Mippen, er du ikke skeptisk til pano tak? Det er jo flere her inne som melder om feil med dette alt?
Det bør alle være.
Var innom i Drammen for noen dager siden og kom i snakk med en kar der som jeg oppfatta som verksmester eller noe slikt. Nevnte at jeg var godt fornøyd med bilen og ikke hadde hatt noen feil sålangt (7000 km på 1, 5 mnd). Han svarte noe slikt som; "Ja, ser du ikke har panotaket. Omtrent halvparten av alle feilene vi retter er på taket, så det slipper du ihvertfall unna"
Når det gjelder luftfjæring er det vel ingen som vet noe særlig om hverken priser eller pålitelighet enda.
Samme for batteriet. Synes derfor et er rart at man kan påstå at en vanlig bilmotor varer lengre enn en batteripakke. Varigheten på batteripakka vet vi vel strengt tatt ikke enda?
På en Tesla koster det en god del å bytte ut batteripakken. For å sammenligne med en fossil bil varer en vanlig bilmotor mye lengre enn det en batteripakke gjør.
Jeg bestiller ikke pano tak dersom problemet ikke er fikset til høsten når jeg skal bestille. Går ut i fra at de jobber med saken for å finne en god løsning?
Jeg sammenligner batteriet i tesla med en motor i en fossilbil fordi det er en viktig del av bilen og den er der for å drive bilen framover, selv om den har en motor som gjør jobben. Poenget mitt er at i en elbil har batteriet begrenset levetid. Vi vet ikke ennå hvor lenge det varer, men tesla har garanti på minstetiden. Etter dette vet vi ikke noe. De fleste produsenter sier at de garanterer batteriet har minst 70-80 prosent igjen av kapasiteten før garantien går ut. Det er kjemiske prosesser som foregår i et batteri og lading, utlading, temperatur, lademåte osv har også mye å si for holdbarheten. På en del gamle elbiler holdt gjerne ikke batteriet mer enn 50-100000km.
Hvis batteriet ryker etter 8-9 år blir det en kostnad som tilsvarer å kjøpe ny motor i en vanlig bil. Hvor ofte bytter man motor i en bil som er 8-10 år gammel liksom?