Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladefart vs kjørefart, hva er raskest?

Startet av hhartes, lørdag 15. mars 2014, klokken 09:04

« forrige - neste »

hhartes

En liten regneøvelse / tankeeksperiment: Straks man har passert Skagerak er det muligheter for å velge litt mer uøkonomiske hastigheter. Men hva får deg raskest frem og hva får deg mest komfortabelt frem?

  • Hvilken hastighet får deg teoretisk raskest 200 mil fra A til B med kun 22kW ladenettverk tilgjengelig?
  • Hvilken hastighet får deg teoretisk raskest 200 mil fra A til B med SC tilgjengelig?
  • For tilfelle 1 og 2: Hvilken hastighet er best om du også tar med subjektive faktorer (kjedelig å kjøre sakte, pauser kan brukes til sightseeing, må også kjøre sikkert osv)?

Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

Espen Hugaas Andersen

Hvis man tar utgangspunkt i:

- 81 kWh tilgjengelig
- 120 kW SC inklusive tap (fra 0-50%)
- 22 kW ladepunkt inklusive tap (fra 0-80%)

Og bruker denne tabellen (med og uten ladetap):

80 km/t: 200 Wh/km / 225 Wh/km
88 km/t: 215 Wh/km / 240 Wh/km
96 km/t: 231 Wh/km / 257 Wh/km
104 km/t: 257 Wh/km / 286 Wh/km
112 km/t: 273 Wh/km / 304 Wh/km
120 km/t: 302 Wh/km / 336 Wh/km
128 km/t: 327 Wh/km / 362 Wh/km
136 km/t: 357 Wh/km / 397 Wh/km
144 km/t: 388 Wh/km / 431 Wh/km
152 km/t: 426 Wh/km / 476 Wh/km

2000 km ved bruk av SC, starter med 100% SOC:

80 km/t: 25,00 timer kjøring, 354,4 kWh ladet = 2,95 timer ladet, 27,95 timer totalt
88 km/t: 22,72 timer kjøring, 387,8 kWh ladet = 3,23 timer ladet, 25,95 timer totalt
96 km/t: 20,83 timer kjøring, 423,3 kWh ladet = 3,53 timer ladet, 24,36 timer totalt
104 km/t: 19,23 timer kjøring, 481,1 kWh ladet = 4,01 timer ladet, 23,24 timer totalt
112 km/t: 17,86 timer kjøring, 516,7 kWh ladet = 4,31 timer ladet, 22,17 timer totalt
120 km/t: 16,67 timer kjøring, 581,1 kWh ladet = 4,84 timer ladet, 21,51 timer totalt
128 km/t: 15,63 timer kjøring, 636,7 kWh ladet = 5,31 timer ladet, 20,94 timer totalt
136 km/t: 14,71 timer kjøring, 703,3 kWh ladet = 5,86 timer ladet, 20,57 timer totalt
144 km/t: 13,89 timer kjøring, 772,2 kWh ladet = 6,44 timer ladet, 20,33 timer totalt
152 km/t: 13,16 timer kjøring, 856,7 kWh ladet = 7,14 timer ladet, 20,30 timer totalt

Intervaller lading:

80 km/t: 1. lading etter 405 km/5,06 timer, deretter hver 199 km/2,49 timer (8 ladinger a 22,1 minutter)
88 km/t: 1. lading etter 376 km/4,28 timer, deretter hver 180 km/2,05 timer (9 ladinger a 21,5 minutter)
96 km/t: 1. lading etter 350 km/3,65 timer, deretter hver 165 km/1,72 timer (10 ladinger a 21,2 minutter)
104 km/t: 1. lading etter 315 km/3,03 timer, deretter hver 153 km/1,47 timer (11 ladinger a 21,9 minutter)
112 km/t: 1. lading etter 297 km/2,65 timer, deretter hver 142 km/1,27 timer (12 ladinger a 21,6 minutter)
120 km/t: 1. lading etter 268 km/2,23 timer, deretter hver 133 km/1,11 timer (13 ladinger a 22,3 minutter)
128 km/t: 1. lading etter 248 km/1,94 timer, deretter hver 117 km/0,91 timer (15 ladinger a 21,2 minutter)
136 km/t: 1. lading etter 227 km/1,67 timer, deretter hver 111 km/0,81 timer (16 ladinger a 22,0 minutter)
144 km/t: 1. lading etter 209 km/1,45 timer, deretter hver 100 km/0,69 timer (18 ladinger a 21,5 minutter)
152 km/t: 1. lading etter 190 km/1,25 timer, deretter hver 90 km/0,60 timer (20 ladinger a 21,4 minutter)

2000 km ved bruk av 22 kW ladepunkt, starter med 100% SOC:

80 km/t: 25,00 timer kjøring, 354,4 kWh ladet = 16,11 timer ladet, 41,11 timer totalt
88 km/t: 22,72 timer kjøring, 387,8 kWh ladet = 17,63 timer ladet, 40,35 timer totalt
96 km/t: 20,83 timer kjøring, 423,3 kWh ladet = 19,24 timer ladet, 40,07 timer totalt
104 km/t: 19,23 timer kjøring, 481,1 kWh ladet = 21,87 timer ladet, 41,10 timer totalt
112 km/t: 17,86 timer kjøring, 516,7 kWh ladet = 23,49 timer ladet, 41,35 timer totalt
120 km/t: 16,67 timer kjøring, 581,1 kWh ladet = 26,41 timer ladet, 43,08 timer totalt
128 km/t: 15,63 timer kjøring, 636,7 kWh ladet = 28,94 timer ladet, 44,57 timer totalt

Intervaller lading:

80 km/t: 1. lading etter 405 km/5,06 timer, deretter hver 319 km/3,99 timer (5 ladinger a 3,22 timer)
88 km/t: 1. lading etter 376 km/4,28 timer, deretter hver 271 km/3,08 timer (6 ladinger a 2,94 timer)
96 km/t: 1. lading etter 350 km/3,65 timer, deretter hver 275 km/2,86 timer (6 ladinger a 3,21 timer)
104 km/t: 1. lading etter 315 km/3,03 timer, deretter hver 241 km/2,31 timer (7 ladinger a 3,12 timer)
112 km/t: 1. lading etter 297 km/2,65 timer, deretter hver 213 km/1,90 timer (8 ladinger a 2,94 timer)
120 km/t: 1. lading etter 268 km/2,23 timer, deretter hver 192 km/1,60 timer (9 ladinger a 2,93 timer)
128 km/t: 1. lading etter 248 km/1,94 timer, deretter hver 195 km/1,52 timer (9 ladinger a 3,22 timer)

Altså, med disse forutsetningene er den ideelle hastigheten rundt 150 km/t med SC, og rundt 95 km/t med 22 kW ladepunkter. Dette forutsetter riktignok perfekt tilgang på ladepunkter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hhartes

Har regnet litt selv, ut fra Teslas graf "range vs. constant speed." Denne slutter på 80 miles/h, så jeg har gjettet forbruk på 100 mi/h og 120 mi/h til hhv 550 og 800 wh/mi. Har gjort følgende forenklinger:


  • Forbruker 70 kWh mellom hver lading
  • SC lader med 100 kW i snitt
  • AC lader med 19 kW i snitt
  • Man bruker 12 min på parkering, tilkobling osv for hver ladestopp

Med dette har jeg fått denne grafen. Stemmer nokså bra med dine konklusjoner Espen, men kan kanskje tillate enda litt høyere hastighet med AC-lading?

Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

OddB

En tommelfingerregel kan vel være at man kan kjøre like fort som ladehastigheten på neste lader?
F.eks hvis man bare har 3,7 kW så vil det lønne seg å lusekjøre i 40 ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

hhartes

Sitat fra: OddB på lørdag 15. mars 2014, klokken 12:51
En tommelfingerregel kan vel være at man kan kjøre like fort som ladehastigheten på neste lader?
F.eks hvis man bare har 3,7 kW så vil det lønne seg å lusekjøre i 40 ?

hehe, og hvor fort anbefaler du å kjøre når man er på et strekke med superladere?
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

OddB

Sitat fra: hhartes på lørdag 15. mars 2014, klokken 13:11
Sitat fra: OddB på lørdag 15. mars 2014, klokken 12:51
En tommelfingerregel kan vel være at man kan kjøre like fort som ladehastigheten på neste lader?
F.eks hvis man bare har 3,7 kW så vil det lønne seg å lusekjøre i 40 ?

hehe, og hvor fort anbefaler du å kjøre når man er på et strekke med superladere?
Det er det vel avstanden mellom laderne som bestemmer, og toppfarten på bilen :)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Griffel

Sitat fra: hhartes på lørdag 15. mars 2014, klokken 13:11
En tommelfingerregel kan vel være at man kan kjøre like fort som ladehastigheten på neste lader?
F.eks hvis man bare har 3,7 kW så vil det lønne seg å lusekjøre i 40 ?
Dette er vel knapt en lillefinger regel.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OddB

Går det å putte inn 11k og 7,2 KW i det regnearket ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

hhartes

Her har jeg lagt inn 11 kW og 7,2 kW. Det vil si at jeg har regnet inn litt tap i laderen.

Har også interpolert/gjettet litt mer mellom siste kjente verdi (80 miles/h og oppover).

Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

Havebigfun

Dette diagrammet er meget nyttig!
Det viser at det er fint mulig å reise med 22kW lading i Norge hvor maks hastighet er begrenset.
Det illusterer også hvor kjekt det er med dobbellader i områder uten SC men med 22kW-stolper!
Sitat fra: hhartes på lørdag 15. mars 2014, klokken 15:11
Her har jeg lagt inn 11 kW og 7,2 kW. Det vil si at jeg har regnet inn litt tap i laderen.

Har også interpolert/gjettet litt mer mellom siste kjente verdi (80 miles/h og oppover).



bb

På mine langturer ønsker jeg ofte å komme raskest mulig fram. Jeg har alltid lurt på hva som er raskest; å kjøre fort og deretter lade, eller kjøre saktere og deretter lade kortere. Så lenge man har tilgang til SC så vil det nesten alltid lønne seg å kjøre så fort som mulig. Unntaket gjelder vel hvis man er i Tyskland og kjører i regnvær. Da vil forbruket skyte i taket. Og man risikerer å ikke komme fram til neste SC.

Jeg tar utgangspunkt i en måling jeg gjorde en vinter:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9277.msg172242.html#msg172242

I vedlagte bilde har jeg lagt inn 70 og 100 km/t fart. Forbruket var henholdsvis 185 og 235 Wh/km. Dette er ganske høyt og representerer nesten worst case. Med tørr vei og temperaturer over null grader blir nok forbruket mye lavere. Uten å ha kjørt en skikkelig test antar jeg at tallene ville vært ca. 160 og 190 Wh/km.

Man ser videre i regnearket at det tar 1,43 timer (ca. 1:26) å tilbakelegge 100 km, mens kjøring i 100 km tar nøyaktig en time. Differansen i forbruket blir da 5 kWh. Her forestiller jeg meg at jeg kjører 100 km i 100 km/t og deretter lader opp til det jeg ville forbrukt ved å kjøre i 70 km/t. Når det gjelder ladehastigheten så har jeg regnet med 90 % virkningsgrad på laderen. Dette er det jeg har observert fra VisibleTesla.

Skal jeg lade opp 5 kWh på 3,7 kW lader vil det ta 1,5 time. Total tid blir da 2,5 timer. Dette er ganske mye tregere enn 1,43 timer. Har man bare 3,7 kW tilgjengelig vil det lønne seg å kjøre saktere. Det samme gjelder for 7,4 kW og helt opp til og med 11 kW faktisk. Det jeg ikke har regnet med er forresten tiden det tar å stoppe bilen, finne fram kabelen og lade. Da blir det faktisk enda mer lønnsomt tidsmessig å bare holde litt lavere fart.

Jeg har inkludert 9 og 18 kW som egentlig er 11 og 22 kW, men med 13/26 A begrensning. Disse har jeg tatt med fordi vi inntil videre må forholde oss til disse tallene når vi er på tur.

Ved 18/22 kW blir det faktisk lønnsomt å kjøre fortere. Jeg prøvde å legge inn 160 og 190 Wh/km i stedet. Og da fikk jeg at det allerede ved 9 kW lader var lønnsomt å kjøre fortere. Jeg må gjøre flere forbrukstester for å finne ut hvor og når det lønner seg å kjøre fortere.

Det er vel flere scenarier som kan intreffe:
1. Det er tørt/varmt og jeg har tilgang til 22 kW/SC -> Bare kjør på
2. Det er tørt/varmt og jeg har tilgang til 3,7 kW -> Senk farten
3. Det er vått/kaldt og jeg har tilgang til 22 kW -> Å kjøre fortere kan muligens lønne seg
4. Det er vått/kaldt og jeg har tilgang til SC -> Bare kjør på
5. Det er vått/kaldt og jeg har tilgang til 3,7 kW -> Senk farten, sparer mye tid da
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Stiania79

Morsom observasjon.

Skal selv kjøre 700 km idag + imorgen (Orebro), men skal prøve å se hvor lavt ned jeg får forbruket. Er 330 km + en vei, men har heldigvis mulighet for 400v 16A 3-fas dit jeg skal så lading er null problem + topper opp på Töckfors shopping senter ved grensen til/fra med Type 2.

Målet er 180 kw/100km, men været er ikke helt på min side ser jeg. Sludder og 0 i Oslo og østover idag... kjører på 19' Nokian r2.

S
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

bb

Takk for tips.

Jeg har kopiert inn mitt første innlegg til den tråden. Jeg skal be moderator om å stenge denne.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Lars C. Krogenæs

Dette emnet er slått sammen av 2 tidligere emner, som gjalt det samme. Tydelig at flere tenker store tanker  ;)

Lars
Forum Admin
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

bb

Jeg gjorde en ny test i dag for å måle forbruket ved 80 km/t og 100 km/t.

Testløype: http://goo.gl/maps/x0bFr
Utetemperatur: 4°C
Innetemperatur: 19°C
Føre: Tørt og opphold
Dekk: Nokian Hakkapeliitta 7 piggdekk med 45 psi foran og bak
Range Mode: Off

Forbruket ved 80 og 100 km/t ble henholdsvis 181 og 208 Wh/km. Jeg la disse tallene inn i regnearket mitt. Det viser at kjøring i 80 km/t er omtrent like raskt som kjøring i 100 km/t + lading på 11 kW gitt disse vær- og temperaturforhold.

Når man en vakker dag kan lade på 22 kW vil man spare opptil 10 % tid på å kjøre i 100 km/t + lading kontra 80 km/t uten lading. Med andre ord, skal man kjøre 300 km vil det ta 3 timer og 45 minutter i 80 km/t. Og i 100 km/t + ladestopp vil det ta 3 timer og 25 minutter.

Dette er kjekt å vite når jeg skal kjøre fra Oslo til Nordkapp :) For eksempel er det 312 km fra Levanger til Mosjøen. Hvis føret er tørt vet jeg at jeg kan kjøre i fartsgrensa + litt margin i stedet for å lusekjøre 10 km/t under fartsgrensa og tro at jeg sparer tid på ladingen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA