Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Webasto på PSA

Startet av PLUTO, søndag 26. oktober 2008, klokken 08:01

« forrige - neste »

terjeeri

Hallo godtfolk ! Jeg har en saxo 99 med webasto type S. Den har i 4-5 mnd nå vært svært ustabil.
Den virker fint og varmer bra, vann sirkulerer og alt ser ok ut, men etter 10-15 minutt slukker rødlyset og den stopper. Når jeg da forsøker restart gjør den røde lampa et lite blink i det bryteren slår til. Så kan det gå 1-5 dager før den tenner på vanlig måte.

Jeg har lest gjennom alt av innlegg og manualer, men ingen beskriver dette røde blinket i lampa og hva som kan være feil. Igår hadde jeg oppe brennkammer og det var ganske tett med forbrent materie bak den hullete veggen i brennkammeret.. Jeg klarte å skrape vekk dette og blåse rent.
Det var også mulig å blåse luft gjennom pinnen som tilfører bensin.  Jeg trodde dette skulle gjøre den helt fin igjen. Men idag er symptomene som før, startet og stopper etter 10-15 min, og da vil den ikke starte igjen. Kan det være noe i elektronikken som er feil ? Det som er merkelig er at det er en feil som kommer og går. Noen som har tips ?
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

El rayo

Sitat fra: terjeeri på onsdag 10. mars 2010, klokken 21:55Noen som har tips ?
Vann i bensinen. Vann er tyngre enn bensin og synker til bunnen av tanken. Utløpet er montert en kort avstand over bunnen og det skal  omtrent en desiliter til før vannet når opp til uttløpet.

Du burde i såfall få feilkode flame out. Det er kanskje ett blink?

Man kommer lett til tanken under et lokk under baksetet. Tanken har et lokk på toppen. Bruk f.eks hevert til å tømme så mye som mulig, resten kan suges opp med en fille, svamp eller lignende. Bensinfilteret (hvis Saxo har det) kan også være halvfullt av vann.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

#47
Sitat fra: El rayo på torsdag 11. mars 2010, klokken 02:11
Bensinfilteret (hvis Saxo har det) kan også være halvfullt av vann.
Bensinfilter finnes ikke originalt.

* Det er slik at den ikke kan startes umiddelbart etter at den har stoppet, det er en elektronikken som forhindrer dette, men det skal ikke være nødvendig å vente mer enn 1-2 minutter.
* Det keramiske brennelegemet kan være nesten tett
* pumpen kan ha problemer. Sjekk om det er bensin i slangen når den har stoppet. sjekk også om pumpen starter ved nytt startforsøk.
* sjekk for luft i slangen. Jeg har vært borte i en som hadde en dårlig skjøt
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Griffel

Vipper en bensinslangen løs fra plastklipsene, går det an å følge med på pumping av bensin, det er alltid noen små bobler som gjør at en kan følge med, en får da et innblikk i hvordan oppstart sekvensen er. En ser når bensinen kommer, om den starter på første eller andre forsøk osv.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

terjeeri

Takk for gode tips :)  Skal absolutt tømme bensintanken i første omgang for å få ut evt. vann.
I verkstedmanualen står det at det keramiske elementet har en levetid på ca 1500 timer.
Noen som vet om det er snakk om den keramiske glødepluggen ?  Hvor kan man få tak i nytt keramisk element evt. nytt brennkammer ?
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

børre

Sliter litt med det same som er nevnt i denne tråden, på min webasto type s på 106.
Den tenner og brenner i ca 20 sek og stopper. hadde ute brennkammeret og skrapt reint,blåst gjennom dyserør.. brennkammeret såg modent ut for bytting.. kjørte varmaren uten deksel med litt forsiktigheit,og såg at det lak bensin ut med tettinga mellom plastrøret/gummitettinga og ståldyserøret, all bensinen kjem ikkje der den skal og det ligger bensin nedi kammeret..

-noken som har liggande deler, brennkammer og tetting til dyserør,ev pris på nytt?
peugeot 106.

PLUTO

Sitat fra: terjeeri på fredag 12. mars 2010, klokken 23:05
... Hvor kan man få tak i nytt keramisk element evt. nytt brennkammer ?

Webasto verksteder kan skaffe deler. I Kristiansand kan også Sangvik Service reparere og skaffe deler.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Gaute

Hei!
Jeg hadde Webasto problemer i vinter, som nå er løst.  Prøvde først å feilsøke selv, men det viste seg i etterkant at det kanskje var flere feil.  Min erfaring er få et PSA verksted til å feilsøke med et instrument, så kan du heller selv skifte de delene som må skiftes i etterkant.  Om du må betale for en time på verksted, så kan det være verdt det.

Gaute
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

børre

Ja,plutselig tilbake..Takker for svar. Webastoen virker fint den,etter å ha skifta den grå gummikon tettinga. Fekk den for 60kr av ein lokal forhandler.
peugeot 106.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA