Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-Up / Noen med konkrete brukerefaringer? III e-Golf / Noen med dybdekunnskap?

Startet av eirik tjore, søndag 16. mars 2014, klokken 22:02

« forrige - neste »

eirik tjore

Er helt ny på forumet og helt ny på el bil fronten så jeg håper på litt gode svar. Greien er at jeg vurdere å selge familiebil nr. 2 som er en 2012 Polo med bensinmotor og gå over til en el bil. Har i løpet av helgen regnet ganske mye på all kjøring gjennom en måned, tatt med investeringskostnaden for mellomlegget og regnet på normal vegavgift versus elbil vegavgift. I korte trekk sparer familien ca kr. 2.300 per måned for e-Golf og kr. 2.600 for e-Up så regnestykket er greit og i min favør (var vel ikke overraskende men dog)

Er VW / Audi fanatiker så Leaf er i utgangspunktet ikke av interesse så jeg står mellom en e-Up med alt utstyr og en e-Golf med alt utstyr, forskjellen mellom dem inklusiv vinterdekk og alufelg er ca kr. 85.000. e-Golfen er da den som kommer med varmepumpe og varme i rattet til høsten, den som selges nå er uten varmepumpe. Inkludert i prisen har jeg også regnet inn Bosch hjemmeladeren som må monteres av elektriker.

Så for å lande dette lurer jeg da på følgende:
-> e-Up: Noen som har god erfaring med denne bilen eller noen som kjenner noen som har erfaring?
-> e-Golf: Noen som sitter på god teknisk inside-knowledge om denne?
-> Hurtiglading: Det virker som om hurtigladingstasjonene rundt om ikke kan brukes til VW, hva er korrekt?
-> Bosch vegglader: Er dette fornuftig å velge? Koster ett sted mellom 10.000 - 20.000 inklusiv montering
-> Dekk med lav rullemotstand: e-Golf leveres på 16 toms med noen merkelige felger som jeg tenkte å bruke på vinterdekk og muligens gå for 17 toms på sommerdekk. Er andre dekk enn originale med lav rullemotstand noe som vil trekke drastisk ned på kjørelengden?
-> Andre gode råd på vegen?

Mange spørsmål fra meg, håper å få svar på noen av dem.

Hilsen Eirik

Vind

Du finner mange av svarene i e-up delen av forumet.

Det er også egne tråder for hjemmelagede, men se i e-UP forumet og i3 forumet - de bruker samme standard for lading. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

elektrolux

Vi kjøpte e-Up forde jeg mente/mener fremdeles at den er det beste Elbilkjøpet akkurat nå.

Spesielt for deg som er vandt med liten Polo tror jeg du vil trives med e-Up sine beskjedne ytre mål kombinert med uvirkelig stor innvendig plass. 2 ishockeyspillere med fullt utstyr er fraktet til Haugesund og tilbake fra Stavanger og 4 voksne sitter også romslig i bilen.

Liker også at sittestillingen er relativ høy, og mer oversiktelig en i en Golf.

Eneste jeg vil sette fingeren på er at det ellers perfekte klimaanlegget i e-Up en bruker mye strøm. På småturer opp til 1/2 energiforbruket til bilen og begrenser derfor rekkevidden til ca 100 km vinterstid.

Kvalitetsfølelsen i e-Up er stor. Stillegående, vibrasjonsfri, knirkefri, råsterk. ( Har nå kjørt BMW i3 og selv om den nok vil vinne et drag race merkes ikke forskjellen spesielt under kjøring. )

Ville vurdert eget behov, og trenger du ikke Golf sin ekstra plass og rekkevidde, ville jeg spart de 85 lappene til noe annet.

Ellers ville jeg også spart noen lapper på å kjøpe ladestasjon fra oss. En 16A semiportabel koster hos oss 4900 kr og plugges inn i et hvilket som helst stikk. Tilsvarende 32A koster 6500 kr. Siden den disse er semiportable kan de ved behov også brukes på tur. Alternativt kan du jo bruke bilens 10A ladekabel hjemme, og kjøpe en 16A justerbar "kladd" for bruk i bilen. Dette er vår løsning, men vi lader omtrent aldri hjemme uansett.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA