Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilket utstyr og modell skal man velge?

Startet av Mippen, torsdag 20. mars 2014, klokken 20:44

« forrige - neste »

BMW850

Sitat fra: sosiss på fredag 18. april 2014, klokken 09:47
SitatVille tatt med parkeringssensorene. De koster nesten ingen ting, og bilen er stor! Tåkelys derimot er bortkastede penger :) For øvrig stort sett enig med dine vurderinger. Om du skal ha bilen veldig lenge, og er opptatt av å minimere feilkilder - kutt i utstyr :)
Takk for innspill. Parkeringsensorene er heldigvis med, hadde bare litt fingertrøbbel m/redigeringen. Tåkelys  er nok temmelig bortkastet--enig i det. Vurderer. :)

Når du kan få med tåkelys og nedre LED-stripe til 3000,- hadde jeg ikke tvilt ett sekund. Koster 12-13000 å ettermontere.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Teslanewbie

Sitat fra: BMW850 på fredag 18. april 2014, klokken 21:50
Sitat fra: sosiss på fredag 18. april 2014, klokken 09:47
SitatVille tatt med parkeringssensorene. De koster nesten ingen ting, og bilen er stor! Tåkelys derimot er bortkastede penger :) For øvrig stort sett enig med dine vurderinger. Om du skal ha bilen veldig lenge, og er opptatt av å minimere feilkilder - kutt i utstyr :)
Takk for innspill. Parkeringsensorene er heldigvis med, hadde bare litt fingertrøbbel m/redigeringen. Tåkelys  er nok temmelig bortkastet--enig i det. Vurderer. :)

Når du kan få med tåkelys og nedre LED-stripe til 3000,- hadde jeg ikke tvilt ett sekund. Koster 12-13000 å ettermontere.


Led lysen lyser ikke alene bare når du tenner tåkelysene?  Før var de nedre LED-stripene inkludert i tech pakken uten tåkelys.. synes disse kunde ha blitt standard i tech igjen..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

Sitat fra: Mippen på fredag 18. april 2014, klokken 18:42
Er lakken svakere siden den ikke er det? Noen som har bilder av hvite biler uten multibelegg?

Har ditec behandlet min bil. Dette herder lakken og Gjør den hardere den holder glansen lenger og Gjør at smuss ikke fester seg så lett . Har hatt dette på andre biler og er veldig fornøyd.

Her er et bilde av min bi i standard hvit :

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Mippen

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 18. april 2014, klokken 22:19
Sitat fra: Mippen på fredag 18. april 2014, klokken 18:42
Er lakken svakere siden den ikke er det? Noen som har bilder av hvite biler uten multibelegg?

Har ditec behandlet min bil. Dette herder lakken og Gjør den hardere den holder glansen lenger og Gjør at smuss ikke fester seg så lett . Har hatt dette på andre biler og er veldig fornøyd.

Her er et bilde av min bi i standard hvit :

Ser ikke feil ut det der :)
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Sitat fra: BMW850 på fredag 18. april 2014, klokken 21:50
Sitat fra: sosiss på fredag 18. april 2014, klokken 09:47
SitatVille tatt med parkeringssensorene. De koster nesten ingen ting, og bilen er stor! Tåkelys derimot er bortkastede penger :) For øvrig stort sett enig med dine vurderinger. Om du skal ha bilen veldig lenge, og er opptatt av å minimere feilkilder - kutt i utstyr :)
Takk for innspill. Parkeringsensorene er heldigvis med, hadde bare litt fingertrøbbel m/redigeringen. Tåkelys  er nok temmelig bortkastet--enig i det. Vurderer. :)

Når du kan få med tåkelys og nedre LED-stripe til 3000,- hadde jeg ikke tvilt ett sekund. Koster 12-13000 å ettermontere.
Tåkelys har jeg aldri noensinne hatt noen positiv effekt av siste 12 år. Stripen kan heller ikke tennes separat, noe som gjør at du må aktivere parklys for å kjøre med tåkelys og stripen.
Jeg har tåkelysene med stripe, og har ikke brukt dem ila siste 7 mnd. Kommer aldri noensinne til å bruke dem, og kunne strengt talt solgt dem egentlig (lite aktuelt).

Ettermonteringspris et uinteressant når man snakker om en helt verdiløs funksjon.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

BMW850

#140
Du har kanskje rett, men har sett mange bilder/videoer hvor kun LED stripa lyser så det er sikkert mulig. Evt om man fjerner tåkelyspæra. Synes det er fint med stripa da ;)

Synes du de er helt ubrukelige? Hva når man kjører på smale skogsveier i mørket som jeg gjør endel av på vei til hytta?  ???
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Mippen

Sitat fra: BMW850 på lørdag 19. april 2014, klokken 00:48
Du har kanskje rett, men har sett mange bilder/videoer hvor kun LED stripa lyser så det er sikkert mulig. Evt om man fjerner tåkelyspæra. Synes det er fint med stripa da ;)

Synes du de er helt ubrukelige? Hva når man kjører på smale skogsveier i mørket som jeg gjør endel av på vei til hytta?  ???


Jeg syns egentlig kurve/tåkelys skulle ha vært påbudt jeg da. Kjører du i tett snøvær eller når det er tåke lyser de vanlige lysene opp "veggen" med tåke eller snø slik at du ser enda mindre. Hvis du da bruker kurve/tåkelysene som sitter lengre nede får du bedre sikt på samme tid som du ser veien bedre.

Vet det er mange som bruker kurve/tåkelys sammen med nærlys. Det er ikke lov lenger. § 15. Bruk av lys  Nr 5 . Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for. Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

Vegvesen.no:
Tåkelys
Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys.
Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys.
Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid.
Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

Jeg bruker det likevel noen ganger siste km til hytten. Det er tett skog på alle sider og det står nesten hver gang om kvelden dyr i veikanten. Ser de mye bedre med tåke/kurvelysene og fjernlys. Så lenge jeg blender ned alt når det kommer bil så bør ikke det være noe problem tenker jeg.

Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: BMW850 på lørdag 19. april 2014, klokken 00:48
Evt om man fjerner tåkelyspæra. Synes det er fint med stripa da ;)

Da får du mangellapp for ikke fungerende tåkelys (om du ikke også blender hele lampen med ett plastdeksel eller.no)... Husk i det minste å montere inn pæra før visning ;)

Men en bedre løsning må da være å koble om så stripa får strøm sammen med enten nærlys eller DRL istedet?  Om dette bryter en eller annen sær regel :p
Model S 85D

Øyvind.h

Sitat fra: BMW850 på lørdag 19. april 2014, klokken 00:48
Du har kanskje rett, men har sett mange bilder/videoer hvor kun LED stripa lyser så det er sikkert mulig. Evt om man fjerner tåkelyspæra. Synes det er fint med stripa da ;)

Synes du de er helt ubrukelige? Hva når man kjører på smale skogsveier i mørket som jeg gjør endel av på vei til hytta?  ???
Stripen lyste vel på US spec biler, men ikke på EU.

Tåkelys er totalt ubrukelig. Jeg har mange ganger de siste 12 år årene testet tåkelys under forskjellige forhold, nettopp for å se om det faktisk finnes ett eller annet scenario hvor de kan bidra vesentlig positivt (jeg er alltid ute etter å lære!) Jeg har testet mye, i alt fra tett tåke til tett snøføyke. I alle situasjoner har nærlys gjort en totalt sett bedre jobb. Det skal være rimelig ekstremt før de kortlysende tåkelysene gjør en bedre jobb enn nærlysene. Ja nærlys gir litt "veggfølelse" om det er ekstremt tett tåke/føyke, men da må du uansett kjøre så sakte at nærlys gjør en totalt sett vesentlig bedre jobb enn de små tåkelysene. Tåkelys/parklys gir under slike forhold ikke godt nok lys etter mitt syn.

Når det gjelder kurve/grøftelys - dette er helt automatisk på bilen. Når du kjører på smale svingete veier tennes kurvelysene automatisk når de har en effekt. Dvs i lav hastighet og brå svinger. Skal man manøvrere på svært smale skogsveier i veldig lav hastighet kan tåkelysene kanskje bidra til litt bedre sikt, så noen få kan sikkert være svært fornøyde med tåkelys. Eksempelvis ser man små steiner i grøfta og lignende i lav hastighet. For å se dyr etc er de ubrukelige, for de lyser ikke kraftig/langt nok til det. Men under helt spesielle forhold er det mulig de bidrar positivt.

Kanskje jeg lærer noe nytt de neste 12 årene bak rattet, men jeg ville aldri betalt for tåkelys (annet enn for å løfte det estetiske inntrykket av bilen!)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. april 2014, klokken 18:20
Tåkelys er totalt ubrukelig. Jeg har mange ganger de siste 12 år årene testet tåkelys under forskjellige forhold, nettopp for å se om det faktisk finnes ett eller annet scenario hvor de kan bidra vesentlig positivt (jeg er alltid ute etter å lære!) Jeg har testet mye, i alt fra tett tåke til tett snøføyke. I alle situasjoner har nærlys gjort en totalt sett bedre jobb. Det skal være rimelig ekstremt før de kortlysende tåkelysene gjør en bedre jobb enn nærlysene.

Selv har jeg litt varierende erfaringer med tåkelys. På bilen jeg har nå fungerer det akkurat slik du beskriver, og jeg har igrunnen gitt opp å bruke de fremre tåkelysene på denne bilen, men på enkelte tidligere biler (sorry, husker i farten ikke hvilke biler det har vært :p ) så har det fungert OK. Men har da alltid brukt dem sammen med nærlys, og tåkelyset har da "brutt opp" tåkeveggen noe, slik at det har vært ok å kjøre (så klart sakte, det må man jo i tett tåke). At det var blitt forbudt å bruke dem sammen må jeg nok innrømme at jeg ikke hadde fått med meg før jeg leste det her :p  Men er det mørkt og tett tåke (og jeg har fungerende tåkelys) så kommer jeg fortsatt til å bruke dem sammen da ingen av dem egentlig er forsvarlig å bruke alene når forholdene er slik at man faktisk har bruk for tåkelys.

... og ja, jeg bor ett sted/langs en vei der man er relativt mye utsatt for tåke/dis, spesielt på høst/vinter hvor det også ofte er mørkt når jeg kjører denne veien.
Model S 85D

Mippen

Hva som er definisjonen på tett tåke og snø er subjektivt. For min egen del har det å kjøre i ekstremt tett tåke eller snø hatt en positiv effekt med kurve/tåkelys. Man skal uansett kjøre etter forholdene og er det så tett at man bare ser et par meter foran bilen skal man uansett ikke kjøre fort, for hvis man husker 3 sekunder regelen  skal man kunne holde høy nok fart og avstand til at man klarer å stoppe før en hindring. Er det så tett snøvær eller tåke at man ser omtrent ikke enden på panseret sitt er det uforsvarlig å kjøre fort. Ulempen med å bruke vanlig lys i slikt vær er at du lyser opp tåken eller snøkrystallene også tror øynene dine at du ser mer enn det du gjør. Mange biler har også xenon lys og de reflekterer mer lyset fra tåken og snøen slik at man blir blendet mer. Fakta om tåkelys:

Biler som leveres med såkalte tåkelys, leveres med lyskasterne plassert så lavt som praktisk mulig – men med vanlige pærer som gir hvitt lys. Tanken er at lyset skal ledes under tåken, som ofte ikke når helt ned til bakken. Bileieren må selv skifte pærer dersom gult lys er ønskelig. Gule lyspærer med en gitt wattstyrke oppleves som å gi svakere lys enn tilsvarende hvitt. Likevel vil noen oppleve det bedre med en svakt synlig veibane i gult lys framfor en bedre opplyst men lite gjennomsiktig tåkedott. I perioder har der vært sol-/tåkebriller med gule glass i salg til bruk i dagslys, med samme effekt.

Kurve-/tåkelys synes ofte ikke å forlenge oppdagelsesavstanden. Observasjoner i tåke tyder på at tåken må være meget tett før det blir mer fordelaktig å bruke kurve-/tåkelys enn nærlys. Er den meteorologiske sikten mer enn 100 meter, vil bruk av kurve-/tåkelys forkorte siktlengden.
Fremtiden er elektrisk.

StevenE

#146
Nå har jeg vel ikke Tesla ennå (heller ikke bestilt ennå) men så har jeg følgende tipset:

Farge: det er en preferanse. For videre salg er vel svart / hvit det beste. Vi vil ikke selge bilen så det blir vår eget valg da (metallic farge).

Interiør og eksteriør:
Interiør er bare luxe.
Samme med felgene.
Hjul, 21 inch er for liten dekk og for store hjul. 19 inch er best

Seter:
Performance seter vs standard seter er bare noe rød linje i design. Hvis det er noe forskjel da tror jeg at Performance seter er hardere enn standard seter. Vi velger standard seter.

Tak:
Vi ser ingen vits i panorama tak. Det er luksus. I tilleg er det kald i Norge og da blir det Biltema greier som bb gjør. Vi har heller ingen ski planer osv og det finns også ski muligheter med magnet forøvrigens...
Men ja de seier at det er best med panorama tak med skiboks og det med anti-ac når det er varmt og du kan åpne den litt. Ellers er det bare det som passer luksus biler.

Hvilke bil du velger:
85 Standard for de som vil spare penger og vil ha god rekkevidde.
60 for de som er bare villig å kjøre Norge. Tesla sier at det blir greit med SC nettverket tilslutt, men eg tviler på det med alle rutene i verden. Selvfølgelig god valg for nå. Seinere kommer det en større batteri som du kan oppgradere bilen din med, da har du 60kwh bil med 85kwh batteri for eksempel.
P85(+) er bare luksus og noe med performance som kommer nærmere en racerbil.. men det blir det aldri. Du betaler mye her og du får egentlig liten. Det er bare looks egentlig + litt mer motor aks.
BTW: websiden bugger (på prisen) så snart du begynner å endre mellom modellene etter du har gjørt endringer på valgene. Når du kommer på websiden må du først ta valg hvilke bil du vil ha og etterhvert endre de ekstra tingene.

Spoiler
Kan vi egentlig hoppe over siden de fleste vil velge 85standard, men du må vite at du trenger å komme i høyere hastighet for å merke forskjellen. Over 80 altså. Vel ikke så mange veier i Norge at du trenger den. Vi velger 85 standard så den trenger vi ikke heller å tenke på.

Røde kalipere
Utseende. Bare for P modellen.

Superlading
Anbefalt til alle. De som kjøper 60kwh, skal kjøpe den også. Og da lurer jeg på hvorfor du skal velge 60 i den hele tatt. Det med garantien er også viktige her.

Dobbeltlader
Anbefalt til alle. Det kommer bruk for den. Og alt som du kan ta med til uten-moms pris er vel bra nå. Som noen nevnte er det 10k for dobbeltlader, og 40k for dobbeltlader etter levering.
Kan også brukes hjemme hvis du har høyspenningsladere hjemme innstallert.

Tech pakke (og Tåkelys)
Noen har prøvd å slippe unna den ved å si at du ikke trenger tåkelys. Jeg elsker tåkelys på bilen da bilen får en smil med den. Tåkelys trenger vi på vestlandet og sørlandet sier jeg. Kommer nok av dagene at vi ser ca 10m foran. Tech pakke er nødvendig for tåkelys. Ellers er det nok ting som du gjerne vil ha som f.eks.:
- navigasjon
- belysning dørhåndtak
- LED dagslys
- nøkkelfri åpning (hold den i lommen hele tiden, glemmer du den aldri)
- elektrisk innfellbare speil som også forvarmes (bra for parkering, kjøring på Suleskarveien og varme for vinterføre samt mot kondens i tunnellen)
- og for oss er det veldig greit med minnefunksjon på speil og sete da kona mi er 161cm og jeg er 194cm :)

Luftfjæring
Den tviler jeg litt på. Det var mye bedre å kjøre uten den syns jeg. Det er selvfølgelig noe å si for snø på fjell og bratte veier samt lave garasjeporter, men da kan du også velge å gjør noe arbeid med garasjeporten :). Uten den fjæringen står bilen ikke helt ned heller, så du får ganske mye plass for litt snø. Stortsett klarer vi ellers å holde veiene uten mye snø i Norge. Bratte bakker.. jeg tror du må bare kjøre veldig seint, dette gjelder også fartsdempere...(veldig mye erfaring her med lav bodykitt og Amsterdam).

Parkeringsassistent
En must. Selv om den ikke klarer alt. Du får vel ikke skylde dette uansett på anlegget, men du bør sjekke speilene selv og evt har en person ute for å sjekke av og til! Men med parkeringsassistent på både foran og bak er det veldig greit å ha i en Tesla.

Lyd
Lydpakke høres ut som luksus, men eg mener at det er veldig stor forskjell mellom standard og den lydpakken i kvalitet og hvor mye lyd du hører. Og det som en ærlig selger på Tesla sa til meg er enkelt og greit at det du kan ta med og har lyst til å ha bruk for seinere er best å ta med nå når du ikke har noe moms å betale. Å bygge inn lydpakken i etterkant betyr mye moms + arbeid for å legge inn høytalere (12 stk) + kabler.
Og det er DAB+ selvfølgelig.
Nå tror jeg at Tesla kommer med en løsning til alle standard lydpakke Tesla-eiere når vi er nærmere 2017 siden da vanlig FM kommer til å forsvinne, men det er en stund til.

Vinterpakke
Ser jeg absolutt ingen vits i. Vi er bare to personer. Har ikke ennå barn og derfor er bakesetene egentlig bare i bruk for transport på ferien evt. Som flere har nevnet er det nesten ikke bruk for setevarmer i TMS pga forvarming av bilen. Du får forsete varmere standard med. Spylevarme /viskervarme trenger du ikke. Bare hold framvindu varme.

For de som bor i -35 områder, blir det best med forvarming av bilen mens bilen står i strømkontaktet, da batterien også forforvarmes.

Skinn
Performance eller Skinn seter får også mulighet for Nappaskin sider og Alcantara tak. Det er bare luksus.
Skinn seter har blitt rapportert før at du sklir i setene.. så kanskje er stoff best. Stoff setene ser ut som skinn... det er nemlig 'fake' skinn plast greie på og er veldig myke å sitte på. Godt for langturene. Jeg tviler litt fortsatt, da vi har en Mitsubishi med skinn. men er det verdt nesten 10k til?


Setene i bakdelen:
Bare for barn mellom x og y år. Hvis du har så mange barn, bør du vurdere å vente til X kommer ut kanskje. For er barnene over y år så kan du kaste setene igjen. Og du mister så mye plass til bagasjen...

Lys i bilen:
Blir luksus. Ganske mye penger for dette også. Vi velger de bort.

Alarm:
Hører om mer ulemper en fordeler av en. Du får ca 500kr rabatt på forsikring hvis den er godkjent.. vet ikke om den er godkjent. Du får allerede litt rabatt da bilen har tracking på standard og pågrunn av at bilen er elektrisk. Spørs om vi kommer å betale mer seinere når det er mer ulykker/skader med Tesla eller når de vil at vi betaler for motorkapasitet...

Hattehyle:
Var for meg en must. Men den har nå blitt inklusiv i standard, så det er ikke noe å velge lenger. Den er bra mot tyveri på en måte.

Adaptere:
Noen sier at du kan få billigere her og der, andre sier at det er best med det fra Tesla, siden du får garanti på når ting går feil (brann eller ladeproblemer?)
Blått er standard i Norge, mens Rød er standard i Europa. Planlegger du å kjøre Europa, bør du ha den også. Rød blir også brukt mer og mer i Norge nå. Type 2 er også viktige pga veier uten SC. Type 2 kablen har blitt 2000kr billiger siden mai 2014.

Dekk:
Ser ikke noe vits i å kjøpe ekstra dekk vinter og felger.. men kan se at hvis du har dekk på velg det blir lett å bytte dekk selv. Hvis du må spare penger, så velger du den bort og betaler heller 700kr i omlegging til vinterdekk hver sesong....og evt kjøper du billigere felger til bilen med dekk på. (Men er det billiger med billig merke 19inch?, for her får vi uten moms prisen på Tesla..)

Service:
I etterkant får du også velge å betale service på forhånd. Prisen er det samme, for en service koster 6000kr. 4års service er 4x6000 = 24000kr. Noe å spare her og heller spre/spare opp i etterkant på sparingskontoen.

edit: design/noe ekstra tekst.
07.04.2016: 35k km
03.04.2017: 70k km
24.08.2017: 81k+km
Tesla Model S 85D "T.I.M." EL59908 P79502 juni 2015
Tesla Model S 100D "SATAN TIM" EK? F210186 sept 17

Mitsubishi Galant 2.5 V6 DOHC "M.G." 276k RK42358 2006

Reservert: 1 Model 3 RN107190885
selger EL59908, bytter til ny S100D

jkirkebo

Sitat fra: StevenE på onsdag 28. mai 2014, klokken 01:14
Vi ser ingen vits i panorama tak. Det er luksus. I tilleg er det kald i Norge og da blir det Biltema greier som bb gjør. Vi har heller ingen ski planer osv og det finns også ski muligheter med magnet forøvrigens...

Magneter sitter særdeles dårlig på aluminium ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

StevenE

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. mai 2014, klokken 09:18
Sitat fra: StevenE på onsdag 28. mai 2014, klokken 01:14
Vi ser ingen vits i panorama tak. Det er luksus. I tilleg er det kald i Norge og da blir det Biltema greier som bb gjør. Vi har heller ingen ski planer osv og det finns også ski muligheter med magnet forøvrigens...

Magneter sitter særdeles dårlig på aluminium ;)

mm ja .. god poeng  ;D naja.. gaffatape da :)
07.04.2016: 35k km
03.04.2017: 70k km
24.08.2017: 81k+km
Tesla Model S 85D "T.I.M." EL59908 P79502 juni 2015
Tesla Model S 100D "SATAN TIM" EK? F210186 sept 17

Mitsubishi Galant 2.5 V6 DOHC "M.G." 276k RK42358 2006

Reservert: 1 Model 3 RN107190885
selger EL59908, bytter til ny S100D

HåkonE

Vurderer P85 straks jeg er noenlunde trygg på at Tesla håndterer de større klagesakene. Og helst noen oppgraderte seter. Og basert på mye lesing vet jeg i alle fall hva jeg ikke skal ha:

Takluke
Kuldetrekk
Trekker seg over taket, fremfor å vippes opp i front (subjektivt lite pent)
Dårlig kvalitet
Stygg løsning innvendig
Pris
Fremtidige servicekostnader
Vekt?
Støy?

Luftfjæring
Pris
Svært høye vedlikeholdskostnader (Mercedes erfaring)
Dårligere kjøreopplevelse (ikke testet selv/hear-say)
Større potensiale for problemer/feil

Skinn
Dårlig kvalitet (og raskt bølger)
Varmt om sommeren/kaldt om vinteren

Performance Plus
Tilsynelatende veldig overpriset

Innvendig lys virker også noe overpriset vs. konkurrentene, og vinterpakke likeså. Spesielt når man tar hensyn til at "alle" konkurrentene ofte har kampanjer/pakketilbud for tilbehøret.....eller gjerne gir 8-13% på hele bilen. Men de må vel ta igjen for ekstrautstyret de ikke tilbyr. Tåkelys kommer jeg aldri til å bruke. Ikke dyrt, men mange bekker små osv.

Techpakke, park (selv om kvaliteten er ymse) og dobbelt lader mener jeg bør være med. Hifi er riktig priset, og bør vurderes for de som liker litt fundament og/eller ikke ønsker å gjøre noe custom (døende marked, men noen som har gjort det på Model S i USA med stor suksess). Resten er vel ganske subjektivt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA