Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2.håndsverdi e-Golf

Startet av e-Golf, torsdag 13. mars 2014, klokken 09:08

« forrige - neste »

e-Golf

Hei, først og fremst er jeg klar over at varmepumpe er diskutert i en annen tråd her inne.
Jeg starter denne for å spekulere i restverdi og salgbarhet på en e-Golf uten varmepumpe kontra en som er levert med.
Jeg leste i VG at biler med varmepumpe produserer fra og med september.
Det betyr at vi skal selge 2014 modeller i samme marked om noen år.

På en annen side så kommer det muligens elbiler med lengre rekkevidde, men jeg vil anta at disse vil være så nye når jeg skal selge e-Golfen min, at de appelerer til en annen kjøpergruppe en min brukte?

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10146119
Tesla model Y Performance Hvit/sort- reservert mars 19 - utlevert juni 2022
Tesla model 3 reservert 1/4-16 -lev mars 19 - solgt okt 20

Marita

Dette er et godt spørsmål, det er også et spørsmål om ikke forhandler burde informert om dette før kontrakt ble undertegnet. Det kan vel strengt tatt kalles tilbakeholdelse av opplysninger så lenge importør og forhandlere tydeligvis hele tiden har vært klar over dette ? Noen som har spurt forhandler hvordan de stiller seg til heving av kontrakten ?

Lars C. Krogenæs

For fossilbiler er det vel ikke vanlig at forhandler forteller så mye om funksjoner som kommer på neste års modell, når du tidlig på året bestiller årets modell? Blir jo temmelig likt.....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Marita

Mja... Jeg har lest at Møller vurderte å vente med import av E-Golf til varmepumpe var på plass, så de har jo selv tydeligvis ansett det som en mangel uten at det har blitt fortalt potensielle kjøpere. Hvis det stemmer som enkelte medier skriver at forskjellen i rekkevidde er opptil 20% på vinterstid er det relativt betydelig. E-Golf står i såfall langt tilbake for sine konkurrenter i3 og Leaf....

lightningii

Tror utslaget blir minimalt, jeg tror det er kun spesielt interesserte som henger seg opp i det. Nå har Leaf vært noen år på markedet, det er helt sikkert blitt gjort noen forbedringer på den modellen man får i dag vs de første.
Jeg er ikke spesielt interessert, å har dermed ingen clue over hva forskjellene er.  Tror ikke folk flest henger seg opp i det. Nå er det slik at VP på E-Golf  ikke innebærer modell endring, men en forbedring. Det kommer garantert flere forbedringer,  men sånn er det på alle nye biler.

Thomas Parsli

Varmepumper er normalt minst effektive når rekkevidden på elbiler er kortest -de kaldeste månedene i året.

Jeg synes derfor verdien av varmepumpe er overdrevet, hvis man ikke har et helt spesielt bruksmønster.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

e-Golf

Noen som har forespurt leveringstid til Norge på e-Golfen med varmepumpe?
Jeg vurderer å utsette min levering, bare litt uvisst hvor lenge det da vil drøye?

Tesla model Y Performance Hvit/sort- reservert mars 19 - utlevert juni 2022
Tesla model 3 reservert 1/4-16 -lev mars 19 - solgt okt 20

mihkku

Midten av Desember er det jeg har fått vite.

lightningii

Står her at tilgjengelig for produksjon fra slutten av aug,
Om det vil si tilgjengelig for bestilling fra slutten av aug, så snakker vi vel mot desember, er det derimot tilgjegelig på biler som går i produksjon i slutten av aug, så snakker vi vel okt..
http://elbil.no/elbiler/1247-vi-har-provekjort-volkswagen-e-golf

Råde

Som veldig mange andre er jeg forbanna over importørens manglende åpenhet om varmepumpe. Det lukter smålig og pengegriskt. For meg er ikke problemet rekkevidde, men spørsmål om bruktverdi. Satt meg derfor ned og regnet på hva det ville koste å vente.

Har nå en bensinbil som vi måtte kjørt med frem til levering av e-Golf med VP. Alt inkl (drivstoff, veiavgift og kostnad av varmepumpe) betyr ca 13.500 i ekstra utgift frem til levering med vårt bruk.

Spørsmålet er da hvor mye lavere e-Golf uten VP vil ligge enn en med etter 3-5 år. Jeg er usikker på om det er særlig mer enn 20.000,-, gitt et allerede markant verdifall.

Personlig har jeg kommet til at jeg tar den kostnaden. Det virkelige problemet dukker opp hvis Møller-beistet plutselig setter varmepumpe som standard fra 2015-modellen (produksjonsuke 37). Eller enda verre, putter inn oppgraderte batterier som man kan lese om et annet sted her inne...
e-Golf | X75D

e-Golf

Jeg har forespurt selger om leveringstid på en versjon med varmepumpe, han skulle ta det videre til importøren og få noe synsing derfra.

Det har blitt sagt fra de hold, at produksjon av biler med varmepumper starter i uke 22. Kommer tilbake med importørens tilbakemelding når denne foreligger.

Noen andre som har fått noe fra sin leverandør?

Tesla model Y Performance Hvit/sort- reservert mars 19 - utlevert juni 2022
Tesla model 3 reservert 1/4-16 -lev mars 19 - solgt okt 20

afo

Dette er jeg veldig interessert i å vite også! Hvordan blir det mtp. kontrakten som allerede er underskrevet da? Går det ann å legge på utstyr/bestillingsdato osv helt til man får bekreftelse på at bilen er i produksjon?

Sonus

Sitat fra: afo på mandag 17. mars 2014, klokken 15:39
Dette er jeg veldig interessert i å vite også! Hvordan blir det mtp. kontrakten som allerede er underskrevet da? Går det ann å legge på utstyr/bestillingsdato osv helt til man får bekreftelse på at bilen er i produksjon?

Slik jeg har forstått det kan man gjøre endringer helt til bilen er bekreftet for produskjon av fabrikken. Jeg endret farge i dag fra Limestone til Tungsten. Det jeg har fått vite er at ingen av bilene vil bli bekreftet før i April, så kanskje bare kanskje vil vi kunne få lagt til varmepumpe på introbilene. Selger fortalte meg at det ikke var noe problem om vi ville bytte til senere levering med varmepumpe, da solgte han bare vår bil til noen andre og satt en ny ordre for oss. Var visst mange som ventet og som var interessert i å hoppe forover i køen.

helgolf

Har skjønt at i Norge vil ikke biler med varmepumpe komme i produksjon før uke 37. Noen som har hørt noe annet? Hørt noe mer i forhold til utlandet Østerrike?  . Så noen omtaler fra England som virker som varmepumpe er tilgjengelig fra juni
 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA