Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rustne bremserotorer

Startet av bjodnes, lørdag 15. mars 2014, klokken 09:31

« forrige - neste »

Jimpec

Jeg har lakkert (malt) min egen og flere andres biler. Blir bedre enn de nye skivene som kommer på de ferskeste bilene. Blank overflate hjelper også på.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Muffinman

Jeg har også tatt tak i dette selv. Brukte hammerslagslakk, og ser det egentlig ikke som et stort problem å ta en raptus når sommerdekkene skal på hvert år om det ikke holder. Nå hører det med til historien at mine skiver foran ble byttet i mai pga. kast. De holder seg sikkert fine gjennom sommeren.

Hyperstress

Tok dette opp da jeg hadde bilen inne i Drammen i dag. Var visst tredje personen bare idag som hadde påpekt dette.
De hadde ikke noe god fiks, og det var visst bare noe en måtte leve med. Litt synd at de ikke finner på noe lurt, for det vises så innmari godt på TMS, og det vil jo være i Tesla sin egeninteresse at det ikke er en masse rustne Teslaer på veien.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Veldig synd, og det vises godt siden felgene er såpass åpne og bremsene store - proposjonene på bremser og hjul er jo faktisk en viktig del av designet på bilen.  Og da tar det seg ikke ut at det er nedgrodd av rust på en tre måneder gammel bil, jfr eksempler vi så i vinter.

pej

#79
Masse rust på hjulnavet her også. Bilen ble hentet i slutten av Mars. Det vil si at rusten har kommet på under 2 mnd. Gruer meg til saltlake i vinter. Denne bilen er helt klart ikke laget for regn eller snø...:( Til og med det faktum at det stort sett har vært sol siden jeg fikk bilen har tydeligvis ikke hjulpet heller.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Tesla-man

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 04. juni 2014, klokken 22:50
Tok dette opp da jeg hadde bilen inne i Drammen i dag. Var visst tredje personen bare idag som hadde påpekt dette.
De hadde ikke noe god fiks, og det var visst bare noe en måtte leve med. Litt synd at de ikke finner på noe lurt, for det vises så innmari godt på TMS, og det vil jo være i Tesla sin egeninteresse at det ikke er en masse rustne Teslaer på veien.

Merkelig at det er sånn forskjell.  Jeg leverfte bilen på Skøyen i dag og rust i senter av bremseskivene stod på utbedringslisten.  Ingn protester fra Service-fyren.  Spennende å se om de har ordnet det. Selvfølgelig skal det ikke være sånn.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Sense

Når jeg hadde bilen på service, slipte Tesla ned det rustne belegget og sa at det kom bedre materialer senere. (Hørt den før?)
Tror ikke de smurte på noe som helst. Så problemet kommer nok til vinteren igjen. Tenkte jeg skulle herde det selv med en eller annen sprayboks når vinterhjulene skal på.

Synes ihvertfall det var fint av Tesla å fikse det, selv om det er "brannslukking". Etter min erfaring er de gode på service-innstilling.


frskby

Jeg fikk "utbedret" dette for noen uker siden. Synes resultatet ser litt "hjemmesnekret" ut. Altfor mye sølv i malingen de har klint på. Bedre enn rust, men ikke fornøyd.
Jeg fikk beskjed om at de ville utvikle nye i nytt materiale, men det kunne ta måneder før dette ble lansert...
BMW i3 2023-
NIO ES8 2021-
Mitsubishi i-Miew 2022-2023
Ford Mustang FE 2021-2021
MG ZS EV 2020-2021
Tesla Model X 90D 2016-2020
Tesla Model S P85 2013-2016

trygvelo

Ærlig talt har jeg ikke noe tro på at Tesla kommer til å bytte bremseskiver for folk bare pga. litt overflaterust. Dette er et helt vanlig problem, men det hadde selvsagt vært fint om Tesla hadde gjort en enda bedre jobb med dette problemet. Jeg leste på TMC at skivene på Roadster var mye verre enn MS så de har tydeligvis forbedret seg en del. Optimalt sett burde det vært lakkert alu i navet med skrudde sliteflater i stål (eller enda bedre carbonkeramisk)

Havebigfun

Bremseskivene kommer fra Brembo og ikke fra Tesla- Spørs om det var den billigste varianten Tesla gikk for- analog til 19"dekkene som utleveres originalt.
Hotfixen for dette er aero-felgene :o

VigdisA

Men det skilles nok mellom rustne bremseskiver = "det bremses for lite med bremsene på en elbil" og rust innenfor der caliperene ikke når ( i senter)
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Høgis

#86
Valgte som tidligere nevnt i denne tråden å fikse dette selv. Klarte rett og slett ikke å se på rusten. Dette har haldrig vært problem på de 4 siste BMW jeg har kjøpt. Merkelig at de ikke Tesla tar tak i dette.
Valgte og børste med stålbørste før jeg gikk på med Hammerite. Dette ser fremdeles like fint ut i dag.
Legger ut bildene på nytt for de som ikke har orker og se igjennom hele tråden. Bilde med rust er tatt kun to mnd. etter at jeg overtok bilen, rusten på selve bremseflaten forsvinner jo selvfølgelig men ser (for å si det mildt) ikke pent ut utenfor selve bremse-flaten og syntes spesielt godt igjennom store åpne felger.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Havebigfun

Det må være legeringen som er feil/billig -kanskje det mangler litt krom el.
Jeg kan ikke skjønne annet enn at Brembo har løsningen i hyllene/ skuffene sine. Andre premiumbiler ruster like mye på rotorene som Tesla sine- men de bruker flere år istedenfor 2 mnd til det.
Det er rett og slett en billig løsning som dog har bra bremseegenskaper.

Høgis

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 05. juni 2014, klokken 23:09
Det må være legeringen som er feil/billig -kanskje det mangler litt krom el.
Jeg kan ikke skjønne annet enn at Brembo har løsningen i hyllene/ skuffene sine. Andre premiumbiler ruster like mye på rotorene som Tesla sine- men de bruker flere år istedenfor 2 mnd til det.
Det er rett og slett en billig løsning som dog har bra bremseegenskaper.

Sliter også med gode bremseegenskaper og lyd i bremsene i tillegg til rusten. Selv om jeg foretar noen harde oppbremsinger iblandt og har fast justert ned regenerering. Rett og slett ikke særlig fornøyd med bremsene på bilen.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Muffinman

Har opplevde svært stor forskjell i hvor mye kraft som måtte til på egen bil sammenlignet med en loaner - holdt på å låse hjulene når jeg tok ut loaneren i kjelleren på lade. Jeg ble fortalt at det faktisk var forskjeller fra bil til bil. Når det er sagt fungerer mine bremser greit, men gir ikke noen følelse av "presisjonsbremser" om man kan si det slik. I vingter hadde jeg noen ekle opplevelser med at bremsene ikke tok noe særlig de første sekundene, men det er muligens ordnet nå. Nye skiver (pga kast), nye skjold og klosser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA