Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel for fransk 22kW ladenettverk

Startet av hhartes, fredag 14. mars 2014, klokken 18:33

« forrige - neste »

hhartes

I Frankrike har de et stort nettverk av 22kW ladestasjoner. Dette nettverket er mye tettere enn det Teslas kommende SCs, og kan være nyttig om man er turist og kjører langt innad i en region - og ikke fra storby til storby. Problemet er at de har en annen pluggstandard (shocking): http://www.plugincars.com/free-charging-renaults-new-leader-128394.html

Via elbilhjelpen.no har jeg fått tilbud om å kjøpe ladekabel som passer TMS. Problemet er prislappen og det at bruken nok blir minimal etter langturen jeg er i ferd med å legge ut på nå (25/3 - 5/8). De skal ha €499 + frakt for den. Artikkelnummer er 200.CS3C1T24 og du kan søke her: http://www.scame.com/catalogo.aspx?UserID=EN

Hvis det er noen her som ser for seg at de kan tenke seg å kjøpe brukt eller leie kabelen for en periode etter min reise, så send meg gjerne en PM. Hvis det er sjans for at jeg kan få igjen noen av pengene, øker sjansene for kjøp.

Om det ikke ender opp med kjøp, så kan dette være et tips for andre.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

Harlex

Interessant..... Forstår jeg det slik at dette nettverket i utgangspunktet er beregnet og betalt av Renault?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

rene

Kjøper den for halv pris når du er tilbake igjen. Skal ikke til Frankrike før neste år.

hhartes

Så langt har jeg ikke kommet, utenom det som står i artikkel. Har funnet type 2 ladepunkter i Gruissan (åpner senest til sommeren), Montpellier, Avignon og Lyon, samt et rød industristikk i Tautavel (alle iflg chargemap.com). Med den stive prisen på kabel, så  regner jeg med å få det beste ut av disse stedene, i tillegg til 220V lading ved overnatting.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

Rav4_EV

Dette er samme pluggstandard. Iec 62196-2. Dette er en type 3 til type 2 kabel.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

AndersinOslo

Sitat fra: hhartes på fredag 14. mars 2014, klokken 18:33
I Frankrike har de et stort nettverk av 22kW ladestasjoner. Dette nettverket er mye tettere enn det Teslas kommende SCs, og kan være nyttig om man er turist og kjører langt innad i en region - og ikke fra storby til storby. Problemet er at de har en annen pluggstandard (shocking): http://www.plugincars.com/free-charging-renaults-new-leader-128394.html

Via elbilhjelpen.no har jeg fått tilbud om å kjøpe ladekabel som passer TMS. Problemet er prislappen og det at bruken nok blir minimal etter langturen jeg er i ferd med å legge ut på nå (25/3 - 5/8). De skal ha €499 + frakt for den. Artikkelnummer er 200.CS3C1T24 og du kan søke her: http://www.scame.com/catalogo.aspx?UserID=EN

Hvis det er noen her som ser for seg at de kan tenke seg å kjøpe brukt eller leie kabelen for en periode etter min reise, så send meg gjerne en PM. Hvis det er sjans for at jeg kan få igjen noen av pengene, øker sjansene for kjøp.

Om det ikke ender opp med kjøp, så kan dette være et tips for andre.

Hvis du beholder den, så vil du nok kunne leie den ut for 750,- pr uke. Blir ikke noe levebrød akkurat, men du får nok tilbake investeringen.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Jan42

Har en Fransk kabel til utleie hvis noen er interessert. Fransk løsning til type 2.
Dette er en standard kabel til Renault Zoe som er kresen på Norsk nett og er for tiden ikke i bruk.

Chlangum

Er det slik på alle type 3/type 2, 22kW ladeplasser i Frankrike? Hva med Ikea sine som står oppført på Uppladding.nu?
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

hhartes

Sitat fra: Chlangum på mandag 24. mars 2014, klokken 18:32
Er det slik på alle type 3/type 2, 22kW ladeplasser i Frankrike? Hva med Ikea sine som står oppført på Uppladding.nu?

IKEA ser ut til å ha Type 2: http://chargemap.com/points/details/ikea-odysseum
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

fredag

Jeg kjøpte min franske type3c til type2 ladekabel fra Acar på Fornebu for 2500kr. Acar parallelimporterer Renault Zoe fra Frankrike til Norge, og sitter da igjen med slike type3c kabler til overs, som de vanligvis bare sender i retur tilbake til Frankrike.

Denne kabelen koster vanligvis minst 380 euro i Frankrike og Tyskland.

Så var det Italia: Noen som har erfaring med å lade Tesla på italienske "tipo 3A" ladekontakter? Funker det greit? Jeg forstår det slik at man må ha en type3a til type2 kabel, og at det ikke er lov å benytte overgang fra tipo 3A til schuko.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: hhartes på fredag 14. mars 2014, klokken 18:33
Via elbilhjelpen.no har jeg fått tilbud om å kjøpe ladekabel som passer TMS. Problemet er prislappen og det at bruken nok blir minimal etter langturen jeg er i ferd med å legge ut på nå (25/3 - 5/8). De skal ha €499 + frakt for den. Artikkelnummer er 200.CS3C1T24 og du kan søke her: http://www.scame.com/catalogo.aspx?UserID=EN

e-station.it selger 32A Type 3C-kabler til franske ladestasjoner for €305:

http://www.e-station-store.it/cavi-di-ricarica/cavo-per-ricaricare-veicolo-elettrico-presa-tipo-2-lato-veicolo-spina-tipo-3c-lato-stazione-400v-32a.html
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Chlangum

Sitat fra: fredag på fredag 28. mars 2014, klokken 17:24
Sitat fra: hhartes på fredag 14. mars 2014, klokken 18:33
Via elbilhjelpen.no har jeg fått tilbud om å kjøpe ladekabel som passer TMS. Problemet er prislappen og det at bruken nok blir minimal etter langturen jeg er i ferd med å legge ut på nå (25/3 - 5/8). De skal ha €499 + frakt for den. Artikkelnummer er 200.CS3C1T24 og du kan søke her: http://www.scame.com/catalogo.aspx?UserID=EN

e-station.it selger 32A Type 3C-kabler til franske ladestasjoner for €305:

http://www.e-station-store.it/cavi-di-ricarica/cavo-per-ricaricare-veicolo-elettrico-presa-tipo-2-lato-veicolo-spina-tipo-3c-lato-stazione-400v-32a.html

Ingen som har funne en overgang/adapter fra denne til vanlig type 2 kabel da?
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

fredag

#12
Sitat fra: Chlangum på søndag 30. mars 2014, klokken 03:27
Ingen som har funne en overgang/adapter fra denne til vanlig type 2 kabel da?

Det er ikke lov med overgang. Av samme grunn som at det ikke er lov med type2-skjøtekabler. Kabelen skal gå rett fra ladestasjonen til bilen.

Type3c-kabelen er jo forsåvidt overgang i seg selv, med type3c-plugg til ladestasjonen i den ene enden, og type2-plugg til bilen i den andre enden.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Chlangum

Sitat fra: fredag på søndag 30. mars 2014, klokken 10:04
Sitat fra: Chlangum på søndag 30. mars 2014, klokken 03:27
Ingen som har funne en overgang/adapter fra denne til vanlig type 2 kabel da?

Det er ikke lov med overgang. Av samme grunn som at det ikke er lov med type2-skjøtekabler. Kabelen skal gå rett fra ladestasjonen til bilen.

Type3c-kabelen er jo forsåvidt overgang i seg selv, med type3c-plugg til ladestasjonen i den ene enden, og type2-plugg til bilen i den andre enden.

Ah, kipt.

Så for meg at man kunne sette på et adapter på den allerede innkjøpte type 2 - type 2 kabelen. Litt på samme måte som man plugger adaptere på UMC kabelen til bilen. Så hadde man sluppe å gått til innkjøp av enda en kabel.

Jaja, kanskje man skal vente med Frankrike turen til superladerene er skikkelig utbredt i Europa c",)
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

navelso

Sitat fra: fredag på fredag 28. mars 2014, klokken 17:24
Sitat fra: hhartes på fredag 14. mars 2014, klokken 18:33
Via elbilhjelpen.no har jeg fått tilbud om å kjøpe ladekabel som passer TMS. Problemet er prislappen og det at bruken nok blir minimal etter langturen jeg er i ferd med å legge ut på nå (25/3 - 5/8). De skal ha €499 + frakt for den. Artikkelnummer er 200.CS3C1T24 og du kan søke her: http://www.scame.com/catalogo.aspx?UserID=EN

e-station.it selger 32A Type 3C-kabler til franske ladestasjoner for €305:

http://www.e-station-store.it/cavi-di-ricarica/cavo-per-ricaricare-veicolo-elettrico-presa-tipo-2-lato-veicolo-spina-tipo-3c-lato-stazione-400v-32a.html


Elbilsenter Fornebu har skrudd prisen opp til 4000,- på denne kabelen. Sendte mail til de, forklaringen var at det var en misforståelse som hadde medført at de hadde solgt de billigere før.


Bestilte derfor heller fra e-station store som også har en "EU-butikk" på engelsk med opplegg for leveranse til Norge:


http://www.e-station-store.com/en/type-2-electric-vehicle-charging-cords/35-type-2-to-type-3c-32a-400v.html


Da ble det ikke tax (blir vel moms sannsynligvis), og prisen havnet på EUR 345 med frakt. Med evt moms blir det fortsatt billigere enn elbilsenteret, litt over 3500,- med gebyr antar jeg.


Fortsatt mye penger for en kabel jeg egentlig trenger bare et par uker. Kommer til å leie ut denne for en anstendig penge etter turen som foregår i juli for å dekke inn noe av kostnaden. Evt selge kabelen.
Elektrifisert:
USA Leaf 2012
S85 levert 22. mai 2014 - solgt august 2016
S70D facelift sept 2016 - S75D og uncork. Til salgs
Model 3 køplass reservert og avbestilt
S100D inventory kjøpt juni 2019
Rabattlink: http://ts.la/olav3716

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA