Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

LMOR

Hvordan det virker avhenger av kladd/veggboks.

På en kladd/veggboks der du kan stille inn A, vil innstillingen i bilen normalt ikke ha noen betydning.

Men på standardkladden og en del veggbokser kan du kun stille A med innstillingen i bilen. Jeg har kun brukt den på max, men hvis du f.eks bruker standard kladd på en sikringskurs som er 10A, MÅ du jo bruke denne innstillingen, osv.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Sitat fra: LMOR på søndag 09. august 2015, klokken 20:56
Hvordan det virker avhenger av kladd/veggboks.

På en kladd/veggboks der du kan stille inn A, vil innstillingen i bilen normalt ikke ha noen betydning.

Men på standardkladden og en del veggbokser kan du kun stille A med innstillingen i bilen. Jeg har kun brukt den på max, men hvis du f.eks bruker standard kladd på en sikringskurs som er 10A, MÅ du jo bruke denne innstillingen, osv.
Jeg forstår at man må ha forskjellige innstillinger for å koble ladekabel med kladd til en AC kontakt. Men type 2 kabelen passer vel bare i en ladestasjon. Jeg har selv en 16A Podpoint wallbox sikret med 20A. Da setter jeg bilen til max så får jeg se hva som skjer. Max skal tilsvare 32A og i så fall vil sikringen ryke hvis ikke wallbox'en begrenser ladestrømmen.

LMOR

Nei, Max betyr ikke 32A. I ditt tilfelle betyr det 16A.
Max er det ladestasjonen kan levere, og med/low virker "kanskje" for å begrense trekket til under 16A, hvis du f.eks er redd for at hovedssikringen skal ryke, selv om kursen ikke kan bli overbelastet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ingeniøren

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 07. august 2015, klokken 19:51
Hei

Ny her inne og I3 i bestilling for levering i oktober - ventetiden er nesten ikke til å holde ut  :)

Uansett: Ser at det ikke følger med jekk. Har garasjejekk, men lurer på om den går under, mao hvor stor er bakkeklaringen under jekk punktet ?

Ellers er jeg ikke helt kjent med BMW's system her. Forstår det er en plastbrikke med en firkant der og at man skal plassere en adapter på toppen av jekkearmen. Litt usikker på mål etc - noen som har et bilde av hvordan det ser ut på i3. Masse bilder av BMW fosilbiler med jekkpunkt i plast, men finner ingen av i3 ?

For de som eventuelt lurer, så tittet jeg på en bil i dag. Det er 150mm klaring opp til nedkanten på jekk punktet, mao god plass til selv en billig garasje jekk. Dimensjonene inne i punktet er 57x32x15mm (ca med målband og speil)...så det så  ;)

Holder sikker med en hard trekloss som akkurat gå oppi, men blir vel en "BMW Jack pad" fra ebay på en petimeter som jeg  :D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

Trekloss, eller en planle langs skjørtet går fint. Bare jekken gikk ikke fint. Ble et fint knas og noe løst oppi der i vår da jeg byttet til sommerhjul... Glemte planken min! Men ikke si det til noen!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Sitat fra: Klykken på onsdag 12. august 2015, klokken 22:39
Trekloss, eller en planle langs skjørtet går fint. Bare jekken gikk ikke fint. Ble et fint knas og noe løst oppi der i vår da jeg byttet til sommerhjul... Glemte planken min! Men ikke si det til noen!
Det koster ikke mye å få ny når bilen uansett er inne en gang. Har også ødelagt en slik på en annen BMW.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ingeniøren

Uansett, etter i alle år ha ergret meg over oppskapet/løsnet understellbehandlig etter hjulskifte eller service synes jeg BMW's løsning er genial. Nå slipper jeg å dra fra tektylboken hver gang bilen har blitt løftet og skal bli en sann glede :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

02jan

I min instruksjonsbok , står det at det skal være mulig å endre volum til lyden fra ryggesensorene ( lyden er meget høy ), er det noen som har funnet ut hvor denne lyden kan justeres.

Spml. 2 Det står også at det skal være mulig å aktivere lyd for fotgjengere ,ved kjøring i lav fart. Noen som har funnet ut hvordan aktivere ?

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Trond.m

#1028
Sitat fra: 02jan på torsdag 13. august 2015, klokken 18:06
Spml. 2 Det står også at det skal være mulig å aktivere lyd for fotgjengere ,ved kjøring i lav fart. Noen som har funnet ut hvordan aktivere ?
Akustisk fortgjengervarsel er en opsjon med kode 4U9. Jeg forsøkte å bestille denne opsjonen (som i sverige koster 1000 SEK ink. mva), men den norske importøren har besluttet at den ikke tilbys i Norge før det blir påbudt. Merkelig beslutning ::)
http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_i3-i01-mcv-i3/etk_delekatalog-stereo-65_2545

moonbuggy

Noen som har slitt ut dekk på sin I3 ?
Jeg lurer litt på holdbarheten av dekkene siden de er så smale. De slites vel raskere enn bredere dekk ?

Klykken

Ikke slitt noe merkbart her. Har passert 21000km nå, hvor ca halvparten er på vinterføre.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

Sitat fra: TM på torsdag 13. august 2015, klokken 19:10
Sitat fra: 02jan på torsdag 13. august 2015, klokken 18:06
Spml. 2 Det står også at det skal være mulig å aktivere lyd for fotgjengere ,ved kjøring i lav fart. Noen som har funnet ut hvordan aktivere ?
Akustisk fortgjengervarsel er en opsjon med kode 4U9. Jeg forsøkte å bestille denne opsjonen (som i sverige koster 1000 SEK ink. mva), men den norske importøren har besluttet at den ikke tilbys i Norge før det blir påbudt. Merkelig beslutning ::)
http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_i3-i01-mcv-i3/etk_delekatalog-stereo-65_2545

Så du vil legge ut 1000 spenn for å låte som musikkbussen ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trond.m

#1032
Definitivt. Dessuten høres lyden egentlig litt kul ut, og man kan jo slå den av når man ønsker.

BMW i3 - The Sound Of The Sound Generator

www.youtube.com/watch?v=A6Bcid2VaAQ

Anterialis

Hva taper man evt i strømforbruk ved å kjøre med slik lyd da? Neglisjerbart?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Klykken

Hehe, det er nok ikke målbart, på lik linje med stereoanlegget i bilen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA