Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilket utstyr og modell skal man velge?

Startet av Mippen, torsdag 20. mars 2014, klokken 20:44

« forrige - neste »

sigurdi

Dobbeltlader er 1 pri, mest pga redundans men også for 22kw og 32A på 230v type2 stolper, som det kan bli mange av pga I3, leaf.....

Oppetid på lading bør/skal være 99.98%.

Når en lader ryker, får jeg fremdeles ladet bilen, kjørt den til verksted når det passer, ja det vil skje (lever ikke evig, ganske tøft liv å være lader. He he)

Er samme type ladere i superladerene (moduler med 10-12 ladere i hver rack)
Er ivertfall byttet en eller to moduler på lillehammer, var vel 1A/B som bare gav 70-80kW en periode.

Men kjører raid 6 og ups på nas også, oppetid pri 1 her også he he

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Mippen

Dobbeltlader blir det men luft er jeg mer usikker på med tanken på driftsikkerhet over tid. Med mindre det går an å få tak i konverterings kit den dagen luften begynner å trøble seg og garantien har gått ut. Da kommer jeg til å gå for luft hvis jeg har mulighet til å konvertere til vanlige dempere ved behov. Trenger ikke å være originale.
Fremtiden er elektrisk.

olav69

Bør jeg inkludere vinterhjul u/pigg ved kjøp, eller kjøper man dette i ettertid selv?

Bjoris

#93
Sitat fra: olav69 på torsdag 17. april 2014, klokken 00:13
Bør jeg inkludere vinterhjul u/pigg ved kjøp, eller kjøper man dette i ettertid selv?
Vinterdekkene til Tesla er dyre, jeg ser at du kommer like billig fra det om du kjøper ett dekk/felgsett fra en som vil selge og så setter på vinterhjul på disse originalfelgene, vips så har en ett sett ekstra sommerhjul for free, spørsmålet er om disse org sommerdekkene er noe å samle på...

BMW850

Sitat fra: sigurdi på onsdag 16. april 2014, klokken 19:23
Dobbeltlader er 1 pri, mest pga redundans men også for 22kw og 32A på 230v type2 stolper, som det kan bli mange av pga I3, leaf.....

Oppetid på lading bør/skal være 99.98%.

Når en lader ryker, får jeg fremdeles ladet bilen, kjørt den til verksted når det passer, ja det vil skje (lever ikke evig, ganske tøft liv å være lader. He he)

Er samme type ladere i superladerene (moduler med 10-12 ladere i hver rack)
Er ivertfall byttet en eller to moduler på lillehammer, var vel 1A/B som bare gav 70-80kW en periode.

Men kjører raid 6 og ups på nas også, oppetid pri 1 her også he he

sigurdi

Er du sikker på at vi har redundans? At vi får ladet dersom den ene er defekt?! 
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

sigurdi

#95
Er rapportert på forum, av en med dobbeltlader som var og byttet en defekt lader, mer usikker hvordan det ble oppdaget.

I farten nå fant jeg bare denne:
Sitat fra: glaserud på mandag 09. september 2013, klokken 12:57
Var innom Alnabru for å få byttet lader i dag,

Det store spørsmålet er jo om en som normalt lader på f.eks på 13A, vil få melding eller merke om en lader er defekt. :-)

SC har 10-12 ladere i parallell, der faller effekten når en eller flere ladere er defekt, noe som er rapportert ved flere anledninger.

Men kommer nok noe an på hvordan lader ryker, kortslutter den internt, med da permanent kortslutning, er det vel fare for den tar ned hele lademuligheten.

Men om så muligheten er der øker jeg gladelig total prisen med 1-2% på produktet.

Oppdatering:

Etter endel leting på diverse telsa forum, falt nok noe av redundans argumentasjonen bort. :-(

Etter rapporter i USA (dersom oppsettet er likt her), så er laderne satt opp i Master/slave konfigurasjon.
Går Master ned - får en ikke ladet, ryker slaven så virker det som at en får ladet.

Master charger failure prevents charing in MS60

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Teslanewbie

#96
s85

Tech
Skinn
Pano
Ryggesensor
Luft

Bil med standard fjæring er i mine øyne for høy, muligheten for å justere høyden synes jeg er meget praktisk , har hatt bruk for dette ved flere anledninger.

Hvis du er redd for at luftfjæringen går i stykker , selg da bilen innen 5 år som er garantitiden , jeg har personlig aldri eiet en bil lengere enn 3-4 år.

Kjøp i tillegg 8 år servicepakke , dette gir en forutsigbarhet ihht pris og gjør bilen lettere å omsette om noen år.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

OddB

Pussig at du ikke velger dobbeltlader hvis du er opptatt av at bilen skal være lettsolgt om noen år...
Bytt ut skinnsetene med lader
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Mippen

Jeg har vanligvis byttet bil etter kort tid så ikke sikkert jeg har min tesla ut garantien heller. Har imidlertid lyst nå å beholde den en stund og tanken på luftedempere er litt skummelt når jeg vet hva det kan koste og har oplevd det negative med de. Men hvis jeg som sagt vet at det finnes muligheter for å konvertere til vanlige dempere hvis noe skulle skje så er jeg ikke i tvil at jeg vil ha det. Er egentlig også litt skeptisk til dørhåndtakene som kommer ut. Ser for meg at man ikke får opp døren over tid.
Fremtiden er elektrisk.

Teslanewbie

Sitat fra: OddB på torsdag 17. april 2014, klokken 11:47
Pussig at du ikke velger dobbeltlader hvis du er opptatt av at bilen skal være lettsolgt om noen år...
Bytt ut skinnsetene med lader

Seff dobbellader , glemte denne , men ser det som en selfølgelighet ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

sigurdi

Er du ikke svært skeptisk til å kjøpe ny diesel eller bensin bil?
Clutch som blir ødelagt, motorer med x antall bevegelige deler som kan ryke.
Motorblokker som får svært mye større påkjenning etter nye forbruks normer siden motorene stopper og starter hele tiden.
(Sprekker i blokk etter 1.5 år og under 200 000km (taxi)
VW transporter sykebil med samme feil og startet ikke med pasient i bilen.  :-(
Horten
Model X90D (18.03.17)

Mippen

Jeg er naturlig skeptisk til alle biler. Har pr i dag ikke kjøpt en bil som ikke har hatt problemer . Både når det gjelder ny og brukt. Hos forhandler og privat. For min del gjelder det å eliminere eventuelle store problemer slik at de ikke oppstår.

På en fossil bil er det mer ting å vedlikeholde i motor og drivverk, men følger man service blir dette mer fordelt utover og man unngår da en stor regning. Noe man potensielt ikke kan si om luftdempere når garantien går ut da komponentene i dette systemet er dyre.

Jeg ser poenget ditt. Det koster generelt mer å ta service på en fossilbil med registerreim bytte, plugger, diverse filter, pakninger, oljeskift, bytte av eksosanlegg, katalysator, partikkelfilter mm enn det koster å ta service på en elbil med minimalt vedlikehold. Det er også flere ting som kan gå i stykker på en fossil bil.

Selv om det er lite vedlikehold på tesla er det potensielt dyre ting som kan ryke. Dyrere enn det koster å bytte dempere på en vanlig bil. På min bil som hadde luft kostet hele systemet 60.000kr minus arbeid å utbedre.

På en elbil er også batteriet et usikkerhetsmoment. På en Tesla koster det en god del å bytte ut batteripakken. For å sammenligne med en fossil bil varer en vanlig bilmotor mye lengre enn det en batteripakke gjør. Nå kommer imidlertid prisene på batterier til å gå nedover så kanskje det ikke blir så dyrt, men det er fortsatt et usikkerhetsmoment etter garantien går ut.

Det som også er mer usikkert i forhold til tesla er hva som skjer etter 2017. Mange mener prisene på biler vil stige og derfor den vil bli mindre etterspurt som bruktbil. Jeg tror ikke det kommer til å skje men ingen vet....
Hvis en av de store produsentene plutselig kommer med en tesla konkurrent så kan det også hende at folk mister interessen for bilen slik at den blir tungsolgt.  Når model E kommer har model S alt blitt noen år gammel. Den nye modellen vil da havne i samme prisklasse som den "gamle" model s. Da er det mulig folk velger en ny model E i stedet for en "gammel" type S. 

Legger vi sammen usikkerhetsmomentene.... Luftdempere som kan ryke, batteripakke som har begrenset levetid, verdi som bruktbil og holdbarhet på elektriske og elektroniske komponenter. Tesla er også et ganske nytt bilmerke så driftssikkerheten over tid er det ikke noen som vet...

For å trekke fram det positive. Rekkevidde, plass og komfort, kjøreegenskaper, teknologi, etterspørsel og følelse og "økonomi". Skriver økonomi med "" fordi det er klart dyrere å kjøpe en tesla enn en vanlig elbil eller en rimelig miljøvennlig hybridbil, men den koster lite tross alt i forhold til hva du får og kjører du masse kan du ikke sammenligne den med en fossilbil en gang. Da er den overlegen på økonomi.


Jeg kommer til å kjøpe meg en tesla til tross for alle usikkerheten, men ønsker å gjøre et best mulig kjøp slik at jeg kan kose meg med bilen, ikke bekymre meg for mye og at jeg kan selge den igjen uten å tape for masse penger hvis jeg ikke vil ha den mer.

Derfor er det viktig for meg å veie for og imot alle argumenter og hva jeg bør ha med av utstyr.
Fremtiden er elektrisk.

pej

Mippen, er du ikke skeptisk til pano tak? Det er jo flere her inne som melder om feil med dette alt?
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Mippen

Jo, men skal ikke bestille før til høsten og håper det er fikset til da. Hvis ikke får jeg revurdere. Må ha takstativ når jeg skal på tur. Ikke lyst til å lage hull i taket for det andre alternativet. :)
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på torsdag 17. april 2014, klokken 16:50
Jeg har vanligvis byttet bil etter kort tid så ikke sikkert jeg har min tesla ut garantien heller. Har imidlertid lyst nå å beholde den en stund og tanken på luftedempere er litt skummelt når jeg vet hva det kan koste og har oplevd det negative med de. Men hvis jeg som sagt vet at det finnes muligheter for å konvertere til vanlige dempere hvis noe skulle skje så er jeg ikke i tvil at jeg vil ha det. Er egentlig også litt skeptisk til dørhåndtakene som kommer ut. Ser for meg at man ikke får opp døren over tid.

For meg var ihvertfall luftfjæringen uunnværlig i dag på vei opp til hytta. Først råtten snø på deler av veien med dype hjulspor. Innstilling "high" fikset den biffen uten at bilen tok nedi. Deretter var sålen på veien forbi hytta smeltet mens den lå igjen opp avkjørselen til hytta. I tillegg var det en dump foran så det ble svært stor høydeforskjell på kort avstand. Sjekk vedlagt bilde, det viser dog ikke helt hvor stor høydeforskjellen faktisk var. Brukte "very high" og da gikk det akkurat. Bilen tok litt nedi på midten når jeg kjørte opp men ikke nedpå på isen, kun på litt snø oppå isen. Med standardfjærer hadde jeg garantert blitt hengende på batteripakka midt oppå kanten...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA