Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe E-Golf

Startet av mikkimikk87, onsdag 19. mars 2014, klokken 21:44

« forrige - neste »

mikkimikk87

Hei folkens !

JEg og kona har fått lyst på den nye golfen som kommer. men vil gjerne høre med folk som har hatt elbil en stund.

vi lurer på om det er noen negative sider ved å ha Elbil i -Norge bortsett fra rekkeveidde.

har du savnet noe i din elbil som du har i din vanlige fosile bil?
positive sider og negative sider ved kjøp av elbil?
Dere som har hatt Elbil en stund, har dere merket noe dårligere batterikapasitet med årene?

Vi er veldig " Redde" For endringer og nye ting så dette med elbil er skummelt synes vi.

KAn jo nevne et par ting som bilen skal brukes til.

Til og fra jobben min. er ca 25 km hver vei. det er bompassering tur/Retur jobben. som koster meg ca 15.000 i året.
Ellers vil den bli brukt om en vanlig bil. til og fra butikken. eller til og fra trening.

Elbil er kanskje for oss ?

Setter pris på alle svar :)

19quiz76

Rekkevidden er alle redde for før de får elbil, men man venner seg fort til å plugge den inn hver gang man går fra den. Har dere tilgang på strøm der den parkeres for natten? I så fall er det ingenting å være redd for, med mindre dere planlegger å bruke den også til lengre turer. Det er verdt å merke seg at Golfen ikke kan lades på større effekt enn ca 3kW, hvilket gir en ladetid fra 0-100% på 6-7 timer. Den nye leafen kan lades på inntil 6,6kW = ca 3,5 timer.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Focus

Jeg har kjørt elbil siden 2007. startet med en buddy av samme grunner som du sier. Var usikker på om dette var noe for meg OSV.
Ble helt bergtatt og kjøpte en MIEV så snart den var tilgjengelig og fikk den i 2011. Nå har jeg en ford focus som jeg er helt fornøyd med. Den passer nok ikke for alle da den har  et redusert bagasjerom, men for meg er den ypperlig. Mye bil som er helt kjempe å kjøre med. Jeg har siden 2007 brukt elbil til 99,8% av all kjøring.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

mikkimikk87

Har egen garasje, så ladingen skal gå bra. har også snakket med sjefen ang ladestasjon på arbeidsplassen. og det virket han positiv til.

men jeg har jo bare 2-fas i garasjen. må jeg få meg 3-fas uttak til laderen ? noen som vet?



hma

#4
Har kjørt 100% elektrisk i ca 4 år og vår familie på fem har ikke savnet noen fossilbil siden.
Elbil byr på svært få negative overraskelser, bortsett fra om man tøyer rekkeviddestrikken for langt og ignorerer varsellampene :)

Jeg har ennå tilgode å eie en elbil med tilgang på support eller service, men det har gått helt fint. Jeg vil derfor påstå at det neppe kan finnes bekymringer for de som kjøper en ny elbil i dag, aller minst for VW-kunder.

Det beste med å kjøre elbil er følelsen av å kjøre rent, uten å etterlate seg eksos. Jeg synes elbilen sitt bidrag til bedre byluft er viktig!

En elektrisk drivlinje er også mer intuitiv, lettkjørt og mer moro å kjøre sammenlignet med alternativet. Det er en deilig følelse å kjøre med lite støy i kupéen og slippe å jage turtall for å tilpasse farten. I en elbil har du alltid maksimal kraft tilgjengelig uavhengig av hastighet.

Jeg synes også det er kjempepraktisk å "tanke opp" om natta framfor å kjøre omveien innom en fossilstasjon. Det gjelder å se mulighetene, ikke problemene :)

Det eneste man må tenke på er å planlegge kjøringen til en gitt grad.
I hvilken grad batteriene forringes er avhengig av flere ting. Om man følger fabrikken sine anbefalinger er det ikke noe å tenke på.
Mine elbiler har annen type batterikjemi enn hva som brukes i dagens biler. Men den eldste bilen, med 14 år gamle originale Nikkel-metal-hydrid-batterier og over 80'000km på telleren, viser ingen tegn til svakhet eller kortere rekkevidde.

PS! Du trenger ikke mer enn 1-fase hjemme for lading, men det gjør ingen ting om du legger opp 3-fase.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Elmo

Sitat fra: mikkimikk87 på onsdag 19. mars 2014, klokken 22:16
men jeg har jo bare 2-fas i garasjen. må jeg få meg 3-fas uttak til laderen ? noen som vet?

Du trenger IKKE 3-fas.  eGolf og eUp kan bare utnytte 16A 1-fas (som du kaller 2-fas).
Leaf og BMW i3 kan utnytte 32A 1-fas, men trenger ikke mere enn  16A 1-fas.

Jeg har kjørt ca. 5 mil T/R jobb daglig, og en del utenom slik du beskriver i snart 10 år nå med bil som har bare ca halve rekkevidden av overnevnte biler, og klart meg helt fint med 16A.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Vind

#6
Det aller beste med elbil er stillhet - Ingen motorlyd, bare litt vindsus - man kan snakke med innestemme - og høre på god lyd

Dernest er det å kjøre forbid bensinstasjonene - Bortsett fra for kaffe og spyleveske.

Så er det fantastisk å ikke få faktura fra Fjellinjen hele tiden

Og til slutt - at man kjører litt mere miljøvennlig ;-)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

mikkimikk87

Takk for alle svar:-D


Er det ingen som savner noe fra sin fossile bil?

Også merkes det godt på økonomien når man bytter?
Må man ha elektriker til å legge opp lader?

svingen

#8
Trenger bare vanlig stikk kontakt men greit det ikke er "delt" med flere eletriske ting da vil sikringen gå du kan justere ned hvor mye bilen skal ta av strøm men da tar det lengre tid å lade, men har du en egen kontakt på 10a eller 16a holder det er alle garasjene på en 16a er det litt være.
Selve laderen er som en mobil lader setter i kontakten å bilen så lenge det er strøm så kan du lade men ikke alle plasser kan du lade på 16a som hvis du er på besøk osv kanskje du må lade på 10a ca 2.2kw i timen tar da lengre tid,  har måtte lade på 6a og da tar det ca 3 gangene så lang tid (dårlig anlegg med sov over så hadde god tid) lade stolper er 16a enrste jeg savner på min elbil er 6.6kw lader da jeg noen ganger ville ladet den raskere :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

emil

Jeg var så "dum" at jeg kjøpte elbil uten å ha noe fast sted å lade den på natten, men etter 6 måneder og snart 14.000km har ikke det vært noe problem. Trengte 5-seter og plass til bikkja, så da var Leaf eneste alternativ. Fossilbilen står fortsatt med bensinen jeg fyllte på tanken i starten av august 2013.

Har selv 25km hver vei til jobb nå og lader ca etter hver 3. tur litt avhengig av annen kjøring. Noen dager lader jeg på jobb, og noen netter lader jeg på kommunal ladestolpe i nærheten hjemme.

Hvis vi ser bort i fra rekkevidden/ladetiden er nok hengerfeste kanskje største savn på Leafen i forhold til fossilbilen og en av grunnene til at jeg fortsatt har den stående (pusser opp hus).

Med bom og bensinkostnadene jeg hadde da jeg kjøpte Leafen (14mil og ca 60kr dagen i bom) satt jeg igjen med 3000kr mer pr mnd når kostnadene til Leafen var trukket fra. Nå er ikke regnestykket like bra siden jeg har mye kortere vei og ingen bom, men jeg kommer ikke til å kvitte meg med bilen av den grunn.

Har du en 16A kontakt i garasjen holder det i massevis i starten sammen med medfølgende ladekabel. Hvis du merker at det blir mye ut og inn med ladekabel for å få unna all kjøringen for dagen kan du vurdere en fast ladestasjon, eller bare en ekstra vanlig ladekabel som henger fast i garasjen.

cra

Har kjørt elektrisk i snart et tiår, først en Think og nå også en Leaf. Det eneste jeg tror jeg kan komme til å savne den dagen jeg kvitter meg med Caravella er muligheten til å trekke tilhenger, samt at den er så sliten at jeg ikke er redd for å stappe den full av verktøy, skitne fotball-unger, etc etc etc. Ikke noe stort praktisk problem; de få gangene i året jeg trenger å trekke henger låner jeg bil med slepekrok. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Sitat fra: mikkimikk87 på onsdag 19. mars 2014, klokken 21:44
Dere som har hatt Elbil en stund, har dere merket noe dårligere batterikapasitet med årene?
Nei. Har foreløbig bare eid elbilen i knappe 2 år da, men siste batteritest var over all forventning - faktisk jevngodt med omtrent nytt batteri.

Klimaet i Norge er forøvrig perfekt for lithium-batterienes levetid (kulde=bra!). Mye klattlading (konsekvens av mye småkjøring) er også bra for batterilevetiden, og vi småkjører mye. Regner i grunnen med at batteriet kommer til å overleve bilen. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

mikkimikk87

Tusen takk for alle svar.

Lurer på om jeg skal vente med P bestille bilen til varmepumpa kommer og varme i rattet:)


Thomas Parsli

Sitat fra: mikkimikk87 på torsdag 20. mars 2014, klokken 16:47
Tusen takk for alle svar.

Lurer på om jeg skal vente med P bestille bilen til varmepumpa kommer og varme i rattet:)

Varmepumper mister effekten når det blir mange minusgrader og ved -20 er effekten vanligvis minimal.
Ikke utsett kjøpet av den grunn, hvis du nå ikke bor på et varmt sted (vestlandet eller sørlandet).

Varme i rattet bruker jeg omtrent halve året, så det ville jeg faktisk ventet på.
Kombinert med varme i setene kan det også gi bedre rekkevidde når det er kaldt da du kan skru ned temperaturen i bilen og spare strøm uten å fryse.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Sitat fra: mikkimikk87 på onsdag 19. mars 2014, klokken 21:44
vi lurer på om det er noen negative sider ved å ha Elbil i -Norge bortsett fra rekkeveidde.
- Kan ikke trekke henger.
- Mangler firehjulstrekk.
- Raskere verdifall enn fossilbilene.
- Blir lett offer for misunnelse, stemplet som avgiftssnikere og kalt miljøsvin av enkelte fossilbileiere....  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA