Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ishavsveien i strid med regelverk?

Startet av Kvikken, mandag 17. mars 2014, klokken 12:37

« forrige - neste »

offpist

Angående stasjonen på Hønefoss, jeg sendte en mail til Ishavsveien for en uke siden og lurte på om den er "i rute" til å bli ferdig i april 2014.

Men, spørsmålet forble ubesvart.

For meg er den viktig, da jeg ofte er oppover der i helgene.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

svingen

@offpist holdt oss opptatert da :)

sendte mail og spurte om jaren/Gran selv nå så får vi se om jeg får noe svar :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Hans Håvard Kvisle

St.Hanshaugen

offpist

Bra! Dette er vel det vi har ventet på.
Antagelig blir de nødt til å åpne alle stasjonene gratis, til de får på plass en betalingsløsning.
Det er neppe gjort på så kort tid.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Thomas Parsli

Endelig en god nyhet i en heller farsepreget hurtigladerhverdag!

Det blir spennende å se hva Ishavsveien finner på, ville ikke vært overrasket om de stengte laderene istedenfor å åpne de for fri bruk... En ny eier vil jo kunne få støtte...

Men den virkelig gode nyheten er at mange har klaget til Transnova (jeg er en av de) -og de har tatt affære!

Det ser jo også ut som at "sytingen" om skyhøye servicepriser på elbiler har hatt effekt (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5996.645.html) så jeg tror vi bør fortsette å syte og klage :D

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

offpist

Vil være rart om Transnova skulle godta at Ishavsveien bare stenger alle stasjonene som en løsning. Da vil nok Transnova kreve støtten tilbakebetalt.

Du kan jo også tenke deg oppstandelsen blant de som faktisk er abonnenter hos Ishavsveien.

Jeg er en av de som nylig har bestilt klippekort derfra, og har nå sendt mail om at jeg vil heve kjøpet.

Ser jeg fint klarer meg med Fortum og Grønn kontakt.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Kvikken

#36
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 20. mars 2014, klokken 11:43
Litt oppmunterende - og sannelig på tide:
http://www.transnova.no/angaende-betalingsordninger-og-tilgang-til-hurtigladestasjoner/
Anbefaler å lese brevet det lenkes til.
Nydelig :)

"De som ikke etterlever våre krav innen de fristene vi har satt vil få tilbaketrukket sine tilsagn til stasjoner som enda ikke er etablert, og vil heller ikke kunne få støtte til nye ladestasjoner i neste utlysningsrunde."

Dog skulle jeg ønske de tok den ennå et skritt videre og sa at ladere som er bygget med støtte også må tilbakeføres til kravene som ble stilt ellers vil man få krav om å tilbakebetale støtten som ble gitt. Men jeg ser at den sitter lenger inne og at det i praksis kan bli vanskelig.

Det som også er viktig er at det etableres en standard åpen betalingsløsning slik at det blir så enkelt som mulig for alle brukere. SMS betaling kan være et problem for mange som kun har jobbmobil, men det er tross alt bedre enn ingen mulighet. Håpet er dog at vi også får kortbetaling som standard etterhvert i likhet med bensinpumpene.

Kortbetaling (koster, i drift, kun per transaksjon?) + SMS betaling slik at brukeren kan velge. Så kan de ha medlemskort i tillegg, evt. med innlagt kreditt, slik som drivstoffkjedene i dag har som gir rabatterte priser etc.

Dette er dog et stort skritt i riktig retning :D

Thomas Parsli

Hvis du ser på økonomien i Ishavsveien og eierene (eierene av Ishavskraft AS) tviler jeg på at de er villige til å kaste så mye penger på problemet. Det ser egentlig ut til at de prøver å kvitte seg med deg, se høyere opp i diskusjonen).
Største eier er Troms Kraft AS, og de har nok andre ting å tenke på enn Ishavsveien...

Det er jo ikke utenkelig at Ishavsveien slår seg konkurs, en annen aktør kjøper konkursboet og friskt søker om nye penger fra Transnova. Leit for kunder og kreditorer, men relativt smertefritt for eierene.

Husk at det bare er snakk om tre hurtigladere med tilsynelatende lite bruk og en meget sterk konkurrent (Fortum).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Kvikken

Er det kun tre hurtigladere fra Ishavsveien som ikke har åpen hurtiglading? Hva er årsaken til at akkurat disse 3 er lukket?

Lars C. Krogenæs

SitatOverfor alle de ladeoperatører som tilfredsstiller kravene, beklager vi at også dere mottar dette brevet.

Tror nok ikke de er så lei sei  ;)

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

#40
Sitat fra: glennha på torsdag 20. mars 2014, klokken 13:35
Er det kun tre hurtigladere fra Ishavsveien som ikke har åpen hurtiglading? Hva er årsaken til at akkurat disse 3 er lukket?

Ishavsveien har bare 3 hurtigladere i drift.....

De har fått tilsagn om å bygge ut haugevis av flere, men det er altså bare 3 stk. de har fått til å levere strøm over tid.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Kvikken

Jeg mener å ha sett vesentlig fler enn 3 ladere merket med ishavsveien?

Vel jeg ser hvorfor man kan bli forvirret av dette:

SitatIshavsveien har et samarbeid med andre operatører av hurtigladere:
    EV Power AS
    Lyse Energi AS
    Eidsiva Nett AS

SitatIshavsveien

Svarthagsveien 1
1540 Vestby

Rygge Vest, E6, Storebaug
1521 Moss

Svinesundparken
1789 Berg i Østfold
punkter_07EV Power

Rådhusgata 10
7130 Brekstad

Trøndertaxi, Brøsetvegen 145B
7048 Trondheim

Lade Arena, Haakon VIIs gate 8-12
7041 Trondheim

NTNU, Alfred Getz vei 2
7034 Trondheim

Avinor, Lufthavnveien
7500 Stjørdal

E6 Gråmyrå
7600 Levanger

Coop Pris, Fylkesveg 4 70
7530 Meråker

Fjordgata 9
7714 Steinkjer
punkter_07Lyse Energi

Randabergveien 304
4070 Randaberg

Gamleveien 2
4315 Sandnes

Solavegen 25
4352 Kleppe
punkter_07Eidsiva Nett

Aslak Boltsgate 48
2316 Hamar

Bryggevegen 11
2821 Gjøvik

Strandpromenaden 85
2609 Lillehammer

Hamarvegen 112
2411 Elverum

svingen

Det her er jo helt genialt!
da kan man jo håpe dem får opp laderene dem har søkt om og da :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 20. mars 2014, klokken 13:37
Sitat fra: glennha på torsdag 20. mars 2014, klokken 13:35
Er det kun tre hurtigladere fra Ishavsveien som ikke har åpen hurtiglading? Hva er årsaken til at akkurat disse 3 er lukket?

Ishavsveien har bare 3 hurtigladere i drift.....

De har fått tilsagn om å bygge ut haugevis av flere, men det er altså bare 3 stk. de har fått til å levere strøm over tid.

4 vel?

Svinesundparken
Rygge
Vestby
Lillehammer (ved siden av Teslas SC)

Sistnevnte er så vidt jeg vet åpen. Det står 2 stk. CHAdeMO der (Siemens).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

Så den er fremdeles i drift :) Den står ikke nevnt på Ishavskraft sine sider, men ligger inne hos ladestasjoner.no som helt åpen.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA