Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Espen77

Sitat fra: moonbuggy på fredag 07. oktober 2016, klokken 13:26
En kuriositet:

På registreringssidene til veidirektoratet står "gamle" utgaven registrert med motoreffekt 125KW.
Nye utgaven står oppført med 75KW. (dere kan jo sjekke på registreringsnummer om det stemmer for din bil)

Nå vet vel alle at 125KW kun er tilgjengelig i noen sekunder p.g.a. varmeoppbygging.
75kw er vel nominell verdi. D.v.s. kan trekkes over tid.

Litt synd å bli registrert med 75KW, det tar seg jo adskillig bedre ut å kunne slå i bordet med 125kW.

Lagt merke til dette. Ble litt skuffa selv.

Trond.m

Den endringen i vognkortet fra 170 til 102 Hk gjelder også de siste leverte 60 Ah utgaven. Det betyr vel ikke mer enn at forsikringen bli litt billigere. Det finnes forresten Teslaer med 94 Hk, så 102 Hk er ikke noe å skjemmes over  ;)

B_Tesla

102 hk er hva bilen kan levere over tid. Tror det er en time. Min Tesla har under 100hk, så intet å skjemmes over. Så min kones i3 har nesten dobbel effekt enn min Tesla.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

02jan

Det betyr at min old-school i3, kan få inn en 170 hester ( kontinuerlig kraft) ferdig godkjent en gang i fremtiden.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

hemi

hvordan ser jeg aktuell utetemp, og temp i bilen via app eller web?

Klykken

Ved å gå ut å måle temperatur. Ingen mulighet ellers, dessverre.  :(
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Usikker på detta

Jeg havnet midt i en i3-kø på vei hjem fra Oslo igår. 3stk på rekke og rad ved omkjøringen ved Vinterbro  :o
Jeg la da merke til at den ene hadde lysene slått av. Har også sett at Teslaer gjør dette, men at lysene automatisk går på i det man entrer en tunell el.l.

Lurer på om det er noe å hente på rekke vidden her? El-Noob som jeg er har jeg tenkt at lysene går på 12V-batteriet men..det blir kanskje litt kraftig for slikt et batteri.

Selv har jeg bestandig lysene på "auto". Da er vel alle lysene "på" hele tiden?  :o :o :o

Trond.m

#2377
Lysene går på 12V, men det henter jo også strøm fra hovedbatteriet. Uansett har det ingen praktisk innvirkning på rekkevidde. Hvis du har innstilt på Auto, så skal vel bare kjørelysene være tent i dagslys.

TB

Sitat fra: Usikker på detta på fredag 14. oktober 2016, klokken 07:20
Jeg havnet midt i en i3-kø på vei hjem fra Oslo igår. 3stk på rekke og rad ved omkjøringen ved Vinterbro  :o
Jeg la da merke til at den ene hadde lysene slått av. Har også sett at Teslaer gjør dette, men at lysene automatisk går på i det man entrer en tunell el.l.

Lurer på om det er noe å hente på rekke vidden her? El-Noob som jeg er har jeg tenkt at lysene går på 12V-batteriet men..det blir kanskje litt kraftig for slikt et batteri.

Selv har jeg bestandig lysene på "auto". Da er vel alle lysene "på" hele tiden?  :o :o :o
Det er lite å spare, men her er det mange som ikkje veit at lysa er av - eller som trur det er noko å spare.

Ved 2 x 55 W halogen framme + 2 x 15 W bak = 140 Watt (BMW i3 bruker mindre pga. LED lys...)
Ved forbruk 1,4 kW pr mil = 1 km lengre rekkevidde pr time, dvs ein tur på 2 timer kan spare inn 2 km.

I praksis vil alle andre faktorer som føre, temperatur, bruk av varme i kupén, kjøyrestil, fart, kø, topografi osv. påvirke rekkevidden meir enn bruk av lys.

I posisjon auto er det mest vanlige at kjøyrelys er på framme og av bak. Når det blir mørkt blir det normalt nærlys framme, og lys bak tennes. Ved å sette i posisjon off er lys bak av heile tida. Enkelte merker kan og slå av lyset heilt framme.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Usikker på detta


Bowers

Jeg lurer på...

Kan i3 gå tom for strøm på 12v batteriet eller vil den sørge for at 12v batteriet alltid blir ladet fra hovedbatteriet selvom bilen ikke er "på"?  (F.eks ved bruk av dashcam e.l.)

Diesel

Skulle koble iPhone (4s) til usb porten i bilen, men da gikk telefonen helt bananas. Lading/tilkobling starter og stopper kontinuerlig. Noen som har vært borti lignende? Usb kabelen funker helt fint til lading ellers.
BMW i3

kln66

Jeg har vært borti tilsvarende på en 1-serie (F20). Koplet til en iPhone med en uoriginal Y-kabel, og da begynte telefonen å oppføre seg sånn du beskriver.
Riktignok var det en nyere iphone med lightning-kontakt, men du kan jo prøve med en annen USB-kabel (som du vet er original), og se om det hjelper.

Diesel

Jeg mente å skrive 5s  :) og brukte original kabel. Får se om jeg ikke finner en annen kabel for å se om det fungerer.
BMW i3

Ingeniøren

Sitat fra: Bowers på fredag 14. oktober 2016, klokken 09:21
Jeg lurer på...

Kan i3 gå tom for strøm på 12v batteriet eller vil den sørge for at 12v batteriet alltid blir ladet fra hovedbatteriet selvom bilen ikke er "på"?  (F.eks ved bruk av dashcam e.l.)

Mener bilen sørger for at 12V holder seg ladet om du bruker den eller ikke ja.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA