Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglader/superlader

Startet av Hassan, søndag 09. mars 2014, klokken 17:55

« forrige - neste »

Hassan

Hei dette er mitt første inlegg, lurer bare på om noen vet hvorfor Tesla Norge ikke vil sette opp en superlader i Oslo? Har nå sett på YouTube og andre steder at de fleste starter sine langturer/ kjøreturer fra Oslo. Etter min mening burde det vært en god ide å satt opp par tre sånne i Oslo området.
Tesla model S 85 Eier siden mars 2014

hma

#1
Filosofien bak superladerne er at de skal befinne seg mellom byer/tettsteder slik at man skal kunne kjøre lengre strekninger.
Superladere i Oslo/Bergen/Trondheim/Stavanger tror jeg ikke ville vært hensiktsmessig, de ville i for stor grad blitt brukt av kunder med lokal tilhørighet og generert unødvendig bruk.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

TK Askøy

Sitat fra: hma på søndag 09. mars 2014, klokken 18:00
Filosofien bak superladerne er at de skal befinne seg mellom byer/tettsteder slik at man skal kunne kjøre lengre strekninger.
Superladere i Oslo/Bergen/Trondheim/Stavanger tror jeg ikke ville vært hensiktsmessig, de ville i for stor grad blitt brukt av kunder med lokal tilhørighet og generert unødvendig bruk.

Ser resonnementet, men hva gjør man når man kommer frem? I Oslo er det knaskje ikke noe stort problem siden det er mange ladere med OK hastighet rundt omkring. Men for gjester som kommer fra Oslo til Bergen er er det ikke så enkelt. Turen over fjellet går bra med hurtigladere, men tilgangen på offentlige ladepunkter som er raske i Bergen er heller skral. Vi får håpe på en massiv utbygging av type-2 ladere her også.
90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

TeslaK

Enig i at Tesla må prioritere ladere mellom byene nå men det må etter min mening komme superladere i nærheten av byene også på sikt. Slik det er nå er det dessverre av og til mye mer praktisk med en fossil.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

cra

Sitat fra: TeslaK på søndag 09. mars 2014, klokken 18:49
Enig i at Tesla må prioritere ladere mellom byene nå men det må etter min mening komme superladere i nærheten av byene også på sikt. Slik det er nå er det dessverre av og til mye mer praktisk med en fossil.

Og det er nettopp derfor du slapp å betale mva på bilen, har gratis parkering og ferger, kan kjøre i kollektivfeltet, samt slipper unna med symbolsk årsavgift.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosse

Sitat fra: hma på søndag 09. mars 2014, klokken 18:00
Filosofien bak superladerne er at de skal befinne seg mellom byer/tettsteder slik at man skal kunne kjøre lengre strekninger.
Superladere i Oslo/Bergen/Trondheim/Stavanger tror jeg ikke ville vært hensiktsmessig, de ville i for stor grad blitt brukt av kunder med lokal tilhørighet og generert unødvendig bruk.

Tesla har superchargere midt i suppa av Los Angeles, Las Vegas, New York og i Boston. Det hadde ikke vært helt uhørt med en eller flere superchargere i eller i umiddelbar nærhet av Oslo.

Effekten av å ikke ha en supercharger i Oslo er at Brokelandsheia, Gol og Lillehammer ikke forbindes med de kommende svenske superchargerne, og at man må bruke av de begrensede mulighetene for 22kW-lading i Oslo for å komme seg videre.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

tessy

Dersom man fx skal fra Vestlandet til Sverige, så er det jo en fordel att det er en supercharger rundt Oslo/Drammen distriktet også, ellers blir man stående noen timer i Oslo på gjennomreise.. Da forrige lader er på Gol, tanken har minket, og det fortsatt er 10mil til kjøttbullarna i Sverige:-)

hma

#7
Sitat fra: bosse på søndag 09. mars 2014, klokken 19:24
Tesla har superchargere midt i suppa av Los Angeles, Las Vegas, New York og i Boston. Det hadde ikke vært helt uhørt med en eller flere superchargere i eller i umiddelbar nærhet av Oslo.
Har du noen gang besøkt noen av disse byene? Er du klar over hvilken utstrekning og bebyggelse de har? Her må vi sammenligne epler med epler og pærer med pærer :)
Det kommer nok superladere som gjør de planlagte rutene i Norge farbare i henhold til filosofien, dvs med omlag 200km intervall, men det er ikke noe poeng i å plassere disse midt i Oslo. Det samme gjelder for Trondheim. Det er mer sannsynlig at det kommer en superlader i nærheten av Stjørdal, som er knutepunkt mellom E6 og E14.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

bosse

Sitat fra: hma på søndag 09. mars 2014, klokken 19:32
Har du noen gang besøkt noen av disse byene? Er du klar over hvilken utstrekning og bebyggelse de har? Her må vi sammenligne epler med epler og pærer med pærer :)

Ja, men hva har utstrekningen og bebyggelsen med saken å gjøre? At det er mange innbyggere (og dermed Tesla-brukere) gjør jo en supercharger enda mer belastet av lokal trafikk og potensielt utilgjengelig for gjennomfartstrafikk, gjør den ikke? Settes det en supercharger på Alnabru har den betydelig færre potensielle brukere enn den som står på JFK.

Sitat fra: hma på søndag 09. mars 2014, klokken 19:32
Det kommer nok superladere som gjør rutene farbare i henhold til filosofien, dvs med omlag 200km intervall, men det er ikke noe poeng i å plassere disse midt i Oslo. Det samme gjelder Trondheim. Det er mer sannsynlig at det kommer en superlader i nærheten av Stjørdal, som er knutepunkt mellom E6 og E14.

Om det kommer flere superchargere utenfor Oslo som dekker behovet så er det helt utmerket. Jeg sier ikke at vi ha en superlader i Oslo, men Tesla har ikke stilt seg fremmed til det andre steder, så tanken er ikke helt fjern at det er det de ender opp med å gjøre til slutt, så lenge de knytter våre eksisterende superchargere sammen med de nye de setter opp i Sverige. Det betinger at det i hvert fall kommer en i regionen, f.eks. på Vinterbro, som er splittpunktet for E6 og E18 mot Sverige, og som også kan brukes for trafikk fra Brokelandsheia som kjører via Oslofjordtunnellen.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

Amoss

Sitat fra: bosse på søndag 09. mars 2014, klokken 19:52
Det betinger at det i hvert fall kommer en i regionen, f.eks. på Vinterbro, som er splittpunktet for E6 og E18 mot Sverige, og som også kan brukes for trafikk fra Brokelandsheia som kjører via Oslofjordtunnellen.

La meg først si at jeg er helt enig i prinsippet om at disse ikke skal plasseres i byer/tettebebygget strøk. De er jo ment for langkjøring, ikke daglig lading for de som bor lokalt. Men det er også helt rett som det påpekes, for at resten av SC-nettet skal fungere optimalt så må det en (eller fler) ladestasjoner i eller i nærheten av Oslo og Trondheim (muligens også Bergen/Stavanger - uten at jeg har sjekket det så nøye). Disse kan godt ligge ett stykke utenfor selve byen. F.eks. Størdal som ble nevnt er helt greit ved Trondheim (eller som jeg tidligere - halvt på spøk - har foreslått - Hell "Tesla: Now supercharging Hell!";) ).

Problemet med Oslo er at om det ikke kommer en SC i Oslo, så må man nesten ha en på minst 2 av følgende tre steder: 
- Nord for Oslo - Kløfta/Gardermoen?
- Sørvest for Oslo - Lier/Drammen?
- Sørøst for Oslo - Vinterbro/Ås?
... og da er det fortsatt to ruter som ikke dekkes:
- RV 4 over Gran
- E16 Sandvika-Hønefoss.
Begge veier de mest aktuelle om man har tenkt seg mot Valdres/Filefjell.

Så da kan det argumenteres for at det kan være best å sette opp en ganske sentralt i Oslo - selv om jeg da frykter at den kan gå litt "varm" på å lade taxier etterhvert :p
Model S 85D

sigurdi

#10
Legger ved stort bilde av Tesla sitt eget kjørekart for SC-er fra Geneve, med Scandinavia i fokus.
(Bildet ligger vedlagt i full størrelse så her kan det zoomes. :-)
Noen av rutene må tas litt med en klype salt, siden kart og terrent stemmer nok ikke 100%

Men at det ikke skal bil en SC mellom Lillehammer og Sverige eller Cinderella er nok ganske usansynlig.
Jeg tipper ved Tesla sin butikk på Rygge

Motsatt vei ved drammen ca slik at den støtter både kjøring mot sør/vest/øst og diverse veier nordover.

Grønt - Finnes i dag
Gult - Sommer 2014
Orange/Rødt - Vinter 2014/2015

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

OddB

Sammenligner den virkelige E6 med Teslas "E6" :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

AttackOfTheMac

Tålmodighet tror jeg er stikkordet her :p

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA