Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Olemann


Klikk deg til venstre i menyen når du har kartet oppe, og velg point of interest i menyen (på det språket du bruker), der kan du velge flere undervalg, bl.a. ladestasjoner.  Da vil de dukke opp som ikoner på kartet.

Sitat fra: Bjørg Sveen Fjeldberg på mandag 12. januar 2015, klokken 19:27
Og dette lurer jeg på: Jeg fikk min BMWi3 16. september 2014. Fornøyd. Heldigvis var det meste innstilt fra fabrikk eller på klargjøringen på Bravida i Oslo. Jeg har stort sett bare ladet hjemme med 12 A i stikk på min car-port. Jeg likte imidlertid å følge med på kartet alle ladepunkter som kom på min vei. Men nå er plutselig kartet på skjermen helt uten symbolet for bensinstasjon og ladepunkt. Har jeg fått endret en innstilling? Noen som vet hvordan jeg kan få symbolet for lading tilbake på kartet?

Bjørg Sveen Fjeldberg

Tusen takk. Nå skal jeg prøve det. :)

Bjørg Sveen Fjeldberg

Symboler for ladestasjoner på kartet.
Jeg forsøkte straks din oppskrift. Avsluttet med å se på kartet. Ikke noe hadde endret seg. Så ingen symboler for ladestasjoner. Trodde jeg måtte gi din oppskrift videre til mitt barnebarn på 16 år - for å få hjelp. Men plutselig etter vel ett døgn, vistes symbolene for ladestasjoner seg på kartet! Så tusen takk, nå er alt bra. :)

Olemann

Bra det ordnet seg!
Annet tips; det har også sammenheng med zoom-nivået du bruker.  Har du oversiktskart uten detaljer så vises heller ikke ladestasjonene.

Sitat fra: Bjørg Sveen Fjeldberg på torsdag 15. januar 2015, klokken 14:44
Symboler for ladestasjoner på kartet.
Jeg forsøkte straks din oppskrift. Avsluttet med å se på kartet. Ikke noe hadde endret seg. Så ingen symboler for ladestasjoner. Trodde jeg måtte gi din oppskrift videre til mitt barnebarn på 16 år - for å få hjelp. Men plutselig etter vel ett døgn, vistes symbolene for ladestasjoner seg på kartet! Så tusen takk, nå er alt bra. :)

Jalla

Sikkert mange som vet hvordan favoritt knappene på BMW fungerer, men kanskje ikke alle.
Her en fin liten video som viser bruken av de.
http://www.knightsbmw.com/#!Favourite-button-tutorial-How-do-I-use-the-favourite-buttons-in-my-BMW/c22oo/796657A7-E1DC-4309-9B2C-DAAC75DE6E60

Msakaria

Fikk levert mitt ny glis på Onsdag, har ikke fått kjørt så mye men fått blitt litt kjent med div ting og tang.
Men det er en ting jeg lurer på, fikk med en feit Blå kabel med støpsel i begge ender, mistenker denne å være "hurtiglader" stemmer det?
Hvorfor fikk jeg med den når jeg bestillte bilen uten?

jkirkebo

Sitat fra: Msakaria på lørdag 17. januar 2015, klokken 15:42
Fikk levert mitt ny glis på Onsdag, har ikke fått kjørt så mye men fått blitt litt kjent med div ting og tang.
Men det er en ting jeg lurer på, fikk med en feit Blå kabel med støpsel i begge ender, mistenker denne å være "hurtiglader" stemmer det?
Hvorfor fikk jeg med den når jeg bestillte bilen uten?

Det er ikke noen "hurtigladekabel", hurtigladerne har fast kabel. Det er en Type 2 kabel som du trenger for å lade på moderne (normal)ladestasjoner. Mange nye ladestasjoner har kun Type 2 og ikke schuko, uten denne får man ikke ladet fra disse. Du har altså like mye bruk for denne som de som har betalt for 7,2kW lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jojak81

Lånte en i3 fra i går til i dag, og har en par kjappe spm:

1. Kjørte en helt vanlig dagligrute for å teste forbruk, og tur/retur jobb + ut igjen til forhandler, totalt 34 km - resatte trip før jeg kjørte og kom ut med 16,5kw i snitt, kjørte 50/50 i comfort/eco pro+. 3 grader og regn, 1 passasjer. Etter det jeg har lest her inne er jo det ganske bra på vinteren, vil det si at jeg med litt mer "trening" på pedalen kan hente enda mer?

2. Regn og ryggekamera; Forvrengt bilde pga vanndråpe begge gangene jeg testet, var ikke ute og så på det, men veldig uheldig om dette er gjengs, spesielt i Bergen...

3. Dugg. Nå er det veldig rått vær i Bergen for tiden, dugget bra i 1-serien også, men i3'en virket veldig "rå" innvendig, selv med A/C på auto så dugget det veldig bak, måtte til med full blås et par ganger, iallefall i eco pro+.  Mulig det er fordi at demobilene ikke forvarmes så mye, og dette blir bedre med daglig bruk og forvarming?

4. H/K anlegget - syns dette låt litt rart ift det som jeg har sett av anmeldelser, på ingen måte noen basselsker, men savnet fylde i mellomtone. Ellers det beste bilanlegget jeg har hørt på detalj, stemmer, etc. Kanskje mulig å tweake til med treble/bass/fader - fiklet litt, men hadde ikke så god tid. "Desverre" over gjennomsnittet opptatt av lyd:)

5. Sittestilling/"fotstøtte". I 1-serien sitter jeg "som støpt" i sportssetene, så det var en stor overgang inn i i3'en. Sitter litt "løst", kona sier hun får litt "varebilfeeling". Den høye sitteposisjonen gir god oversikt, men nysjerrig på om det er flere her som har gått fra andre BMW'er til i3 og har opplevd det samme men (forhåpentligvis) har funnet seg til rette?

Det ble en del det her, men prøver å følge trådstarters oppfordring til å ikke lage flere "dette lurer JEG på tråder"

Mvh
Joakim
Tesla Model 3 Long Range -21
Tesla Model Y Long Range -24 i bestilling

Vind

#518
Sitat fra: jojak81 på lørdag 17. januar 2015, klokken 19:41
1. Kjørte en helt vanlig dagligrute for å teste forbruk, og tur/retur jobb + ut igjen til forhandler, totalt 34 km - resatte trip før jeg kjørte og kom ut med 16,5kw i snitt, kjørte 50/50 i comfort/eco pro+. 3 grader og regn, 1 passasjer. Etter det jeg har lest her inne er jo det ganske bra på vinteren, vil det si at jeg med litt mer "trening" på pedalen kan hente enda mer?
Ja - i praksis kan du nok komme litt mere ned.  Personlig kjører jeg imidlertid svært sjelden i Eco Pro eller +, Kun når jeg virkelig trenger rekkevidden.
Sitat fra: jojak81 på lørdag 17. januar 2015, klokken 19:41
2. Regn og ryggekamera; Forvrengt bilde pga vanndråpe begge gangene jeg testet, var ikke ute og så på det, men veldig uheldig om dette er gjengs, spesielt i Bergen...
Det sitter ytterst på støtfangeren - jeg har gjort det til vane å trekke fingeren over det hver gang jeg er i bagasjerommet.  Er det virkelig vått holder det seg rent - men er det slapsete så blir det raskt skittent
Sitat fra: jojak81 på lørdag 17. januar 2015, klokken 19:41
3. Dugg. Nå er det veldig rått vær i Bergen for tiden, dugget bra i 1-serien også, men i3'en virket veldig "rå" innvendig, selv med A/C på auto så dugget det veldig bak, måtte til med full blås et par ganger, iallefall i eco pro+.  Mulig det er fordi at demobilene ikke forvarmes så mye, og dette blir bedre med daglig bruk og forvarming?
Comfort fungerer bedre når det er vått og rått.  Eco Pro skrur ned ventilasjonen noe - og Eco Pro + er det ingen varme/AC.
Sitat fra: jojak81 på lørdag 17. januar 2015, klokken 19:41
4. H/K anlegget - syns dette låt litt rart ift det som jeg har sett av anmeldelser, på ingen måte noen basselsker, men savnet fylde i mellomtone. Ellers det beste bilanlegget jeg har hørt på detalj, stemmer, etc. Kanskje mulig å tweake til med treble/bass/fader - fiklet litt, men hadde ikke så god tid. "Desverre" over gjennomsnittet opptatt av lyd:)
Personlig synes jeg ikke forskjellen er så stor, har ikke HK anlegget på min bil - men har kjørt biler med en del ganger.  Dette er en smakssak - men bilen er såpass stille at begge anleggene fungerer greit.  Det er mulig å justere dette ganske bra.
Sitat fra: jojak81 på lørdag 17. januar 2015, klokken 19:41
5. Sittestilling/"fotstøtte". I 1-serien sitter jeg "som støpt" i sportssetene, så det var en stor overgang inn i i3'en. Sitter litt "løst", kona sier hun får litt "varebilfeeling". Den høye sitteposisjonen gir god oversikt, men nysjerrig på om det er flere her som har gått fra andre BMW'er til i3 og har opplevd det samme men (forhåpentligvis) har funnet seg til rette?
Dette er litt vanesak - Dette er jo ikke sportseter - men veldig behagelige også på langtur.  Nå er jo ikke i3 en sportsbil heller.   Fikk 1 serie som lånebil forige gang i3en var på service.  Har kjørt den mye før, men denne gangen føltes den forferdelig trang etter å ha kjørt mye i3.

Lykke til med valget - du blir helt sikkert fornøyd.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

brimi

Jeg har ikke prøvd selv, men kanskje litt rain-x eller tilsvarende voks på kameraet vil gjøre det bedre rustet mot regndråper
Bmw i3

jojak81

Tusen takk for raske svar!

Når det gjelder sittestilling/fotstøtte så er det kanskje mer føttene som er problemet, syns setene er bra! Men ja; er vant til en trang 1-serie, så føler kanskje føttene/knærne "har for mye plass" som forsterker inntrykket av å sitte løst. Nå var det veldig glatte matter i bilen vi prøvde (Loft interiør), så mulig det er bedre med andre matter.

Tesla Model 3 Long Range -21
Tesla Model Y Long Range -24 i bestilling

moonbuggy

Sitat fra: jojak81 på lørdag 17. januar 2015, klokken 19:41
Lånte en i3 fra i går til i dag, og har en par kjappe spm:

1. Kjørte en helt vanlig dagligrute for å teste forbruk, og tur/retur jobb + ut igjen til forhandler, totalt 34 km - resatte trip før jeg kjørte og kom ut med 16,5kw i snitt, kjørte 50/50 i comfort/eco pro+. 3 grader og regn, 1 passasjer. Etter det jeg har lest her inne er jo det ganske bra på vinteren, vil det si at jeg med litt mer "trening" på pedalen kan hente enda mer?

Jeg er også rimelig fersk I3 eier. Etter en måned i bilen, med noe over 1000 km kjørt nå i vinter, mye småkjøring, regn eller sludd/snø nesten konstant, svært mye vind så ligger mitt snitt på 14,2.  Temperatur rundt +2 grader i snitt. Jeg piner ikke, men  prøver å tilpasse rulling når mulig, med minimal  bruk av bremser. Gjenvinning ligger f.eks. bare på 1,2 pr. 100km i snitt på disse 100+ milene. Normalt kjører jeg i eco pro.

rth

Normal - EcoPro - EcoPro+

Har disse innstillingene noen hensikt?

I starten av vår kjøring ble EcoPro brukt mye. Forskjellen som vi merker mellom Normal og EcoPro er at bilen ikke er like kjapp i aksen. Og det kan en jo styre selv med pedalbruken. EcoPro+ stenger ned setevarme og varme. Det kan jo også bestemmes av en selv.

Kona havna i kaoset som var på torsdag. 9 mil kjøring fra Ås til Kongsberg som vanligvis er unnagjort på 1t 20min ble nesten 5 timer. Mye stillstand, sakte krypkjøring osv. Bilen stod i Normal hele tiden. 17 grader i bilen fram til Drammen, deretter 19 grader de siste 4 milene med normal fart/kjøretid.

Kom fram med ca 15% rest.

Ville hun hatt mer igjen med Eco innstillinger? Min erfaring er egentlig at det er temperaturforskjell ute/inne som påvirker forbruket mest. Eco innstillingene tar delvis hånd om dette automatisk (tror jeg). Om en selv skrur ned temp, lar være å akse brått osv, så har en i praksis samme rekkevidde på Normal. -10 og kald bil, flat vei, normal javn landeveisfart gir etter min erfaring ca 15 mil rekkevidde uansett modus. Temp inne i bilen blir variabelen, som påvirker reduskjon.

Noen som har andre erfaringer?

Richard

jojak81

Hva koster Connecteddrive etter 3 år? Ser VW Car-net koster 100euro per år etter første året...
Tesla Model 3 Long Range -21
Tesla Model Y Long Range -24 i bestilling

LMOR

Det spørs hva du trenger. Basis for å kommunisere med bilen er gratis.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA