Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

De fem største norske byene på ett døgn med Tesla

Startet av Saxooo, onsdag 12. mars 2014, klokken 16:36

« forrige - neste »

Saxooo

Vi planlegger et stunt hvor vi skal se om vi kan besøke alle de fem største norske byene med elbil på ett døgn. I og med at jeg ikke har erfaring med Tesla, skulle jeg gjerne hatt noen råd fra dere tesla-eiere.

Første utfordring er å frakte bilen fra Trondheim til Bergen der testen skal starte. Med Valdresflya stengt, antar jeg at jeg må innom Superchargerne både på Dombås, Gol og Aurland for å komme fram?

Den andre utfordringen er om vi kommer de 340 km fra Bergen til Lyngdal i 2 grader og med vinterdekk uten å lade annet enn evt. på de to fergestrekningene. Må jeg skru av varmeapparatet? Bilen vil være toppladet i Bergen.

Den tredje er strekningen Brokelandsheia til Lillehammer. Er det sjanse å klare 394 km? Hvor lenge må jeg lade med Superchargeren for å nå tilnærmet maks batteri på fornuftig tid. Og hvis det ikke går, hvor lenge må jeg regne med å lade i Oslo på Type 2 lader for å nå fram til Lillehammer?

Og til slutt: Holder det med 20 min lading i Lillehammer for å komme fram til Dombås, og 20 min lading i Dombås for å komme fram til Trondheim når batteriet er kjørt så godt som tomt før Lillehammer?

Alle innspill tas imot med stor takk  :)

arnkl

Sitat fra: Saxooo på onsdag 12. mars 2014, klokken 16:36
Vi planlegger et stunt hvor vi skal se om vi kan besøke alle de fem største norske byene med elbil på ett døgn. I og med at jeg ikke har erfaring med Tesla, skulle jeg gjerne hatt noen råd fra dere tesla-eiere.

Eg trur ikkje det er så mange som les denne delen av elbilforum. Hadde du posta dette under forumet for Model S hadde du nok fått mange svar frå folk med mykje langkøyring bak seg. Sjølv har eg berre hatt Model S i tre veker og ikkje køyrt så langt at eg har nytta superlading, men eg har fulgt med på forumet ei tid så eg skal prøve å svare så godt eg kan.

Sitat
Første utfordring er å frakte bilen fra Trondheim til Bergen der testen skal starte. Med Valdresflya stengt, antar jeg at jeg må innom Superchargerne både på Dombås, Gol og Aurland for å komme fram?

Frå Lillehammer kan du køyre via Dokka og Filefjell til Aurland. Det er berre 270 km og burde gå uten problem, sjølv om det er ein del kupert terreng.

Sitat
Den andre utfordringen er om vi kommer de 340 km fra Bergen til Lyngdal i 2 grader og med vinterdekk uten å lade annet enn evt. på de to fergestrekningene. Må jeg skru av varmeapparatet? Bilen vil være toppladet i Bergen.

På ferjene får du ikkje lada. Men 340 km på Vestlandet om våren bør gå uten problem. Tesla i Stavanger/Sandnes har dessutan ein 22kW ladar som de kan bruke om det skulle knipe på.

Sitat
Den tredje er strekningen Brokelandsheia til Lillehammer. Er det sjanse å klare 394 km? Hvor lenge må jeg lade med Superchargeren for å nå tilnærmet maks batteri på fornuftig tid. Og hvis det ikke går, hvor lenge må jeg regne med å lade i Oslo på Type 2 lader for å nå fram til Lillehammer?

På tørre vegar i plussgrader er over 40 mil mogeleg, om ein ikkje gassar på for mykje på motorvegane. Men ved våt vegbane så kan nok denne strekninga framkalle rekkeviddeangst. Men ein halv til ein time på ein 22kW ladar i Oslo vil løyse det.

Sitat
Og til slutt: Holder det med 20 min lading i Lillehammer for å komme fram til Dombås, og 20 min lading i Dombås for å komme fram til Trondheim når batteriet er kjørt så godt som tomt før Lillehammer?

20 minutt på Lillehammer skal halde til Dombås. Du må nok lade litt lenger på Dombås for å nå Trondheim.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Saxooo

Tusen takk for innspillene. Jeg tok dem med videre inn på hovedforumet til Tesla S

Fjaegtne

Sitat fra: arnkl på onsdag 12. mars 2014, klokken 23:54
Sitat fra: Saxooo på onsdag 12. mars 2014, klokken 16:36
Vi planlegger et stunt hvor vi skal se om vi kan besøke alle de fem største norske byene med elbil på ett døgn. I og med at jeg ikke har erfaring med Tesla, skulle jeg gjerne hatt noen råd fra dere tesla-eiere.

Eg trur ikkje det er så mange som les denne delen av elbilforum. Hadde du posta dette under forumet for Model S hadde du nok fått mange svar frå folk med mykje langkøyring bak seg. Sjølv har eg berre hatt Model S i tre veker og ikkje køyrt så langt at eg har nytta superlading, men eg har fulgt med på forumet ei tid så eg skal prøve å svare så godt eg kan.

Sitat
Første utfordring er å frakte bilen fra Trondheim til Bergen der testen skal starte. Med Valdresflya stengt, antar jeg at jeg må innom Superchargerne både på Dombås, Gol og Aurland for å komme fram?

Frå Lillehammer kan du køyre via Dokka og Filefjell til Aurland. Det er berre 270 km og burde gå uten problem, sjølv om det er ein del kupert terreng.

Sitat
Den andre utfordringen er om vi kommer de 340 km fra Bergen til Lyngdal i 2 grader og med vinterdekk uten å lade annet enn evt. på de to fergestrekningene. Må jeg skru av varmeapparatet? Bilen vil være toppladet i Bergen.

På ferjene får du ikkje lada. Men 340 km på Vestlandet om våren bør gå uten problem. Tesla i Stavanger/Sandnes har dessutan ein 22kW ladar som de kan bruke om det skulle knipe på.

Sitat
Den tredje er strekningen Brokelandsheia til Lillehammer. Er det sjanse å klare 394 km? Hvor lenge må jeg lade med Superchargeren for å nå tilnærmet maks batteri på fornuftig tid. Og hvis det ikke går, hvor lenge må jeg regne med å lade i Oslo på Type 2 lader for å nå fram til Lillehammer?

På tørre vegar i plussgrader er over 40 mil mogeleg, om ein ikkje gassar på for mykje på motorvegane. Men ved våt vegbane så kan nok denne strekninga framkalle rekkeviddeangst. Men ein halv til ein time på ein 22kW ladar i Oslo vil løyse det.

Hos Sønnico AS har vi fire stykk 22kW type 2 ladere, hvorav en er utstyrt med fastmontert kabel for Tesla. Adressen er Harald Gøsmannsvei 9. Du bør nok lade ca. 1 time på denne da du bruker en god del strøm på veien opp til Lillehammer. Det er en del stigning, spesielt opp til Minnesund som trekker mye strøm. Jeg har kjørt de ulike strekningene selv og er enig med forrige innlegg. Hvis du ønsker en rask lading i Bergen så har Sønnico AS også en 22kW lader der som kan brukes. Ligger inne på ladekartet.

Sitat
Og til slutt: Holder det med 20 min lading i Lillehammer for å komme fram til Dombås, og 20 min lading i Dombås for å komme fram til Trondheim når batteriet er kjørt så godt som tomt før Lillehammer?

20 minutt på Lillehammer skal halde til Dombås. Du må nok lade litt lenger på Dombås for å nå Trondheim.
[/quote]
Signatur Model S P85+, Signaturrød med alt utstyr.

Chlangum

Jeg kjørte Lyngdal-Bergen (Askøy) i slutten februar på en lading
Gikk uten problemer. Fylte 100% i Lyngdal.

Det var mye regn på strekket opp til Stavanger os energiforbruket var urovekkende. Reduserte hastigheten til ca 10 kmh under når jeg var alene på veien og slapp biler forbi ved enhver anledning.

Ca 5-7 grader celsius.

Turen inkluderte også en par timers middagsbesøk hos foreldre før jeg kjørte siste milen hjem.

Bildet er tatt ved hjemkomst rett før lading ble startet.
Som du ser så kjørte jeg totalt den turen 376 km.

Rangemode på og 18 graders temperatur i bilen.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA