Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

kjøre til Legoland

Startet av Hassan, søndag 16. mars 2014, klokken 22:49

« forrige - neste »

Kristian O

Skal sjøl kjøre Ålesund - Kristiansand langs vestlandet i sommer. Er bittelitt bekymra for turen nedover,  men lading når vi har komt fram ser heilt greit ut. Det er spesielt stykket Aurland - Kristiansand som blir litt trasig, men med ei overnatting skal det gå.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

fredag

Sitat fra: Kristian O på søndag 23. mars 2014, klokken 19:47
Tjukt med ladepunkt i Kristiansand, så det burde gå fint.

9 ladepunkter totalt i Kristiansand sentrum er ikke spesielt "tjukt". Det er ganske sjokkerende labert.

Sist jeg var i Kristiansand droppet jeg å lade der - ladepunktene var for langt unna hotellet, og passet istedet på å ha nok strøm på batteriet til å rekke tilbake til Cinderella.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Li-Ion

Har noen tips til ladeutstyr som må medbringes til Danmark (skjøteleding, overganger, adaptere etc.) for å være noenlunde forberedt...?

På forhånd takk for hjelpen :)
Teslaeier siden 2013 :)

jkirkebo

Sitat fra: Li-Ion på lørdag 05. april 2014, klokken 18:10
Har noen tips til ladeutstyr som må medbringes til Danmark (skjøteleding, overganger, adaptere etc.) for å være noenlunde forberedt...?

På forhånd takk for hjelpen :)

Ihvertfall to ting:

Type 2 kabel
Overgang fra 1-fase 16A CEE (dette er danskenes standard utestikk og finnes også i en del ladestolper).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Li-Ion

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 05. april 2014, klokken 20:45
Sitat fra: Li-Ion på lørdag 05. april 2014, klokken 18:10
Har noen tips til ladeutstyr som må medbringes til Danmark (skjøteleding, overganger, adaptere etc.) for å være noenlunde forberedt...?

På forhånd takk for hjelpen :)

Ihvertfall to ting:

Type 2 kabel
Overgang fra 1-fase 16A CEE (dette er danskenes standard utestikk og finnes også i en del ladestolper).

Takk :-)   Regner med at det er type2 i begge ender (salto) som en bør kjøpe?
Teslaeier siden 2013 :)

jkirkebo

Sitat fra: Li-Ion på lørdag 05. april 2014, klokken 21:15Takk :-)   Regner med at det er type2 i begge ender (salto) som en bør kjøpe?

Det stemmer. Kan bestilles fra Salto eller Grønn Kontakt (http://gronnkontakt.no/kjop-ladekabel). Den trenger du uansett i Norge etterhvert også.

Tror dog du også vil trenge ladekort fra Clever om den skal benyttes i Danmark, uten at jeg er noen ekspert på akkurat det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Li-Ion

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 05. april 2014, klokken 23:24
Sitat fra: Li-Ion på lørdag 05. april 2014, klokken 21:15Takk :-)   Regner med at det er type2 i begge ender (salto) som en bør kjøpe?

Det stemmer. Kan bestilles fra Salto eller Grønn Kontakt (http://gronnkontakt.no/kjop-ladekabel). Den trenger du uansett i Norge etterhvert også.

Tror dog du også vil trenge ladekort fra Clever om den skal benyttes i Danmark, uten at jeg er noen ekspert på akkurat det.
Takk igen. Bestiller Type 2 nå... :)
Teslaeier siden 2013 :)

Maartensommer

Da jeg kjørte nedover i mars hadde jeg med følgende:
- Overgang fra 1-fase 16A CEE
- Type 2 kabel
- UMC med schuko-, blått- og rødt adapter
- "schuko jordingsadapter" - jordkontakten på "DK schuko-stikk" er litt annerledes enn på norske.
- forhåndsbestilt ladekort hos Clever

Jeg brukte alt sammen ila den uken jeg var i DK. Jeg kommer nok ikke til å benytte schuko m/u "jordadapter" i DK noe mer.  Da jeg ladet i Ålborg fikk jeg alle slags feilmeldinger og UMC slo seg skikkelig vrang.

Eller er det flust av lademuligheter ellers på Jylland.  Jeg la ut info om dette på FB gruppen.

Kristiansand: Gronnkontakt.no har ladestasjon ved innkjøringen til Colorline.

Li-Ion

#38
Sitat fra: Maartensommer på søndag 06. april 2014, klokken 10:45
Da jeg kjørte nedover i mars hadde jeg med følgende:
- Overgang fra 1-fase 16A CEE
- Type 2 kabel
- UMC med schuko-, blått- og rødt adapter
- "schuko jordingsadapter" - jordkontakten på "DK schuko-stikk" er litt annerledes enn på norske.
- forhåndsbestilt ladekort hos Clever

Jeg brukte alt sammen ila den uken jeg var i DK. Jeg kommer nok ikke til å benytte schuko m/u "jordadapter" i DK noe mer.  Da jeg ladet i Ålborg fikk jeg alle slags feilmeldinger og UMC slo seg skikkelig vrang.

Eller er det flust av lademuligheter ellers på Jylland.  Jeg la ut info om dette på FB gruppen.

Kristiansand: Gronnkontakt.no har ladestasjon ved innkjøringen til Colorline.
Takk :)

Spørsmål: Jeg sjekket med hotellet vi skal bo på i Billund om jeg kunne lade der, og fikk følgende spørsmål tilbake: "Kan din elbil lades op med et almindeligt 2 stik?" Kan dette være et slik jordet stikk som ikke fungerer/passer (ref. ditt schuko jordadapter) ?
Teslaeier siden 2013 :)

Maartensommer

Sitat fra: Li-Ion på søndag 06. april 2014, klokken 10:59
Sitat fra: Maartensommer på søndag 06. april 2014, klokken 10:45
Da jeg kjørte nedover i mars hadde jeg med følgende:
- Overgang fra 1-fase 16A CEE
- Type 2 kabel
- UMC med schuko-, blått- og rødt adapter
- "schuko jordingsadapter" - jordkontakten på "DK schuko-stikk" er litt annerledes enn på norske.
- forhåndsbestilt ladekort hos Clever

Jeg brukte alt sammen ila den uken jeg var i DK. Jeg kommer nok ikke til å benytte schuko m/u "jordadapter" i DK noe mer.  Da jeg ladet i Ålborg fikk jeg alle slags feilmeldinger og UMC slo seg skikkelig vrang.

Eller er det flust av lademuligheter ellers på Jylland.  Jeg la ut info om dette på FB gruppen.

Kristiansand: Gronnkontakt.no har ladestasjon ved innkjøringen til Colorline.
Takk :)

Spørsmål: Jeg sjekket med hotellet i skal bo på i Billund om jeg kunne lade der, og fikk følgende spørsmål tilbake: "Kan din elbil lades op med et almindeligt 2 stik?" Kan dette være et slik jordet stikk som ikke fungerer/passer (ref. ditt schuko jordadapter) ?

Hvilket hotell skal du bo på? 
Ved svømmehallen i Billund (rett utenfor Hotel LEGOLAND) er det to offentlige ladeplasser (gratis), men du trenger 16A CEE overgang.  Jeg kjøpte denne på Clas Ohlson i Norge.

Clever har nevnt ovenfor meg at de har planer/ønske om å sette opp Type2 på en av parkeringsplassene til LEGOLAND.  De kunne ikke si noe om når denne eventuelt vil være på plass, men håpte på før sommeren.

Jeg tok turen til Bryggen kjøpesenter i Vejle og fylte opp batteriet på Clevers type2 stasjon der (ligger på øverste plan/taket) i parkeringsgarasjen.

Li-Ion

Sitat fra: Maartensommer på søndag 06. april 2014, klokken 11:07
Sitat fra: Li-Ion på søndag 06. april 2014, klokken 10:59
Sitat fra: Maartensommer på søndag 06. april 2014, klokken 10:45
Da jeg kjørte nedover i mars hadde jeg med følgende:
- Overgang fra 1-fase 16A CEE
- Type 2 kabel
- UMC med schuko-, blått- og rødt adapter
- "schuko jordingsadapter" - jordkontakten på "DK schuko-stikk" er litt annerledes enn på norske.
- forhåndsbestilt ladekort hos Clever

Jeg brukte alt sammen ila den uken jeg var i DK. Jeg kommer nok ikke til å benytte schuko m/u "jordadapter" i DK noe mer.  Da jeg ladet i Ålborg fikk jeg alle slags feilmeldinger og UMC slo seg skikkelig vrang.

Eller er det flust av lademuligheter ellers på Jylland.  Jeg la ut info om dette på FB gruppen.

Kristiansand: Gronnkontakt.no har ladestasjon ved innkjøringen til Colorline.
Takk :)

Spørsmål: Jeg sjekket med hotellet i skal bo på i Billund om jeg kunne lade der, og fikk følgende spørsmål tilbake: "Kan din elbil lades op med et almindeligt 2 stik?" Kan dette være et slik jordet stikk som ikke fungerer/passer (ref. ditt schuko jordadapter) ?

Hvilket hotell skal du bo på? 
Ved svømmehallen i Billund (rett utenfor Hotel LEGOLAND) er det to offentlige ladeplasser (gratis), men du trenger 16A CEE overgang.  Jeg kjøpte denne på Clas Ohlson i Norge.

Clever har nevnt ovenfor meg at de har planer/ønske om å sette opp Type2 på en av parkeringsplassene til LEGOLAND.  De kunne ikke si noe om når denne eventuelt vil være på plass, men håpte på før sommeren.

Jeg tok turen til Bryggen kjøpesenter i Vejle og fylte opp batteriet på Clevers type2 stasjon der (ligger på øverste plan/taket) i parkeringsgarasjen.
Godt tips :)  Vi skal forresten bo på Hotel Svanen i Billund...
Teslaeier siden 2013 :)

Maartensommer

Da vil jeg anbefale å sjekke svømmehallen og lade der. Kun 5 min å gå til Svanen (gå forbi svømmehallen med LEGOLAND i ryggen så kommer du til en park/sti/grusvei som tar deg forbi Hotel Propellen og vidrre til Svanen)

fredag

#42
Sitat
Clever har nevnt ovenfor meg at de har planer/ønske om å sette opp Type2 på en av parkeringsplassene til LEGOLAND.  De kunne ikke si noe om når denne eventuelt vil være på plass, men håpte på før sommeren.

E.On har 6 stk 11kW type2-uttak rett ved inngangen til Legoland.

http://www.eon.dk/e-mobility/Oversigt-over-ladepunkter/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: Maartensommer på søndag 06. april 2014, klokken 11:07
Ved svømmehallen i Billund (rett utenfor Hotel LEGOLAND) er det to offentlige ladeplasser (gratis), men du trenger 16A CEE overgang.  Jeg kjøpte denne på Clas Ohlson i Norge.

Maks 13A da?
Jeg har overganger fra 16A CEE 1-fase til rødt skjøtestikk, da får man 16A helt uproblematisk. Krever dog at man har rødt adapter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

calle

Rød 400v lademulighet på veggen ved:
Go´on Café
Dalsagervej 3
9850 Hirtshals

Kjøp ladebrikke fra e-On - CITY-Charge Card - da betaler man for broken, ikke abo.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA