Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

K

Kjell, ladestasjoner kan lastes ned og installeres på TomTom og andre GPS'er. Men om ladestasjonen er ledig må man sjekke andre steder, bromm. ;-)

Personlig ville 5AT stått aller øverst på min prioriteringsliste, den får man ikke kjøpt på Elkjøp. (Og hurtiglademulighet +DAB.)

Navigasjon, DAB etc er veldig bra å ha, DAB er vel en nødvendighet, men slikt blir dessverre utdatert litt for fort. Navi'en i min 2002-modell BMW som jeg solgte i fjor var ikke mye å samle på, selv med oppdaterte kart. Selv navi pro på en 2007-modell BMW er dårligere enn en TomTom til 2000 kroner, imo.

bromm

Litt enig med deg der K, har sett det samme selv på eldre BMW'er.

Men i3 "is a new game". Her er rekkevidde og ladeoversikt veldig viktig. Og navigasjonen har blitt mye mer viktig i forhold til kjøringen generelt, ikke minst med "send to car-integrasjonen og beregning av ECO Pro-friendly rute. Jeg har sett flere ganger allerede at navi'en på i3 tar hensyn til topografi/høydemeter/retning. Dette betyr at den i noen tilfeller velger en lengre og flatere rute, hvis topografien er mere ECO-vennlig. Det tror jeg ikke andre systemer er like bra på, spesielt ikke med tanke på at RTTI-faktorer og værsituasjon blir innkalkulert i samme regnestykke...

Fjeldi

Siden dette er "ting jeg lurer på" tråden.

Jeg har sikkert som mange av dere sett etter måter å få mer lengde ut av bilen..
Og ser at våre biler har masse ledig plass til batterier der hvor det kan stå en liten motor som sikkert koster en hel haug med penger..
($11,000 snakker de om for det dobbelte med batteri..)

http://www.technologyreview.com/view/517936/why-bmws-i3-electric-car-is-really-a-plug-in-hybrid/

Vektfordeling går sikkert til H.. og vekt koster lengde.. men burde det ikke være mulig å dytte inn litt mer batteri her?



bromm

Sitat fra: Fjeldi på fredag 14. mars 2014, klokken 00:05
Siden dette er "ting jeg lurer på" tråden.

Jeg har sikkert som mange av dere sett etter måter å få mer lengde ut av bilen..
Og ser at våre biler har masse ledig plass til batterier der hvor det kan stå en liten motor som sikkert koster en hel haug med penger..
($11,000 snakker de om for det dobbelte med batteri..)

http://www.technologyreview.com/view/517936/why-bmws-i3-electric-car-is-really-a-plug-in-hybrid/

Vektfordeling går sikkert til H.. og vekt koster lengde.. men burde det ikke være mulig å dytte inn litt mer batteri her?
Du må nok tenke slik som BMW og MiniE og ActiveE-brukerne for å forstå dette. Med dagens teknologi og ladeinfrastruktur så er det et to-egget sverd-spørsmål mht. til kapasitet og ladetid. For i3 kunne man sikkert lastet på 370 kg mere batteri, og fått en kjørelengde som Tesla. Men så er det slik da serru, at forbruket øker noe djevelsk med vekten, og da må du bruke mye lengre tid på å lade like lang distanse - så hva velger du ?... hvor langt skal du mellom hver ladning (hver natt) ?

jkirkebo

Sitat fra: bromm på fredag 14. mars 2014, klokken 00:20
Du må nok tenke slik som BMW og MiniE og ActiveE-brukerne for å forstå dette. Med dagens teknologi og ladeinfrastruktur så er det et to-egget sverd-spørsmål mht. til kapasitet og ladetid. For i3 kunne man sikkert lastet på 370 kg mere batteri, og fått en kjørelengde som Tesla. Men så er det slik da serru, at forbruket øker noe djevelsk med vekten, og da må du bruke mye lengre tid på å lade like lang distanse - så hva velger du ?... hvor langt skal du mellom hver ladning (hver natt) ?

Nei, vekten har ikke så mye å si. Ihvertfall ikke på langkjøring. Jeg har kjørt med 600kg last i Leafen, forbruket ble bare noen få prosent (4% om jeg ikke husker feil) høyere. Litt økt rullemotstand betyr ikke all verdens. Kinetisk og potensiell energi får man gjenvunnet store deler av.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vind

Sitat fra: Fjeldi på fredag 14. mars 2014, klokken 00:05
Siden dette er "ting jeg lurer på" tråden.

Jeg har sikkert som mange av dere sett etter måter å få mer lengde ut av bilen..
Og ser at våre biler har masse ledig plass til batterier der hvor det kan stå en liten motor som sikkert koster en hel haug med penger..
($11,000 snakker de om for det dobbelte med batteri..)

http://www.technologyreview.com/view/517936/why-bmws-i3-electric-car-is-really-a-plug-in-hybrid/

Vektfordeling går sikkert til H.. og vekt koster lengde.. men burde det ikke være mulig å dytte inn litt mer batteri her?
Der må jeg nok skuffe deg.  For det første går det ett støttestag på skrått gjennom det rommet - som gjør at det er vanskelig å utnytte.  For det andre så er varmepumpen plassert der.  Den er ekstrautstyr i de fleste andre land, og er ikke med på REX varianten.

Om du ser bort fra problematikken med å tilpasse systemene - og koble dem på rett sted så kan du jo "ta en Ford" og plassere batterier i bagasjerommet.

Tror det vil koste mere enn det smaker.

Løsningen er nok, enten å velge en annen mellomstore el-bil med lengre rekkevidde (som ikke finnes i dag) eller vente på batteri oppgradering.

BMW (som Nissan og de fleste andre el-bil produsenter) har varslet at man skal kunne oppgradere batteriene og få 40-60% mere effekt om noen år.

Pris, effekt og dato er foreløpig bare spekulasjoner, men det skjer store fremskritt i batteri utvikling og produksjon.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

#36
Sitat fra: Vind på fredag 14. mars 2014, klokken 06:58
så er varmepumpen plassert der.  Den er ekstrautstyr i de fleste andre land, og er ikke med på REX varianten.
Mange har nå etter hvert dokumentert at varmepumpen står foran og ikke bak, så det er nok en myte.
Det er andre grunner, som jeg ikke kjenner, til at REX ikke kan ha varmepumpe.

http://bmwi3owner.com/2014/02/heat-pump-in-front/
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Tinhlevan

Det bor nok en ingeniør i oss alle som er interessert i el-biler når man snakker om rekkevidde. Men jeg personlig tror at det vi ser i dag av el-biler kan betraktes som et steg videre i utviklingen. Som alt annet må det en modningsprosess til for at nye og bedre løsninger skal komme. Det med batteri er jo allerede nærmest "annonsert" at det vil komme forbedringer innen 3-5 år. Og det mener jeg er fhv. raskt. Vi som kjøper el-biler idag er jo med på å drive utviklingen fremover, og desto flere som kjøper desto raskere vil utviklingen gå. Penger----forskning----utvikling. Rekkefølgen er logisk nok, men veldig mange er både utålmodig og har forventninger.

Fjeldi

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. mars 2014, klokken 04:01
hvor langt skal du mellom hver ladning (hver natt) ?

Ligger oftere enn jeg liker på 3-4 km igjen når jeg leter efter en ladeplass på Majorstuen.. Men det blir bedre nå når varmen kommer og alle elbilsjåfører tar hensyn når de parkerer på lade P-Plasser.
Var bare noe jeg lurte på..  ;D

Rapid

Etter å ha testet de tilgjengelige El biler i folkelig prisklasse går det mot en i3. Utrolig artig og kul bil. Mye å krysse av for i prislisten dog.... ???   Hva med LED hovedlys. Er det noe poeng egentlig? Min mørkekjøring forgår 99% på gater med gatelys og på nærlys. Håper å holde prisen under 300'

Thomas81

Man klarer seg med vanlige lys, MEN led lysene ser bedre ut, gir litt bedre lys, og så er det dette med videresalg som man dessverre også bør ha i bakhodet, derfor krysset jeg av på det meste, i tillegg til at jeg elsker gadgets, og i3 er en gadget :)
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

Sirka

Sitat fra: Sirka på tirsdag 11. mars 2014, klokken 21:36
Jeg lurer på: Funker det å feste Autopass-brikke oppunder frunken på i3?

For å svare på mitt eget spørsmål; ja, det funker helt fint. :) Har foreløpig bare lagt den løst oppå det myke plastlokket over spylevæskebeholderen, der trenger det heller ikke inn vann så vidt jeg kan se. Tenker å legge sugru rundt yttersiden for å beskytte mot fukt, og så feste den på undersiden av frunklokket/panseret.
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

Thomas81

Ka ryggekameraet vise bilde på skjermen når man kjører forover også?
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

Vind

Sitat fra: Thomas81 på søndag 16. mars 2014, klokken 20:52
Ka ryggekameraet vise bilde på skjermen når man kjører forover også?
bare opp til ca 20 km/t
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Sirka

Jeg skvatt litt en av de første dagene; jeg stod i kø, og plutselig begynte bilen å pipe og ryggekameraet kom opp på skjermen. Da var det en motorsyklist som hadde stoppet for nær bakskjermen min. :)
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA