Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan man lade Leafen ved å taue den?

Startet av Erik N, torsdag 13. mars 2014, klokken 13:28

« forrige - neste »

Erik N

Har inge planer på at gjøre dette, men er bare nykjerrig...

Hvis man setter bilen i drive, og tauer den etter en annen bil veldigt langsamt, blir ikke det samme sak som at rulle nedfor en bakke? Bilen kan ju ikke vite hvis det er gravitasjonen eller tau-linen som drar...

Då kan man lade med opp til 30 kW (det er ju så langt re-gen viser på energy-information-displayen) ute i gokk, bare man har tillgang til en fossilbil..?
Nesten hurtiglading, en time joyride med en kamrat oppe på hytten så har man 100% SOC?

BE

Det ligger en gammel video på Youtube hvor de gjør akkurat dette, så det er nok mulig, men neppe anbefalt. Som du sier blir det som å renne i en lang nedoverbakke.

Uansett så blir det en grisedyr lading, det koster mange liter drivstoff å lade slikt. Ikke bare skal du trekke 1.6 tonn, men du skal "bremse"/lade med 30 kW på toppen. 30 kW er faktisk noe mer enn 40 hk, og alt dette må da den som sleper overvinne med fossilmotoren.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Vind

..det er jo en gammel vits i el bil miljøet:

SitatOm man tauer en el bil med en annen el bil, så kan den bakerste regenrere, frem til den første er tom, så bytter man rekkefølge, og fortsetter slik til man er fremme   ;D
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Erik N

hehe, jeg søkte på forumet men glømte sjekke youtube... Indeed, det fanns en video hvis noen er intressert...  Dessutom tauer de der i veldigt høy fart, og sier at han fikk 50 km på 10 minutter, alltså omtrent fast-DC.

Grisedyrt... Blir nog ikke mye dyrere enn 150 kr sms-hurtiglading. Det borde vel dra ca 24kWh*1.10 for full tank.. En liter bensin har ca 10-20 kWh (eller noe lignende?), med 25% utnyttningsgrad... Alltså trenger vi ca 10 liter bensin, 150 kr for full tank på leafen...  Men naturligtvis dumt at ladepengerne går til oljeindustrien.

Kanskje vi får se i framtiden, når vi har autonome biler som kobler seg sammen i lange road-trains, et "lok" som drar lengst fram og man kan då få alternativet at lade medans man kjører hvis man ønsker.. :)


http://www.youtube.com/watch?v=5Sujv90PLLY

Erik N

Sitat fra: Vind på torsdag 13. mars 2014, klokken 14:19
..det er jo en gammel vits i el bil miljøet:

SitatOm man tauer en el bil med en annen el bil, så kan den bakerste regenrere, frem til den første er tom, så bytter man rekkefølge, og fortsetter slik til man er fremme   ;D

hahahahah glimrande! :)

Jeg kanskje skulle montere en vindmølle på taket også..? Desto høyare hastighet jeg kjører i, desto mer lader jeg batteriet!

fws

Jeg mener å huske at det lar seg gjøre når bilen er i "normal" modus, men så fort bilen har gått i "kan ikke kjøre lenger" modus, så kan man heller ikke sette bilen i "D". Så da er det ikke mulig å generere strøm lenger.
Dere må gjerne rette meg på denne litt diffuse forklaringen.
Nissan Leaf 2018

olaover1

Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

Griffel

Sitat fra: Erik N på torsdag 13. mars 2014, klokken 14:29
Jeg kanskje skulle montere en vindmølle på taket også..? Desto høyare hastighet jeg kjører i, desto mer lader jeg batteriet!
Mye enklere med en dynamo på hjulet eller kanske en på hvert hjul så kan en selge 3/4 deler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: olaover1 på torsdag 13. mars 2014, klokken 16:28
Ser jo rimelig greit ut dette da :)
http://www.youtube.com/watch?v=5Sujv90PLLY
Det virker nok, men litt av miljøaspektet og argument for avgiftsfritak ser ut til å forsvinne.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TB

Ref. andre tråder på forumet har alle produsentar advart mot denne typen lading.

Årsaken er truleg at "bakken" kan vere svært lang, og svært "bratt" ved at det blir slepa i høg fart. Komponentar for motorstyring og likeretting kan ta skade, dei er neppe laga for denne typen bruk over tid.

Så lenge som fart og avstand blir tilpassa er det neppe nokon fare. Den største faren vil vere annan trafikk, det kan lett oppså uhell ved slep. Dermed dekkar produsentar seg inn ved og ikkje tilrå slep på generelt grunnlag.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA