Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pendling 100 km hver vei.

Startet av rth, lørdag 15. mars 2014, klokken 15:26

« forrige - neste »

Vind

#15
BMW i3 bør også vurderes, har noe lengre rekkevidde enn Leaf og antagelig Golf, og med Adaptiv Cruise Controll, svært god radio, gode seter som gjør den bra på langtur.

Har aldri vært under 100 km rekkevidde i vinter, og har gjort mange turer tilsvarende dette.  Ville normalt anbefalt Oslofjordtunellen for denne turen.

i3 har mindre batteri, men er også mye lettere (pga moderne byggemetoder) og bruker derfor mindre strøm.  Bilen lades da fortere opp enn alternativene.

Vi bilägare i Sverige har testet begge to og hadde følgende konklusjon:

BMW i3
När man studerar hur innovativt bmw i3 har konstruerats och med vilka material den har byggts är det nästan obegripligt att den går att köpa för ungefär samma pengar som den ålderdomliga Nissan Leaf. BMW:n är ett litet äventyr att köra med annorlunda, roliga reglage och moderna bildskärmar istället för vanliga instrument. Multimediasystemet har alla tänkbara uppkopplingsmöjligheter. Elmotorn på 170 hästkrafter ger vassa prestanda.


Nissan Leaf
Trots att Nissan Leaf bara är tre år verkar den omodern på många sätt. Lastutrymmet är opraktiskt och inredningen håller billig kvalitet. Karossen har många rostfällor. Moderna förarhjälpmedel finns inte.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Espen Hugaas Andersen

#16
Sitat fra: rth på søndag 16. mars 2014, klokken 19:43
Typisk så vil bilen stå å lade hele arbeidsdagen. Jeg vet ikke om det er mulig å nyttegjøre seg en 16A kurs via vanlig stikk, eller om det automatisk blir 10A lading uansett. På vinterstid vil det typisk være ca 8,5 timer med lading. Hvis ladingen er lineær, så skulle det bli ca 65% påfyll. Tekniske data til Golf sier 13 timers lading på vanlig stikk. Jeg er også litt forvirra av kapasitetene som oppgis. Ser det står en del om 80% og 100% lading av batteriene for Leaf. Er 12 timer 80% eller 100% lading?

Planen er å få prøvd en Leaf nå om ikke lenge. Så får vi se hva resultatet blir av det. Og så får det bli en vurdering om vi venter på Golf med varmepumpe eller om det blir en Leaf.

Ellers så må jeg takke for alle svar. De kommer godt med i vurderingen som skal gjøres.

Richard
Når det snakkes om 70 eller 80% så er det som oftest i forhold til hurtiglading. De siste prosentene tar mye lengre tid enn de første prosentene, som et resultat av hvordan kjemien i ett li-ion batteri fungerer. En annen faktor er at mange lader opp til mindre enn 100% da dette tærer mindre på batteriene, men dette har ikke stor betydning her i Norge. Det er hovedsaklig fullt oppladet batteri kombinert med høy varme som er problemet, og det siste har vi jo ikke i Norge. På sommeren er jo også rekkevidden bedre, så da kan man stoppe ladingen på 80% om man føler for å være litt snill med batteriet.

Hvis du har 16A tilgjengelig ville jeg legge opp til å dra nytte av hele 16A. Da må du kjøpe ny ladeledning. F.eks: http://www.elbilshop.no/type1.html Da får du ladet opp en Leaf eller e-Golf i løpet av arbeidsdagen.

(Det bør nevnes at det å trekke 16A på vanlig strømuttak (Schuko) er ikke anbefalt. Hvis det er Type 2 uttak eller CEE-stikk tilgjengelig bør dette heller brukes.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

rth

Jeg har helt klart begynt å se på BMW i3. Samme rekkevidde med mindre batteri er klart pluss. Det kan gjøre forskjellen på om en må stoppe for å lade underveis.

Service kostnader ser også ut til å være i favør i3. I følge forhandler koster 5 år, eller 150 000 litt under 6000. Garanti på selve bilen er 200 000, og i løpet av 5 år kommer vi nesten opp i den kjørelengden. Batteri bare 100  000, men det bekymrer meg mindre enn selve bilen. (Kanskje jeg tenker for fossilt)

i3, spekket nøkternt uten dyre felger og interiør koster likevel fort 30000 mer enn en Golf og 50 000 mer enn en Leaf, om jeg plukker de viktigste tingene fra lista. Golf og Leaf har igjen dyrere service, så forskjellen blir ikke så stor over 5 år.  Ser at det klages på  lys til Leaf, og det er også showstopper for fruen. Mangel på DAB det samme .  Tror Leaf er på vei bort som alternativ.

Vi er nok begge konservative mhp utseende, så der vinner Golf stort. Samtidig taper samme bil stort pga Møller og kundebehandling. (Personlig erfaring nylig).  Spørs om jeg ikke skal avtale en prøvekjøring av i3. Det var desverre ikke mulig å få testet ut strekningen, da bilen måtte være hos forhandler nattestid. Synd. Men jeg leser av kommentarer her på forumet at det bør gå greit det meste av året.

hma

#18
i3 er en flott elbil også, skulle gjerne hatt én selv.

Uansett hvilken elbil du måtte velge, er det svært viktig at du prøvekjører hele strekningen før du kjøper, gjerne med varmen på.

Det er viktig å ha en realistisk forventning av hva kjøretøyet skal greier å tilbakelegge av distanse, så slipper man å bli skuffet. :)

PS! Når du nå først har kommet opp i i3-prisklasse, så er det ikke langt opp til Tesla Model S med 60kWh batteripakke, med den kjører du tur-retur året rundt uten å lade, samt at den kan kjøre til Trondheim eller Bergen om du vil. Koster kr 463'800,- ;)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)


rth

I dag har vi prøvekjørt en i3. Start/Stopp var Bilia Skøyen. Til Drammen, og så R23 til Ås, med retur til Skøyen. Total kjørelengde var 12 mil. Helt normal kjøring og temp i bil. Ca 4-5 pluss ute. 2 personer i bilen.

Etter tur var det 21 km igjen på estimert rekkevidde. Dermed bør det være en god del å gå på til vårt bruk som er 90 km mellom ladingene. Vårt bruk er stort sett bare 1 person i bilen også, som vil gi enda litt bedre rekkevidde enn testen vår.

Dermed ble det skrevet kontrakt på en en i3.  Vi hadde tenkt å måtte ha active cruise og dermed oppgradert interiør. Lodge var planen. Men etter å ha sett hvordan utsillingsbilen så ut i setet med stygg farging av skinn, så ble det den samme kjedelige konklusjonen som alltid. Mørke seter er smart over tid. Bilen vi prøvde hadde std cruise, og den fungerte helt greit, så da ble det std interiør, Comfortpakke Advanced, stor skjerm, hurtiglading, Led nærlys, DAB og Harman Kardon anlegg.

Så er det bare å vente til August.  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA