Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

koltor

Sitat fra: Bolfus på mandag 04. februar 2019, klokken 11:22
1) Går det an å fjerne ryggesensorlyden? Nå på vinteren er ryggesensorene ofte dekket av is eller snø, og piper ustanselig under rygging. Dersom jeg slår av pipingen med den sensorknappen på kontrollpanelet, så slåes også ryggekameraet av, noe som er dumt..

2) Kan man aktivere ECO pro uten å samtidig miste effekt i klimaanlegg? Jeg kunne godt tenke meg å ha gassresponsen til ECO pro, men uten å få kaldere bil med på kjøpet.

1) Under lydinnstillinger kan du justere lydnivået for PDC. Usikker på om du kan skru den helt av, men du får i det minste dempet lyden.

2) Vet ikke, men tviler på at det kan gjøres uten litt hacking.
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

Burger

1) Trykk på ryggeknappen i midtkonsollet for å slå av radar virker på 2018 modell i3.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Klykken

Sitat fra: Bolfus på mandag 04. februar 2019, klokken 11:22
2) Kan man aktivere ECO pro uten å samtidig miste effekt i klimaanlegg? Jeg kunne godt tenke meg å ha gassresponsen til ECO pro, men uten å få kaldere bil med på kjøpet.
På 2014-mod så kan man sette eco pro-profiler i hovedmenyen og climate (hvis jeg ikke husker feil). Antar at man kan det på nyere modeller også.
Jeg gjorde det en periode, men fant ingen nytte av det annet enn at bilen ble kjedlig å kjøre.

Eco pro pluss er derimot ikke mulig å endre på, såvidt meg bekjent.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Trond.m

Ja, dette er standard funksjonalitet på modeller jeg har hatt...2016,2017,2018 og 2019.

sap_2000

Vurderer å bytte ut den eldste eGolfen og vurderer å handle en ny I3S FC da jeg sliter med å overbevise meg selv om jeg takler Teslakvalitet (m3), samt oppfølging/ kundeservice når det skal pumpes ut tusenvis av Model 3 fremover.
Har kjørt I3 ved noen anledninger (også S). Husker ikke helt hva de har og ikke har av assistenter, utstyr og funksjoner så tenkte dette er rette stedet og spørre.

Har en ny I3S med Fully Charged pakken;
- Lane Assist?
- Blindsonevarsel (i sidespeilet)?
- Varmetråder i frontruta?
- Korsryggstøtte?
- Adaptive fjernlys som blender ut bilen foran og lyser forbi på sidene?
- Mulighet til å unngå at batteriet varmer seg opp ved satt avgangstid (men varm kupe)? Tenker det unødvendig å bruke flere Kwh for å varme opp 300 kg batteri daglig om man skal drive småkjøring og ikke har behov for hurtiglading.
- Mulighet til å sette en øvre ladegrense, så bilen lader til f.eks 80% og stopper der?

Og, hva tror folket om og evt når en facelift kommer?

Takker for svar :-)
Mvh. SAP - Helelektrisk fra juni 2017
2021 VW ID4 1St Max
2021 VW ID.3
2020 Etron SB (Solgt)
2015 eGolf VP Still going strong :)
2017 eGolf FL 300 (solgt)

02jan

Av det spesifikke utstyr du etterlyser, så lister du opp det i3 ikke har....
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Ingeniøren

Sitat fra: 02jan på tirsdag 05. februar 2019, klokken 16:46
Av det spesifikke utstyr du etterlyser, så lister du opp det i3 ikke har....
Og som jeg ikke har savnet overhode - vi er forskjellige gitt  :D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

sap_2000

Sitat fra: 02jan på tirsdag 05. februar 2019, klokken 16:46
Av det spesifikke utstyr du etterlyser, så lister du opp det i3 ikke har....

Takk for svar  :) Var derfor jeg spurte, da jeg ikke husket å ha lagt merke til det de gangene jeg har kjørt I3. De andre tingene tror jeg at jeg har grei kontroll på.

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 05. februar 2019, klokken 18:27
Og som jeg ikke har savnet overhode - vi er forskjellige gitt  :D

Ja, heldivis  :D
Jeg har en tendens til å savne ting jeg har blitt vant med som jeg synes er praktisk/ behagelig/ nyttig, noe jeg mener de fleste av punktene jeg listet opp over er.
Blir vel litt som at man visste ikke hvor mye man satt pris på ting før man hadde eid en bil som hadde det. Nevner ting som for eks Xenon, AC/ Klima, Cruise (og ikke minst ACC), Webasto og automatgir i gamle dager. Etter at man først hadde hatt det, så blir det litt nedtur uten.
Er vel relativt vanlige ting man kan få på biler fra de store, Tyske merkene i dag.

Er også blitt allergisk mot mot biler som nærmer seg eller er ute av garantiperioden, så sliter litt med hva man skal velge. Japse, og Fransk utgår for min del. Glad i Tysk.

I3 er en kul bil, spesielt i S og i riktig farge (rød), god rekkevidde, bra kvalitet (har jeg hørt), samt at BMW er en av de "riktige merkene (IMO)". Men den har også noen ulemper i mine øyne.

Som med alt annet er det noen plusser og minuser som er greit å vurdere. Ser slett ikke bort fra at det står en rød I3S FC på tunet til sommeren  8)

Hvor lenge tipper folk at I3 vil pli produsert, og er det noen rykter om en ny facelift i nær framtid?
Mvh. SAP - Helelektrisk fra juni 2017
2021 VW ID4 1St Max
2021 VW ID.3
2020 Etron SB (Solgt)
2015 eGolf VP Still going strong :)
2017 eGolf FL 300 (solgt)

Klykken

Kom facelift i 2017. Så... 2020? Evt "ny modell" isteden for facelift.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1317142119

Sitat fra: sap_2000 på tirsdag 05. februar 2019, klokken 14:39
- Varmetråder i frontruta?
- Mulighet til å unngå at batteriet varmer seg opp ved satt avgangstid (men varm kupe)? Tenker det unødvendig å bruke flere Kwh for å varme opp 300 kg batteri daglig om man skal drive småkjøring og ikke har behov for hurtiglading.
- Mulighet til å sette en øvre ladegrense, så bilen lader til f.eks 80% og stopper der?
Kan legge til:

#1 - trenger du ikke. Du har alltid varm kupé med appstyring og mulighet til å styre forvarming av kupé med nøkkelen. Sett den på 5-10 minutter før du kjører med app eller nøkkel og rutene er isfrie etter en vanlig 8-timers dag på jobb. Jeg har selv hatt Ford med varmetråder i frontvinduet i mange år (som tross alt eier teknologien rundt varmetråder i frontruten og er klart best på det området). Allikevel er varmetråder i frontvinduet på i3 noe jeg absolutt ikke mangler eller savner. Kjører godt over 30 000 km i året med i3 og har ikke en eneste gang savnet det eller hatt behov for det.

#2 - det er så marginalt forbruk at du ikke legger merke til det på strømregningen, men hvis du absolutt skal gjøre det i miljøets ånd: ikke bruk timer på forhåndsvarming av bilen og start den manuelt fra app eller nøkkelen hver morgen. i3 forvarmer kun batteriet når det er koblet til strøm og har fått beskjed om avreisetid minst 3 timer i forveien.

#3 - dette er det ikke behov for på i3. i3 er plug and play, så den kan lades til 100% hver dag uten å ta skade av det. Faktisk står det i instruksjonsheftet til bilen at du skal lade til 100% og la bilen stå koblet til strøm hvis den skal stå lenge.

Så nei, bilen kan ikke de tingene du etterlyser, men jeg mener det er ting jeg selv ikke savner fra andre biler fordi bilen er så lett å leve med :)

Klykken

#2 kun kupe hvis du ikke lader med ladestasjon med høyere strømtrekk enn 16A.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JorgenM

Skal ikke se bort fra enda en facelift. BMW sier i3 fortsatt selger langt bedre enn forutsett og de planlegger å holde den i live "mange" år enda.
En vanlig BMW-modell vil dabbe av i salg etter 4-5 år, men i3 bare øker og øker.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

sap_2000

#3252
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 06. februar 2019, klokken 12:23
Kan legge til:

#1 - trenger du ikke. Du har alltid varm kupé med appstyring og mulighet til å styre forvarming av kupé med nøkkelen. Sett den på 5-10 minutter før du kjører med app eller nøkkel og rutene er isfrie etter en vanlig 8-timers dag på jobb. Jeg har selv hatt Ford med varmetråder i frontvinduet i mange år (som tross alt eier teknologien rundt varmetråder i frontruten og er klart best på det området). Allikevel er varmetråder i frontvinduet på i3 noe jeg absolutt ikke mangler eller savner. Kjører godt over 30 000 km i året med i3 og har ikke en eneste gang savnet det eller hatt behov for det.

#2 - det er så marginalt forbruk at du ikke legger merke til det på strømregningen, men hvis du absolutt skal gjøre det i miljøets ånd: ikke bruk timer på forhåndsvarming av bilen og start den manuelt fra app eller nøkkelen hver morgen. i3 forvarmer kun batteriet når det er koblet til strøm og har fått beskjed om avreisetid minst 3 timer i forveien.

#3 - dette er det ikke behov for på i3. i3 er plug and play, så den kan lades til 100% hver dag uten å ta skade av det. Faktisk står det i instruksjonsheftet til bilen at du skal lade til 100% og la bilen stå koblet til strøm hvis den skal stå lenge.

Så nei, bilen kan ikke de tingene du etterlyser, men jeg mener det er ting jeg selv ikke savner fra andre biler fordi bilen er så lett å leve med :)

Takker for svar :)
Jeg var ute etter noen konkrete svar på ting jeg ikke hadde registrert ang I3. Takker for svar, men stusser litt på alle forsvarstalene/ begrunnelsene for hvorfor ting ikke er nødvendig. Trodde nesten jeg hadde feilpostet på teslaforumet et øyeblikk  ::)
Ønsker og behov er som du sier subjektivt og noe må alltid ofres ved valg av bil. Sånn er det.
Og før jeg blir tatt for å være en BMW-hater, så kan jeg si at jeg har eid en 6-7 stykker hvorav 2 med M før tallet  ;D  Synes dog det er lite BMW DNA i I3. Men den er god kvalitet, kul, tysk og har et bra forhandlerapparat i Norge. Derfor vurderes den sterkt på tross av bakdelene.


1# Ang varmetråder så gir det bare fordeler og så godt som ingen ulemper.
Mulig vi kjører forskjellige steder, men de siste dagene med snøvær og passe minusgrader så har varmetrådene vært særdeles nyttig under kjøring på tross av forvarmet bil/ fra p hus. Ikke alltid man får forvarmet heller da avgangstid kan være rimelig spontant, og varmetråder sparer helt klart tid på å få hele ruta isfri i kombinasjon med varmluft. Ser ingen fordeler med å vente eller å skrape.
Synes det er synd I3 ikke har dette, men er ingen dealbreaker.

2# Det må jo gå med en del energi på å varme opp en masse på 300 kg med 20 grader fra si -10 til +10. Regner med at fysikkens lover gjelder også her. På et år og kanskje et par biler i husstanden med opptil 600 kg batteri som skal varmes så tipper jeg dette utgjør fler Kwh enn folk ønsker å vite.
Regner med at det blir mer og mer fokus på totalt forbruk fremover. Hittil har kun mer rekkevidde vært målet på elbiler generelt.
Blir litt som i gamle dager når høyt forbruk ble kompensert med større tank.

3# Bilfabrikantene vil selge en så attraktiv (og brukervennlig) vare som mulig uten å få for mye reklamasjoner. Garantien sier 70% restkapasitet på 8 år eller noe sånt, men det sier ingentig om hvordan dette skal stadfestes. Ved testing kan man få omtrent det resultatet man vil avhengig av testmetode og belastning relativt til temp. Tiden vil vise men jeg tipper bilprodusentene vil gjøre hva de kan for å vri seg unna batteribytter på 7,5 år gamle biler som har tilbrakt 95% av livet sitt med pluggen i på 100% SOC (inkl buffer). Derfor er det lettest å si bare plugg inn. Spør du batteriprodusentene som har levert cellene får du nok et annet svar.

Jeg har syslet litt med Litiumbatterier i en 20 års tid. Generelt kan man si at høy SOC over tid er det som forringer et litiumbatteri som lagres (de fleste elbiler står med pluggen i 95% av timene i året). Ting som forringer under bruk er et annet tema. Jo høyere temp, jo verre.

Så selv med en buffer i topp på 5-10% så er man fortsatt langt over de fleste batteriprodusenters anbefaling om lagring på 50-70% SOC.
De fleste vil nok aldri merke noe spes til dette da de ikke har bilene til de blir gamle nok, men jeg tipper dette blir noe som kommer til å bli satt på dagsorden med eldre bruktbiler om noen år.

Selv har jeg praktisert at bilen lader rett til 60 eller 70% og så til alt fra 80-100% etter behov. Således har bilen i løpet av et år kanskje tilbrakt 5% av tiden på max SOC kontra en annen bil som har 95% av tiden på maks.
Jeg tipper han som eier bilen når den er 5-10 år gammel kommer til å sette pris på det og det har ikke kostet meg mange kalorier å gjøre dette da alt er styrt av 2 timere hvorav den ene står på repeat.


Sitat fra: Klykken på onsdag 06. februar 2019, klokken 12:51
#2 kun kupe hvis du ikke lader med ladestasjon med høyere strømtrekk enn 16A.

Takker for nyttig info  :). Kun ladestasjoner her hjemme. 2 på 16A og 1 på 32A. 1-fas IT. Så 16A gir ikke batterivarme? Kun over? de kan jo settes ned til f.eks 10A ved behov.

Sitat fra: JorgenM på onsdag 06. februar 2019, klokken 16:53
Skal ikke se bort fra enda en facelift. BMW sier i3 fortsatt selger langt bedre enn forutsett og de planlegger å holde den i live "mange" år enda.
En vanlig BMW-modell vil dabbe av i salg etter 4-5 år, men i3 bare øker og øker.

Ja, den har holdt bra koken. BMW har vært flinke som har oppdatert den med FL, større batteripakker og viktige oppgraderinger. Er jo derfor den vurderes.
Lysene (spes fj lys) var jo en katastrofe på 1. gen.
Mvh. SAP - Helelektrisk fra juni 2017
2021 VW ID4 1St Max
2021 VW ID.3
2020 Etron SB (Solgt)
2015 eGolf VP Still going strong :)
2017 eGolf FL 300 (solgt)

Torodd Stangeland

Sitat fra: Klykken på onsdag 06. februar 2019, klokken 12:51
#2 kun kupe hvis du ikke lader med ladestasjon med høyere strømtrekk enn 16A.

Er du sikker på dette? Har aldri hørt det før, men veldig mange sier annerledes.
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

Orbit

Får fint batterivarme selv på 8A (har prøvd), kanskje også under (har ikke prøvd). Det er derfor BMW anbefaler at forvarming startes minst tre timer før, for også ha nok energi til dette selv på lav strømstyrke. Det er også fint mulig å gå fra -10 til +10 i batteriet på under en time forvarmring (har prøvd, 11kW lader, men tror batterivarmeren uansett ikke kan ta mer enn 1-2kW)

Lavere strømstyrke påvirker hvor mye av kupévarmen som hentes fra batteret, så med 10A eller mindre er batteret noen ganger på 98-99% når du har forvarmet bilen på en kald dag, selv med tilkoblet lading.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA