Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Bgk

Sitat fra: Klykken på onsdag 10. oktober 2018, klokken 19:35
SitatNoen som vet om i3 Lci er bedre lydisolert enn de gamle?

I3s-en fra 2018 jeg prøvde var en stillere enn min fra 2014, syntes jeg. Mindre dekkstøy.
Kun opplevd lydnivå - ikke målt.

Synes min 14' støyer en del baki, og ved vått føre høres det ut som en av dørene er på gløtt. Fikk ikke testet i3s-en på vått føre, så vet ikke hvordan den er.

Jeg også opplever på vått føre at det høres ut som noe står på gløtt, prøvde i3s i forrige uke men tenkte ikke på det når jeg kjørte

Klykken

Sitat fra: TM på onsdag 10. oktober 2018, klokken 19:31
Sitat fra: Dede på onsdag 10. oktober 2018, klokken 12:05
Dette er ikke lett.  Elektrike sier jeg har kun 50Amp enfase  inn i huset og anbefaler lading med max 3.7W.  Prøver da å finne ut hvor lang tid det tar å lade opp en 120 BMWi..?  Forskjell vinter og sommer?  Oppvarming av bil krever vel også en del? (Bor på vestlandet men hender det blir under -5 en sjelden gang..)
Carport er ganske kort så vil helst kjøre med fronten inn - men ser ut som ladeluken er på høyre side mens huset er til venstre - så enten må jeg rygge inn eller ha veeeldig lang ledning? Stemmer det?
Du må vel regne 11-12 timer fra 0-100, men det er jo lite relevant. Du kan regne med at du har en ladefart som tilsvarer 20-25 km pr time. Kjører du 10 mil pr. dag, så må du lade i ca 4 timer. Har selv mulighet til å montere 11 kW lader, men kommer til å beholde 16A laderen.
Ladekabelen som følger med er nok lang nok, men er så stiv og laget som spiral, så du må nok kjøpe en ny ladekabel. Da kan du kjøpe en myk 20A 1-FAS kabel, så blir den enkel å ha med å gjøre.
Kjøp lader uten fast kabel. Evt en med lang kabel. Hvis bilens medfølgende type2-kabel er for kort, selg den og kjøp ny og lengre.

Jeg bruker teslas hjemmelader, selv. Den var mulig å få kjøpt med 7,2m lang fast kabel.

Anbefaler ellers å installere så høy kapasitet som mulig, da du vil være mer sikret for fremtiden.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Trond.m

Sitat fra: Klykken på onsdag 10. oktober 2018, klokken 20:00
Kjøp lader uten fast kabel. Evt en med lang kabel. Hvis bilens medfølgende type2-kabel er for kort, selg den og kjøp ny og lengre.
....
Anbefaler ellers å installere så høy kapasitet som mulig, da du vil være mer sikret for fremtiden.
Jeg ville ikke solgt kabelen som følger med i3, da den er grei å ha liggende i bilen. Skulle en DC lader være ute av drift eller det er ladekø er 11 kW AC lading et godt alternativ.
Ut i fra det elektrikeren din sier så er 16A det meste du kan installere uten å måtte passe på at komfyren er avslått når du lader. Det er dessuten planlagt effektavgift på strømmen, og da vil du nok være glad for at du ikke lader med så høy effekt. Jeg kjenner ikke bruksområdet ditt, men personlig har jeg aldri savnet raskere hjemmelading enn 16A. Og jo større batteri du har, desto lavere ladehastighet trenger du egentlig, fordi batteriet da virker som et buffer. Kjører du så mye at du tømmer batteriet hver dag er situasjonen naturligvis en annen.

Klykken

Man tar jo med den løse kabelen de gangene det er nødvendig. Evt kan man ha to kabler selvfølgelig...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Samco

Tipper på hurtig lading tar 120amp i3n 1time til 80 prosent basert på egen erfaring med 50kw lading med min tiny tom i3.

Utrolig synd BMW ikke gikk for 100 til 150kw lader når flere merker ink Vw går for høyere hastigheter.

Ingeniøren

Sitat fra: TM på onsdag 10. oktober 2018, klokken 19:31
Sitat fra: Dede på onsdag 10. oktober 2018, klokken 12:05
Dette er ikke lett.  Elektrike sier jeg har kun 50Amp enfase  inn i huset og anbefaler lading med max 3.7W.  Prøver da å finne ut hvor lang tid det tar å lade opp en 120 BMWi..?  Forskjell vinter og sommer?  Oppvarming av bil krever vel også en del? (Bor på vestlandet men hender det blir under -5 en sjelden gang..)
Carport er ganske kort så vil helst kjøre med fronten inn - men ser ut som ladeluken er på høyre side mens huset er til venstre - så enten må jeg rygge inn eller ha veeeldig lang ledning? Stemmer det?
Du må vel regne 11-12 timer fra 0-100, men det er jo lite relevant. Du kan regne med at du har en ladefart som tilsvarer 20-25 km pr time. Kjører du 10 mil pr. dag, så må du lade i ca 4 timer. Har selv mulighet til å montere 11 kW lader, men kommer til å beholde 16A laderen.
Ladekabelen som følger med er nok lang nok, men er så stiv og laget som spiral, så du må nok kjøpe en ny ladekabel. Da kan du kjøpe en myk 20A 1-FAS kabel, så blir den enkel å ha med å gjøre.

Enig. 16A holder plenty. Kjøp eventuelt en lader med fast 8m kabel som du kan kveile opp, f.eks Zappi, så kan du parkere hvilken vei du vil og likevel nå fram. Selv foretrekker jeg dog spiral kabel fra en lader plassert på vegg nær høyre bakpart på bilen, så slipper du å dra kabelen rundt på et skittent gulv og bli skitten på hendene.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Dede

Da har jeg bestillt i3..  så satser på at lading går greit hjemme.  Jobben har bestemt seg for ikke å ha mer enn EN plass med lading - de er redde for strømkostnadene?? (og betaling ekstra for de parkeringsplassene)!

Satser på at jeg blir fornøyd - er jo en test om dette funker (står på liste til ix3) eller om jeg må tilbake til "dieseldyr" igjen - isåfall regner jeg med at en i3 er en kurant bil å selge! (Har hest så er litt klønete med å matte lane/leie bil om frakt av hesten - men ser at det ikke skjer veldig ofte.. og så blir det kanskje ikke noe laang bilferie til sommeren???)

Nå må jeg bare finne hvilken ladeboks jeg monterer hjemme.  Fått et tilbud på 13.9 inkl. alt for saltoboks men forstår det kan lønne seg og shoppe litt rundt (bilen kommer ca til jul).

hemi

50% av plassene på jobb 'ish har lading, sjefen er så fornøyd med å slippe bomutgifter/utlegg på kundebesøk, vi sparer mange hundre tusen i året på dette, mens strøm ikke er mange tusen.


Namdalingen

Sitat fra: Dede på torsdag 11. oktober 2018, klokken 10:19
Da har jeg bestillt i3..  så satser på at lading går greit hjemme.  Jobben har bestemt seg for ikke å ha mer enn EN plass med lading - de er redde for strømkostnadene?? (og betaling ekstra for de parkeringsplassene)!

Satser på at jeg blir fornøyd - er jo en test om dette funker (står på liste til ix3) eller om jeg må tilbake til "dieseldyr" igjen - isåfall regner jeg med at en i3 er en kurant bil å selge! (Har hest så er litt klønete med å matte lane/leie bil om frakt av hesten - men ser at det ikke skjer veldig ofte.. og så blir det kanskje ikke noe laang bilferie til sommeren???)

Nå må jeg bare finne hvilken ladeboks jeg monterer hjemme.  Fått et tilbud på 13.9 inkl. alt for saltoboks men forstår det kan lønne seg og shoppe litt rundt (bilen kommer ca til jul).


Jeg er i samme situasjon. Men har 400v strømnett hjemme og slik jeg forstår det mulighet for å få ut 32A. Noen har anbefalt meg Ecolite ladestasjon med type 2 uttak. Noen som har synspunkter på denne?

hemi

har 2 ecolite på jobb, funker snus mye bedre enn salton der

BingoBonzo

Kjapt ladespørsmål:

Har følgende oppsett:
- 400V nett hjemme med en 16A kabel ut til garasjen.
- En i3 60ah (kun 1-fas) med hurtiglading

Hvilken av disse kan/bør jeg montere?
http://ez-24.com/wallb-e?product_id=55
eller
http://ez-24.com/wallb-e?product_id=74
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

Egil Fonn

#3146
BingoBonzo. Velg den nederste 400v 32A trefas, den kan justeres ned til 400v 16A. En i3 60ah som du har støtter kun 230v 32A enfas lading men det får den også fra 400v 3 fas ladeboksen. En 400v 3fas ladeboks er også fint å ha om du senere oppgraderer til en nyere bil som kan utnytte hele effekten fra en 400v 3fas ladeboks.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Strøm Tycoon

Sitat fra: Klykken på onsdag 10. oktober 2018, klokken 19:35
SitatNoen som vet om i3 Lci er bedre lydisolert enn de gamle?

I3s-en fra 2018 jeg prøvde var en stillere enn min fra 2014, syntes jeg. Mindre dekkstøy.
Kun opplevd lydnivå - ikke målt.

Synes min 14' støyer en del baki, og ved vått føre høres det ut som en av dørene er på gløtt. Fikk ikke testet i3s-en på vått føre, så vet ikke hvordan den er.

Vi har en 15' og en 16', stor forskjell med tanke på støy.

Orbit

To observasjoner, er det andre som ser det samme?

  • Ved kjøring i Sverige kommer det (i EcoPro/EcoPro+) hint på skjermen bak rattet om å slippe gassen før reduksjon av fartsgerense, rundkjøringer etc. Jeg har ikke sett dette i Norge. Er det ekstra informasjon som ligger inne i de svenske kartdataene som gjør dette?
  • Ved forhåndsvarming etter siste service (starten av oktober 2018) med oppdatering av bilen, så er batteriet på +12 grader, selv når utetemperaturen er en god del lavere enn dette. Mener dette tidligere bare var +10. Det kan være de to ekstra gradene kommer fra lading, men har også sett dette når det er lenge mellom fulladet bil og klimatiseringstidspunkt. Får evt sjekke mer når det blir skikkelig kaldt, men det kan også være at BMW har endret dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Viks

Sitat fra: Orbit på fredag 19. oktober 2018, klokken 12:37
To observasjoner, er det andre som ser det samme?

  • Ved kjøring i Sverige kommer det (i EcoPro/EcoPro+) hint på skjermen bak rattet om å slippe gassen før reduksjon av fartsgerense, rundkjøringer etc. Jeg har ikke sett dette i Norge. Er det ekstra informasjon som ligger inne i de svenske kartdataene som gjør dette?
  • Ved forhåndsvarming etter siste service (starten av oktober 2018) med oppdatering av bilen, så er batteriet på +12 grader, selv når utetemperaturen er en god del lavere enn dette. Mener dette tidligere bare var +10. Det kan være de to ekstra gradene kommer fra lading, men har også sett dette når det er lenge mellom fulladet bil og klimatiseringstidspunkt. Får evt sjekke mer når det blir skikkelig kaldt, men det kan også være at BMW har endret dette.

Stemmer nok det med kjøretips. Har heller ikke sett noe av det i Norge, så det ligger noe ekstra i kartene. Står litt om det under "effektivitet" på websiden til bilen:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Temperatur på batteriet vet jeg ingenting om...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA