Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilsyk?

Startet av Black P85+, tirsdag 04. mars 2014, klokken 20:48

« forrige - neste »

Kjelli

En blir da bilsyk av begge deler?. Noen blir sjøsyke når det er rolige dønninger, mens de fleste som er utsatt for denne typen kvalme blir alltid dårlige i røff sjø.

I bilverden så er min erfaring med fire unger at det er risting og "humping" det reageres mest på, noe en har mest av i stive biler. Joa, kan bli bilsyke i mykere biler og.

Kjell

janmb

Sitat fra: Kjelli på fredag 07. mars 2014, klokken 08:08
En blir da bilsyk av begge deler?. Noen blir sjøsyke når det er rolige dønninger, mens de fleste som er utsatt for denne typen kvalme blir alltid dårlige i røff sjø.

Mulig det, jeg kjenner meg bare så utrolig lite igjen i det - kanskje det er bare meg som er sær.

Blir typisk lett sjøsyk i typisk 6-8 sekunders rulling på større skip (slikt man typisk opplever på større ferger/cruisebåter), men blir aldri sjøsyk i liten seilbåt selv om vi blir banket møre på kryss i full storm.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

RaBalder

Sitat fra: janmb på søndag 09. mars 2014, klokken 19:58
Sitat fra: Kjelli på fredag 07. mars 2014, klokken 08:08
En blir da bilsyk av begge deler?. Noen blir sjøsyke når det er rolige dønninger, mens de fleste som er utsatt for denne typen kvalme blir alltid dårlige i røff sjø.

Mulig det, jeg kjenner meg bare så utrolig lite igjen i det - kanskje det er bare meg som er sær.

Blir typisk lett sjøsyk i typisk 6-8 sekunders rulling på større skip (slikt man typisk opplever på større ferger/cruisebåter), men blir aldri sjøsyk i liten seilbåt selv om vi blir banket møre på kryss i full storm.


På stor båt er det lett å bli dårlig hvis man ikke kan se horisonten.


I liten seilbåt, så vil man kunne berge seg mye lengre fordi øynene kan hjelpe til å holde rede på hva som er opp og ned (ved å se noenlunde hvor horisonten befinner seg).
Man kan eksperimentere med å ta bind for øynene i en liten båt, hvis man våger  :P

janmb

Vet godt det, men det er stor forskjell på selve bevegelsene også.

Har mye erfaring fra seilbåt og kjenner godt til den enorme forskjellen mellom å være på dekk, og aller helst til rors, der man har mest mulig kontakt med det som skjer kontra å rense tett dass under dekk i tre meter bølger. Like fullt er stor ferge med sakte rulling langt verre enn sistnevnte scenario  ;)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA