Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremsene vibrerer voldsomt – bremseskivene må muligens byttes pga rust

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), søndag 16. mars 2014, klokken 21:09

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Lurer på om andre har opplevd tilsvarende, regner med sannsynligheten er størst for biler over 2 år og kjørt over 50.000km
Symptom:
For å få symptomene kreves det noen spesielle forutsetninger. Bilen må være ladet til 100% og man bør ha nedoverbakke i minst 1 km lengde mens bilen fortsatt viser 12 streker. Med disse forutsetningene er det ingen regenerering og bilen bruker utelukkende bremsene.
Kort tid etter at bilen passerte 60.000km begynte jeg å merke en forsiktig skjelving i bremsene ved forutsetning som over. I løpet av de siste 2 ukene har vibrasjonene blitt så voldsomme at hele bilen rister når jeg kjører i den første undersjøiske tunnelen. Første gang måtte jeg sjekke om hjulene var i ferd med å løsne. Har testet ulik fart, men de voldsomme vibrasjoner opptrer i hele spennet fra 40-80km/t. For øvrig har jeg ikke opplevd ubalanse i hjulene eller andre vibrasjoner fra hjulene.
Leverte bilen på merkeverksted, men de fant ingenting på hjul eller bremser som kunne forklare disse sterke vibrasjonene. Dessverre har de ingen topologi i nærheten som gjør at de kan klare å gjenskape 100% batteri og nedoverbakke på minst 1 km.
Derimot fant de at det var veldig mye rust på bremsene og anbefalte bytte i løpet av kort tid. De pusset ned rust i denne omgang, men dessverre var det ingen virkning mhp. Vibrasjonene.

Hva har jeg gjort:
Bilen er levert på service på merkeverksted ved 1. og 2. år som sammenfaller med ca 30.000km årlig kjørelengde. Bremser skal være smurt opp etc. ihht til servicespesifikasjonen og jeg har tidligere ikke mottatt noen kommentarer fra verksted mhp tilstand på bremser.
Hver uke kjører jeg minst 1 kraftig nedbremsing fra 80km -> stopp for å holde bremsene i «trim». I tillegg har jeg hver arbeidsdag en undersjøisk tunnel som starter med 2km bratt nedoverbakke hvor bremsene er det som holder farten ihht fartsgrense da det ikke er noen regenerering med fulladet batteri.

Andre som har opplevd noe tilsvarende med sin Leaf? Enten voldsomme vibrasjoner fra bremsene eller at bremsene er så rustet etter ca 2 år at de må byttes?

Mippen

Har ikke opplevd det på leaf men på golfen jeg har. Der var det bakbremsene som hadde rustet. Hvis bilen står lenge med håndbrekket på så ruster skivene slik at de får en ru overflate. Bremsene foran slipes fort ned når du kjører, men de bak tar ikke like mye som bremsene foran. Det er mest bremsekraft foran på biler. Sik at det skal mer til for å "reparere" bremseskiven bak med vanlig bremsing.

Det er ikke alltid like lett å se det på bremseskien, men hvis du kjenner på skiven med fingrene så kan du kjenne om det er noen spor som går på tvers av skiven. Hvis du kjenner det kan det være et tegn på at skiven er slitt. Det kan også være kast i skivene. Skal litt til for å få kast i skiver. Stort sett får du det hvis bremsene henger slik at de blir varme eller du bremser masse også blir de fort nedkjølt.
Fremtiden er elektrisk.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Bruker Leafen hver dag og jeg bruker aldri det elektriske håndbrekket unntatt hvis på ferjer.
Men mulig din tese om at det er bakbremsene som kan lage mest krøll holder mål da det muligens bare om morgenen etter en meget lang nedoverbakke de blir brukt(?). Naturlig at det utvikles en del varme med 2 km nedbremsing.

Mippen

Bremsene kan ruste selv om man ikke bruker håndbrekket, men syns de ruster fortere når man bruker håndbrekket mye og den står en del. Det blir uansett alltid et rustbelegg på bremsene når bilen står parkert. Skal ikke mer enn en kveld i litt regn så blir det små rustdråper på skivene. Bremsene bak er de jeg har opplevd har først takket for seg. Forbremsene har opp til 70 prosent av bremsekraften mens bakbremsen er der bare for å stabilisere bilen og hjelpe til slik at den går rett vei. Derfor ruster også bremsen bak lettere. Blir  ikke like fort varm som den foran siden de ikke tar like godt. Golfen min var 2 år og hadde gått 40.000 når jeg måtte bytte de bak og jeg bruker bremsene mye.

Men hvis du bremser mye nedover i 2 km slik at bremsene er gode og varme også kjører du ut og det regner skal ikke det mer til for at du får kast i bremsene. Det vil si at de blir ujevne og rister når du bremser. Det er ikke så lett å se på skivene men du kan kjenne det når du kjører.

Beste måten å unngå kast i skivene på når du skal kjøre i lange nedoverbakker er å bremse mest mulig med girene hvis det er en vanlig bil og på elbil bruke mest mulig regenerering. Da lader du bilen også. Bremse mest med giret altså og bremse kort og fort, for å så slippe opp bremsen igjen og trille litt til før du bremser på nytt. Da blir de ikke så varme som når du holder de inne hele tiden.

Fremtiden er elektrisk.

Kjell Leaf

Sitat fra: Finnøy på søndag 16. mars 2014, klokken 21:09
Lurer på om andre har opplevd tilsvarende, regner med sannsynligheten er størst for biler over 2 år og kjørt over 50.000km
Symptom:
For å få symptomene kreves det noen spesielle forutsetninger. Bilen må være ladet til 100% og man bør ha nedoverbakke i minst 1 km lengde mens bilen fortsatt viser 12 streker. Med disse forutsetningene er det ingen regenerering og bilen bruker utelukkende bremsene.
Kort tid etter at bilen passerte 60.000km begynte jeg å merke en forsiktig skjelving i bremsene ved forutsetning som over. I løpet av de siste 2 ukene har vibrasjonene blitt så voldsomme at hele bilen rister når jeg kjører i den første undersjøiske tunnelen. Første gang måtte jeg sjekke om hjulene var i ferd med å løsne. Har testet ulik fart, men de voldsomme vibrasjoner opptrer i hele spennet fra 40-80km/t. For øvrig har jeg ikke opplevd ubalanse i hjulene eller andre vibrasjoner fra hjulene.
Leverte bilen på merkeverksted, men de fant ingenting på hjul eller bremser som kunne forklare disse sterke vibrasjonene. Dessverre har de ingen topologi i nærheten som gjør at de kan klare å gjenskape 100% batteri og nedoverbakke på minst 1 km.
Derimot fant de at det var veldig mye rust på bremsene og anbefalte bytte i løpet av kort tid. De pusset ned rust i denne omgang, men dessverre var det ingen virkning mhp. Vibrasjonene.

Hva har jeg gjort:
Bilen er levert på service på merkeverksted ved 1. og 2. år som sammenfaller med ca 30.000km årlig kjørelengde. Bremser skal være smurt opp etc. ihht til servicespesifikasjonen og jeg har tidligere ikke mottatt noen kommentarer fra verksted mhp tilstand på bremser.
Hver uke kjører jeg minst 1 kraftig nedbremsing fra 80km -> stopp for å holde bremsene i «trim». I tillegg har jeg hver arbeidsdag en undersjøisk tunnel som starter med 2km bratt nedoverbakke hvor bremsene er det som holder farten ihht fartsgrense da det ikke er noen regenerering med fulladet batteri.

Andre som har opplevd noe tilsvarende med sin Leaf? Enten voldsomme vibrasjoner fra bremsene eller at bremsene er så rustet etter ca 2 år at de må byttes?
Hørres ut som en skjev bremseskive. Kan hende det er en bremsekloss som har hengt seg en stund.
På en BMW jeg hadde var det en liten sten som kilte seg slik at kalipperen ikke fikk sideveis bevegelse, dermed ble den ene av de to bremseklossene liggende inntil skiven. Jeg merket det ikke fordi bilen ikke bremste noe særlig men det ble veldig varmt. Fikk da store vibrasjoner i bremsene etterpå og mått bytte skiver.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA