Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leiebil (diesel) etter påkjørsel bakfra. Hvem dekker drivstoff og bom?

Startet av Albertine, onsdag 19. mars 2014, klokken 20:03

« forrige - neste »

Albertine

Min høyt elskede Leaf ble påkjørt bakfra i forrige uke og vi fikk leiebil fra Hertz. Vi ba om å få el-bil, men de hadde bare en, og den var allerede utleid. Motpartens forsikringsselskap dekker leiebil, men hva gjør vi med bomregninga og dieselen? Får vi dekket det også?

TorC

Det temaet har vært oppe tidligere tror jeg, men jeg tror ikke det ble noe avklaring på det.

Siden all forsikring i dag er basert på fossilbil, så tviler jeg på at du har noen krav til å få dekket de ekstrakostnadene du får ved å få fossilbil. (Det er jo ikke selskapets feil av Hertz ikke kan levere).

Jeg håper du krangler med selskapet, og legger ut svaret her for det kan være nyttig for andre.

Jeg synes forøvrig at det mest rettferdige er at du får det dekket, du har jo kjøpt en bil du ikke kan bruke og du rent faktisk har ekstra utgifter. Motpartens selskap skal jo holde deg skadefri, og hvis du har utgifter med skaden så er du jo ikke lenger skadefri.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Mippen

Vet ikke om det er anderledes med elbil. Min golf fikk en skade som ble dekket av reklamsjonsretten. I den forbindelse var jeg uten bil i en uke og fikk leiebil av møller gratis. Vanlig praksis er at man betale for bompasseringer og drivstoff. Har man en elbil og man har rett på lånebil av en eller annen grunn kan man ikke alltid uten videre forvente å få akkurat tilsvarende bil som lånebil. Det skal godt gjøres.

Hvordan det er i forhold til ekstra utgifter kan man jo spørre seg om, men det går jo an å ta vare på kvitteringer også snakke med forsikringsselskapet og forklare situasjonen. Si st på grunn av at du ikke har en elektrisk leiebil så må du betale for bompasseringer, parkering og drivstoff. Vet ikke om de vil gå med på å dekke det. Eventuelt kan man i stedet for lånebil hos enkelte forsikringsby få utbetalt en ekstra sum på noen hundrelapper hver dag til dekke for manglende bil, hvis du har rett på leiebil. Da kan du eventuelt leie deg en billig elbil en annen plass.
Fremtiden er elektrisk.

Tai

Dette var en interessant tema!

I utgangspunktet skal man jo ikke lide økonomisk tap ved en skade påført av en andrepart så da burde jo forsikringsselskapet dekke det. Nå tviler jeg på at mangen har prøvd dette temaet ovenfor noen av de store selskapene foruten å spørre og få nei.

Du skal ikke se bort ifra at du får medhold hvis du tar kampen langt nok men spørsmålet er om det vil være verd det. Jeg tror at andre elbileiere ville nytt godt av en eventuell seier fra deg så hvis du vil prøve det av prinsipp forstår jeg deg godt.

Der finnes diverse jusstudenter som tilbyr gratis rettshjelp for å få praksis, hva med å be en av de sjekke opp i reglene og finne ut hva du kan kreve.

Som sagt, et veldig interessant og spennende tema :)

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

emil

Litt avhengig av hvor leiebilsekslapet holder til og hvor mye du kjører kunne man kanskje dra innom de og få de til å fylle tanken og føre det opp på regninga til forsikringsselskapet. Det samme egentlig med bompasseringene.

Men det er helt klart en ganske ny problemstilling som det burde komme en avklaring på.

svingen

Sitat fra: Albertine på onsdag 19. mars 2014, klokken 20:03
Min høyt elskede Leaf ble påkjørt bakfra i forrige uke og vi fikk leiebil fra Hertz. Vi ba om å få el-bil, men de hadde bare en, og den var allerede utleid. Motpartens forsikringsselskap dekker leiebil, men hva gjør vi med bomregninga og dieselen? Får vi dekket det også?

Hvordan gikk det her da?

ja da skjedde det samme med oss,kjørt på bakfra og bilen må på verksted,kjenner jeg peugot folka rett så blir den vel stående der noen uker. (deler fra frankrike tror jeg blir sendt med bil rundt halve verden fikk veldig lang tid på levering sist gang jeg spurte om noen)
Siden vi kjører 7 mil hver dag og bompenger så er ikke jeg så veldig intrisert i og ha en råten bensinbilen,en annen ting er jo miljøaspektet.
Tviler på Hertz har noen elbil inn,de har dem jo nesten aldri.
får ringe dem i morgen og spøre men har min tvil,ble ironisk nok påkjørt av en Leaf bakfra.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

leaf-newbe

dette burde vel være en sak for elbilforeningen.


du skal vel få dekket alle tap i forbindelse med skade forårsaket av andre.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

pwb

Sitat fra: svingen på onsdag 17. september 2014, klokken 20:53
en annen ting er jo miljøaspektet.

DU bør jo ta pengene istedenfor leiebil så du kan ta buss/tog, eller tar du ikke så mye hensyn til miljø uansett? Blir for dumt dette her. Hva hvis man har en bil som bruker 0,4 på mila og får en som bruker 0,6 skal forsikringsselskapet betale mellomlegget? Hva hvis den bruker mindre, skal man da betale tilbake litt penger?

pwb

Sitat fra: leaf-newbe på onsdag 17. september 2014, klokken 22:21
dette burde vel være en sak for elbilforeningen.


du skal vel få dekket alle tap i forbindelse med skade forårsaket av andre.

Nei, det får man ikke. Hva med tiden man bruker i en slik situasjon, den får man ikke dekket? Det er LOV å bruke både hode og fornuft. Vær glad det har blitt en leiebil og betal bompenger og drivstoff og slutt å surve. Virker mer og mer som elbileiere automatisk blir egoister og gniere/snyltere. Lurer på om jeg ikke må selge elbilen før jeg blir smittet av disse forferdelige holdningene.

svingen

@pwd det var da voldsomt, stått opp på feil bein i dag? føler nesten må forklare litt av den personlige delen her, vi bor slik til att hvis dama skal ta kollektivt tar det 1 time og 30 min hver vei til jobb,bil tar 25 min med 2 små barn i barnehage og aktiviteter etter jobb + att man er så egoistisk att man vil ha litt tid med barna,jeg sykler om sommeren og bruker 35 min til jobb og 50 min hjemm,med buss tar det ca 50 min inkludert 10 min sykling til bussen,med bil tar det 25 min,tar bussen om vinteren. Att man da har lyst på samme bil som man har fått skadet er vel ikke så rart? Postivt er og att man får flere elbiler leid ut og kanskje dem da tar inn flere?
Og ja man bor helt feil i forhold til jobb men alle har ikke mulighet/lyst  til og bo rett ved jobben
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Jan-Børre Olsen

Man kan gjerne ha lyst på lik bil, gjerne i samme farge men det er ikke noe praksis for det noen plasser(annet enn Lexus da, vet ikke om det gjør det fortsatt). Jeg lånte en ny Nissan Note når min Leaf var inne for å fikse litt i folieringen på taket og det kunne ikke falle meg inn å sutre over det til selgeren. Jeg var glad han ordnet en bil til meg i et par dager, mange forhandlere gjør ikke sånt engang. Forsikringen betaler for leiebil og det sier seg jo selv at de ikke kan ha inne en Tesla til Teslaeiere, Lexus hybrid til Lexus hybrideiere osv osv.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

svingen

@smaug01 er enig i det du sier,og jeg krever nok mye....
Når det er sagt så sitter jeg nå med en Citrioen Zero så saken fikk jo et lykkelig utfall hvis man kan si det slik.


peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Electrix

Jeg hadde bilen et par dager til rep etter jeg ble påkjørt, spurte selvfølgelig etter elbil, men det hadde de ikke. Han på verkstedet som også ordnet med leiebilen ble ganske forfjamset og usikker da jeg stilte meg helt uforstående til at jeg skulle betale noe for bom og diesel, det var jo de som ikke klarte å levere tilsvarende erstatnigsbil. Han fikk plutselig noe nytt  å tenke på og hadde tydeligvis ikke tenkt på at en del ønsker elbil som leiebil. Jeg lagde ikke noen krangel ut av dette da det var mindre beløp, men jeg mener vi bør etterspørre elbiler også som leiebil eller erstatningsbil samt tydeligjøre problemstillingen slik at de ser at det er et marked for dette.

Selv kunne jeg gjerne leie en Tesla for de få langturene jeg tar, selv om den f.eks. er sperret på 170hk for å unngå alle som bare må teste den ut en helg.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

TorC

Sitat fra: pwb på torsdag 18. september 2014, klokken 08:22

Nei, det får man ikke. Hva med tiden man bruker i en slik situasjon, den får man ikke dekket? Det er LOV å bruke både hode og fornuft. Vær glad det har blitt en leiebil og betal bompenger og drivstoff og slutt å surve. Virker mer og mer som elbileiere automatisk blir egoister og gniere/snyltere. Lurer på om jeg ikke må selge elbilen før jeg blir smittet av disse forferdelige holdningene.

Er det noen som virkelig tror at elbilister flest kun kjøpte bilen av miljøhensyn? Da er det klart at mange vil reagere på at de plutselig får ekstra utgifter når de er blitt påført skade av andre.

I kaskoforsikring er en del av kostnaden knyttet til leiebil ved skade. Jeg har altså betalt ekstra for denne delen av forsikringen. Hvorfor i alle dager skal den ikke gjelde fullt ut når man får en skade?

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Jan-Børre Olsen

Fordi du får det du har betalt for? Du skal ha en leiebil og det er det du får?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA