Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rustne bremserotorer

Startet av bjodnes, lørdag 15. mars 2014, klokken 09:31

« forrige - neste »

TeslaSvein63

Sitat fra: Muffinman på fredag 06. juni 2014, klokken 06:47
Har opplevde svært stor forskjell i hvor mye kraft som måtte til på egen bil sammenlignet med en loaner - holdt på å låse hjulene når jeg tok ut loaneren i kjelleren på lade. Jeg ble fortalt at det faktisk var forskjeller fra bil til bil. Når det er sagt fungerer mine bremser greit, men gir ikke noen følelse av "presisjonsbremser" om man kan si det slik. I vingter hadde jeg noen ekle opplevelser med at bremsene ikke tok noe særlig de første sekundene, men det er muligens ordnet nå. Nye skiver (pga kast), nye skjold og klosser.

Hei Muffinman. Jeg er svært interresert i hvordan du opplevde bilen før du fikk byttet skivene pga kast. Hadde det noe med ubalanse i bilen under kjøring (svakt hoppende følelse ved forskjellig fart) eller risting/pumping i bremsepedalen under oppbremsing. Jeg har slik ubalanse i bilen (hoppende), men ikke noe i pedalen. Denne ristingen/hoppingen, er svak, men absolutt merkbar og iriterende ved fks 50-55km/t og 80-85km/t. Har dialogisert med Tesla om dette og hatt prøvekjøring osv. Dekkene ble tatt av og balansert på nytt. 10g forskjell på kunn ett bakdekk, noe som gjorde bedring i høy fart. Denne svake hoppingen forsvant ikke. Kan også kjenne det i rattet i nevnte farter. Teknikeren mente at det lille som jeg har er helt normalt pga brede dekk, men jeg kjøper ikke den. Kvaliteten på dekkene er jo en stor sannsynlighet, men jeg vil gjerne høre fra deg om dette. Vet du hvorfor de skiftet bremseskjold også? 

jonasdig

Fikk dette fikset på service med følgende kommentar: Parking Brake General Diagnosis. Painted. But this will happen again.

Muffinman

Sitat fra: TeslaSvein63 på fredag 06. juni 2014, klokken 10:10
Sitat fra: Muffinman på fredag 06. juni 2014, klokken 06:47
Har opplevde svært stor forskjell i hvor mye kraft som måtte til på egen bil sammenlignet med en loaner - holdt på å låse hjulene når jeg tok ut loaneren i kjelleren på lade. Jeg ble fortalt at det faktisk var forskjeller fra bil til bil. Når det er sagt fungerer mine bremser greit, men gir ikke noen følelse av "presisjonsbremser" om man kan si det slik. I vingter hadde jeg noen ekle opplevelser med at bremsene ikke tok noe særlig de første sekundene, men det er muligens ordnet nå. Nye skiver (pga kast), nye skjold og klosser.
Hei Muffinman. Jeg er svært interresert i hvordan du opplevde bilen før du fikk byttet skivene pga kast. Hadde det noe med ubalanse i bilen under kjøring (svakt hoppende følelse ved forskjellig fart) eller risting/pumping i bremsepedalen under oppbremsing. Jeg har slik ubalanse i bilen (hoppende), men ikke noe i pedalen. Denne ristingen/hoppingen, er svak, men absolutt merkbar og iriterende ved fks 50-55km/t og 80-85km/t. Har dialogisert med Tesla om dette og hatt prøvekjøring osv. Dekkene ble tatt av og balansert på nytt. 10g forskjell på kunn ett bakdekk, noe som gjorde bedring i høy fart. Denne svake hoppingen forsvant ikke. Kan også kjenne det i rattet i nevnte farter. Teknikeren mente at det lille som jeg har er helt normalt pga brede dekk, men jeg kjøper ikke den. Kvaliteten på dekkene er jo en stor sannsynlighet, men jeg vil gjerne høre fra deg om dette. Vet du hvorfor de skiftet bremseskjold også?
Kun risting i bilen ved bremsing, slik som jeg har opplevd ved noen andre anledninger når årsaken har vært kast i skivene. Det var visst noen biler som var rammet av dette. Dårlig batch fra Brembo antar jeg. Usikker på hvorfor de byttet klosser og skjold, men det var nå ihvertfall nytt. Kan kanskje være en fiks på dårlig bremseeffekt på i sørpeføre. På min bil gjenoppstod dette få minutter etter forrige bremsing og kunne kompenseres med å trykke hardere på pedalen. Skremmende når man ikke var forberedt, men udramatisk når man vet hvordan bremsene ville reagere. Lite sørpe å teste på nå, så det må bli til vinteren. Bremsepedalen synker for øvrig i bunn, og jeg har fått bekreftet at det skal være slik.

Har også hatt vibrasjoner i bilen med vinterdekkene, men det skyldes dårlig avbalansering eller lodd som falt av. Tesla avbalanserte på nytt og det ble bedre før det forverret seg. Avbalanserte selv og fant avvik på 15, 10, 10 og 5 gram og vibrasjonene var helt borte.

At det er normalt med vibrasjoner med brede dekk er selvfølgelig bare tull, om dette stemte ville det jo være en fallitterklæring i forhold til hva de leverer selv. Dessuten er jo ikke 245 spesielt bredt.

Høgis

Har erfart (fra litt eldre BMW) at det ikke er lurt å parkere med varme bremser. Kjør rolig de siste 3-4 min. før du stopper. Blir fort kast i skivene dersom man parkerer med for varme bremseskiver.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Muffinman

Hehe, husker dette var et godt råd for Biltema-skiver for lenge siden. Det er vel neppe et tema her da dette er digre skiver av "performance-merke" som knapt blir brukt. Ihvertfall skal du være bra målrettet hvis du klarer å få varme i disse skivene midtvinters. Så det er nok ikke årsaken i mitt tilfelle.

Fra min tid på MC fikk jeg råd om å være forsiktig med høyfartsnedbremsinger og fortsatt holde bremsen etter stopp. Det var visstnok ikke spesielt sunt for skivene.

Maartensommer

Sjekket mine nå. Så og si ingen rust foran, men ganske kraftig bak. Bilde fra v.bakhjul:

rklokk

Slik blir de etter fix hos Tesla...

S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

Havebigfun

Jeg synes det er bra at Tesla fixer dette- det betyr at de er enige at det ikke kan se ut slik, noe som igjen betyr at det kommer til å bli en løsning.

pej

De fikset dette for meg også, men hører nå at andre får til svar at sånn er det bare, så vet ikke om de har gått tilbake på dette.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

OleJA

Sitat fra: pej på lørdag 31. januar 2015, klokken 10:10
De fikset dette for meg også, men hører nå at andre får til svar at sånn er det bare, så vet ikke om de har gått tilbake på dette.
De har vel viktigere ting å drive med enn dette som tross alt er en kosmetisk detalj. Tror f.eks at de prioriterer bremser som knapt virker og slarkete DUer fremfor dette når det er 2+ mnd ventetid på verkstedstime.

Kim L

Hmm synes det begynner å bli mye detaljer som det ikke er fokus på,,, vet dette ikke bare er Tesla problem men kanskje man forventer seg litt mer av en bil i denne prisklassen... Venter fortsatt på min bil men blir jo tullete av å lese alle disse trådene.Håper man blir fornøyd alikevel

HåkonE

Mye detaljer er utbedret også. Mer bestemt 20 stk. per uke iflg. Elon .

Huske på at dette forumet ikke bare er for ferske eiere. De første bilene som rullet ut av samlebåndet hadde feil over snittet i følge Consumer Reports. Nå er det visst under snittet.

Alle kundene som IKKE har problemer har ikke like mange incentiver til å skrive på et forum, og enkelte her inne har tusenvis av innlegg på telleren. Da kan feil fort fremstå som et større problem enn de er. Dette er ikke unikt for Tesla. Har sett det på andre bilforum også. 

Summen av alt gjør det vanskelig å få så mye matnyttig ut av det.

frskby

Min har nå vært inne i over 3 uker for 3 pkt.

  • Rust på bremserotor (igjen). Ble malt av Tesla i våres og ser nå ikke ut i måneskinn igjen.
  • Radio som fungerer dårlig, skurrer og faller ut
  • Sensorer i baksete tror det sitter noen der selv når det ikke gjør det
BMW i3 2023-
NIO ES8 2021-
Mitsubishi i-Miew 2022-2023
Ford Mustang FE 2021-2021
MG ZS EV 2020-2021
Tesla Model X 90D 2016-2020
Tesla Model S P85 2013-2016

Krishell

Ved mindre du får tak i karbonfiber rotor vil de ruste.. stål ruster :) aluminium bell og løse skiver er det nærmeste du kommer i overkommelig pris

Teslanewbie

Sitat fra: Krishell på lørdag 31. januar 2015, klokken 22:12
Ved mindre du får tak i karbonfiber rotor vil de ruste.. stål ruster :) aluminium bell og løse skiver er det nærmeste du kommer i overkommelig pris

Hvorfor ruster ikke bremseskivene på min 4 år gamle bmw suv men de ruster på min tesla som er 10 måneder gammel ..? 
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA