt bilen. Detta var i mode Normal, ca +5grader ute. Sträckan till jobbet består av 12km 100km/h väg, 8km 80 väg och resten (10km) är 50,60 och 70.. Mest 70.. Jag höll ungefär 5km/h över hastighetsgränsen hela tiden.

När det gäller effekten av kyla på batteriet så är det bästa att du laddar bilen så att den är färdig precis innan du åker. Laddning höjer nämligen temperaturen i batteriet och ju varmare batteriet är desto längre räckvidd! Körning höjer också temperaturen på batteriet.

Nissan Leaf har en såkallad "Range Chart" (http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?p=101293)
Där står det: "Subtract 1% from range for each 2c below 20c".

Min fru har 45km till sitt jobb. Hon tänkte använda E-up. Just nu kan hon inte ladda bilen på jobbet utan måste åka 90km utan att ladda. På vintern kanske det blir lite svårare, men förhoppningsvis kommer det en laddplats i framtiden på hennes jobb! :)
Jag läste på en Norsk sida att någon hade åkt 110km i -6 till -8 grader i Norge och hade 15km räckvidd kvar, detta utan värme i bilen och en hastighet på 85km/h... Så vill du vara säker på att du kommer fram så kör långsammare tills du vet vad bilen klarar.

Batteri "degradation" over time... Batterier håller längre i kyla och råkar inte ut för "degradation" lika fort. Det farligaste för batterier som skall hålla länge är värme! Många snabbladdningar en varm sommar dag är kanske inte det bästa.. Jag tror inte du behöver vara orolig över stor "degradation" i Norge på ditt batteri....
Bilar:
Volkswagen Passat Variant EcoFuel -09 (CNG) (165000km)
Toyota Aygo -12 (8500km)

Ny bil som skall ersätta Passat -> VW e-up!

Harhol

#7
Takk for interessante betraktninger. Svensk går bra her i Norge - vi har vokst opp med svensk TV!
Så til dine spørsmål: jeg prøvde å sette på forvarming, men fikk det ikke til å virke selv om jeg gjorde progremmeringen møysommelig. Kan det være en barnesykdom eller fingertrøbbel? Imidlertid er garasjen på jobben temperert så forvarming ville neppe ha bedret så mye på situasjonen.
Jeg prøvde både normalmodus og eco. Men jeg vil si at det er temmelig kjølig i bilen da jeg kjørte eco, og det er ikke slik jeg vil ha de på vei til jobb en kald vinterdag. Jeg har også prøvd eco+ men det går sent (Max 90 km/t) og iskaldt i bilen. Altså ikke en modus for norsk vinter på motorvei.
Jeg har avtalt å prøve bilen en kald vinterdag (-10c) før avgjørelsen tas. Om din tommeregel holder stikk skal batteriet da være redusert omlag 10% i forhold til min test i + 8c. Da var rekkevidden 90 km+. Det blir interessant å se!

Taz79

Jag har inte fått min bil än och jag har inte själv testat förvärmning så jag vet inte hur det skall fungera. Men det borde ju fungera bra tycker jag. Gör det inte det så borde du kunna felanmäla eller få hjälp från Volkswagen eller här i forumet från nån som har fått förvärmning att fungera. Förvärmning med "nät" ström hjälper ju att värma upp bilen innan du åker för att slippa ta engeri från batteriet..

Rapportera gärna hur det går med dina tester! Det är intressant för mig med förvärmning och räckvidd och så vidare..
Bilar:
Volkswagen Passat Variant EcoFuel -09 (CNG) (165000km)
Toyota Aygo -12 (8500km)

Ny bil som skall ersätta Passat -> VW e-up!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA