Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Samco

Veldig lite batteriet tok en egen løsningn på plasseringa. Topp nedkant på rattet med en hurtig clip on/off stroppe.






moonbuggy

#3316
Jeg tok av rattet og sidepanelet på venstre side, radio og telefon delen for å koble meg til 12V, men lar det foreløpig være. Det var rimelig trangt og litt kronglete å koble seg på pluggen. Istedet har jeg brukt en 12 Volts Lion pakke på 6800mah (Kjøpt fra Kina). Virker bra, bortsett fra at 6800mah fra Kina, i praksis er omtrent halvparten...
Bruker også topp nedkant av rattet med en clip on stropp.

Samco

Fikk en 120ah låne bil fra sulland ... For en forskjell fra 60ah..

Mye tregere gass respons opp bakker, 60ah er mye mere responsive. 120ah er rett og slett treg til å reagere på gass responsen nesten som å sette 60n i eco pluss.

Tyngde , ikke så lett manøvrerbar i kjappe sving bevegelser føles mye tyngre ut mye stivere, kansje for å kompensere for ekstra vekt.

Litt bedre bremser tar tidligere en 60n

Rekke vidde er bare x2 en en 60ah ikke noe mere trodde kansje det var litt mere en kun dobbelt.

Min hands on mening ivertfall. Mulig 94ah er beste balansen på rekke vidde og beholde den lekende lette bil følelsen som 120ah ikke har.





Egil Fonn

Har ikke prøvd 120Ah, men har 60 og 94ah  i stallen. Ikke særlig stor forskjell på kjøreopplevelsen mellom de to. 
60-120ah = dobling av tilgjengelig energi og burde gi tilnærmet dobling av rekkevidde. 120ah er litt tyngre og vil da ha litt høyere forbruk.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

moonbuggy

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 16. november 2019, klokken 20:42
Har ikke prøvd 120Ah, men har 60 og 94ah  i stallen. Ikke særlig stor forskjell på kjøreopplevelsen mellom de to. 
60-120ah = dobling av tilgjengelig energi og burde gi tilnærmet dobling av rekkevidde. 120ah er litt tyngre og vil da ha litt høyere forbruk.
Ja, det er logisk. Allikevel registrerer jeg nå at min 120ah har lavere forbruk på 19" vinterdekk enn 15 modell 60ah hadde. Kanskje SW? Totalrekkevidden i praksis er mer enn doblet. Min 60ah fra 2015 gikk fort under 18kwt på batteri. Fremdeles viser min 120ah over 39 kwt...

Ingeniøren

Sitat fra: Samco på lørdag 16. november 2019, klokken 20:03
Fikk en 120ah låne bil fra sulland ... For en forskjell fra 60ah..

Mye tregere gass respons opp bakker, 60ah er mye mere responsive. 120ah er rett og slett treg til å reagere på gass responsen nesten som å sette 60n i eco pluss.

Tyngde , ikke så lett manøvrerbar i kjappe sving bevegelser føles mye tyngre ut mye stivere, kansje for å kompensere for ekstra vekt.

Litt bedre bremser tar tidligere en 60n

Rekke vidde er bare x2 en en 60ah ikke noe mere trodde kansje det var litt mere en kun dobbelt.

Min hands on mening ivertfall. Mulig 94ah er beste balansen på rekke vidde og beholde den lekende lette bil følelsen som 120ah ikke har.

Omtrent akkurat samme jeg merket når jeg testet den i sommer. Hadde tenkt å oppgradere men ble skuffet. Ble en Jag i stedet....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

Jaguar og i3 jo ikke sammenlignbart... 😆
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 17. november 2019, klokken 14:35Hadde tenkt å oppgradere men ble skuffet. Ble en Jag i stedet....

Du hadde kjempelyst på ny i3, men måtte bite i det sure eplet og ta til takke med Jaguaren?  ;)
Jeg syns også 60 Ah har mer snert enn 94 Ah LCI. Men det kan like gjerne skyldes motorstyring, pedalmapping eller noe annet, som vekt. 94 Ah pre-LCI har jeg ikke prøvd. Regen og TC er mye bedre på LCI. Så karakteristikken er annerledes. Om det er bug eller feature kan sikkert diskuteres.

Ingeniøren

Sitat fra: Ferry på søndag 17. november 2019, klokken 21:09
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 17. november 2019, klokken 14:35Hadde tenkt å oppgradere men ble skuffet. Ble en Jag i stedet....

Du hadde kjempelyst på ny i3, men måtte bite i det sure eplet og ta til takke med Jaguaren?  ;)
Jeg syns også 60 Ah har mer snert enn 94 Ah LCI. Men det kan like gjerne skyldes motorstyring, pedalmapping eller noe annet, som vekt. 94 Ah pre-LCI har jeg ikke prøvd. Regen og TC er mye bedre på LCI. Så karakteristikken er annerledes. Om det er bug eller feature kan sikkert diskuteres.

i3 synes jeg har vært en kjempe bil, og dekket mitt behov fullt ut, men jeg synes de har ødelagt en del av de egenskapene jeg likte ved den. Kan jo ikke kjøpe ny bil og nedgradere kjøremessig. Jag,n er og en kjempe bil, racerbil og konge på vinterføre, men kanskje litt stor for mitt behov. Tenkte dog at en gang i livet må man unne seg en Jag.... :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trond.m

Ja, du er tilgitt, men det blir nok i4 neste gang 😏

Klykken

Som pendlerbil er i3en perfekt, og den blir i mitt eie til den dør. Som langkjøringsbil er det pdd ikke annet enn tesla som duger. Ene og alene pga ladenettverk - man er så og si garantert å komme frem med en Tesla.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Samco

Snerten bil en i3 men tror jeg ikke går for en 120ah pga tyngden om behovet kommer for lenger rekke vidde klarer meg godt dagelig med 60n så lenge.

moonbuggy

#3327
Personlig hadde jeg problemer med å "definere" forskjellene mellom 60Ah og 120ah. Jeg kjørte min 60ah til forhandler og dro derifra med 120ah. Merket forskjell, men mest gjennom mindre støy og "strammere" bil. Kanskje var den ørlite tregere, det ville jo være logisk, men etter en halvtime var jeg "akklimatisert", og malen var den nye.
Akkurat nå undrer det meg hvor mye man får ut av 120ah batteriet. Forbruket med vinterdekkene nå er så lavt at jeg nesten blir flau av å poste det.
Fulladet onsdag forrige uke. Kjørt 101km i løpet av dagen idag, med fremdeles 75% kapasitet igjen. Det er nesten ikke mulig.

Med 60ah var forbruket langt høyere på tilsvarende kjøring. Forklaring har jeg ikke. Kanskje nokia dekkene er bedre enn vinterdekkene på 60ah. Temperatur mellom 5 og null, med saltede veier og periodevis regn. Kjøring by og bynært med stopp og start, fart mellom 85/90 og nedover med snitt litt under 50. Skjønner ikke helt forbruket
registrert. Med 10.7 kwt/100km,kjørt 101 km og 25% batteri brukt, vil jo batteri max være 42.8. Greit nok, det er brutto, men bilen kalkulerer jo med netto, tror jeg?

moonbuggy

#3328
Jeg får krype til korset. Hadde en 94ah som byttebil for min 120ah et par dager. Bedre bil på alle måter, untatt rekkevidde. Friskere bil, mer lettkjørt, og med lavere forbruk på tilsvarende kjøring. For meg understreker det at kjørelengde får for stort fokus. De få turene jeg langkjører, kunne jeg klart meg utmerket med den mindre versjonen. Men, tydelig at "hjernevaskingen" virker. Rekkevidde, rekkevidde blir liksom mantraet det måles etter. Når økt rekkevidde betyr økning i vekt, så burde vekt gis langt større betydning. Tydelig at BMW i3 har krysset en grense med sin vektøkning...
Ser det samme på el-mini diskusjonen. "Håpløs gammeldags" menes det. P.g.a. 94Ah batteriet. Men, kanskje mini nettopp prioriterer kjøreegenskaper og lavere vekt for å oppnå det?

Vind

Jeg har hatt alle versjonene av i3, både 60, 94, og nå 120.  Nå har jeg også i3s, og jeg må si at denne bilen er den klart mest lekne og beste av dem alle.  Jeg prøvekjørte også vanlig i3 120, og jeg greide ikke å merke noen stor forskjell, men noe er det, og jeg antok at det lå i oppsettet av kjøreprogrammet..

Så jeg tror det ligger mere i at kjøreprogrammet er satt litt mere passivt i Comfort, men så er det veldig lekent i Sport på i3s.

For meg betyr 120 batteriet ikke så mye daglig, men det at den kommer frem til hytten, eller noen andre langturer uten å måtte hurtiglade er behagelig.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA