Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i utenlandske medier

Startet av BMW850, fredag 14. mars 2014, klokken 20:09

« forrige - neste »

Amoss

Under Q3 Q&A svarte Elon på ett spørsmål om hvorvidt de vurderte å selge batterier/drivverk til andre bilprodusenter med:
Sitat
It would be consistent with the mission of Tesla to help other car companies with electric vehicles on the battery and powertrain front, possibly on other fronts. So it's something we're open to. As a lot of people know, we open-sourced our patents so that those would not serve as an obstacle to the adoption of electric vehicles or solar power or stationary storage. And we're definitely open to supplying batteries and powertrains and perhaps other things to other car companies

Nå ser det også ut som om Fiat/Chrysler vurderer å ta ham på ordet:
https://www.teslarati.com/tesla-batteries-drivetrain-supply-fiat-chrysler
SitatManley did respond to a follow-up inquiry about whether Fiat-Chrysler will be open to purchasing an all-electric platform from Tesla. According to the CEO, a large-scale electrification initiative will indeed happen especially if FCA's merger with the PSA Group would go through. For this to happen, Fiat-Chrysler will need a valuable ally that is well-versed with electric vehicle technology. That ally will be Tesla.

"It would be wrong of me to say no," Manley said, adding that batteries and drivetrains will likely be among the components that FCA will be purchasing from Tesla. The CEO also highlighted the possibility of the company buying a "skateboard" platform from the electric car maker, which it would then tune for its various brands.
Model S 85D

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

SurSnasen

Sitat fra: JorEl på onsdag 06. november 2019, klokken 11:40
AP and safety. AutoPilot og sikkerhet ;)
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-study-autopilot-safety-results/

Hm, så i løpet av ca ett år (eller godt i underkant siden majoriteten av Model 3-eiere har hatt bilen i godt under ett år) så har altså 28% av eierne hatt episoder hvor autopiloten har avverget farlig situasjon/kollisjon? Er disse sjåførene svært lite oppmerksomme selv i trafikken, eller magneter på farlige situasjoner?

Det kunne vært interessant å se en statistikk på hvor mange som årlig, gjennom egen oppmerksomhet i trafikken, avverger farlige situasjoner. Eller hatt en nyanse i denne undersøkelsen hvor man kunne fått vite hvor mange av de situasjonene som visstnok Model 3 avverget, som sjåførene selv var klar over og avverget/kunne avverget.

Og hva gikk disse situasjonene ut på? Var det en fantombremsing? Var det unnamanøver som bilen foretok? Var det reell bremsing? Etc.

Sikkerhetssystemer har absolutt noe for seg. Men sikkerhetssystemer stort sett som Model 3 (og øvrige Teslaer) finner man jo på de fleste bilmodeller for tiden. Hva er resultatene for andre bilprodusenters biler?

OhmPaPa

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 06. november 2019, klokken 13:33
Hm, så i løpet av ca ett år (eller godt i underkant siden majoriteten av Model 3-eiere har hatt bilen i godt under ett år) så har altså 28% av eierne hatt episoder hvor autopiloten har avverget farlig situasjon/kollisjon? Er disse sjåførene svært lite oppmerksomme selv i trafikken, eller magneter på farlige situasjoner?

I løpet av det siste året har min TMX to ganger bråbremset og avverget kollisjon. I begge tilfeller var min hjerne begynt å oppfatte at noe var galt - men bilen bremset før jeg kom så langt.

Så sjåførene er ikke "svært lite oppmerksomme" men systemene i bilene reagerer kjappere enn vi mennesker avogtil klarer.

Jeg håper at min reaksjon også hadde avverget disse potensielle ulykkene - men det er veldig fint å ha en bil som er så dyktig på dette.

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 06. november 2019, klokken 13:33
Det kunne vært interessant å se en statistikk på hvor mange som årlig, gjennom egen oppmerksomhet i trafikken, avverger farlige situasjoner. Eller hatt en nyanse i denne undersøkelsen hvor man kunne fått vite hvor mange av de situasjonene som visstnok Model 3 avverget, som sjåførene selv var klar over og avverget/kunne avverget.

Jeg vil tro at de fleste sjåfører av og til må reagere for å unngå å bli påkjørt av tullinger i trafikken.

Men disse to tingene du ber om statistikk på er jo ikke gjennomførbart. Hvordan skulle det fungere i praksis? Scanning av hjernene til alle sjåfører?  :D

Thomas Parsli

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 06. november 2019, klokken 13:33
Sikkerhetssystemer har absolutt noe for seg. Men sikkerhetssystemer stort sett som Model 3 (og øvrige Teslaer) finner man jo på de fleste bilmodeller for tiden.

Mener du det? -At de har datakraften og det nevralt nettverket Tesla leverer som standard på sine biler?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3


Amoss

TCT har vist også fått i det minste *en* norsk bestilling:

https://www.teslarati.com/tesla-cybertruck-gets-high-profile-order-from-norwegian-justice-minister/
Sitat
Tesla Cybertruck gets high-profile order from Norwegian Justice Minister

The Tesla Cybertruck continues to attract more and more fans, with the market now warming up to its otherwise polarizing, futuristic design. The vehicle has received orders from a number of high-profile individuals, though a recent reservation may be one of the vehicle's most impressive yet. In a recent Facebook post, the Norwegian Justice Minister announced that he has personally placed an order for the Cybertruck.
Model S 85D

BMW850

Min første tanke når jeg leste dette er at Tesla kan fikse dette lett. Batteribanker og solcellepanel. Ref Hawaii og Australia.  :+1:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

turfsurf

Sitat fra: BMW850 på søndag 22. desember 2019, klokken 10:33
Min første tanke når jeg leste dette er at Tesla kan fikse dette lett.
Fikse hva?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


jcnorway

Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA