Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i utenlandske medier

Startet av BMW850, fredag 14. mars 2014, klokken 20:09

« forrige - neste »

Cobos

Det var snakk om en prisreduksjon som akkurat gjorde at den varianten av Model 3 kom seg under grensa for å få støtte av kinesiske staten. Så ikke veldig rart at salget da går ned mens folk venter. Også vært snakk om at transport inn i landet tar tid, slik at salg nå er lenger unna fysisk fra Shanghai. Så helt udramatisk hvis ikke dette holder seg gjennom mange måneder.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Thalgar

Nådelaus artikkel om Tesla i Corona-tida, og kanskje ei forklaring på kvifor Tesla slit med dårleg kvalitet på Model Y:

""It's all a big aggravation," said plant employee Phillips. "At the same time it's hot and sweaty inside there, we're working 11-hour days and we're stressed out. It's making for real — sometimes very — tense situations inside.""

https://www.washingtonpost.com/technology/2020/06/25/tesla-plant-firings/

Model Y LR Quicksilver, 2023

HåkonE

Consumer Reports m.f. har poengtert dette med kvaliteten på flere av modellene en rekke ganger tidligere. Er vel ikke noe nytt.

Fra mediene i dag...

"Out of thirty-three major automakers brands survey, Tesla was rock bottom with 250 problems per 100 vehicles, way above an industry average of 166 seen this year, according to the annual J.D Power survey, where auto brands like Dodge and Kia topped the list.

Land Rover, a car brand that specializes in four-wheel-drive vehicles, owned by India's Tata Motors since 2008, scored second-worst performer after Tesla.


https://finance.yahoo.com/news/tesla-bottoms-popular-j-d-062552560.html

Men når man behandler sine medarbeidere som det står i artikkelen ovenfor, så blir vel resultatene deretter.


Øyvind.h

#1263
Tja Audi er helt i bunn de også. Så det er tydeligvis mulig å score elendig selv med bedre arbeidsforhold og "Premium" rykte :D
Teslas QC på fabrikken er ganske dårlig, så det er ikke overraskende at Tesla havner så dårlig for eierskap første 90 dager.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tellus


Jejl

Etter husken kjøres teslaene over 24 000 km pr år i snitt mot 15 000 km for resten av bilparken i USA. Tar undersøkelsen hensyn til det?

Øyvind.h

#1266
Nei er vel bare antall feil rapportert første 90 dager? Med Teslas QC på fabrikk måtte en forvente et slikt resultat. Siste QC gjøres på servicesenteret. Jeg måtte rette en del på 20k service på X'en. Deretter var bilen bra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Om jeg har forstått det rett er det ikke tekniske feil som gjør at Tesla havner langt bak - tvert imot.
Det er faktisk meningsløse slurvefeil i selve monteringen og lakkering. De lager gull, men tilsynelatende er det noen svært inkompetente som setter det hele sammen. Det har vært slik med Tesla hele veien. Dersom de hadde levert f.eks kvaliteten som Kia på selve monteringen ville de blåst alle konkurrentene av veien. Derfor blir det svært spennende å se hvordan dette vil utvikle seg fremover nå som Tesla etterhvert vil levere fra flere fabrikker verden rundt. Jeg innbiller meg at det er dårlige arbeidsforhold, dårlig kvalitets-kultur osv. på fabrikkene til Tesla i USA. Dårlig kvalitet på finish er forøvrig ikke noe nytt med biler produsert i USA dessverre

HåkonE

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 25. juni 2020, klokken 20:07
Tja Audi er helt i bunn de også. Så det er tydeligvis mulig å score elendig selv med bedre arbeidsforhold og "Premium" rykte :D
Teslas QC på fabrikken er ganske dårlig, så det er ikke overraskende at Tesla havner så dårlig for eierskap første 90 dager.

Blir vel litt whataboutism av at tyskere som Porsche, Mercedes eller Audi heller ikke kommer så bra ut (selv om tyskerne vinner i flere av premium-kategoriene til J.D. og ofte er på topp når bruktbilen er noen år gammel -  kanskje med unntak av Mercedes) når man stadig skaper negative overskrifter i media som følge at man leverer så dårlig kvalitet.

Tyskerne selger vel på at de har en høy opplevd premium kvalitet (tenker ikke da på digital prumpepute med 99 ulike lyder og tidsstyring, men for eks. dører som ikke høres ut som en hult blekk og et par 3watts gule halogenpærer for å lyse opp hele kupeen) og et godt utbygget serviceapparat - ikke fordi de nødvendigvis slår Japanerne på antall feil.

Men er det egentlig noe nytt? Amerikanske Consumer Reports har jo varslet dette i alle år. Jeg tror Tesla bevisst gir blaffen i både finish, kvalitetskontroll og arbeidsforhold for å spare seg til fant, og lever godt på at de har fått lov til å være alene i sitt segment, har en karismatisk leder som lover at bilen skal bli en enorm inntektskilde og en del kul tech. Og de har fått til mye. Men ikke alt.

Det eneste som overrasket meg her er ikke at Tesla evner kunststykket å slå Land Rover på bunn - og det på hjemmebane, men at det er en del andre amerikanere på topp. Men det er jo noe som heter, evig eies kun et dårlig rykte.  :-X

1000kwh

Sitat fra: HåkonE på torsdag 25. juni 2020, klokken 21:52
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 25. juni 2020, klokken 20:07
Tja Audi er helt i bunn de også. Så det er tydeligvis mulig å score elendig selv med bedre arbeidsforhold og "Premium" rykte :D
Teslas QC på fabrikken er ganske dårlig, så det er ikke overraskende at Tesla havner så dårlig for eierskap første 90 dager.

Blir vel litt whataboutism av at tyskere som Porsche, Mercedes eller Audi heller ikke kommer så bra ut (selv om tyskerne vinner i flere av premium-kategoriene til J.D. og ofte er på topp når bruktbilen er noen år gammel -  kanskje med unntak av Mercedes) når man stadig skaper negative overskrifter i media som følge at man leverer så dårlig kvalitet.

Tyskerne selger vel på at de har en høy opplevd premium kvalitet (tenker ikke da på digital prumpepute med 99 ulike lyder og tidsstyring, men for eks. dører som ikke høres ut som en hult blekk og et par 3watts gule halogenpærer for å lyse opp hele kupeen) og et godt utbygget serviceapparat - ikke fordi de nødvendigvis slår Japanerne på antall feil.

Men er det egentlig noe nytt? Amerikanske Consumer Reports har jo varslet dette i alle år. Jeg tror Tesla bevisst gir blaffen i både finish, kvalitetskontroll og arbeidsforhold for å spare seg til fant, og lever godt på at de har fått lov til å være alene i sitt segment, har en karismatisk leder som lover at bilen skal bli en enorm inntektskilde og en del kul tech. Og de har fått til mye. Men ikke alt.

Det eneste som overrasket meg her er ikke at Tesla evner kunststykket å slå Land Rover på bunn - og det på hjemmebane, men at det er en del andre amerikanere på topp. Men det er jo noe som heter, evig eies kun et dårlig rykte.  :-X
Du er virkelig på krigstokt om dagen med den ene usakligheten etter den andre ..

Øyvind.h

#1270
Det var bare en sammenligning der den ene produsenten er tysk, har stålkontroll og antatt gode arbeidsforhold (slik du satt i sammenheng med kvalitet.) og den andre er amerikansk og kjent for dårlig QC på fabrikk, noe som gir stort utslag i en slik 90 dagers første eierskap undersøkelse. Allikevel gjør Audi det ekstremt dårlig og nesten helt på bunn sammen med en produsent en forventer at gjør det dårlig.
Mercedes ligger også dårlig an i kåringen ser jeg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

HåkonE

1000kwh: Tja, min Model S måtte jeg jo faktisk bytte ut nettopp noen få svake billige halogenlys til LED for å få et minimum av belysning, og dørene etterisolerte jeg. Trådene er lange på hvordan man skal klare å få isolert en Tesla. Skal jeg begynne å liste opp? "premium" ble nevnt av noen andre her, så er det egentlig så usaklig med en litt spisset tolkning av begrepet basert på eget kjøretøy og lett tilgjengelig informasjon? Javel.

(Artig observasjon er for øvrig at 100% av svar jeg har fått av deg på Elbilforum så langt går utelukkende på person fremfor topic. Spurte deg på PM om det var noe du ville ta opp, men fikk jo aldri noe svar.   :) )

Øyvind: Neida, ikke alle konkurrenter ligger på topp. Slik er det jo gjerne med lister. :laugh: Porsche, Audi og BMW på topp av flere av underkategoriene for premium-biler, og på topp i en rekke andre undersøkelser med lengre varighet.

Uansett, det hjelper jo ikke Tesla stort at ikke alle konkurrentene sitter på en samlet 1.plass.

Og når vi først er inne på kvalitet og Tesla i utenlandske medier, så er de i hardt vær om dagen:

SitatOn June 8th, Musk sent an email to employees extolling them to increase Model Y production speed while reducing defects. His concern appears warranted in light of the growing number of reports of widespread build quality problems.

https://seekingalpha.com/article/4355293-tesla-quality-issues-and-soft-demand-plague-model-y-rollout

SitatTesla faces class action lawsuit over Model 3 paint issues in cold weather

https://electrek.co/2020/06/05/tesla-faces-class-action-lawsuit-model-3-paint-issues-cold-weather/

SitatTesla is facing a tempest of negative media reports on initial deliveries of the Model Y.

https://www.forbes.com/sites/brookecrothers/2020/06/21/media-signals-tesla-model-y-quality-issues/

SitatThe forums are flooded with new buyers reporting issues with their new Model Y, refusing deliveries, and in some cases, Tesla proactively canceling deliveries due to issues.

https://electrek.co/2020/06/16/tesla-model-y-quality-issues/

1000kwh

#1272
Sitat fra: HåkonE på torsdag 25. juni 2020, klokken 22:46
1000kwh: Tja, min Model S måtte jeg jo faktisk bytte ut nettopp noen få svake billige halogenlys til LED for å få et minimum av belysning, og dørene etterisolerte jeg. Trådene er lange på hvordan man skal klare å få isolert en Tesla. Skal jeg begynne å liste opp? "premium" ble nevnt av noen andre her, så er det egentlig så usaklig med en litt spisset tolkning av begrepet basert på eget kjøretøy og lett tilgjengelig informasjon? Javel.

(Artig observasjon er for øvrig at 100% av svar jeg har fått av deg på Elbilforum så langt går utelukkende på person fremfor topic. Spurte deg på PM om det var noe du ville ta opp, men fikk jo aldri noe svar.   :) )

Øyvind: Neida, ikke alle konkurrenter ligger på topp. Slik er det jo gjerne med lister. :laugh: Porsche, Audi og BMW på topp av flere av underkategoriene for premium-biler, og på topp i en rekke andre undersøkelser med lengre varighet.

Uansett, det hjelper jo ikke Tesla stort at ikke alle konkurrentene sitter på en samlet 1.plass.

Og når vi først er inne på kvalitet og Tesla i utenlandske medier, så er de i hardt vær om dagen:

SitatOn June 8th, Musk sent an email to employees extolling them to increase Model Y production speed while reducing defects. His concern appears warranted in light of the growing number of reports of widespread build quality problems.

https://seekingalpha.com/article/4355293-tesla-quality-issues-and-soft-demand-plague-model-y-rollout

SitatTesla faces class action lawsuit over Model 3 paint issues in cold weather

https://electrek.co/2020/06/05/tesla-faces-class-action-lawsuit-model-3-paint-issues-cold-weather/

SitatTesla is facing a tempest of negative media reports on initial deliveries of the Model Y.

https://www.forbes.com/sites/brookecrothers/2020/06/21/media-signals-tesla-model-y-quality-issues/

SitatThe forums are flooded with new buyers reporting issues with their new Model Y, refusing deliveries, and in some cases, Tesla proactively canceling deliveries due to issues.

https://electrek.co/2020/06/16/tesla-model-y-quality-issues/
Ikke vanskelig å finne slike artikler om verdens mest omtalte (og for mange eneste) elbilmerke. Du har jo en svartmalingsagenda gående (flere har prøvd det samme før deg) og du forsøker gjerne å ta på det «personangrep»-krenken for mer legitimitet :)

Man kan jo lure på om kvaliteten virkelig er så dårlig når Tesla selger klart flest elbiler og ikke ser ut til å miste grepet om kundene?

Jeg har selv hatt en VAG-bil og jeg mener helt klart at disse har en opplevd god kvalitet (bedre enn Tesla), men når man når 100k km så ramler ting fra hverandre. I så måte tror jeg Teslas biler kommer til å vare lengre, da de er enklere bygd og har vesentlig mer fremtidsrettet tech.

Edit: må jo bare legge til at det er komisk hvor dårlig det 10 år gamle bilmerket Tesla gjør det, men Audi som har produsert biler i 100 år knapt gjør det bedre  :o

HåkonE

Dette er det første innlegget ditt der du argumenterer for topic og ikke meg. Legitimt eller ikke, det er en flott utvikling. Kudos.  :+1:

Tesla kjemper om kundene innenfor 2% av bilmarkedet (2019), og kun Model 3 vinner sitt segment (som ikke har noen naturlige konkurrenter). Tesla er også fortsatt de eneste som har et skikkelig godt ladenettverk. Litt usikker på om det egentlig er et tungtveiende argument for at kvaliteten er så bra når uavhengige organisasjoner stadig kommer med advarsler eller dårlig statistikk.

En Tesla er ikke noe enklere bygget enn en annen elbil. Og hvorfor skulle "fremtidsrettet tech" være et argument for kvalitet? Om noe, tar det gjerne flere iterasjoner av ny teknologi før man oppnår like god holdbarhet som eldre teknologi. Når man ser videoer på nettet der Tesla-mekanikere forteller om tak på Model X som er limt sammen ved å kaste litt lim sammen på platene, gummiforinger som løsner etc. og kvalitetskontrollen jf. J.D. og Consumer Reports er fullstendig fraværende, så kan man jo undres om det egentlig tenkt mye på langsiktig holdbarhet.

Audi gjør det nok en del bedre, selv om tyskerne sjeldent vinner slike undersøkelser. Audi er på topp 3 i flere av premium-kategoriene til J.D. og vinner i andre undersøkelser som ser på bruktbiler etter flere år (jf. TÜV). Men utfordringen til en del av bilprodusentene er at de har en stor modell-park, slik at sorte får trekker ned hele merket ettersom for eks. J.D. sin oppsummering ikke tar hensyn til volum.

Counterpointer

Sitat fra: HåkonE på fredag 26. juni 2020, klokken 19:59
Audi gjør det nok en del bedre,
En hel plass bedre, det er fastslått flere ganger, men da kommer du med whatsboutism om andre kåringer....... Det svir tydeligvis.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA