Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Trond.m

Tja, er ikke ekspert på matrise-LED teknologi, men mekaniske klaffer høres usannsynlig ut. Synes nedblending virker litt mer dynamisk på e-golf, men det fungerer veldig bra på i3 også. Aldri noen møtende biler som blinker og de lyser godt opp.

MFA

Er det noen som vet hvordan man kan se temperatur på batteriene ?

SveinJ

Sitat fra: MFA på lørdag 26. januar 2019, klokken 17:18
Er det noen som vet hvordan man kan se temperatur på batteriene ?

Hvis du orker å lese gjennom i3 forumet :-) er det beskrevet flere steder.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien


Toffee

Som helt ny I3s eier lurer jeg på følgende:

Har testet hurtiglading to ganger og fikk veldig varierende effekt ved samme hurtigladerstasjon.

15kw/h den ene gangen og 11kw/h den andre gangen.

Hva kommer dette av og hvorfor får jeg ikke høyere effekt?

Svarene finnes sikkert i tråden - men hyggelig om noen vil gi en "rookie" en kjapp innføring av dette.

Hva er feks maks ladeeffekt jeg kan få på en hurtiglader og hva må til for at så skal skje?
BMW i3s 94ah

Klykken

Kaldt batteri gir lavere hastighet. Likeså gjør høy, eller veldig lav, SOC eller ladetistand på batteriet - Over 80% kapasitet så dabber det av.
Rundt 45-50kWh kan forventes på det meste.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Toffee

Sitat fra: Klykken på mandag 28. januar 2019, klokken 13:23
Kaldt batteri gir lavere hastighet. Likeså gjør høy, eller veldig lav, SOC eller ladetistand på batteriet - Over 80% kapasitet så dabber det av.
Rundt 45-50kWh kan forventes på det meste.

Takk, som jeg antok egentlig.

Batteriet var ca 40% da jeg ladet og på 22 minutter med lading fikk jeg snitt på 11,37kW.
6 minusgrader ute - vil jeg tro påvirker?
Kan dette variere fra ladestasjon til ladestasjon? Dette var til opplysning en ganske ny "Grønn kontakt"-stasjon.
BMW i3s 94ah

hemi

120ah versjonen er også vesentlig raskere på lading enn 94ah til høyere % SOC, samt ved kaldt batteri.

Klykken

Sitat fra: Toffee på mandag 28. januar 2019, klokken 13:29
Sitat fra: Klykken på mandag 28. januar 2019, klokken 13:23
Kaldt batteri gir lavere hastighet. Likeså gjør høy, eller veldig lav, SOC eller ladetistand på batteriet - Over 80% kapasitet så dabber det av.
Rundt 45-50kWh kan forventes på det meste.

Takk, som jeg antok egentlig.

Batteriet var ca 40% da jeg ladet og på 22 minutter med lading fikk jeg snitt på 11,37kW.
6 minusgrader ute - vil jeg tro påvirker?
Kan dette variere fra ladestasjon til ladestasjon? Dette var til opplysning en ganske ny "Grønn kontakt"-stasjon.
Du fikk "fyllt på" 11,37kW på 22min? Tilsvarer ca 30kWh, da.

Ladehastighet kan variere fra stasjon til stasjon, men bør ikke det. Kjørt lenge før du ladet?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Toffee

Sitat fra: Klykken på mandag 28. januar 2019, klokken 13:33
Sitat fra: Toffee på mandag 28. januar 2019, klokken 13:29
Sitat fra: Klykken på mandag 28. januar 2019, klokken 13:23
Kaldt batteri gir lavere hastighet. Likeså gjør høy, eller veldig lav, SOC eller ladetistand på batteriet - Over 80% kapasitet så dabber det av.
Rundt 45-50kWh kan forventes på det meste.

Takk, som jeg antok egentlig.

Batteriet var ca 40% da jeg ladet og på 22 minutter med lading fikk jeg snitt på 11,37kW.
6 minusgrader ute - vil jeg tro påvirker?
Kan dette variere fra ladestasjon til ladestasjon? Dette var til opplysning en ganske ny "Grønn kontakt"-stasjon.
Du fikk "fyllt på" 11,37kW på 22min? Tilsvarer ca 30kWh, da.

Ladehastighet kan variere fra stasjon til stasjon, men bør ikke det. Kjørt lenge før du ladet?


Nei, det var snitt hastigheten på 22 min. Fikk ladet 4.09kWh på 22 min.

Du har muligens svaret der, bilen var kald og kun kjørt 3-4km til ladestasjon.
Så hvordan kan man naturlig få varmet opp batteriet før hurtiglading?
BMW i3s 94ah

Klykken

#3220
Okei, da var den sterkt nedkjølt.
Batteritemp får du opp ved hard kjøring på kort tid, normal kjøring over en viss tid (30 min+), forvarming av bil (mens den står tilkoblet vegglader, eller ladekladd (med timer tre timer i forveien)).
Ikke hurtiglad i begynnelsen av kjøreturen. Planlegg heller hurtiglading ved slutten av turen for maks uttelling vedr hastighet.

BMW har dessverre ikke mulighet til å forvarme batteripakken uten at den er tilkoblet lader.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Toffee

Sitat fra: Klykken på mandag 28. januar 2019, klokken 13:46
Okei, da var den sterkt nedkjølt.
Batteritemp får du opp ved hard kjøring på kort tid, normal kjøring over en viss tid (30 min+), forvarming av bil (mens den står tilkoblet vegglader, eller ladekladd (med timer tre timer i forveien)).
Ikke hurtiglad i begynnelsen av kjøreturen. Planlegg heller hurtiglading ved slutten av turen for maks uttelling vedr hastighet.

BMW har dessverre ikke mulighet til å forvarme batteripakken uten at den er tilkoblet lader.

Takk for informative svar.

Hvordan kan jeg forvarme batteriet ved lading hjemme?
I appen på lik linje som klimaregulering?

Timer tre timer i forveien? Utdyp gjerne :)
BMW i3s 94ah

Orbit

Du må sette et avreisetidspunkt (og være tilkoblet strøm) for å få varmet batteriet før avreise. Anbefaling om minst tre timer på forhånd er for å være sikker på at det er nok tid til å få opp varmen (siden batteriet er en klump på mange hundre kilo). Dersom bilen er fulladet, vil den likevel gjøre sitt beste dersom du setter en kortere tid. Varmet f.eks. opp batteriet fra -10 til +11 på 80 minutt på søndag, tilkoblet 11kW lader. Dersom batteriet ikke er fulladet, prioriteres lading over varming så langt jeg har erfart.

Se også litt mer detaljer her. På vinter er ikke forvarming tilstrekkelig i seg selv for optimal ladehastighet. Du må både ha forvarmet batteri, og kjøre fort (eller ha høyt forbruk på annet vis) ganske lenge før lading.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Klykken

#3223
Sitat fra: Toffee på mandag 28. januar 2019, klokken 13:51
Hvordan kan jeg forvarme batteriet ved lading hjemme?
I appen på lik linje som klimaregulering?

Timer tre timer i forveien? Utdyp gjerne :)
I appen, på forsiden, er det en knapp nederst som heter "ladeplan". Der kan du stille inn "avreisetidspunkt", altså fast avreisetid basert på tid, og/eller dager. Slå på "forhåndsklimatisering", og batteri vil være forvarmet til det tidspunktet, såfremt det er minst 3 timer frem i tid. Vit at ved satt fast avreisetid vil bilens kupe forhåndsvarmes uavhengig av om du står tilkoblet lader. Dvs at du kan miste litt rekkevidde hvis du ikke er tilkoblet strøm.
Samme innstillinger kan gjøres i bilens menyer.

Skjer oppvarming to ganger uten at bilen kjøres vil den ikke forvarmes den tredje gangen uten at du har startet bilen og flyttet den noen centimeter.

Lader du med en ladestasjon som er høyere enn 5kW (mener jeg det var) vil batteri forhåndsvarmes samtidig med at du slår på kupevarmeren. Lading prioriteres dog.

Får du satt bilen til lading og kjørt kort tid etter at den er fulladet, vil det også bidra til en viss mengde varme i batteriet...

Mange veier til rom, altså. Men i all hovedsak, stå tilkoblet strøm såfremt du har mulighet og bruk avreisetid flittig! Batteripakken er forholdsvis godt isolert, så den holder en stund på varmen. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Toffee

Takk igjen, for strålende innføring/hjelp.

:+1:
BMW i3s 94ah

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA