Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

brimi

Hvem sier i3 ikke fungerer som familiebil
TFK jogster med dypvogn svelges av bagasjerommet.
Bmw i3

Truls Martin

Var også skeptisk til dette med bremsene, men etter 8 mnd og 12000km ser skivene fortsatt like bra ut.

Kona kjører stort sett alltid med ACC og jeg kjører stort sett bare "enpedal", så jeg tror ikke dette er noe stort problem...


Sitat fra: bromm på tirsdag 16. desember 2014, klokken 10:20
Sitat fra: moonbuggy på mandag 15. desember 2014, klokken 17:10
Jeg blir jo nødt til det. 
Allikevel, det skulle vært greit å vite at de ikke rustet fast  :D
i3 har 2 systemer for å "vedlikeholde" bremsene. Det ene systemet er slik som på alle andre BMW'er og kalles Brake Washing - dette legger bremseklossene inntil skivene i nedoverbakker (detekteres av gyro) når regnsensoren detekterer at det regner.

Det andre systemet, spesielt utviklet for i3 siden det er lite bruk av manuelle bremser, kjører en ABS-puls for å "ryste" kaliperne rett etter oppstart hvis bilen står stille (høres ut som et solid "klunk"). Dette vil forhindre at klosser og stempler "setter seg". BMW har også skikkelig bremseovervåkning som måler tykkelsen på klossene (noe som nøyaktig estimerer resterende levetid i "infomeny->service") - jeg vil tro at dette overvåkingssystemet også vil gi alarm hvis klossene setter seg, så jeg tror ikke det er så mye å bekymre seg for ;)
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

Silkemyk

Vi føler at i3 vår mister mye strøm når  den står parkert. Bilen står i eks 4 døgn , da den ble parkert var det 76% batteri igjen og da vi kjører bilen igjen etter 4 døgn i ro står det 46% batteri igjen . (Tapt 30%) Temperatur ute 0c. Er det noen som har forklaring på dette? Det er ingen forvarming aktiv som bruker strøm. Er det noen som vet om det er noen sted i i drive en kan gå inn og lese av strømforbruk i nuet ? (Strøm som blir tappet av batterie i parkert stoppet bil).  :)
BMW i3  /E60XDrive/Golf

Truls Martin

Høres merkelig ut...
Hadde vår stående 3 uker uten å tape så mye som 1 prosent...


Sitat fra: Silkemyk på tirsdag 23. desember 2014, klokken 19:53
Vi føler at i3 vår mister mye strøm når  den står parkert. Bilen står i eks 4 døgn , da den ble parkert var det 76% batteri igjen og da vi kjører bilen igjen etter 4 døgn i ro står det 46% batteri igjen . (Tapt 30%) Temperatur ute 0c. Er det noen som har forklaring på dette? Det er ingen forvarming aktiv som bruker strøm. Er det noen som vet om det er noen sted i i drive en kan gå inn og lese av strømforbruk i nuet ? (Strøm som blir tappet av batterie i parkert stoppet bil).  :)
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

snapperhead

Sitat fra: Silkemyk på tirsdag 23. desember 2014, klokken 19:53
Vi føler at i3 vår mister mye strøm når  den står parkert. Bilen står i eks 4 døgn , da den ble parkert var det 76% batteri igjen og da vi kjører bilen igjen etter 4 døgn i ro står det 46% batteri igjen . (Tapt 30%) Temperatur ute 0c. Er det noen som har forklaring på dette? Det er ingen forvarming aktiv som bruker strøm. Er det noen som vet om det er noen sted i i drive en kan gå inn og lese av strømforbruk i nuet ? (Strøm som blir tappet av batterie i parkert stoppet bil).  :)

Hadde ca. samme issue her; plutselig før jul begynte min ellers greie i3 å bruke ca. 20% kapasitet over natten slik at den tømte de ca. 50% på batteriet i løpet av noen dager. Kom tilbake fra juleferien nå, og fikk melding om Drivetrain Error da jeg skrudde på. (Opplåsing funket greit). Fikk satt til lading og den ser ut til å ta imot strøm som den pleier i hvert fall, men bør vel en tur innom verksted for feilsøking selv om den forhåpentligvis ikke fortsetter i samme tralten...

moonbuggy

Det er smart å forvarme bilen om vinteren, så mye har jeg forstått.
Men, hva skjer når man forvarmer bilen til f.eks. 25 grader før avreise, og så kjører i vei ?

Beholder man 25 grader, vil jo systemet bruke mye energi for å holde varmen.
Stiller man ned temperaturen til 18 grader, så brukes vel energi på kjøling for å få ned temperaturen, eller ?

Så spørsmålet er, hvordan utnytte best den ekstra energien skikkelig forvarming gir om vinteren ?

LMOR

Du utnytter vel energien best hvis du stiller den på den temperaturen du også vil bruke når du kjører.
Siden den optimale temperaturen på batteriene ligger på ca 20 grader, så er vel alt fra 19-21 grader effektivt, hvis du lar den stå på det alltid.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

Sitat fra: LMOR på onsdag 31. desember 2014, klokken 14:58
Du utnytter vel energien best hvis du stiller den på den temperaturen du også vil bruke når du kjører.
Siden den optimale temperaturen på batteriene ligger på ca 20 grader, så er vel alt fra 19-21 grader effektivt, hvis du lar den stå på det alltid.
Takk for svar :)
Men, hva med å forvarme til 25 grader og før man kjører stiller temperatur ned, slår av AC og auto. Vil man da ikke spare endel energi mens kupeen taper varme ned til innstilt temp ?

LMOR

Godt mulig. Du får teste det ut. Men det høres litt ubehagelig ut, samt en større risiko for dugg osv, siden du ikke får byttet ut luften.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Vind

Bilen vil ikke bruke energi på å kjøle ned til 18 om det er kaldt ute.  Har gjort dette noen ganger når jeg har parkert ute med kabel - og det har snedd - og da har 25 grader og timer fjernet is og sne.

Når jeg kobler ut ladekabel og starter - har jeg skrudd ned til 18 grader- og det har hvertfall ikke gitt noen dårligere rekkevidde.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

AC virker ikke om vinteren, men viftene vil vel prøve å blåse inn kald luft.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ferry

Noen som har skrapt is av rutene ennå? Jeg har hatt bilen i 6 uker, og har ennå ikke tatt fram isskrapa :) Forvarming er digg!

Klykken

Forvarming er helt rått! Vært 26- på det verste her. Eneste merkbare pga kulden er halvert effekt fra motor før hele systemet har blitt varmt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Jeg kjører med klimatisering og gunstig lading for å kjøre lading om natten (20A). Noen ganger trenger jeg å overkjøre dette for å klimatisere bilen for avgang om kort tid. Er det noen måte å gjøre dette på, via appen, uten å endre tidene ?
Jeg har prøvd å slå på klimatisering, men det skjer jo bare til de presatte tider. Er det ingen måte å starte klimatisering nå, og overkjøre alle tider som er plugget inn ?

Klykken

Trykk på vifteikonet på forsiden av appen og trykk start klimatisering. Det starter uavhengig av om den er tilkoblet lading eller ikke.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA