Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Orginal Nissan Leaf Lader vs. Ratio Electric Lader

Startet av nordleaf, søndag 23. mars 2014, klokken 23:14

« forrige - neste »

nordleaf

Heisan,

Er ganske ny innenfor elbil, har hatt min Leaf nå i ca 2 måneder og holder enda på å bli kjent med bilen og alt som hører til det å være elbil eier  :) Beklager hvis jeg tar opp gamle spørsmål som ligger i forumet fra før  :-\

For tiden bor jeg ett sted der jeg bare har mulighet til å lade på en 10 ampers kurs. Til nå har dette fungert veldig bra med den originale laderen som følger med Leafen, men for å sikre meg litt mot overbelastning har jeg kjøpt inn en Ratio Electic Lader som jeg kan lade med 6 amper for å avlaste kursen litt.

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Justerbar_6-10-16A_portabel_ladeledning_med_kladd

Bilen min står stort sett parkert ute på gata i all slags vær og er derfor litt utsatt for vær og vind. Jeg vet at den skal ha samme klassifisering (IP54) slik at den er beregnet mot vær og vind, men er ser at den for eksempel mangler den gummi tetningen som finnes i original laderen.

Er det noen som har erfaringer med denne laderen? I forhold til kvalitet og sikkerhet? Også sammenlignet med andre original ladere fra andre bilmerker?

Takk på forhånd for alle svar og råd  :)


nofuelno

Sitat fra: nordleaf på søndag 23. mars 2014, klokken 23:14
Heisan,

Er ganske ny innenfor elbil, har hatt min Leaf nå i ca 2 måneder og holder enda på å bli kjent med bilen og alt som hører til det å være elbil eier  :) Beklager hvis jeg tar opp gamle spørsmål som ligger i forumet fra før  :-\

For tiden bor jeg ett sted der jeg bare har mulighet til å lade på en 10 ampers kurs. Til nå har dette fungert veldig bra med den originale laderen som følger med Leafen, men for å sikre meg litt mot overbelastning har jeg kjøpt inn en Ratio Electic Lader som jeg kan lade med 6 amper for å avlaste kursen litt.

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Justerbar_6-10-16A_portabel_ladeledning_med_kladd

Bilen min står stort sett parkert ute på gata i all slags vær og er derfor litt utsatt for vær og vind. Jeg vet at den skal ha samme klassifisering (IP54) slik at den er beregnet mot vær og vind, men er ser at den for eksempel mangler den gummi tetningen som finnes i original laderen.

Er det noen som har erfaringer med denne laderen? I forhold til kvalitet og sikkerhet? Også sammenlignet med andre original ladere fra andre bilmerker?

Takk på forhånd for alle svar og råd  :)
Hei, har solgt noen av disse vi også, men har ikke hatt noen dårlige erfaringer.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Rasmus.B

Hei.
Min bror kjøpte en Ratio lader fra Elbil hjelpen i fjor. Den sluttet ganske raskt å fungere. Det tok minst 2 måneder å få en ny tilsendt. Når han da omsider fikk den nye, sluttet også den å virke etter kort tid. Nå er det gått omtrent 2 månder til uten at Elbilhjelpen har greid å hoste opp en ny lader. I mellomtiden får han låne en 16A ladekabel av meg. Uten 16A ladekabel er det vanskelig å få dagene til å gå opp da Leafen er eneste bil han har. Så hvis jeg blir spurt om Ratio ladekabelen er fornuftig å kjøpe, er svaret utvilsomt nei. At en kabel slutter å virke, kan selvsagt skje. At erstatnings kabelen også slutter å fungere er pussig. At det tar måneder å skaffe erstatnings kabel er skandaløst, så styr unna.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

elektrolux

#3
Her har vi tydeligvis sviktet stort. Vi har hatt et tilfelle der både originalkabel og byttekabel sviktet mot alle odds, men trodde dette var ordnet opp i nå?

Har også bygget testrig for å kunne teste utgående varer, og etterspurt kontrolrutinene til Ratio for å eliminere at kabler som ikke fungerer går ut til kunde.

Har en kabel jeg fikk i retur på test, da den fungerte helt fint ved mottak. Siden kabelen hadde tydelige bruksspor kunne vi ikke bare sende en ny til kunden, så i stedet testes den ut av en bekjent som kjører Leaf.

I slike tilfeller som dette strekker vi oss langt for at kunden tilslutt blir tilfreds.

Er litt usikker på hvilken av mine kunder Rasmus B viser til, så om du sender en mail til meg så vil vi komme fram til en løsning du burde bli fornøyd med.

Vi har de siste månedene slitt med å få inn nok 31313 kabler fra Ratio, derfor har ventetiden til tider vært lang. Har bl.a derfor inngått avtale med EVSelect om distribusjon av deres kabler, og håper med det å alltid ha 16A ladekabler på lager.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: nordleaf på søndag 23. mars 2014, klokken 23:14
Er det noen som har erfaringer med denne laderen? I forhold til kvalitet og sikkerhet? Også sammenlignet med andre original ladere fra andre bilmerker?

Orginalkabelen til BMW er visstnok ikke så god som denne.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13138.msg197946.html#msg197946
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Jeg har ikke merket noe vann-/fuktighets-problemer med Ratio Electic kabelen som Elbilhjelpen, NoFuel og Elbilshop selger, men det finnes (dyrere) alternativer som kanskje er enda bedre.

Den som er beskrevet her ser iallefall ut til å tåle mye vann http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12591.msg199326.html#msg199326 (jeg anbefaler IKKE denne testen!).
NB: Akkurat denne kabelen har ikke plugg som passer til Leaf, men jeg antar den finnes med Leaf/Trilling plugg også.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Rasmus.B

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

nordleaf

Takk for alle gode svar  :)  ;) har ordnet slik at selve kladden står i ly for vær og vind, men var vel i grunn j1772 "pistolen" jeg var mest opptatt av siden det er den samt ladeporten som står eksponert.

Til nå har det regnet og blåst og er super fornøyd med Ratio electic laderen fra elbilhjelpen.  :D  Er vel kanskje jeg som bekymrer meg litt for mye :P 


Det eneste jeg kan si er at Nissan Leaf "coveret" som jeg kjøpte i tillegg, for å dekke av porten ikke passet på da den nye "pistolen" er litt lengre, men etter litt fresing av Nissan coveret passer det fint over laderen :)


Sitat fra: Elmo på mandag 24. mars 2014, klokken 09:26
Den som er beskrevet her ser iallefall ut til å tåle mye vann http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12591.msg199326.html#msg199326 (jeg anbefaler IKKE denne testen!).
NB: Akkurat denne kabelen har ikke plugg som passer til Leaf, men jeg antar den finnes med Leaf/Trilling plugg også.

Leste litt på hjemmesiden til Meneskes, trur ikke de lever med kontakt til Leaf, men ser ut som en god lader ellers.. står faktisk i produktbladet på hjemme siden at den er "overkjørings sikker" dvs.. at om du er uheldig og kjører over kladden skal den tåle dette  :o (http://www.mennekes.de/Graphics/XPic9/00036587_0.pdf)

nofuelno

Sitat fra: Elmo på mandag 24. mars 2014, klokken 09:26
Jeg har ikke merket noe vann-/fuktighets-problemer med Ratio Electic kabelen som Elbilhjelpen, NoFuel og Elbilshop selger, men det finnes (dyrere) alternativer som kanskje er enda bedre.

Den som er beskrevet her ser iallefall ut til å tåle mye vann http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12591.msg199326.html#msg199326 (jeg anbefaler IKKE denne testen!).
NB: Akkurat denne kabelen har ikke plugg som passer til Leaf, men jeg antar den finnes med Leaf/Trilling plugg også.

Ja, vi leverer den med J1772 kontakt for Leaf og Trilling m.m.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

leaf-newbe

jeg gikk tidlig til anskaffelse av charg-amp LADEKABEL ( det er kun en ladekabel ikke lader. laderen sitter i bilen)
fikk den faktisk dagen før jeg fikk leafen og har vert veldig fornøyd.

varme elementet på leafen gikk i stykker i vinter og da ptc var defekt oplevde jeg at både original og charg-amp kabelen flere ganger gikk i fault. dett rettet seg ved å ta stikken ut og inn igjen fra veggen. det rare var at det ikke skjedde hver gang men kun en gang i blandt. nå har jeg montert org ladekabelen fast hjemme og bruker kun charg-amp når jeg lader andre steder. kan anbefales på det varmeste.
det skal ha kommet en ny og oppgradert utgave nå og om du ber om det får du en utgave som kan låses fast i nye euro leaf med bryter i bilen.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

elektrolux

#10
Sitat fra: nordleaf på mandag 24. mars 2014, klokken 22:20
Leste litt på hjemmesiden til Meneskes,står faktisk i produktbladet på hjemme siden at den er "overkjørings sikker" dvs.. at om du er uheldig og kjører over kladden skal den tåle dette  :o (http://www.mennekes.de/Graphics/XPic9/00036587_0.pdf)

Dette er faktisk et av kravene til slike ladekladder. Dermed er også Ratio sine bygget overkjøringsikre. Vanntesten skal de også klare, men vi har hatt 2 tilfeller der vann har kommet inn, og anbefaler derfor ikke å utfordre skjebnen. Selve pistolen har en tettning, men vil ikke holde tett om den senkes ned i vann. Den skal tåle regn mens den står tilkoblet bil, eller har gummidekselet på, men trenger vann likevel inn vil overslag detekteres og lading stoppes.

Ellers er kommunikasjon med Rasmus B sin bror fikset/gjennopprettet, så nå gjenstår bare å få orden på ladeproblemet hans. Har nemlig begynt på nordsjøturnus, og da kan jeg periodevis ikke når pr. telefon.

De fleste henvendelsene vi har gjelder faktisk ladekabler som gjør det de er laget for å gjøre, nemlig nekte å lade fra strømnett med detektert jordfeil. Ladekladdens grønne lys vil da blinke for å indikere at nettet har jordfeil, og ladingen startes ikke eller blir kuttet underveis. Sistnevnte kan skyldes periodisk jordfeil ved at der f.eks er en varmtvannsbereder tilkoblet samme transformator som har en jordfeil. Når varmtvannsberederen slår inn kommer jordfeilen, ladingen avbrytes og bilen melder at ladingen ble avbrudt.

Jordfeil i nettet som overføres til en bil kan ved feil på bilen føre til at bileier og eventuelle tyver får set et støt ved berøring av bilen. Derfor legges det inn barriærer mot at dette skal kunne skje.

Ellers opplyser Ratio at de er lens for boksene de bruker på 31313 og 31323 kablene sine, og derfor ikke kan bygge kabler de neste 2-3 ukene. De har helt klart ikke vært forberedt på at det Norske markedet ville trenge så mange kabler som vi faktisk gjør, da jeg har siden november i fjor, gitt de beskjed om å sende alt de kan produsere..
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA