Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rustne bremserotorer

Startet av bjodnes, lørdag 15. mars 2014, klokken 09:31

« forrige - neste »

bjodnes

 Var hos Tesla i Sandnes med noen småting jeg ville de skulle se på. Blant annet koppen på bremserotoren (aner ikke om det heter det, men dere skjønner sikkert hva jeg mener) Den er ikke pen. Ser ut som overflaterust. Ser her på forumet at det er noe mange har. Var en hyggelig amerikaner som tok i mot meg hos Tesla. De kjente til problemet, men hadde ingen løsning foreløpig. En eller annen gang kom nok nye tromler sa han. Jeg lurer på om noen av dere har gjort noe selv som gjør at det ser finere ut?
iOn 2012 modell
2013 model S 85

Høgis

P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Teslanewbie

Såg nettopp på naboens 4 år gamle Bmw 520d , jeg fant ikke en rustflekk på rotoren eller andre deler av hjulet !

Blir for dumt med rust på 1 år gamle biler .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Bortsett fra at bilene i Norge er langt fra ett år gamle. Men ja, alt for dårlig.

Høgis

Min er ikke 2 mnd. gammel engang med kun 3' km på teller'n og er værre enn de jeg linket til :(
Ikke vandt til sånn fra BMW. Egentlig litt rart siden det står at Brembo leverer bremser ( skiver og cal.)
Har fått bil med røde calippere og syntes det trekker mye ned med rusten, dette kommer jeg til og gjøre noe med. Evt. bytte til bedre ventilerte skiver.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

LED

Slikt er helt normalt og vanlig. Skiva er laget av stål og den ruster. Mye nå når det er salt og fuktigt. Dere blir nok nødt å takle mer rust på Teslas bremseskiver som brukes så lite.
Alternativt så får dere åpne lommeboka og handle rustfritt, eller shine dem opp igjen hver gang man legger om dekk (som jeg planlegger å gjøre).

Uansettt så spiller forøvrig fint liten rolle med litt overflaterust på en bremseskive. Dette er forbruksvare.

BMW850

På en Premium bil burde det IKKE vært sånn. På min BMW er tromlene satt inn med ett grått stoff og de ruster ikke!
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Niclas

Har lagt inn bestilling på Wurth produktet som det vises til i tråden hos tesla, enda usikkert om det lar seg importere til Europa pga at alt som kommer inn hit skal være korrekt merket og godkjent.

Men dette er ikke ukjent problemstilling og er på ingen måte unikt for Tesla.
Model S hentes 31. Mars 2014 :-)

Havebigfun

Stål ruster- man kan gjøre noe med det ettersom den komplette skipsflåten i verdenen er nettopp av rustende stål og skipene holder i mange år vha. maling.
Jeg vil tro at en pragmatisk tilnærming er å male de delene av skivene som ikke er sliteflater med hammerite sølv som både gir god rustbeskyttelse og tåler litt varme.

Tesla/ Brembo kunne pulverlakkert skivene før sliteflatene dreies av- men det koster litt ekstra- det er sikkert det BMW gjør.

Muffinman

Sitat fra: LED på lørdag 15. mars 2014, klokken 20:01
Slikt er helt normalt og vanlig. Skiva er laget av stål og den ruster. Mye nå når det er salt og fuktigt. Dere blir nok nødt å takle mer rust på Teslas bremseskiver som brukes så lite.
Alternativt så får dere åpne lommeboka og handle rustfritt, eller shine dem opp igjen hver gang man legger om dekk (som jeg planlegger å gjøre).

Uansettt så spiller forøvrig fint liten rolle med litt overflaterust på en bremseskive. Dette er forbruksvare.
Du har fått med deg at vi ikke diskuterer selve sliteflaten på skiva?

LED

Muffinman, bremseskiva di blir varm når du bremser ikke sant? Vann fordamper av. En fuktig bremseskive ruster fortere enn en tørr. Selv har jeg en kjørestil som ligner bestemors. Mine bremseskiver skifta jeg i fjor. De ser mye verre ut enn de bildene i posten lenger opp. Man må gjerne overflatebehandle dem, men sjangsen for at du blir nødt å gå over dem hvert år etter vinteren er likevel stor. Da er min mening at man kan like godt børste dem med en stålbørste for å ta det grovste og så kjøre en skånsom fiber rondell på en vinkelsliper for å få dem blanke og fine. Om det gjøres jevnlig så har du gatas peneste skiver!

Men folk får vælge sjæl  ;)

Niclas

Det er vel ikke snakk om selve skiva...
Model S hentes 31. Mars 2014 :-)

Teslanewbie

Sitat fra: LED på søndag 16. mars 2014, klokken 10:04
Muffinman, bremseskiva di blir varm når du bremser ikke sant? Vann fordamper av. En fuktig bremseskive ruster fortere enn en tørr. Selv har jeg en kjørestil som ligner bestemors. Mine bremseskiver skifta jeg i fjor. De ser mye verre ut enn de bildene i posten lenger opp. Man må gjerne overflatebehandle dem, men sjangsen for at du blir nødt å gå over dem hvert år etter vinteren er likevel stor. Da er min mening at man kan like godt børste dem med en stålbørste for å ta det grovste og så kjøre en skånsom fiber rondell på en vinkelsliper for å få dem blanke og fine. Om det gjøres jevnlig så har du gatas peneste skiver!

Men folk får vælge sjæl  ;)

Hvorfor ruster ikke naboen Bmw 520d bremseskiver og senter som han har kjørt 50000km med ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Leaf_2014

Sitat fra: Teslanewbie på søndag 16. mars 2014, klokken 10:18
Hvorfor ruster ikke naboen Bmw 520d bremseskiver og senter som han har kjørt 50000km med ?

Bremseskivene tørkes i vått vær. Dette gjør også at de biter godt selv om det er vått vær. Dette er standard selv på den billigste BMWen.

http://www.youtube.com/watch?v=VUwhCZ2duSk
Leaf 2014

Kjelli

Ser på mine to fossil biler. Ingen rust på imiev (2år gammel) eller outlander (5år gammel, ser malte/lakkerte ut). Snakker om senterhub og IKKE bremseskivene.

Om denne rusten er et problem et usikkert. Men ser at det ikke er fint når en har "åpne" felger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA