Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

LMOR

Det er vel ikke noen fornuftig forklaring utover at stort sett alle bilmerker som leverer mye utstyr, lager slike koblinger. Også på Leaf er det ting du bare kan få med den største pakken.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

K

Nissan Leaf har vel som de fleste japanske biler et lite antall (typisk 3) utstyrsnivåer som bygger på hverandre. Dette for å gjøre administrasjon og logistikk mer effektiv, antar jeg.

BMW har tradisjon for skreddersøm når det gjelder valg av ekstrautstyr, enkelte pakker som gir noe rabatt i forhold til å plukke de samme tilvalgene enkeltvis, samt også enkelte "forutsetter også ....." når det er tekniske/logiske årsaker.

Dette med at man skal måtte oppgradere interiøret for å få ACC virker utypisk BMW, og de gangene jeg har spurt selgere om hvorfor det er slik har svarene for meg vært helt uforståelige. (De har forklart meg at det er pga forskjeller på rattet, eller ledningsnettet i bilen, eller lignende. Kan ikke forstå at ACC forutsetter (del)skinn for å virke.

Har BMW på andre modeller også slike rare "krav" til å også velge annet utstyr for å få det man egentlig vil kjøpe?

LMOR

Dette med rattet stemmer, men du kunne laget et standardratt med disse ledningene og sensorringen hvis de ville.

For ca 5år siden, måtte du både på BMW og MB betale ca 100 000.- for varme i rattet pga slike koblinger... Det koster nå under 2000.-
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Aberg88

Ville nesten tro at rattet var det samme uansett. Min 12 år gamle Saab 9-5 har det samme ledningsnettet som toppmodellen har. Jeg ville tro at dette og gjelder nye biler da det ofte er mye billigere å standardisere enn å ha individuelle deler/ledningsnett.

Forskjellen på biler med/uten ACC er vel at det bare er 2 knapper ekstra på rattet?
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

LMOR

Forskjellen er vel også sensor-ringen i rattet. Den som passer på at du holder hendene på rattet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Vind

Sitat fra: K på fredag 19. september 2014, klokken 13:44
Er det noen som har fått en forklaring som henger på greip når det gjelder krav til oppgradert interiør for å kunne kjøpe ACC? Akkurat den rariteten irriterte meg betydelig da jeg gikk gjennom utstyrslista.
Dette ble forklart i en BMW blogg for ett år siden, og da ble det henvist til produksjonstekniske årsaker.  Den var på tysk, og jeg fant ikke igjen den når jeg søkte nå - mulig noen andre har linken

Nå går det rykter om en oppgradert modell for 2015 - som antagelig får dette standard (nødbrems og fotgjengerbremsing osv).  Det hørte jeg imidlertid i Juni, men har enda ikke sett  noe nytt om det.

For å få 5 stjerner (eller kunne fått ved forige test) så hadde det holdt med nødbrems som standard.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

2015 modellen ligger vel allerede ute. Prislisten er nå fra 1.September.
Så ikke noen endring i farten
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

brimi

Jeg var og prøvekjørte i3 idag, og det var fortsatt tilvalg såfremt du oppgraderte interiøret.
Bmw i3

Gondron

På fuktige dager når det dugger på rutene om morgenene klarer deres biler å preconditionere  vekk dugget Før dere kommet ut i bilen? Måtte stå utav garasjen i 3 dager pga skrur på gamle diesel dyret. Hvordan kan eg styre tempel bilen vil conditonere  med.

ali_ben

Sitat fra: Gondron på lørdag 20. september 2014, klokken 10:48
På fuktige dager når det dugger på rutene om morgenene klarer deres biler å preconditionere  vekk dugget Før dere kommet ut i bilen? Måtte stå utav garasjen i 3 dager pga skrur på gamle diesel dyret. Hvordan kan eg styre tempel bilen vil conditonere  med.

Jeg bor ved sjøen og i3'en min er helt tørr etter precondition på morgenen. Dieseldyret derimot ser ut som den kommer rett fra dusjen. Kona står med klut hver morgen nå ;-)
BMW i3 levert 2. mai 2014

LMOR

Sitat fra: Gondron på lørdag 20. september 2014, klokken 10:48
På fuktige dager når det dugger på rutene om morgenene klarer deres biler å preconditionere  vekk dugget Før dere kommet ut i bilen? Måtte stå utav garasjen i 3 dager pga skrur på gamle diesel dyret. Hvordan kan eg styre tempel bilen vil conditonere  med.
Temperaturen er vel den som du stiller i bilen mens du kjører.
Ellers er det viktig av alle lufteinnstillingene er riktig innstilt, åpne.
Hvis du står inne et sted/eller ute der det er "dårlig luft", vil nok bilen automatisk gå i omluft, og da vil det dugge mer.
Dugg i en tom bil et dårlig tegn? Det tyder på fukt et sted.
Min står ute alltid, og har ikke dugget noen ganger.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Klykken

Dugger nesten hver morgen her også nå som graderstokken er nærme null. Ikke momentant, men etter at jeg har kjørt et par kilometer i "ECO Pro" kommer duggen snikende. På innsiden, selvfølgelig. Eneste måte å få det bort på er å øke viftehastigheten til maks, eller sette bilen i "Comfort".
Alle viftesluser er åpne, og sideslusene er justert mot vinduene. Viftehastighet er på nivå 1,2 eller 3. Bilen er forvarmet når dette skjer. Har satt departuretime til 0720, og jeg drar stort sett i den tiden +- 5 minutter. Bilen står i en carport.

Det virker som at bilen sender inn fuktig og rå luft i begynnelsen når man benytter ECO Pro.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

bromm

Sitat fra: Klykken på mandag 22. september 2014, klokken 08:53
Dugger nesten hver morgen her også nå som graderstokken er nærme null. Ikke momentant, men etter at jeg har kjørt et par kilometer i "ECO Pro" kommer duggen snikende. På innsiden, selvfølgelig. Eneste måte å få det bort på er å øke viftehastigheten til maks, eller sette bilen i "Comfort".
Alle viftesluser er åpne, og sideslusene er justert mot vinduene. Viftehastighet er på nivå 1,2 eller 3. Bilen er forvarmet når dette skjer. Har satt departuretime til 0720, og jeg drar stort sett i den tiden +- 5 minutter. Bilen står i en carport.

Det virker som at bilen sender inn fuktig og rå luft i begynnelsen når man benytter ECO Pro.
BMW har en egen knapp for dette - se #8 i illustrasjon nedenfor. Hvis denne trykkes inn, så er alt av dugg borte i løpet av et lite minutt. NB! Husk at A/C (eller "Auto") bør alltid være aktivert under slike omstendigheter, siden det vil avfukte lufta istedet for at rå luft slippes rett igjennom (i Auto så brukes en egen sensor til å detektere om lufta er fuktig, og denne vil automatisk aktivere A/C)...

LMOR

Sitat fra: Klykken på mandag 22. september 2014, klokken 08:53
Det virker som at bilen sender inn fuktig og rå luft i begynnelsen når man benytter ECO Pro.
Interessant, jeg hadde det slik på demobilen, men har ikke sett det på min bil...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Klykken

AC er på, og Auto er aktivert mener jeg.
Resirkulering av luft er satt til "A" (AUC?), som jeg tror er automatisk resirkulering ved behov. Mulig det er pga dette?

Uansett, dette skjer kun om morgenen når jeg drar til jobb. Luften er rå og fuktig ute nå, men det gir seg utover dagen stort sett. Når jeg drar fra jobb sjer det aldri. Bilen er forøvrig ikke forvarmet da.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA