Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betaling pr kW ved hurtiglading

Startet av diax, tirsdag 18. mars 2014, klokken 11:34

« forrige - neste »

diax

Er det noen leverandører som tar betalt pr kilowatt ved hurtiglading?

Jeg har en Outlander PHEV og kunne godt tenke meg å kjøre så mye på
strøm som mulig også når jeg er et stykke hjemmefra. Batteripakken er på
12kWh og bilen har en oppgitt rekkevidde på 52km. Jeg kjører greit 40-45km
til nabobyen, og kunne tenkt meg å hurtiglade der før returen.

Den betalingsløsningen som er mest gunstig for meg er Fortum Charge & Drives
kr 2,50 / min. Likevel blir dette kr 75,- for 80%. Altså blir det vesentlig billigere
å kjøre på bensin. For at dette skal bli "rettferdig" burde det vært tatt betaling pr kW.

Hvis det ikke er betalingsløsninger jeg ikke har fått med meg er plug-in hybrider
i realiteten forvist til å lade hjemme.

jkirkebo

Det hadde vært bedre om Mitsubishi leverte bilen med 7,4kW AC lader istedenfor CHAdeMO-port. Da kunne man fulladet på 1,5 time på en Type 2 stolpe...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

diax

Godt poeng det - og noe man kan håpe på ved en eventuell facelift eller kommende modell.

arnkl

Grønn kontakt har ein god prisstruktur for AC Type2 lading (som dei kallar "Fleksilading"). Dei tek betalt per time. Prisen er 10kr opp til 4 kW, 20 kr opp til 9 kW, 30 kr opp til 14 kW og 40 kr opp til 22 kW.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

diax

Sitat fra: arnkl på tirsdag 18. mars 2014, klokken 12:29
Grønn kontakt har ein god prisstruktur for AC Type2 lading (som dei kallar "Fleksilading"). Dei tek betalt per time. Prisen er 10kr opp til 4 kW, 20 kr opp til 9 kW, 30 kr opp til 14 kW og 40 kr opp til 22 kW.

Dette virket fornuftig, og hadde jeg bodd et sted hvor Grønn Kontakt er utbredt hadde
jeg utvilsom gått for det. Det er likevel ikke helt match med hva jeg kunne ønske meg.

Jeg ønsker å kunne hurtiglade med 50kW via Chademo, men å betale pr kW da batteriet er såpass lite. Når man betaler pr. gang eller pr. minutt blir det fryktelig dyre kilowatt. Mye dyrere enn bensin.

Mippen

Sitat fra: diax på tirsdag 18. mars 2014, klokken 11:34
Er det noen leverandører som tar betalt pr kilowatt ved hurtiglading?

Jeg har en Outlander PHEV og kunne godt tenke meg å kjøre så mye på
strøm som mulig også når jeg er et stykke hjemmefra. Batteripakken er på
12kWh og bilen har en oppgitt rekkevidde på 52km. Jeg kjører greit 40-45km
til nabobyen, og kunne tenkt meg å hurtiglade der før returen.

Den betalingsløsningen som er mest gunstig for meg er Fortum Charge & Drives
kr 2,50 / min. Likevel blir dette kr 75,- for 80%. Altså blir det vesentlig billigere
å kjøre på bensin. For at dette skal bli "rettferdig" burde det vært tatt betaling pr kW.

Hvis det ikke er betalingsløsninger jeg ikke har fått med meg er plug-in hybrider
i realiteten forvist til å lade hjemme.

Vet at i Bergen er det noen som tar betalt pr kw. 2kr pr kw hvis ikke jeg husker feil. Blir mest riktig siden noen lader mer enn andre.
Fremtiden er elektrisk.

diax


Mippen

Glemte å skrive at det er Nissan forhandler (Sande gruppen) som tilbyr tjenesten i Bergen. Minuset er at man må kjøpe "ladekort" til 500 eller 1000kr. Syns de som tilbyr lading og vil ha betaling kunne hatt enklere betalingsløsninger.
Fremtiden er elektrisk.

Gtuborg

Sendte ein Mail til grønn kontakt. Grunne for at dem ikkje kunne tilby betaling pr kWh var at dem da måtte ha konsesjon for å selge strøm!
Er vel strøm man får uansett hva man kaller det!

knnygar

Ein kjøper vel no tilgong til å kople seg på nettet, uavhengig av kor mykje straum ein hentar ut.
I USA er det vel heller ikkje lov å selge straum pr. kWh?
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

edyrli

Sitat fra: Gtuborg på mandag 24. mars 2014, klokken 16:42
Sendte ein Mail til grønn kontakt. Grunne for at dem ikkje kunne tilby betaling pr kWh var at dem da måtte ha konsesjon for å selge strøm!
Er vel strøm man får uansett hva man kaller det!
Strøm prisen er en veldig liten del av det laderen koster å sette opp og drifte. Så jeg er av den forståelsen at man betaler for en tjeneste eller leie av laderen. Så får man de 10-20kr i strøm på kjøpet.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Elmo

Sitat fra: knnygar på mandag 24. mars 2014, klokken 19:17
I USA er det vel heller ikkje lov å selge straum pr. kWh?

I Norge er det vel strengt tatt heller ikke lov å (videre-)selge strøm etter forbruk.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

offpist

Litt OT men jeg selger strøm til Hafslund hver dag ;)
Matet 2468,85KWH inn i strømnettet i 2013.


Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Elmo

Sitat fra: offpist på mandag 24. mars 2014, klokken 19:53
Litt OT men jeg selger strøm til Hafslund hver dag ;)
Matet 2468,85KWH inn i strømnettet i 2013.

Jeg burde vel tatt med "uten spesiell avtale" som du helt sikkert har ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA