Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Usikker på detta

Vurderer å fikse litt på lydanlegget i bilen da jeg ikke er "helt fornøyd" med det. Vil dette trekke merkbart mye strøm, si aktiv sub og forsterker eller lignende?

Klykken

Et par hundre ekstra watt  er nok ikke utslagsgivende nei. Men ikke sikkert 12v-batteriet lades fort nok for dette ekstra forbruket.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Usikker på detta

Sitat fra: Klykken på mandag 10. oktober 2016, klokken 07:19
Et par hundre ekstra watt  er nok ikke utslagsgivende nei. Men ikke sikkert 12v-batteriet lades fort nok for dette ekstra forbruket.

Beklager at jeg ikke forstår, men det var liksom både ja og nei i det svaret der :)

hELgenen

Sitat fra: Usikker på detta på mandag 10. oktober 2016, klokken 07:29
Sitat fra: Klykken på mandag 10. oktober 2016, klokken 07:19
Et par hundre ekstra watt  er nok ikke utslagsgivende nei. Men ikke sikkert 12v-batteriet lades fort nok for dette ekstra forbruket.

Beklager at jeg ikke forstår, men det var liksom både ja og nei i det svaret der :)

En har vel 2 sett batteri i bilen - ett for fremdrift, og ett 12 V som brukes til lys,duppedingser tilkoblet 12 V osv. Forstår jeg det rett så sier han vel at 12 V batteriet kanskje ikke blir ladet raskt nok under drift dersom du har for mye forbruksdingser tilkoblet - Konsekvensen av dette kan være et noe kortere liv for 12 V batteriet ditt gitt at det ikke blir ladet tilstrekkelig opp igjen etter hver tur. Jeg ville bare forhørt meg med forhandler først.

Usikker på detta

Sitat fra: hELgenen på mandag 10. oktober 2016, klokken 07:59
Sitat fra: Usikker på detta på mandag 10. oktober 2016, klokken 07:29
Sitat fra: Klykken på mandag 10. oktober 2016, klokken 07:19
Et par hundre ekstra watt  er nok ikke utslagsgivende nei. Men ikke sikkert 12v-batteriet lades fort nok for dette ekstra forbruket.

Beklager at jeg ikke forstår, men det var liksom både ja og nei i det svaret der :)

En har vel 2 sett batteri i bilen - ett for fremdrift, og ett 12 V som brukes til lys,duppedingser tilkoblet 12 V osv. Forstår jeg det rett så sier han vel at 12 V batteriet kanskje ikke blir ladet raskt nok under drift dersom du har for mye forbruksdingser tilkoblet - Konsekvensen av dette kan være et noe kortere liv for 12 V batteriet ditt gitt at det ikke blir ladet tilstrekkelig opp igjen etter hver tur. Jeg ville bare forhørt meg med forhandler først.

Ahh ok. Takk for forklaringen :)

EinarV

Sitat fra: hELgenen på mandag 10. oktober 2016, klokken 07:59
Sitat fra: Usikker på detta på mandag 10. oktober 2016, klokken 07:29
Sitat fra: Klykken på mandag 10. oktober 2016, klokken 07:19
Et par hundre ekstra watt  er nok ikke utslagsgivende nei. Men ikke sikkert 12v-batteriet lades fort nok for dette ekstra forbruket.

Beklager at jeg ikke forstår, men det var liksom både ja og nei i det svaret der :)

En har vel 2 sett batteri i bilen - ett for fremdrift, og ett 12 V som brukes til lys,duppedingser tilkoblet 12 V osv. Forstår jeg det rett så sier han vel at 12 V batteriet kanskje ikke blir ladet raskt nok under drift dersom du har for mye forbruksdingser tilkoblet - Konsekvensen av dette kan være et noe kortere liv for 12 V batteriet ditt gitt at det ikke blir ladet tilstrekkelig opp igjen etter hver tur. Jeg ville bare forhørt meg med forhandler først.

På den gamle Citroen Saxo Electrique'n jeg kjørte i gamle dager så var det DC/DC kontrolleren som takket for seg hvis 12V batteriet ble dårlig eller forbruket ble for høyt. Det er bare et lite tips, regner med at den i3en er noe kraftigere og bedre beskyttet.
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Usikker på detta

La om til vinterdekk idag og fikk da varseltrekant og beskjed om å "tilbakestille" lufttrykket i dekkene.
Gikk inn på kjøretøystatus mens bilen stod parkert - trykket på reset og fikk beskjed om å kjøre.

Da fikk jeg en prosenttelling etterhvert som jeg dro igang etter et km eller så var "alt ok".

Noen som vet hva som faktisk skjedde her? Optimaliserer bilen dekktrykket automatisk?

Går da ut ifra at bilen sier ifra om trykket i et av dekkene skulle falle under hva som er optimalt?

klilleng

Sitat fra: Usikker på detta på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 14:35
La om til vinterdekk idag og fikk da varseltrekant og beskjed om å "tilbakestille" lufttrykket i dekkene.
Gikk inn på kjøretøystatus mens bilen stod parkert - trykket på reset og fikk beskjed om å kjøre.
Da fikk jeg en prosenttelling etterhvert som jeg dro igang etter et km eller så var "alt ok".
Noen som vet hva som faktisk skjedde her? Optimaliserer bilen dekktrykket automatisk?
Går da ut ifra at bilen sier ifra om trykket i et av dekkene skulle falle under hva som er optimalt?
Du forteller bilen at dette er korrekt trykk, og så sier den fra hvis det faller.
Dvs du må selv sjekke at trykket er riktig, før du gjør en reset. Antar jeg.

Ingeniøren

Det går vel heller på at bilen skal kjenne igjen de dekksensoren som nå sitter på bilen. Du kalibrerer ikke dekksensoren.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bromm

TPMS er beskrevet i kapittel 3.3 (side 29 og utover) i denne pdf'en (vedlagt). Ganske så avansert system ;)

Usikker på detta


Ara

Har en 2014 i3, hvor kabelen på ladekladden har sprukket opp akkurat der den går inn i kladden. Dette har ført til at de innvendige kablene har blitt synlige og jeg ser at også de begynner å bli dårlig isolerte.
Anser dere dette som en garanti-/reklamasjonssak?

Heffo

Sitat fra: Ara på onsdag 12. oktober 2016, klokken 07:18
Har en 2014 i3, hvor kabelen på ladekladden har sprukket opp akkurat der den går inn i kladden. Dette har ført til at de innvendige kablene har blitt synlige og jeg ser at også de begynner å bli dårlig isolerte.
Anser dere dette som en garanti-/reklamasjonssak?

Jeg hadde samme feil på min ladekladd, fikk nettopp byttet denne på garanti, uten kost. Bilen er registrert i juni 2015.

Bowers

Sitat fra: Ara på onsdag 12. oktober 2016, klokken 07:18
Har en 2014 i3, hvor kabelen på ladekladden har sprukket opp akkurat der den går inn i kladden. Dette har ført til at de innvendige kablene har blitt synlige og jeg ser at også de begynner å bli dårlig isolerte.
Anser dere dette som en garanti-/reklamasjonssak?

Med mindre kabelen beviselig er utsatt for unormal/feil bruk bør dette utvilsomt være en garantisak.

Ara

Det er den nok ikke. Dette har nok oppstått pga at gummien har blitt hard, og da ikke har tålt å bli bøyd når man kveiler kabelen rund kladden ved lagring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA