Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

BjørnSH

Jeg nettopp kjøpt meg en 94ah, Marathon edition, 2018 (reg: 28.11.2018). Prøvekjørte den på dagen i går og slo til i dag. MEN, jeg glemte å sjekke om det var LED-lys. Det står ingenting om LED-lys i annonsen.... Jeg antar at dette følger med i denne pakken? Går vel som en Fully charged? Noen som kan bekrefte / avkrefte?

koltor

Sitat fra: BjørnSH på fredag 29. november 2019, klokken 00:22
Jeg nettopp kjøpt meg en 94ah, Marathon edition, 2018 (reg: 28.11.2018). Prøvekjørte den på dagen i går og slo til i dag. MEN, jeg glemte å sjekke om det var LED-lys. Det står ingenting om LED-lys i annonsen.... Jeg antar at dette følger med i denne pakken? Går vel som en Fully charged? Noen som kan bekrefte / avkrefte?

2017 Maraton var Fully Charged, så det er ikke urimelig å anta at 2018 er det også.
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

Ingeniøren

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 28. november 2019, klokken 16:28
Jeg får krype til korset. Hadde en 94ah som byttebil for min 120ah et par dager. Bedre bil på alle måter, untatt rekkevidde. Friskere bil, mer lettkjørt, og med lavere forbruk på tilsvarende kjøring. For meg understreker det at kjørelengde får for stort fokus. De få turene jeg langkjører, kunne jeg klart meg utmerket med den mindre versjonen. Men, tydelig at "hjernevaskingen" virker. Rekkevidde, rekkevidde blir liksom mantraet det måles etter. Når økt rekkevidde betyr økning i vekt, så burde vekt gis langt større betydning. Tydelig at BMW i3 har krysset en grense med sin vektøkning...
Ser det samme på el-mini diskusjonen. "Håpløs gammeldags" menes det. P.g.a. 94Ah batteriet. Men, kanskje mini nettopp prioriterer kjøreegenskaper og lavere vekt for å oppnå det?

Enig. Som nevnt noen ganger var jeg slett ikke fornøyd med hvordan 120 Ah'n kjørte, så da ble det ingen ny i3 på meg, men en annen bil. Kan jo ikke nedgradere kjøreegenskapen for å få litt lenge rekkevidde. Mulig en S hadde kjørt slik jeg ville men den hadde de ikke inne og prisen var en helt annen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electric cars in Norway


Budor

Sitat fra: koltor på fredag 29. november 2019, klokken 08:45
Sitat fra: BjørnSH på fredag 29. november 2019, klokken 00:22
Jeg nettopp kjøpt meg en 94ah, Marathon edition, 2018 (reg: 28.11.2018). Prøvekjørte den på dagen i går og slo til i dag. MEN, jeg glemte å sjekke om det var LED-lys. Det står ingenting om LED-lys i annonsen.... Jeg antar at dette følger med i denne pakken? Går vel som en Fully charged? Noen som kan bekrefte / avkrefte?

2017 Maraton var Fully Charged, så det er ikke urimelig å anta at 2018 er det også.
Har 2018 Marahon Edition og den har LED-lys. Modellen er godt utstyrt og mangler vel bare AppleCarplay (tillegg).
Greit fornøyd med bilen med unntak av App, adaptiv cruisecontroll (som er direkte farlig i enkelte situasjoner) samt vindusspylere som er for svake i hastigheter over 50 km/t.
XC40 Recharge P8 levert 4.desember 2020
i3 Marathon edition - okt 2018
2014 Volvo xc60 (polestar optimert) SOLGT
2012 Volvo c30 (solgt og byttet til i3)

moonbuggy

#3335
Sitat fra: moonbuggy på søndag 27. oktober 2019, klokken 20:22

Jeg har nå kjørt rundt med ratttrekket fra Thansen noen uker. I påvente av "utstyr" fra Kina har jeg koblet ratttrekket direkte til 12V uttaket under dashbordet, istedet for å bruke 7.4Volts batteriet. Det virker utmerket bare en passer på under parkering.
Som sagt, 7,4V batteriet som følger med trekket er altfor svakt.
Her ble sluttresultatet med med 3  NCR 18650 3.7V 3400mah batterier i serie:

Som man ser, ikke akkurat kosmetisk vakker løsning. Men det funker,blir behagelig varmt, selv om batteriene ikke varer evig. Pakken er koblet via on/off bryter og batteriene er løse, lett å bytte ut. Brukes daglig på standard kjøring. På langtur, når rattutslagene blir mindre,  er det greit å koble seg til bilens eget 12V anlegg direkte.

Ingeniøren

#3336
@Moonbuggy

Seriøst ? Hva med å bruke hansker....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

moonbuggy

Har prøvd det, men liker ikke å kjøre med hansker. Løsningen virker greit. Batteripakken ser klumpete ut, men er ikke i veien, og det viktigste, det funker...

Håvar

Sitat fra: moonbuggy på søndag 22. desember 2019, klokken 15:41
Som man ser, ikke akkurat kosmetisk vakker løsning. Men det funker,blir behagelig varmt, selv om batteriene ikke varer evig. Pakken er koblet via on/off bryter og batteriene er løse, lett å bytte ut. Brukes daglig på standard kjøring. På langtur, når rattutslagene blir mindre,  er det greit å koble seg til bilens eget 12V anlegg direkte.

Men på langtur blir jo kupeen varm, så da er det vel ikke behov for å koble til 12V?
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Klykken

Selv om kupeen er varm er likevel rattet iskaldt. Over lengre tid....
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: Klykken på mandag 23. desember 2019, klokken 00:11
Selv om kupeen er varm er likevel rattet iskaldt. Over lengre tid....
Kan skrive under på dette. Mest idiotiske mangelen på i3. Hvor mye hadde det kostet å ha mulighet for oppvarmet ratt i stedet for det spinkle, harde, iskalde rattet man får nå.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SveinJ

Er rattet kaldt? Neiiii, synes ikke det!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

LMOR

Har fått meg min 3dje i3 i dag. 120Ah.
Men sliter med:

- At det står at ConnectedDrive Store ikke er tilgjengelig for denne bilen og må kjøpes på nytt, men stort sett alt fungerer, og i web-portalen ser alt OK ut. Noen som har vært borte i det?
- Jeg har kjøpt Apple CarPlay, men får det ikke opp noe sted. Hvordan aktiveres det? Eventuelt at det henger sammen med punktet over?
- At min iPhone 11 Max er for stor for trådløs lading.., noe som har en fix?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Vind

Sitat fra: LMOR på torsdag 09. januar 2020, klokken 12:41
Har fått meg min 3dje i3 i dag. 120Ah.
Men sliter med:

- At det står at ConnectedDrive Store ikke er tilgjengelig for denne bilen og må kjøpes på nytt, men stort sett alt fungerer, og i web-portalen ser alt OK ut. Noen som har vært borte i det?
- Jeg har kjøpt Apple CarPlay, men får det ikke opp noe sted. Hvordan aktiveres det? Eventuelt at det henger sammen med punktet over?
- At min iPhone 11 Max er for stor for trådløs lading.., noe som har en fix?
Det kan ta en dag før den oppdaterer seg - om det er ny bil.  Det skjedde med min nyeste bil.  Om det ikke løser seg er det en sak med forhandler.  Om den er brukt kan det være at gammel eier ikke har "frigitt" bilen fra sin konto.

Fix for 11 Max er egen lader, enten i koppholder eller festet i dashbordet/ ventilasjonholderen.  Som gammel i3 eier vet du vel om usb kontakten under ventilasjonsraden.  Om du vil bruke den i armlenet er det vel høvvel og spikking som må til  8)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Takk, det var det jeg tenkte. Den kommer fra forhandler, og jeg har bilen med alle abonnement korrekt i appen og på web. Så det er bilen som er treig. Men alle tjeneste bortsett fra CarPlay fungerer i bilen likevel.

Jeg vurderer å spikke. Litt for dumt å ha en trådløs lader som hverken jeg eller fruen kan bruke. Merkelig konstruksjon, både Audi og Mercedes er bedre på det men dårligere på andre ting ift trådløs lading.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA