Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jordfeilvern klasse B (RCCB-B) - krav eller bør brukes til elbil kursen?

Startet av sigurdi, mandag 10. mars 2014, klokken 00:36

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Griffel på torsdag 01. september 2016, klokken 00:11
Sitat fra: Rio på torsdag 01. september 2016, klokken 00:01
Som en malapropos: Kjenner du elsystemer i Storbritannia?
Jeg kjenner jo til sikringen i støpsel og at en kun sikrer L men ringmating har jeg ikke hørt om. Det blir jo en variant av parallellkobling.

Ja, å bruke en sikring på N er strengt, strengt forbudt!

Støpslene i Storbritannia har rektangulære pinner (god kontaktflate), men de gamle var runde, og brukes fremdeles i f. eks. Sør Afrika. Man ser mye rart.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Electrix

Sitat fra: Rio på torsdag 01. september 2016, klokken 00:01
Sitat fra: Griffel på onsdag 31. august 2016, klokken 23:49
Ny anlegg krever kombiauomat eller jordfeilbryter på hver kurs, så skal det legges opp ny kurs for lading blir det en egen jordfeilbryter for den. Men vil du forbedre et gammelt anlegg med en felles jordfeilbryter, kan en jo erstatte en gammel type A med en ny B.

Takk. Og takk for de tidligere innleggene også.
Selv om det er lov vil jeg virkelig ikke anbefale en felles jordfeilbryter på et helt anlegg. Dersom du får en eller annen feil så risikerer du at hele installasjonen blir spenningsløs. Spesielt risikabelt med utekontakter, men også overspenning i nettet kan føre til at små overspenningsvern i kontakter eller inne i el-utstyr leder overspenningen til jord som igjen slår ut hele installasjonen. Ikke morsomt om du er bortreist flere uker og kommer hjem til en fryser med et fullt fungerende økosystem, eller et hus med bunnfryste toaletter og rør...

Vi hadde en slik installasjon på hytta, noe som ikke var helt uvanlig en periode da kravene om jordfeilbryter var nye og jordfeilbrytere dyre, men etter at den to ganger løste ut uten noen på hytta, siste gang med nattefrost og 6 grader innetemperatur ble det renovering av sikringsskapet og jordfeilautomater.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA