Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilket utstyr og modell skal man velge?

Startet av Mippen, torsdag 20. mars 2014, klokken 20:44

« forrige - neste »

Mippen

Vurderer å bestille meg en tesla til sommeren/høsten og lurer i den forbindelse på hva jeg bør bestille. Prisen på 60kw er jo gunstigste modellen, men jeg kan godt tenke meg en bil som har god rekkevidde slik at jeg kan komme meg mellom Bergen og Oslo og Bergen Trondheim med minst mulig lading på veien.

Er det for eksempel stor forskjell på bil med og uten luftfjæring? Hvordan er standard stereo anlegget i forhold til ekstra lyd? Hva med teknikk pakken? Hva er standard i forhold til den? Sist lurer jeg på om man drar nytte av dobbeltlader hvis man bare skal lade på standard 16a kurs? Andre ting å tenke på?
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

#1
Ville gått for 85kWh for fleksibilitet, og også mtp. batterigarantien og det faktum at batteriet slites over tid og vil falle i kapasitet. 85kWh gir deg også litt raskere SC lading. Ta med luft om du ikke må gjøre harde prioriteringer på utstyrsfronten. Behagelig, praktisk og luksus :)
Tech-pakken bør du ta med, for man kjøper ikke bil i denne prisklassen uten skikkelig navi. Tech er også påkrevet for å få parkeringssensorer, noe denne bilen trenger. Deilig med el bagasjeluke.
Dobbeltlader er også noe av det siste jeg ville kuttet, for det er genialt på turer som er litt lenger enn batterikapasitet, og som foregår på strekninger uten SC dekning (dem er det mange av). I tillegg kommer det mange 22kW punkter i tiden som kommer, og pga høy ettermonteringskost gir det å droppe dobbeltlader et solid verditap når du triller ut fra forhandleren....

Annet: Glasstak gir beste takboks-løsningen (müst for mange), og kupeen blir fantastisk lys og behagelig. I tillegg gir den godfølelsen fra mai-september, for det er en veldig stor del av taket du kan åpne! Ekstra-seter vil øke kjøpergruppen, men må demonteres for at du skal kunne bruke rommet under bagasjegulvet som lager.
Ta med vinterpakken om du ofte har folk i baksetet, da er setevarme kjekt å ha! Har du sjeldent folk der kan du droppe den, for varme dyser er bare tøv. Varme viskere kan hjelpe litt i enkelte situasjoner, men ofte hjelper det ikke (eller gjør vondt verre).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

Amen :)
bare en liten tilføyelse: Glasstak har også noen ulemper:
kuldeømfintlige kjenner kulderas- spør BB
Det har vært lekkasjer og det er en beskjeden soppproblematikk fortil under taket i en liten filtremse- egentlig ikke i kuppen men utenfor.
Glasstak gir hos noen også en del vindstøy.
Ikke alle forsikringer dekker skader på glasstaket heller.
De positive aspektene som Øyvind nevner stemmer imidlertid også. 8)

Mippen

Fungerer det ikke med takstativ på vanlig tak? Dobbeltladeren gir den noe ekstra effekt på vanlig husholdningskontakt? Vet det er en fordel på tur men hva med hvis jeg skal lade hjemme hos noen eller på hytten?
Fremtiden er elektrisk.

rene

Du kan ha takstativ på vanlig tak, men da må du borre hull og popnagle fester fast. Ikke noe jeg ville begitt meg ut på.

Dobbeltlader gir deg kun fordel når du lader fra type2 ladestasjoner med støtte for 22kW (og i noen spesielle særkoblinger man kan lage utenom, men ikke tenk på det). Det vil si når du er på tur og trenger litt ekstra juice. Jeg blir ikke blid hvis jeg står bak deg i kø på det eneste 22 kW-punktet i omegn og du må stå der dobbelt så lenge fordi du ikke har dobbeltlader.

Mippen

Sitat fra: rene på torsdag 20. mars 2014, klokken 22:56
Du kan ha takstativ på vanlig tak, men da må du borre hull og popnagle fester fast. Ikke noe jeg ville begitt meg ut på.

Dobbeltlader gir deg kun fordel når du lader fra type2 ladestasjoner med støtte for 22kW (og i noen spesielle særkoblinger man kan lage utenom, men ikke tenk på det). Det vil si når du er på tur og trenger litt ekstra juice. Jeg blir ikke blid hvis jeg står bak deg i kø på det eneste 22 kW-punktet i omegn og du må stå der dobbelt så lenge fordi du ikke har dobbeltlader.

Det kommer ikke takstativ som passer til vanlig tak?
Fremtiden er elektrisk.

rene

Jo, jeg sa jo nettopp det - men du må borre i taket og popnagle.

Tesla har jo alltid sagt at skal du ha takstativ må du ha panoramatak, for der er fester for takstativ innebygget.

jkirkebo

Sitat fra: rene på torsdag 20. mars 2014, klokken 22:56
Dobbeltlader gir deg kun fordel når du lader fra type2 ladestasjoner med støtte for 22kW (og i noen spesielle særkoblinger man kan lage utenom, men ikke tenk på det).

Dobbeltlader hjelper også på 7,4kW Type 2 stolper (1x32A), der vil man bare få halv fart med enkeltlader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OW

Skal du ha takstativ bør du velge glasstak. Det er lite sannsynlig at Tesla kommer med en bedre løsning på takstativ og normaltak med det første. Glasstaket har noen fordeler, og noen ulemper.

Er du høy, som meg, gir glasstaket også noen ekstra cm med plass. Hadde det ikke vært for denne ene tingen hadde jeg droppet glasstak. Jeg har ikke behov for takstativ, og åpning av tak bruker jeg sjeldent. Kanskje det blir mer med Model S :) ulempene er kulde, litt mer støy, fare for lekkasjer over tid, og kostnader hvis noe går galt.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Mippen

Ok, mye gode råd her. Hvordan taklet Tesla å stå ute over tid? Jeg har ikke fest garasjeplass. Bor i kankje norges mest regnfulle by. Er sjelden veldig kaldt her, men det er fuktig...
Fremtiden er elektrisk.

shb

Dobbeltlader ville jeg valgt. Ville heller kuttet vinterpakken.  85 kWh for du med SC det er ikke med på 60, må betales ekstra for. Mange av eksisterende hurtigladere for Japanere kommer med type 2 uttak på 43 kW AC så da er det leit å bare kunne bruke 11 kW av de.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

eclipse


Sitat fra: Mippen på torsdag 20. mars 2014, klokken 20:44
Vurderer å bestille meg en tesla til sommeren/høsten og lurer i den forbindelse på hva jeg bør bestille. Prisen på 60kw er jo gunstigste modellen, men jeg kan godt tenke meg en bil som har god rekkevidde slik at jeg kan komme meg mellom Bergen og Oslo og Bergen Trondheim med minst mulig lading på veien.

Er det for eksempel stor forskjell på bil med og uten luftfjæring? Hvordan er standard stereo anlegget i forhold til ekstra lyd? Hva med teknikk pakken? Hva er standard i forhold til den? Sist lurer jeg på om man drar nytte av dobbeltlader hvis man bare skal lade på standard 16a kurs? Andre ting å tenke på?

Anbefaler
Standard 85 kWt
Pano tak (hvis du er 110% sikker på at du ikke skal ha takstativ så kan det sløyfes)
Dobbeltlader (10K hvis du tar den med bilen 40K for å ettermonterte)
Tech pakke
Park assist
19" felger
Lyd pakke



Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

jkirkebo

Sitat fra: eclipse på torsdag 20. mars 2014, klokken 23:28
Anbefaler
Standard 85 kWt
Pano tak (hvis du er 110% sikker på at du ikke skal ha takstativ så kan det sløyfes)
Dobbeltlader (10K hvis du tar den med bilen 40K for å ettermonterte)
Tech pakke
Park assist
19" felger
Lyd pakke

Enig på alle punkter. Alt dette bør prioriteres over f.eks skinninteriør.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stianrod

Kjøp aksjer, å gå for full pakke på en standard 85  ;)
Tesla Model S P85 2014

Lokführer

Mitt valg ville ha blitt:
Standard 85.
Tech
Fjærer
19"
Matt treinteriør,flekkfritt. Pianolakk blir fort full av fingermerker.
Blå adapter.
531.600. totalt.

Hvis legger til 3.000 til parkassist, så er nok det fornuftig da biler uten vil være vanskelig å selge. Jeg personlig klarer ikke å stole på funksjonen, da den ikke har klart å fange opp hindringer. Og hvis den da gjør at du skader bilen, så går vinninga opp i spinninga. Gjerne ti-gangeren...

Man får full Tesla følelse når man inkluderer techpakka.

*Performance er moro, men fullstendig unødvendig.
*+ pakka koster skjorta, men skjorta følger ikke med. Tesla er en cruiser og ingen racerbil, selv om utrolig mange mener det. Bilen veien fremdeles 2.2 tonn!
*Ikke pano pga mange problemer, irritasjon. I tillegg synes jeg bjelken midt i glasstaket ødelegger mye av opplevelsen. Av en og annen grunn trodde jeg hele taket kunne åpnes, men det er da bare et vanlig soltak og litt ekstra glass bak. Satt på i en ny Peugeot stasjonsvogn-ettellerannet, og der var glasstakfølelsen mye bedre, og uten soltakfunksjon.
*Ikke luft, for per dags dato kan man ikke selv bestemme høyden fullt ut. Poteniell kjempekostnad hvis dette går i stykker.
'Ikke dobbeltlader. Det trenger man ikke på 16A. For min del, har jeg aldri vært borti anledninger hvor dobbeltlader hadde vært handy.
*Ikke lydpakka, den er altfor dyr i forhold til kvaliteten på lyden. Man har også veldig begrensa innstillingsmuligheter. Etter min mening spilles alt med full Loudness, blæh!
*Tåkelys... Trenger man det?
*Vinterpakka.. Har ikke savna den, men har ikke kjørt i årntli vintervær.
*Alcantara tak er fint, men et typisk sted å spare penger.
*Trenger man ikke hvis man velger stoff.
*Bakovervendte seter stjeler bagasjeplass, men kan tas ut selv for de med ti tommeltotter. Altfor dyre imo.
*Premium lys er på ingen måte verd prisen, men kult. Kan enkelt kuttes ut.
*Sikkerhetspakka er rimelig, men vet ikke om man egentlig trenger den. Det er såvidt jeg vei ikke forsikringsgodkjent. (FG)
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA