Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

lade via stikkontakten til ovnen?

Startet av Hassan, mandag 10. mars 2014, klokken 17:12

« forrige - neste »

Hassan

Her kommer sikkert et dumt spørsmål men siden jeg ikke har peil så spør jeg :) Kan man lade via en Hurtigladerkabel til tesla s ved å plugge den inn i stikkontakten til ovnen?
Tesla model S 85 Eier siden mars 2014

Hyperstress

Ja, hvis du har en overgang til adapter som du får med bilen. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hassan

Hmm kult, følger det med? Eller koster det en formue?Kan de ha slike overganger på biltema eller clas?
Tesla model S 85 Eier siden mars 2014

Leif1

Du må godsnakke med jkirkebo her på forumet. Han fikser alle tenkelige variasjoner av overganger.
Konvertitt fra S til X

Hassan

Kult  ;D,,,da skal jeg jommen be til Kirke mo :)håper han leser innlegget mitt hvis ikke får jeg finne han på medlemslista :)takk for god tips :):-)
Tesla model S 85 Eier siden mars 2014

sn0le

Hurtiglading blir det ikke akkurat.
Komfyrkurser er ofte 20-25A.
Med adapter fra komfyrkontakt og til blå 3-pins industrikontakt gjør at du kan lade med 20-25A istedenfor 13A på vanlig Schuko-kontakt.
Så inntil dobbelt så rask lading vil man kunne få, men synes ikke det kvalifiserer til hurtiglading. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

#6
Sitat fra: Hassan på mandag 10. mars 2014, klokken 17:40
Kult  ;D,,,da skal jeg jommen be til Kirke mo :)håper han leser innlegget mitt hvis ikke får jeg finne han på medlemslista :)takk for god tips :):-)

Jeg leser alt ;)

Du finner mer info om det komplette adaptersettet her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8587.0.html

Alt selges også løst for den som ønsker det.

Sitat fra: sn0le på mandag 10. mars 2014, klokken 18:16
Hurtiglading blir det ikke akkurat.
Komfyrkurser er ofte 20-25A.
Med adapter fra komfyrkontakt og til blå 3-pins industrikontakt gjør at du kan lade med 20-25A istedenfor 13A på vanlig Schuko-kontakt.
Så inntil dobbelt så rask lading vil man kunne få, men synes ikke det kvalifiserer til hurtiglading. :)

Hurtiglading er det ikke nei, men 25A er fort det som skal til for å klare å fullade over natten utenfor en campinghytte, rorbu eller lignende. Regner med å bruke den muligheten en god del på Nordkapp-turen til sommeren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hassan

Men hva anbefaler du sjef :) jeg mener de sa på tesla at jeg ville få med den blå ladekabelen. Kan jeg da kjøpe en adapter av deg til å sette den inn i stikkontakta på ovnen?  Hva vil det koste?
Tesla model S 85 Eier siden mars 2014

Longice

Må bare spørre, har du tenkt å plugge ut og inn komfyren hver gang du skal lade teslaen?

cairnz

Sitat fra: Longice på mandag 10. mars 2014, klokken 22:33
Må bare spørre, har du tenkt å plugge ut og inn komfyren hver gang du skal lade teslaen?
Det er neppe noe man bruker til komfyren hjemme, men si at du leier en liten campinghytte hvor det står en 20A-sikring på komfyren som er i hytta.

Hvis du har valget mellom å lade på 13A i 10 timer, kontra 20A i 10 timer, og spenningen er 230V i begge uttakene, er forskjellen i watt 1610.

Gitt 10 timers lading (og sett bort fra ladetap) gir dette deg 16100Wh ekstra, eller cirka 16.1 kWh, eller omregnet i typical range: 80,5 km ekstra lading i løpet av de ti timene.

Da er det kanskje verdt å ha den overgangskabelen - så kan man reise godt over fem timer tidligere (16100Wh / 2990 W = 5,38h) hvis det var rekkevidden det stod på.

Elbilist

jkirkebo

Sitat fra: Hassan på mandag 10. mars 2014, klokken 21:17
Men hva anbefaler du sjef :) jeg mener de sa på tesla at jeg ville få med den blå ladekabelen. Kan jeg da kjøpe en adapter av deg til å sette den inn i stikkontakta på ovnen?  Hva vil det koste?

Du trenger nok en skjøteldning også, siden bilen antageligvis står mer enn 5m fra komfyruttaket? Prisen kommer an på lengden du trenger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hassan

Ovnen min står rett ved kjøkkenvinduet og jeg tenkte å koble kabelen rett ut fra vinduet og inn i tesla.no utenfor, det er snakk om 3-4 meter :)
Tesla model S 85 Eier siden mars 2014

ebbrey

#12
Sitat fra: Hassan på mandag 10. mars 2014, klokken 23:39
Ovnen min står rett ved kjøkkenvinduet og jeg tenkte å koble kabelen rett ut fra vinduet og inn i tesla.no utenfor, det er snakk om 3-4 meter :)

Kjøp heller litt lengde av han, så har du til de gangene du ikke kan rygge inntil stekeovnen. Kjøpte selv en kabel og diverse adaptere som passer. Kjekt å ha.

(feks en skjøteledning som passer rett i det blå adapteret, også en overgang derifra til komfyrstikk.)
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Hassan

Takk det høres veldig bra ut, skal gjøre det så snart jeg får min Tesla :)
Tesla model S 85 Eier siden mars 2014

Bjørn

Denne kontakten er egentlig genial å ha m seg på tur... Alle hjem har en slik, og veldig mange er sikret m 25A, Og det er jo også det største uttaket som er i vanlige hjem..
Så skal du på besøk til svigermor, bestemor Jensine i Lofoten el på rorbu-ferie.. Så har du full tank på ei drøy natt, og en god frokost.. :)
Og, har du en god skjøteledning, og er litt vill og gal kan du tynne 2-3 Amp ekstra av sikringen uten at den slår ut/ryker.. (Og griffel kommer snart m pekefingeren nå)  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA