Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilket utstyr og modell skal man velge?

Startet av Mippen, torsdag 20. mars 2014, klokken 20:44

« forrige - neste »

Quattro

Hvorfor denne skeptisismen til luftfjering? Jeg føler den er uunnværlig. Jeg angrer på at jeg ikke bestilte dobbeltlader, selv om jeg aldri har hatt bruk for det. Min kjøring dekkes i 99.9 % av nattlading og SC. SC kommer det sannsynligvis så mange av at dobbeltlader er unødvendig.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Mippen


Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. april 2014, klokken 21:35
Sitat fra: Mippen på torsdag 17. april 2014, klokken 16:50
Jeg har vanligvis byttet bil etter kort tid så ikke sikkert jeg har min tesla ut garantien heller. Har imidlertid lyst nå å beholde den en stund og tanken på luftedempere er litt skummelt når jeg vet hva det kan koste og har oplevd det negative med de. Men hvis jeg som sagt vet at det finnes muligheter for å konvertere til vanlige dempere hvis noe skulle skje så er jeg ikke i tvil at jeg vil ha det. Er egentlig også litt skeptisk til dørhåndtakene som kommer ut. Ser for meg at man ikke får opp døren over tid.

For meg var ihvertfall luftfjæringen uunnværlig i dag på vei opp til hytta. Først råtten snø på deler av veien med dype hjulspor. Innstilling "high" fikset den biffen uten at bilen tok nedi. Deretter var sålen på veien forbi hytta smeltet mens den lå igjen opp avkjørselen til hytta. I tillegg var det en dump foran så det ble svært stor høydeforskjell på kort avstand. Sjekk vedlagt bilde, det viser dog ikke helt hvor stor høydeforskjellen faktisk var. Brukte "very high" og da gikk det akkurat. Bilen tok litt nedi på midten når jeg kjørte opp men ikke nedpå på isen, kun på litt snø oppå isen. Med standardfjærer hadde jeg garantert blitt hengende på batteripakka midt oppå kanten...

Skjønner det var godt å ha muligheten til å stille den på high da. Sjelden jeg kjører når det er slik. Vi har avtale med en slektning som driver gård i nærheten og han fikser alltid veien til oss før vi kommer.


Sitat fra: Quattro på torsdag 17. april 2014, klokken 21:46
Hvorfor denne skeptisismen til luftfjering? Jeg føler den er uunnværlig. Jeg angrer på at jeg ikke bestilte dobbeltlader, selv om jeg aldri har hatt bruk for det. Min kjøring dekkes i 99.9 % av nattlading og SC. SC kommer det sannsynligvis så mange av at dobbeltlader er unødvendig.

Jeg er skeptisk fordi jeg har masse negative erfaringer med luft. Har masse positive erfaringer også. Jeg elsker konseptet og savner muligheten til å regulere høyden og kunne justere fastheten på demperene. Men jeg trenger det ikke. Det er mer kjekt å ha og når jeg vet hva som kan gå galt og hva det koster å fikse. Det er billig å kjøpe men koster mange ganger mer å fikse.  Skal faktisk ikke mer til enn at du på en eller annen måte får en stein mellom hjulet og demperen slik at belgen blir ødelagt. Har skjedd meg... Skal litt til fordi de er godt beskyttet men er mulig. Da siger luften ut og da står du der. Sensorene som måler høyde osv sitter også slik til at de er utsatt for skitt, vann og salt. De vil etter en tid ruste og bli ødelagt. Da begynner demperene å leve sitt eget liv. Plutselig kan bilen være helt skjev, den kan gå opp og ned av seg selv osv...

Skal ikke se bort i fra at jeg bestiller med luft men vil ha litt mer info først om hva det eventuelt koster å fikse (tror ikke det er billigere enn på andre biler) og om det er mulig å bytte ut med vanlige dempere dersom noe skulle skje senere. Vet jo ikke om jeg har bilen et år eller til den er utslitt liksom. Vanligvis bytter jeg bil ofte men har jeg en bil jeg liker kan jeg beholde den noen år.
Fremtiden er elektrisk.

Mhal

Luftfjæring har stort sett vert standard på lastebiler siste 25 år. Det er vel utprøvd og driftsikkert. For min del var kjørekomforten med luft det klareste valget.

Tesla-man

Sitat fra: pej på torsdag 17. april 2014, klokken 20:08
Mippen, er du ikke skeptisk til pano tak? Det er jo flere her inne som melder om feil med dette alt?

Det bør alle være. 

Var innom i Drammen for noen dager siden og kom i snakk med en kar der som jeg oppfatta som verksmester eller noe slikt.  Nevnte at jeg var godt fornøyd med bilen og ikke hadde hatt noen feil sålangt (7000 km på 1, 5 mnd). Han svarte noe slikt som;  "Ja, ser du ikke har panotaket.  Omtrent halvparten av alle  feilene vi retter er på taket, så det slipper du ihvertfall unna"

Når det gjelder luftfjæring er det vel ingen som vet noe særlig om hverken priser eller pålitelighet enda. 

Samme for batteriet.  Synes derfor et er rart at man kan påstå at en vanlig bilmotor varer lengre enn en batteripakke.  Varigheten på batteripakka vet vi vel strengt tatt ikke enda?

Sitat
På en Tesla koster det en god del å bytte ut batteripakken. For å sammenligne med en fossil bil varer en vanlig bilmotor mye lengre enn det en batteripakke gjør.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Mippen

#109
For lastebiler kan ikke jeg svare for har ikke noe erfaring med de. På personbiler kjenner jeg til flere som har hatt problemer med luftdempere. Det er også et velkjent problem hvis man søker på nettet at en del biler har hatt og fortsatt sliter med å lage driftsikre systemer. Det er mer komfortabelt enn vanlige stålfjærer og dempere men det er også mer som kan gå i stykker og det er mindre holdbart. Mens mange støtdempere varer over 150-200tusen +++ km og til og med ut bilens levetid med fint bruk og lite rust, så har luftdempere gjerne bare holdt til rundt 150tusen km på mange biler.

Tekst skrevet av benny fra broom. Han har jobbet som verkstedmester hos mercedes mm i flere år. Han kjenner luftsystemet godt. Er jo også fra Mercedes/continental tesla har adoptert dette systemet.

http://www.tv2.no/underholdning/broom/luftfjaering-nydelig-aa-kjoere-men-det-kan-koste-skjorta-3756603.html
Fremtiden er elektrisk.

Quattro

Det er jo 5 år garanti på alt, er feilene virkelig noe å bry seg om nå? Mange av temaene her er jo unødvendig å diskutere. Garantien dekker det meste i lang tid :-D. Det er jo fordelen med å kjøpe nytt :-)
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Teslanewbie

Panotaket får en annen konstruksjon til høsten ble det meg fortalt ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Mippen

Sitat fra: Tesla-man på torsdag 17. april 2014, klokken 22:21
Sitat fra: pej på torsdag 17. april 2014, klokken 20:08
Mippen, er du ikke skeptisk til pano tak? Det er jo flere her inne som melder om feil med dette alt?

Det bør alle være. 

Var innom i Drammen for noen dager siden og kom i snakk med en kar der som jeg oppfatta som verksmester eller noe slikt.  Nevnte at jeg var godt fornøyd med bilen og ikke hadde hatt noen feil sålangt (7000 km på 1, 5 mnd). Han svarte noe slikt som;  "Ja, ser du ikke har panotaket.  Omtrent halvparten av alle  feilene vi retter er på taket, så det slipper du ihvertfall unna"

Når det gjelder luftfjæring er det vel ingen som vet noe særlig om hverken priser eller pålitelighet enda. 

Samme for batteriet.  Synes derfor et er rart at man kan påstå at en vanlig bilmotor varer lengre enn en batteripakke.  Varigheten på batteripakka vet vi vel strengt tatt ikke enda?

Sitat
På en Tesla koster det en god del å bytte ut batteripakken. For å sammenligne med en fossil bil varer en vanlig bilmotor mye lengre enn det en batteripakke gjør.

Jeg bestiller ikke pano tak dersom problemet ikke er fikset til høsten når jeg skal bestille. Går ut i fra at de jobber med saken for å finne en god løsning?

Jeg sammenligner batteriet i tesla med en motor i en fossilbil fordi det er en viktig del av bilen og den er der for å drive bilen framover, selv om den har en motor som gjør jobben. Poenget mitt er at i en elbil har batteriet begrenset levetid. Vi vet ikke ennå hvor lenge det varer, men tesla har garanti på minstetiden. Etter dette vet vi ikke noe. De fleste produsenter sier at de garanterer batteriet har minst 70-80 prosent igjen av kapasiteten før garantien går ut. Det er kjemiske prosesser som foregår i et batteri og lading, utlading, temperatur, lademåte osv har også mye å si for holdbarheten. På en del gamle elbiler holdt gjerne ikke batteriet mer enn 50-100000km. 

Hvis batteriet ryker etter 8-9 år blir det en kostnad som tilsvarer å kjøpe ny motor i en vanlig bil. Hvor ofte bytter man motor i en bil som er 8-10 år gammel liksom?

Fremtiden er elektrisk.

Mippen


Sitat fra: Quattro på torsdag 17. april 2014, klokken 22:32
Det er jo 5 år garanti på alt, er feilene virkelig noe å bry seg om nå? Mange av temaene her er jo unødvendig å diskutere. Garantien dekker det meste i lang tid :-D. Det er jo fordelen med å kjøpe nytt :-)

Ja, det er sant.  :) Spørsmålet er jo bare hvor lenge skal jeg ha den. Det vet jeg jo ikke. Har lyst å ha den en stund.

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 17. april 2014, klokken 22:41
Panotaket får en annen konstruksjon til høsten ble det meg fortalt ..

Det er positivt, da blir det panotak :)
Fremtiden er elektrisk.

Teslanewbie

Sitat fra: Mippen på torsdag 17. april 2014, klokken 22:42
Sitat fra: Tesla-man på torsdag 17. april 2014, klokken 22:21
Sitat fra: pej på torsdag 17. april 2014, klokken 20:08
Mippen, er du ikke skeptisk til pano tak? Det er jo flere her inne som melder om feil med dette alt?

Det bør alle være. 

Var innom i Drammen for noen dager siden og kom i snakk med en kar der som jeg oppfatta som verksmester eller noe slikt.  Nevnte at jeg var godt fornøyd med bilen og ikke hadde hatt noen feil sålangt (7000 km på 1, 5 mnd). Han svarte noe slikt som;  "Ja, ser du ikke har panotaket.  Omtrent halvparten av alle  feilene vi retter er på taket, så det slipper du ihvertfall unna"

Når det gjelder luftfjæring er det vel ingen som vet noe særlig om hverken priser eller pålitelighet enda. 

Samme for batteriet.  Synes derfor et er rart at man kan påstå at en vanlig bilmotor varer lengre enn en batteripakke.  Varigheten på batteripakka vet vi vel strengt tatt ikke enda?

Sitat
På en Tesla koster det en god del å bytte ut batteripakken. For å sammenligne med en fossil bil varer en vanlig bilmotor mye lengre enn det en batteripakke gjør.

Jeg bestiller ikke pano tak dersom problemet ikke er fikset til høsten når jeg skal bestille. Går ut i fra at de jobber med saken for å finne en god løsning?

Jeg sammenligner batteriet i tesla med en motor i en fossilbil fordi det er en viktig del av bilen og den er der for å drive bilen framover, selv om den har en motor som gjør jobben. Poenget mitt er at i en elbil har batteriet begrenset levetid. Vi vet ikke ennå hvor lenge det varer, men tesla har garanti på minstetiden. Etter dette vet vi ikke noe. De fleste produsenter sier at de garanterer batteriet har minst 70-80 prosent igjen av kapasiteten før garantien går ut. Det er kjemiske prosesser som foregår i et batteri og lading, utlading, temperatur, lademåte osv har også mye å si for holdbarheten. På en del gamle elbiler holdt gjerne ikke batteriet mer enn 50-100000km. 

Hvis batteriet ryker etter 8-9 år blir det en kostnad som tilsvarer å kjøpe ny motor i en vanlig bil. Hvor ofte bytter man motor i en bil som er 8-10 år gammel liksom?


Jeg har hørt at det er estimert en kostned på ca 30000kr for batteripakken om noen år.. Og du har 8 år garanti på den du får med bilen...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

7mnd / 11.000km. Fortsatt feilfritt panoramatak. Ville valgt samme tak igjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Teslanewbie

#116
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. april 2014, klokken 22:51
7mnd / 11.000km. Fortsatt feilfritt panoramatak. Ville valgt samme tak igjen.

Snakket med en servicemann som fortalte at man kommer å endre konstruksjonen for dekselet til takstativet da disse er veldig brekklige ...

Kan intyge , jeg har blåst av 2 st på kort tid med høytrykkspyler ...

Har nå festet dem på innsiden med dobbelheftende teip...  Funderer på å bruke siliconlim for å holde dekselene på plass ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

#117
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 17. april 2014, klokken 22:54
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. april 2014, klokken 22:51
7mnd / 11.000km. Fortsatt feilfritt panoramatak. Ville valgt samme tak igjen.

Snakket med en servicenann som fortalte at man kommer å endre konstruksjonen for dekselet til takstativet da disse er veldig brekklige ...

Kan intyge , jeg har blåst av 2 st på kort tid med høytrykkspyler ...

Har nå festet dem på innsiden med dobbelheftende teip...  Funderer på å bruke siliconlim for å holde dekselene på plass ..
Ja stativ-dekslene knakk jeg noen av før jeg fikk justerte takstativ-braketter, og jeg har hørt dekslene byttes ut snart (dvs på alle panotak, ikke bare nye), men jeg har ikke hørt noe om redesign av hele taket.

Eneste jeg har fått med meg er at en del biler produsert i 2014 sliter med tak som ikke åpner seg korrekt/kjører seg fast. Mulig konsekvens av justert teknikk nylig, som ikke har gått bra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tesla-man

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. april 2014, klokken 22:51
7mnd / 11.000km. Fortsatt feilfritt panoramatak. Ville valgt samme tak igjen.

Det er to typer panotak: de som har hatt feil og de som vil få feil  ;D

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Tesla-man

Sitat fra: Mippen på torsdag 17. april 2014, klokken 22:42
Hvis batteriet ryker etter 8-9 år blir det en kostnad som tilsvarer å kjøpe ny motor i en vanlig bil. Hvor ofte bytter man motor i en bil som er 8-10 år gammel liksom?

Det er noe ganske annet.  Poenget er jo at ingen vet noe om når Teslabatteriet ryker - for vi snakker om Teslabateriet her, ikke sant?
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA