Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilket utstyr og modell skal man velge?

Startet av Mippen, torsdag 20. mars 2014, klokken 20:44

« forrige - neste »

TRM

Sitat fra: Haknys på tirsdag 03. juni 2014, klokken 20:20
Vurderer P85 straks jeg er noenlunde trygg på at Tesla håndterer de større klagesakene. Og helst noen oppgraderte seter. Og basert på mye lesing vet jeg i alle fall hva jeg ikke skal ha:

Takluke
Kuldetrekk
Trekker seg over taket, fremfor å vippes opp i front (subjektivt lite pent)
Dårlig kvalitet
Stygg løsning innvendig
Pris
Fremtidige servicekostnader
Vekt?
Støy?

Luftfjæring
Pris
Svært høye vedlikeholdskostnader (Mercedes erfaring)
Dårligere kjøreopplevelse (ikke testet selv/hear-say)
Større potensiale for problemer/feil

Skinn
Dårlig kvalitet (og raskt bølger)
Varmt om sommeren/kaldt om vinteren

Performance Plus
Tilsynelatende veldig overpriset

Innvendig lys virker også noe overpriset vs. konkurrentene, og vinterpakke likeså. Spesielt når man tar hensyn til at "alle" konkurrentene ofte har kampanjer/pakketilbud for tilbehøret.....eller gjerne gir 8-13% på hele bilen. Men de må vel ta igjen for ekstrautstyret de ikke tilbyr. Tåkelys kommer jeg aldri til å bruke. Ikke dyrt, men mange bekker små osv.

Techpakke, park (selv om kvaliteten er ymse) og dobbelt lader mener jeg bør være med. Hifi er riktig priset, og bør vurderes for de som liker litt fundament og/eller ikke ønsker å gjøre noe custom (døende marked, men noen som har gjort det på Model S i USA med stor suksess). Resten er vel ganske subjektivt.
Enig i punktene dine, utenom luft. Dvs, vet at luft kan bli dyrt (etter 5 år), men liker å ha muligheten til å heve bilen. Fikk bilen på fredag, men har allerede brukt heving to ganger (kjøring ombord på ferge).

Jeg har standard lyd, og var veldig spent på denne. Synes det låt greit, men litt tynt, i starten, men etter 1100 km med lyd på har lyden løsnet, og bassen har kommet fram. Lyden er på nivå med AS2 til SAAB, men kanskje med litt klarere/ friskere mellomtone og diskant (ikke skarpt).

For 15800,- får du gjort ting med anlegget som gjør at det overgår det oppgraderte valget. Det var i utgangspunktet planen min, men nå som lyden har løsnet begynner jeg å tvile på om jeg gidder...

Trenger du egentlig Performance? Hvor ofte kommer du til å utnytte forskjellen fra en standard 85?
Mye å spare på å ta seg tid til det ekstra sekundet fra null til hundre.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

tjomswrx


Fikk bilen på fredag, men har allerede brukt heving to ganger (kjøring ombord på ferge).

Trenger man egentlig å heve for å kjøre på ferge?
S85

jkirkebo

Sitat fra: tjomswrx på tirsdag 03. juni 2014, klokken 22:20

Fikk bilen på fredag, men har allerede brukt heving to ganger (kjøring ombord på ferge).

Trenger man egentlig å heve for å kjøre på ferge?

Hvis det er skikkelig lavvann så kan det bli nødvendig. Mange med lave biler som får problemer da.
I Fredrikstad er det et parkeringshus jeg må heve bilen for å komme opp på neste nivå i, ellers skraper den på midten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#153
Bruker luftunderstellet en god del. Både vinter og sommer. Har hørt noen hevde at spiralfjærer gir bedre respons fra underlaget, dvs bedre til aktiv kjøring. Jeg derimot liker godt komforten med luft.

Ville heller ikke droppet panotaket. Synes ikke det var noe kulderas i vinter, men klima måtte opp et par grader ekstra når tempen var -20 for å holde samme kupetemp. Taket har fungert feilfritt, er penere enn standard tak og gir en fantastisk lys kupe. Taket er åpent nesten sammenhengende fra april til og ut september. Deilig med sol og frisk luft. Nesten cab ettersom glassflaten er så stor!
Har nevnt det før, men det er tydeligvis verd å nevne igjen: Det at flere skriver om problemer betyr ikke at problemene berører mange. Om du baserer valgene dine på diskuterte feil her på forumet kan du ikke ta med utstyr i det hele tatt :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

HåkonE

TRM: Har man behov for å heve bilen er det ingen vei utenom, men jeg kjører i Oslo daglig med en lav BMW og opplever kun skraping om jeg ikke roer ned farten over større kanter. Hva ferge angår, har jeg kun prøvd Kiel-båten og det gikk fint. Mulig springfjær-Tesla er _enda_ lavere, men det høres merkelig ut. Har hørt summer som 30 000,- etter 5-6 år (på en MB), og det er halvparten av drivstoffkostnadene jeg har på en fossilbil i samme periode - for å sette ting litt i perspektiv.

Tipper standard hifi holder for de aller fleste. De fleste jeg kjenner bruker stereo til radio på normalt lydnivå og telefon, og er egentlig ikke spesielt opptatt av lyd. Premium hifi for de som vil ha ekstra, og custom for lyd-connoisseurene. Hører egentlig til sistnevnte, men bygging av hifi i en elbil....hmmm.

Og nei, Performance er strengt tatt unødvendig. S85 er sweetspot. Men det er forskjell, og når man ikke betaler hk-avgift (enn så lenge) frister det litt for en bilentusiast. :)

Øyvind.h: Enig med deg, og det er sikkert mange som ikke har feil. På en annen side er det (relativt) mange som klager, og summert oppfatter jeg ikke akkurat det tilbehøret som et kvalitetsprodukt per d.d. Feilene som rapporteres på omtrent nye biler er nemlig ikke spesielt betryggende ift. byggekvalitet, og det gjør meg usikker på hvordan dette holder sammen når bilen har gått noen år. Skrekk-scenario må være å stå fast i regnvær på Europa-ferie, med en takluke som ikke lukker. Store kompliserte takluker er neppe billig å fikse når garantitiden går ut heller.

Utover det, er jeg enig hva lys angår - men størst effekt får jo passasjerene bak. 


Epleskreller

#155
Skulle jeg bestilt bilen på nytt ville jeg droppet panotaket. Jeg liker ikke å kjøre med det åpent, mye støy over 50km/t og sola blender.. Eneste grunn til at jeg valgte panotaket var pga. mulighet for takstativ. Syntes også det er for mye støy i tunneler. Ellers har panotaket fungert bra, fikk en steinsprut i det i høst som utviklet seg til en lang sprekk og måtte skifte det bevegelige glasset, men det var gjort på 30 min hos Tesla :)

-Om man liker å kjøre med stort "hull" i taket velger man pano, ellers dropper man det (dersom man ikke har stort behov for ting på taket).

-Ellers har jeg luftfjæring som jeg er fornøyd med :), savner ikke performance..
-Veldig fornøyd med stoffseter
-lydpakken er sikkert bra den, har ikke greie på slikt, men spiller den musikken jeg vil..
-barneseter i bagasjen er genialt, selv om ungene nå heller vil sitte i baksetet i ordinære seter :(. Unntaket er når de har med venner som syns det er kult å sitte i bagasjerommet..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

cra

Jeg hadde muligens droppet panotak, muligens ikke. Jeg liker å bruke det, men i særlig mer fart enn 50 kmh bruker jeg å lukke det. Har ikke prøvd uten, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag

Performance har jeg ikke, og vurderte det egentlig ikke heller; til det var spriket mellom kurvene for kost/nytte for stort

Luftfjæring har jeg bruk for en del; har tatt nedi et par plasser, men har nå lært meg sånn ca når det er lurt å "heve seg over problemet".  :D

Har lydpakken, men den ble bestilt før prisøkning. Som andre har nevnt kan man oppgradere ganske mye utenom for 15k, så det hadde nok blitt vurdert.

Barneseter har jeg helelr ikke behov for; mine unger er alt for store. Det er mer et spørsmål om jeg trenger en femseter til, etterhvert som de skal begynne å låne bil. (Glad jeg ikke har solgt Think'en enda!) ;)

Lyspakke, ekstra sensorer mm har jeg skippet, og etter prisoppgangen er de enda mer uaktuelle. Kosta på meg hattehylla (som nå er inkludet i prisen). Techpakka ville jeg ikke vært foruten.

Har ikke dobbeltlader, og har så langt ikke hatt behov/mulighet til å kunne bruke slikt. Får se om jeg kommer til å angre på sikt. Kommer det ChaDemo-adapter ser jeg på det som et greit alternativ, da det visstnok skal komme en haug med ChaDemo-ladere på denne kanten av landet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HåkonE

Egentlig ganske rart at Model S ikke har en luke/skjerming som kan trekkes foran panotaket. Det hjelper mot lys, innsyn, kulderas og støy. Koster sikkert marginalt å legge til. Noe alà dette:



Registrerer at flere er bra fornøyde med stoffseter. Skinnseter er noe jeg kan forsvare som *luksus*, men poenget faller jo litt bort etter min mening om skinnet er av "Ikea-kvalitet". Skinnslitasje, skader/riper, misfarging, vedlikehold (rens/behandling), kaldt på vinteren/varmt om sommeren, støtte/mykhet/comfort, - det er jo ikke akkurat som om skinn har veldig mange fordeler over stoff, annet enn at det *ser* og føles eksklusivt ut (gitt god skinnkvalitet og sømmer). Og lett å tørke av om barna har vært uheldig med is da selvfølgelig.  ::)


jkirkebo

Sitat fra: Haknys på onsdag 04. juni 2014, klokken 13:24
TRM: Har man behov for å heve bilen er det ingen vei utenom, men jeg kjører i Oslo daglig med en lav BMW og opplever kun skraping om jeg ikke roer ned farten over større kanter. Hva ferge angår, har jeg kun prøvd Kiel-båten og det gikk fint. Mulig springfjær-Tesla er _enda_ lavere, men det høres merkelig ut.

Den er nok ikke lavere men har lengre akselavstand. Dermed kan man få problemer der det er en skarp knekk.
Og Kiel-ferga er neppe sammenlignbart med småferger på vestlandet eller nordover akkurat. Har sett flere måtte kjøre skrått over lemmene inn på slike for ikke å skrape. Eller der man har to etasjer på ferga med sånn nedsenkbar lem, der blir det en skarp knekk.
Men etter hva jeg har skjønt er utgaven med stålfjærer litt høyere enn den med luftfjæring, for å motvirke problemet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

iCar

#159
Har selv valgt bort skinnseter etter å ha både lest og testet at de ikke var av bra kvalitet kontra andre bilmerker.

Så nettopp på Tesla Shareholder meeting som Elon Musk snakket på for noen dager siden, der nevnte han selv at setene er et av tingene de vet har vært for dårlige, de har justert setene men at det også skal komme helt nye/type seter iløpet av året som det skal være å mulig å få de skal også kunne retrofittes på allerede produserte biler mot sikkert en slunt tusenkroners sedler.

Avventer de nye setene og sånt sett glad jeg valgte bort performancesetene og sparte ca 15k som jeg kanskje kan bruke på( ved å legge noen flere sedler)de nye setene om de er så mye bedre


Fra 32:50 snakker han om de nye setene for de som vil høre:
http://www.teslamotors.com/2014shareholdermeeting

HåkonE

Han nevner at de nye blir både mer sportslige og komfortable. Gode nyheter!  :D

Blir dette tilbehør, kan jeg ikke forstå at dette ikke bør føres på listen over *må ha*. Helt på nivå med Tech-pakken etter min mening. Faktisk en av grunnene til at jeg har vært litt usikker på Tesla. Setet er viktig - faktisk største kontaktpunkt vi har med bilen.

Dagens seter er for harde og har alt for dårlig støtte, både på sidene/flangene og under beina (tenker lengde).

StevenE

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 04. juni 2014, klokken 15:47
Sitat fra: Haknys på onsdag 04. juni 2014, klokken 13:24
TRM: Har man behov for å heve bilen er det ingen vei utenom, men jeg kjører i Oslo daglig med en lav BMW og opplever kun skraping om jeg ikke roer ned farten over større kanter. Hva ferge angår, har jeg kun prøvd Kiel-båten og det gikk fint. Mulig springfjær-Tesla er _enda_ lavere, men det høres merkelig ut.

Den er nok ikke lavere men har lengre akselavstand. Dermed kan man få problemer der det er en skarp knekk.
Og Kiel-ferga er neppe sammenlignbart med småferger på vestlandet eller nordover akkurat. Har sett flere måtte kjøre skrått over lemmene inn på slike for ikke å skrape. Eller der man har to etasjer på ferga med sånn nedsenkbar lem, der blir det en skarp knekk.
Men etter hva jeg har skjønt er utgaven med stålfjærer litt høyere enn den med luftfjæring, for å motvirke problemet.

Bra å høre den JKirkebo. Det betyr at vi trygg kan velge standard-fjæring.

Ellers tror jeg også at stoffseter er best. Og la oss håpe at vi ikke trenger å betale altformye for de nye setene som skal komme.

Venter på svar av banken akkurat nå før jeg / vi kan legge inn ordre til Tesla'n vår. (can't wait..)
07.04.2016: 35k km
03.04.2017: 70k km
24.08.2017: 81k+km
Tesla Model S 85D "T.I.M." EL59908 P79502 juni 2015
Tesla Model S 100D "SATAN TIM" EK? F210186 sept 17

Mitsubishi Galant 2.5 V6 DOHC "M.G." 276k RK42358 2006

Reservert: 1 Model 3 RN107190885
selger EL59908, bytter til ny S100D

Asarin

Jeg endte opp med å bestille min Model S forrige dagen.

Jeg er sikker på det meste, selv luftfjæring og dobbeltlader - som jeg ikke tenkte på i starten - er med.

Det jeg virkelig går frem og tilbake mellom er panoramataket. Jeg har ikke noe behov for skiboks, så jeg kan droppe det uten at det går ut over den praktiske bruken av bilen.

Jeg synes det ser stilig ut, men flere sier de opplever kuldeslipp osv..


Ugh.. er så usikker. Har fortsatt noen dager på å bestemme meg.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

iCar

Sitat fra: Asarin på fredag 20. juni 2014, klokken 08:53
Jeg endte opp med å bestille min Model S forrige dagen.

Jeg er sikker på det meste, selv luftfjæring og dobbeltlader - som jeg ikke tenkte på i starten - er med.

Det jeg virkelig går frem og tilbake mellom er panoramataket. Jeg har ikke noe behov for skiboks, så jeg kan droppe det uten at det går ut over den praktiske bruken av bilen.

Jeg synes det ser stilig ut, men flere sier de opplever kuldeslipp osv..


Ugh.. er så usikker. Har fortsatt noen dager på å bestemme meg.

Var klinkeklart fra starten av at jeg ikke skal ha panorama tak, bestilte til og med også uten, hadde så en aller siste prøvekjøring, det var en solskinn dag og bilen jeg prøvekjørte var en med panorama tak.
Etter den turen bestilte jeg med en gang til pano, kutta ut skinnseter på bekostning av tekstil samt fargen til Perle hvit :)
Har ikke fått bilen enda men er fornøyd, har selv lest skrekkhistorier om pano, men mitt råd til deg er å tenk på hva du selv vil og ønsker

HåkonE

Det har begynt så vidt å dukke opp 3.parts deler og noe manualer for custom stereo på Model S.

Klarer man seg uten DAB+ (har vel uansett nettradio, blåtann, rdio osv) og ikke har 10 tommeltotter, kan man fint overgå lydpakken på alle parameter. Egen 10/12" subwoofer m/egen forsterker, nye høyttalere foran og kanskje en EQ. Samtidig med installasjonen er det lett å dempe litt ekstra, som også gir en bonus ift. støy. Men for alle er nok slike installasjoner ikke.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA