Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Div ladespørsmål om leaf

Startet av Tai, fredag 14. mars 2014, klokken 01:14

« forrige - neste »

Tai

Beklager på forhånd om disse spørsmålene er godt dekket allerede. 

I vårt borettslaget lader vi vår tesla på samme kurs som en leaf.  Siden det er en 16a kurs har vi avtalte ladetidspunkt.  I kveld overlappet se med den konsekvens at hele garasjeannlegget ble slått ut.  Det tok meg en time,  mye juksing og masse flaks for å få på kursen igjen.  For å bedre forstå og kommer til en bedre avtale med leaf eieren,   har jeg etpar spørsmål.

Kan en leaf forhånds programmere start eller stopp tidspunkt for lading?

Hvis et eller flere lys blinker blått,  lader bilen da?  Kan det blinke blått hvis lading er avsluttet og kabelen fremdeles står i veggen?

Hva er ladetiden fra tom til full på en 16 A kurs og lader den med 16 eller 10 A?

Håper det går greit at jeg presset meg om  på forumet her,  og at spørsmålene ikke er for dumme  :)

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

TorC

Sp 1: Kan en leaf forhånds programmere start eller stopp tidspunkt for lading?

Svar: Nja. Det er mulig å legge inn tidspunkt den skal være ferdigladet. +/- litt tid.  Og det er mulig å starte lading via en app.

Sp 2: Hvis et eller flere lys blinker blått,  lader bilen da?  Kan det blinke blått hvis lading er avsluttet og kabelen fremdeles står i veggen?

Svar: Når en av de blå lysene blinker lader bilen. To faste blå lys + en blinkende betyr 2/3 fullt, og lader. 3 faste blå lys = fulladet. 3 blå lys = fulladet, men disse slukker etter 15 minutter. Ingen lys = ingen lading.

Sp 3:
Hva er ladetiden fra tom til full på en 16 A kurs og lader den med 16 eller 10 A?

Svar: Dette er ren matematikk: på en 2011/2012 LEAF lader den på 3300 watt sånn circa. For å gi god margin kan man regne med at LEAF tar 21 000 warr. Altså 21 000 watt/t delt på 3300 watt dvs 6,6 timer. Men det er med maks lading. Med en 10 amp kladd vil bilen bare klare 10x220v = 2200 watt (altså 21 000w/t / 2200watt = ca 9,5 time.).

For å unngå trøbbel vil jeg anbefale at dere kjøper dere noen "timere", og avtaler når dere kan lade.

Jeg synes det er prisverdig at du som Tesla-eier forsøker å imøtekomme Leaf-eiere, men sannheten er at Leafer har kort rekkevidde, og dermed ugunstig ladetid. Den beste løsningen tror jeg at dere avtaler tidspunkter for lading. Hvis dere begge har en "timer" slipper dere å daglig slite med "krangling". En timer satt i på 4 timers intervaller bør jo dekke begges behov?

Det finnes sikkert masse fine løsninger som kan gi Leafen fullading, og deretter Teslaen lading, men det koster nok mer enn det begge bilene koster...


Og dine spørsmål er ikke dumme! :-) Vi Leaf-eiere er veldig glade for spørsmål fra Tesla-eiere! :-)

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

BE

#2
Du kan legge inn både start- og stopptid i timeren på Leaf. Da vil den ikke lade utenom disse tidene.

Den medfølgende ladekabelen lader bare på 10 Ampere.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

fws

#3
Ja, Leaf har ladetimer. Originalladeren er på 10A, og bruker opptil 12timer (0-100%) for å lade. Men vanligvis er ikke batteriet tomt, så mellom 4-8 timer er nok normalen. Hvis ladetimeren er på, blinker ladelysene i rekkefølge. Altså lys nr. 1, lys nr. 2 og så lys nr. 3 (dette går i lupe).   

Edit: Det jeg snakker om over er når ladetimeren er på men bilen ikke lader.
Nissan Leaf 2018

knnygar

Sitat fra: Tai på fredag 14. mars 2014, klokken 01:14
Hvis et eller flere lys blinker blått,  lader bilen da?  Kan det blinke blått hvis lading er avsluttet og kabelen fremdeles står i veggen?


Blå lys:
1 blinkande: 0-33% lading
1 fast - 1 blinkande: 33-66% lading
2 faste - 1 blinkande: 66%-fullt
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

offpist

Jeg ville vurdert å sette en fast fysisk timer på hver ladestolpe.
Enten i DIN form, om det er plass til det. Eller en slik som man setter inn i kontakten.

På den måten kan du være sikker på at ikke begge bilene lader samtidig og du tar strømmen til hele garasjen igjen. Da setter dere bare bilene til å lade når de får strøm og ferdig med det.

For å korte ned ladetiden på Leaf`n kan du kanskje vurdere å kjøpe en 16A ladekabel.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Tai

Tusen takk for gode og utfyllende svar, det hjelper å ha litt kunnskap om bilen som naboen har når man skal lade sammen.  Det er noe merkelig med det, siden jeg har en Tesla er jeg usikker på hvilken mottagelse jeg kan forvente meg i møte med andre elbil eiere. Slik jeg ser det er vi i samme båt og har samme motiver. Hvordan båten ser ut og hvor fort den går er egentlig ikke viktig :).

Har tatt en prat med naboen min og har avtalt ladetidspunkt. Han har behov for større rekkevidde enn meg. Så vi skal forsøke samme planen en gang til. Nå er det helg så om noe skulle skje er det ikke så farlig om jeg ikke kommer i seng til 12 ;). Vi kommer også muligens til å bytte apper til bilene, på den måten kan vi starte lading når den andre er full eller ikke trenger mer. Det kombinert med en sms hvis en skulle trenge strøm tror jeg vil holde i massevis frem til styret har fått ordnet opp i lademulighetene. Forhåpentligvis tar det ikke mer enn 1-2 måneder. Godt naboskap og sunn fornuft er alt som skal til :)

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

cra

Sitat fra: Tai på fredag 14. mars 2014, klokken 21:34
Godt naboskap og sunn fornuft er alt som skal til :)

Helt klart! En kommer langt med å være hyggelig. Ikke dumt å "bytte app" slik at man kan hjelpes ad ift. start av lading, etc. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

MindViruz

Billigste løsning er å sette ladetimeren på leaf til å lade mellom kl XX:XX og XX:XX. Kan ikke det samme gjøres på Tesla?

Ha gjerne 10 minutter "hviletid" for kursen, så unngår dere at tiden blir overlappet noen minutter.

Tai

Merkelig nok kan man kun sette startpunkt for lading på teslaen.


Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

tho

Hvis du kjører visible tesla på en PC kan du starte/stoppe lading på gitte tidspunkt.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Tai

Ahhh,  set visste jeg ikke.  Tusen takk for den :)

"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Arha

Hva med å dele på tilgjengelig effekt ved å skru ned ladestrømmen?  Med f.eks. Charge amps-kabel kan Leaf lades på 6A, og på Tesla kan vel ladestrømmen stilles inn.  På denne måten kan begge lade når som helst uten fare for å sprenge sikringer.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

MindViruz

Da får leafen kun bruke 6a. Halvparten av kursen tilsier 8a, eller halvparten av tiden på 16a.

Men fortsatt en god idè, dersom det blir nok ladetid/strøm på den måten.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Men ChargeAmps kabelen (og andre tilsvarende) gir mulighet for full 16A lading på Leafen som reduserer ladetiden betraktelig. Uten lademulighet på 16A ville jeg måtte brukt fossilbilen mye mer....

Ellers lykke til Tai, du viser såpass mye vilje til å ha et godt "elbilsamliv" at du fortjener at dette går bra  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA