Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Klykken

Redigerte forrige innlegg med litt presiseringer.
I3 er litt klønete satt opp på dette med varming av drivverk, i korte trekk. Burde være mulig å varme batteri uavhengig om bilen er tilkoblet lader med høyere effekt eller står uten lader tilkoblet..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Toffee

Takk for presisering.

På morgenen idag var bilen fulladet (var fulladet 04:37 iflg app) og hadde satt på klimaregulering til 07:00.

I praksis vil det si at når jeg satt meg i bilen kl 07:10 (bilen var godt oppvarmet) så er også batteriet oppvarmet og hadde jeg tatt turen til en hurtiglader da så ville ladeeffekten vært vesentlig bedre?
BMW i3s 94ah

hemi


Klykken

#3228
Ja og nei. Ikke med så høyt ladet batteri (høy SOC).

Mest valuta for pengene får du ved å lade fra 10-20% og opp til 80-85%, med varmt nok batteri. Men aldri mer enn du trenger for å komme til støpslet/laderen hjemme. Hjemme er alltid billigst.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Toffee

Har i overkant av 50% av batteri igjen når jeg parkerer etter endt dag - kan det være smart å kjøre batteri så tomt som mulig før man hurtiglader/hjemmelader?

I tilfelle ja, hvorfor? Takk for svar.
BMW i3s 94ah

1317142119

Har fått tilbud om en ny i3 120Ah. Fått to ulike tilbud på en Charged Plus og en Fully Charged. FC blir billigere enn CP fordi CP er omtrent like godt utstyrt som en FC. Problemet er at på FC følger med takluke og meg bekjent er det ikke mulig å fjerne dette tilvalget fra FC. Da får man heller ikke karbonfibertak, men et metalltak.

Hvordan er det med metalltaket på bilene med "takluke"? Noen som har opplevd rustbobler eller misfarging i forbindelse med steinsprut?

Ser ut som eneste valget blir å betale langt mer for en Charged enn for en Fully Charged for å unngå "takluke"  :-1:

Klykken

Sitat fra: Toffee på tirsdag 29. januar 2019, klokken 09:30
Har i overkant av 50% av batteri igjen når jeg parkerer etter endt dag - kan det være smart å kjøre batteri så tomt som mulig før man hurtiglader/hjemmelader?

I tilfelle ja, hvorfor? Takk for svar.
BMWs tankegang er at bilen skal være enkel i bruk. Derfor er det ikke noe farlig å lade bilen når det passer deg, så sett i ladekabelen hver gang du har mulighet. Det er buffer i topp og bunnskalaen i batteriet, slik at den ikke tar skade av å stå med 100% over lengre tid.

Ellers er jo hele fordelen med elbil at du har muligheten for "full tank", hver dag! Utnytt det til det fulle. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

PionerThink

Sitat fra: Toffee på tirsdag 29. januar 2019, klokken 09:30
Har i overkant av 50% av batteri igjen når jeg parkerer etter endt dag - kan det være smart å kjøre batteri så tomt som mulig før man hurtiglader/hjemmelader?

I tilfelle ja, hvorfor? Takk for svar.
Det er såpass god "buffer" på batteriet at det skal ikke være nødvendig å tenke på noe annet enn å bare plugge i lader når du kommer hjem uavhengig av SOC(State of Charge).
Noen sier at det en gang i blandt kan være greit å kjøre pakken litt ned og la den lade seg helt opp for å balansere cellene litt, og andre igjen sier at en hurtiglading i ny og ne også gir dem en ekstra "piff".
Ikke noe å tenke på egentlig, så bare kjør og lad når det passer ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Toffee

Godt levert. Takker!

Det er ikke småtteri man skal sette seg inn i, som ny el-bil eier.

Foreløpig strålende fornøyd med min i3s - selvom den kun er kjørt i kraftige minusgrader.
Gleder meg til mer levelige temperaturer og snøfrie veier.
BMW i3s 94ah

Rosson

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 29. januar 2019, klokken 09:34
Har fått tilbud om en ny i3 120Ah. Fått to ulike tilbud på en Charged Plus og en Fully Charged. FC blir billigere enn CP fordi CP er omtrent like godt utstyrt som en FC. Problemet er at på FC følger med takluke og meg bekjent er det ikke mulig å fjerne dette tilvalget fra FC. Da får man heller ikke karbonfibertak, men et metalltak.

Hvordan er det med metalltaket på bilene med "takluke"? Noen som har opplevd rustbobler eller misfarging i forbindelse med steinsprut?

Ser ut som eneste valget blir å betale langt mer for en Charged enn for en Fully Charged for å unngå "takluke"  :-1:

Min 2018 Fully Charged har ikke metall-tak. Det er ihvertfall ikke magnetisk, og virker som det er i samme materiale som dører og skjermer.
Godt mulig det er en metallramme inni taket for å stive opp, men det burde ikke vere noe problem ang rust..
BMW i3 2018

1317142119

Sitat fra: Rosson på tirsdag 29. januar 2019, klokken 17:35
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 29. januar 2019, klokken 09:34
Har fått tilbud om en ny i3 120Ah. Fått to ulike tilbud på en Charged Plus og en Fully Charged. FC blir billigere enn CP fordi CP er omtrent like godt utstyrt som en FC. Problemet er at på FC følger med takluke og meg bekjent er det ikke mulig å fjerne dette tilvalget fra FC. Da får man heller ikke karbonfibertak, men et metalltak.

Hvordan er det med metalltaket på bilene med "takluke"? Noen som har opplevd rustbobler eller misfarging i forbindelse med steinsprut?

Ser ut som eneste valget blir å betale langt mer for en Charged enn for en Fully Charged for å unngå "takluke"  :-1:

Min 2018 Fully Charged har ikke metall-tak. Det er ihvertfall ikke magnetisk, og virker som det er i samme materiale som dører og skjermer.
Godt mulig det er en metallramme inni taket for å stive opp, men det burde ikke vere noe problem ang rust..
EDet er spesifisert hos BMW at karbonfibertaket forsvinner når man har takluke. Tviler på at de velger bort karbonfiber til fordel for noe billig plast. En eller annen form for metall må det være.

hELgenen


Rosson

Tror ikke det er alu ytterst , for det virker ikke så stivt.

Fant dette etter litt googling : "The BMW i3 is the first BMW ever, in which the entire outer skin is made of plastic. Only the roof is made of recycled CFRP."

Så jeg tipper at med soltak bruker de samme plasten på takets "outer skin"som på resten av bilen.

Kilde: https://www.bmwgroup-plants.com/en/production/bmw-i.html
BMW i3 2018

Trond.m

Jeg sjekket opp dette med BMW. De sjekket opp ned fabrikken og bekreftet ar taket er laget av aluminium når det er takluke.

Bolfus

#3239
1) Går det an å fjerne ryggesensorlyden? Nå på vinteren er ryggesensorene ofte dekket av is eller snø, og piper ustanselig under rygging. Dersom jeg slår av pipingen med den sensorknappen på kontrollpanelet, så slåes også ryggekameraet av, noe som er dumt..

2) Kan man aktivere ECO pro uten å samtidig miste effekt i klimaanlegg? Jeg kunne godt tenke meg å ha gassresponsen til ECO pro, men uten å få kaldere bil med på kjøpet.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA